تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827869096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علم به تنهایی برای ایمان آوردن کافی نیست - روضه نیوز


واضح آرشیو وب فارسی:روضه نیوز: در این ایام ماه مبارک رمضان به صورت روزانه مباحث قرآنی که رهبر معظم انقلاب در بین بیاناتشان به آن پرداخته اند را در قالب (درس گفتار های قرآنی)منتشر میکنیم.به گزارش روضه نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR؛در ایام ماه مبارک رمضان به صورت روزانه آن دسته از مباحث قرآنی معظم له که در بین بیاناتشان به آن پرداخته اند را در قالب درس گفتارهای قرآنی منتشر می کنیم.. این مباحث تحت عنوان «سی روز، سی گفتار قرآنی» به ترتیب از جزء اول تا سی ام قرآن کریم منعکس می شود. سوره مبارکه نمل آیه ۱۴ وَجَحَدوا بِها وَاستَیقَنَتها أَنفُسُهُم ظُلمًا وَعُلُوًا ۚ فَانظُر کَیفَ کانَ عاقِبَةُ المُفسِدینَ (۱۴) و آن را از روی ظلم و سرکشی انکار کردند، در حالی که در دل به آن یقین داشتند! پس بنگر سرانجام تبهکاران (و مفسدان) چگونه بود! علم به تنهایی برای ایمان آوردن کافی نیست بیم دادن و انذار کار پیغمبران است. بیم دادن، یعنی هشدار دادن و آن ها را از وضع بد و غلطی که درآن قرار دارند ترساندن، این ترساندن را می گویند انذار دادن، که البته هر ترساندنی مورد بحث نیست. مثلاً: اگر صدای مخصوص در بیاورید که کسی از جا بپرد این را نمی گویند انذار، انذار یعنی از وضع بدی که در آن قرار دارند و از راه غلطی که در آن دارند حرکت می کنند و از سرنوشت شومی که درانتظار آنهاست، آن ها را بترسانی و بیم دهی. پیغمبران وقتی می آیند با جوامع بشری گمراه روبرو می شوند آن ها را از وضع خودشان بیم می دهند و می گویند این چه غفلت و گمراهی و آلودگی وناپاکی است که در آن غرق هستند؟ کسانی که خودشان غرق هستند غالباً نمی دانند، ابزار علم را در اختیار دارند اما چون غرق در جاهلیت اند و واقعاً ملتفت نیستند و البته یک عده ای آتش نفهمی این ها را می افروزند، نمی فه مند غرق در جاهلیت و غرق در آلودگی هستند و همه چیزهای بدی را را که این آلودگی را بوجود آورده خوب دانستند و به آن ها مباهات کردند. پیغمبران که منذر هستند می آیند آن ها را انذار می کنند، آن ها را از وضعی که دارند می گذرانند و از زندگیشان و از نظامشان و از کششی که دارند این ها را می ترسانند که دارید چه می کنید؟ در چه وضعی هستید و این چه آینده ای است که در انتظار شماست و چه عوامل تلخی دارد بر شما حکومت می کند؟ این معنی انذار است. حالا قرآن می گوید: این آدمهایی که کفر می ورزند، چه انذارشان بکنی و چه انذارشان نکنی یکسان است و این ها ایمان نخواهند آورد. یک دانشمندی یکوقت گفته بود من خفته را می توانم بیدار کنم اما کسی که خودش را بخواب زده چگونه می توانم بیدار کنم؟ آدمی که خوابیده با دوبار صدا زدن یا یک لیوان آب به سر و رویش ریختن هر چند هم سنگین خواب باشد بالاخره بیدار می شود اما این کسی که خودش را بخواب زده و نمی خواهد اصلاً به پا خیزد اگر هم او را بلند کنید سرپا بایستد خودش را بر زمین خواهد انداخت یعنی آن انگیزه های درونی ضد ایمان، ضد آگاهی، ضد ذکر، ضد تنبه آنچنان در وجودش پنجه افکندند که به هیچ وجه حاضر نیست حقیقت را بفهمد البته در بسیاری از اوقات در ته دل حقیقت بسیاری می فه مند کما اینکه در بعضی از آیات در قرآن می فرماید: «وجحدوا واستیقنت ها انفسهم» (۱) بعضی ها اینطور هستند که انکار می کنند اما حقیقت را می دانند و بعضی از اوقات هم حقیقت را نمی فه مند و نمی شود به این ها فهماند هر کاری هم بکنی غرق در یک جهالت مخصوصی هستند.(۲) ایمان پایه ی عمل و حرکت انسان است. تا انسان به چیزی دلسپرده و گرویده نباشد، در راه آن حرکت نمی کند. ایمان با علم فرق دارد. انسان گاهی به حقیقتی عالم است، اما گرویده ی به آن نیست. یعنی در ایمان، فقط دانا بودن و عالم به صدق بودن کافی نیست؛ چیزی اضافه ی بر این علم لازم است. البته ایمان بدون علم هم ممکن نیست - ایمان با شک و تردید معنا ندارد - اما علم به تنهایی هم برای ایمان کافی نیست؛ کمااین که می بینید قرآن درباره ی موسی و قضایای فرعون می فرماید: «و جحدوا بها واستیقنت ها انفسهم ظلما و علوا»؛ یعنی وقتی موسی دعوت خودش را مطرح کرد، ملأ فرعونی فهمیدند او راست می گوید و حقیقت است؛ اما بعد از آن که موسی این معجزه ی عجیب را نشان داد و بعد از آن که ساحران و جادوگران - که تصور می شد کار موسی هم از قبیل کار آنهاست - خودشان اعتراف کردند این از نوع کار آن ها نیست و با وجود تهدید فرعون سجده کردند و به موسی ایمان آوردند و مرگ را پذیرا شدند، برای آن ها روشن شد که موسی حقیقت می گوید؛ اما درعین حال این حقیقت را انکار کردند؛ «جحدوا بها واستیقنت ها انفسهم». یقین داشتند که موسی راست می گوید، اما درعین حال انکار کردند. چرا؟ زیرا «ظلما و علوا»؛ به خاطر این که استکبار و هواهای نفسانیشان و ظلمی که می خواستند بکنند، نمی گذاشت تسلیم شوند. ایمان پایه عمل است ایمان و گرویدن، نوعی تسلیم است؛ تسلیم حقیقتی شدن. گاهی انسان حقیقت را می فهمد، اما دلِ خود را تسلیم این حقیقت نمی کند و در مقابل آن می ایستد. لذا می بینید در مقابل علم، جهل و شک است؛ اما در مقابل ایمان، جهل نمی آورند؛ در مقابل ایمان، کفر می آورند؛ یعنی پوشاندن. انسان گاهی حقیقتی را قبول دارد، اما آن را می پوشاند و پنهان می کند. نقطه ی مقابل پوشاندن، ایمان است؛ یعنی دل سپردن، گرویدن، سر سپردن، حقیقت را با همه ی وجود پذیرفتن و در مقابل آن تسلیم شدن. هر چیزی که شما آن را حقیقت می پندارید، اگر به آن ایمان آوردید، این می شود پایه ی عمل شما. امروز شما می بینید عده یی با حرارتِ تمام از فلان مبنای اقتصادی یا اجتماعی دفاع و برای آن سرمایه گذاری می کنند. مثال واضح تر، وجود گرایشهای مارکسیستی در دوره ی جوانیِ خودمان است که بعضی از شما ها هم آن دوره را درک کرده اید. عده یی واقعاً در مقابل آن مفاهیم مارکسیستی حاضر بودند جان خودشان را بدهند. این ها دل سپرده و ایمان آورده بودند. این ایمان، منشأ عمل می شود؛ آن هم عملی به این دشواری؛ مبارزه کردن و در میدان بودن و کشتن و کشته شدن. اگر ایمان به مبنایی وجود داشت، آن انسان می شود خودکار به سمت هدفهای آن ایمان؛ لازم نیست دایماً به او تذکر دهند. ایمان، عمل را به دنبال می آورد.(۳) پی نوشت: ۱) نمل: ۱۴ ۲) بیانات در جلسه دهم تفسیر سوره بقره ۱۳۷۰/۰۸/۰۸ ۳) بیانات در دیدار اعضای هیأت دولت ۱۳۸۳/۰۸/۲۰


دوشنبه ، ۷تیر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روضه نیوز]
[مشاهده در: www.rozenews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن