تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798037859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت هوش هیجانی در اخلاق فردی ـ اجتماعی با رویکرد اسلامی - بخش دوم و پایانی مهارت تغییر در رفتار دیگران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیریت هوش هیجانی در اخلاق فردی ـ اجتماعی با رویکرد اسلامی - بخش دوم و پایانی
مهارت تغییر در رفتار دیگران
اسلام برای مدیریت رفتار انسانی، مؤمنان را به خودآگاهی، خودسازی و تهذیب و شناخت فضیلت ها و زیبایی های اخلاقی تشویق می کند که مقدمه ای برای خداشناسی است.

خبرگزاری فارس: مهارت تغییر در رفتار دیگران



علی(علیه السلام) در نامه 53 به مالک اشتر به عنوان فرماندار مصر در زمینه جلب اعتماد و خوشبینی در جامعه می فرماید: «بدان ای مالک! هیچ وسیله ای برای جلب اعتماد رعیت به والی بهتر از نیکوکاری به مردم، و تخفیف مالیات، و عدم اجبار مردم به کاری که دوست ندارند، نمی باشد؛ پس در این راه آن قدر بکوش تا به وفاداری رعیت خوشبین شوی، که این خوش بینی رنج طولانی مشکلات را از تو برمی دارد. پس به آنان که بیشتر احسان کردی بیشتر خوش بین باش.» (دشتی، 1390: 407) سه. وظیفه شناسی: به معنای مسئولیت پذیر بودن در مقابل عملکرد شخصی است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 362) مدیری که مسئولیت را امانت الهی بداند، با تمامی وجود، خود را متعهد به انجام کار می داند. خداوند درخصوص پاداش، مزد و نتیجه خوب در مقابل کار و تلاش می فرماید: برای انسان به جز اندازه آنچه سعی و تلاش انجام داده، نتیجه و پاداش نخواهد بود. (نجم / 90) همچنین قرآن مجید (عنکبوت / 9) در خصوص رابطه بین تلاش و هدایت می فرماید: «و آنان که همه تلاش و توان خود را در راه ما به کار بردند، به یقین ما آنها را هدایت می کنیم.» (احمدی، 1388: 124) چهار. سازگاری و انطباق پذیری: توان اعمال تغییرات سریع، جابه جایی اولویت ها و مدیریت مستمر تقاضاهای چندگانه است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 362) انعطاف یعنی کمی تحمل کردن، تا دیگران نیز با ذهن و تصمیم ما همراه شوند. غالباً مدیران در تنش های غیرمنتظره و بحران ها به جای همراهی از خود سرسختی نشان می دهند. ناگفته نماند اگر انعطافی در زمان اجرای قانون نشان داده می شود، باید براساس شناخت و مصلحت جمع و جامعه باشد. امام علی(علیه السلام) دراین باره می فرماید: «ریشه سیاست در به کار بردن رفق و مدار است.» رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «پروردگارم مرا به سوی سازگاری با مردم امر فرمود.» همچنین امام باقر(علیه السلام) می فرماید: برای هر چیزی قفلی است و قفل ایمان، نرمی و ملاطفت است. (تفرشی، 1385: 52) پنج. نوآوری: به معنای دنبال کردن ایده های جدید از منابع متنوع و خلق ایده های جدید است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 362) ابداع یکی از اصول نبوغ و تفکر خلاق است و نمایانگر توانایی شما در تولید و خلق ایده های جدیدی است که فقط به شما اختصاص دارد؛ ایده های انحصاری، غیرمعقول و غریب. (صالحی، 1388: 19) در اسلام بر ابداع و طرح یک ایده خوب که برای جامعه قابل استفاده باشد، تأکید شده است. امام باقر(علیه السلام) می فرماید: «عالِمٌ ینْتَفَعُ بعِلْمِه، أ فْضَل مِنْ سَبعینَ أ لْف عابد» (مجلسی، 1404: 2 / 18)؛ عالمی که از علمش استفاده شود، بهتر از هفتاد هزار عابد است. 3. خودانگیزشی: کنترل تمایلات عاطفی است که از طریق رسیدن به اهداف آسان می شود. این معیار شامل چهار زیرمعیار است که درپی می آید. یک. هدایت موفقیت: به معنای تلاش برای دستیابی به استانداردهای عالی در عملکرد است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 362) آخرین مرحله برای مدیریت موفق، ایجاد موقعیتی برای رشد کارکنان است. در محیط کاری شما وظایف ممکن است به گونه ای چالش انگیز طراحی شده باشد و موقعیت هایی برای رشد و توسعه مهارت های جدید فراهم باشد. اگر این گونه است، به شما تبریک می گوییم! ولی به خاطر داشته باشید که برای خوشحال کردن مردم لازم است تا نیازهای آنها را در تمام مراتب ارضا کرد. به هر حال این مسئله به شما به عنوان رهبر گروه بستگی دارد تا جوّی خلاق و محیطی مناسب برای نوآوری ایجاد کنید. این به آن معناست که شما ذهنتان را برای یافتن راه های جدید و انجام بهتر مسائل به کار بیندازید و زیردستان خود را هم به این گونه تفکر و عمل ترغیب کنید. (رمضانی، 1386: 97 ـ 96) امام علی(علیه السلام) درمورد توجه به کیفیت و دقت در نحوه اجرای کار می فرماید: «هیچ گاه سعی نکن که کار را با عجله به پایان رسانی، بلکه تلاش کن تا آن را خوب انجام دهی؛ چون مردم نمی پرسند که در چه مدت این کار را انجام دادی، بلکه از کیفیت و خوبی آن سؤال می کنند.» (دانش، 1392: 5) دو. تعهد: همسویی فرد با اهداف گروه یا سازمان است؛ به گونه ای که او با فداکاری برای تحقق اهداف سازمانی اقدام کند. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 362) علاقه و تعهد و اشتیاق به کار، اثر مثبتی در کار مدیریت و رهبری دارد. وقتی کارکنان مشاهده کنند که مدیر با علاقه مندی و اشتیاق تلاش می کند و ایثار و فداکاری دارد، این امر موجب انگیزش کارکنان در کار می شود و در واقع اشتیاق و تعهد به کار به دیگران هم سرایت می کند. (احمدی، 1388: 123) انسان در قدرشناسی از نعمت های الهی مانند سلامت، اموال و قدرت، بخشی از آن را با همنوعان نیازمند خود به اشتراک می گذارد که به آن بخشش گویند. بالاتر از آن نیز زمانی است که در اوج نیاز خود، آن را به نیازمندانِ همنوع خود تقدیم کند که به آن ایثار گویند. حضرت علی(علیه السلام) در نامه 47 می فرماید: «بر شما باد پیوستن با یکدیگر و بخشش به همدیگر. مبادا از هم روی گردانید و پیوند دوستی را از بین ببرید.» (دشتی، 1390: 399) سه. پیشگامی: به معنای آمادگی برای استفاده از فرصت هاست. براساس این زیرمعیار افراد به دنبال اهدافی فراتر از نیاز و انتظارات خود هستند. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 362) حضرت علی(علیه السلام) در نامه 31 درمورد پیشگامی در امور، به فرزندش امام حسن(علیه السلام) توصیه می کند: به نیکی ها امر کن و خود نیکوکار باش، و با دست و زبان بدی ها را انکار کن و بکوش تا از بدکاران دور باشی، و در راه خدا آن گونه که شایسته است، تلاش کن. (نهج البلاغه، نامه 31) چهار. خوش بینی: پافشاری در پیگیری اهداف و کارکردن امیدوارانه است، با وجود موانع مشکلات. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) خوش بین بودن نیازی اساسی است که باید در زندگی افراد و ارتباطشان با یکدیگر مورد توجه خاص قرار گیرد. نبودِ این ویژگی ممکن است سبب ایجاد فتنه های فراوان و جبران ناپذیری در روابط افراد شود. از این سو، اعتماد به دیگران و داشتن نگرش مثبت به آنها موجب آرامش خاطر می گردد. از همین رو، خداوند در قرآن کریم (حجرات / 12) می فرماید: « ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان ها در حق مردم بپرهیزید؛ زیرا برخی گمان ها گناه است، و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهان اند، تفحص و پی جویی نکنید.» (انصاریان، 1389: 517) امام علی(علیه السلام) در حکمت 248 در زمینه تقویت خوش بینی در جامعه و تعاملات مثبت با دیگران می فرماید: «شایسته نیست به سخنی که از دهان کسی خارج شد، گمان بد ببریم؛ چراکه برای آن برداشت نیکویی نیز می توان داشت.» (همان: 511) در جایی دیگر نیز می فرماید: «چون کسی به تو گمان نیک برد، خوشبینی او را تصدیق کن.» (نهج البلاغه، 1390: حکمت 114) 4. آگاهی اجتماعی: آگاهی از احساسات، احتیاجات و توجهات دیگران و علاقه مندی فعالانه به مسائل مورد علاقه آنهاست. این معیار شامل چهار زیرمعیار است که درپی می آید. یک. خدمت مدار: به معنای پیش بینی، تشخیص و تأمین نیازهای مشتریان و همچنین بررسی راه های افزایش وفاداری و رضایت آنهاست. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) مبالغه نیست اگر تشخیص و تأمین نیازها و رضایت انسان ها را خدمت به خلق خدا و عبادت در نظر بگیریم. از پیامبر(صلی الله علیه و آله) روایت شده است: مردم عیال خداوند هستند و محبوب ترین مردم نزد خدا کسی است که برای مردم سودمندتر است و خانواده ای را خشنود می کند. (داودی، 1389: 165) صدقه الأحدب نقل می کند که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: برآوردن نیاز انسان مؤمن بهتر است از آزاد کردن هزار بنده، و بهتر است از تجهیز کردن هزار اسب برای جهاد در راه خدا. (رضایی، 1391: 25) امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «سوگند به خدا که حق مؤمن عظیم تر از کعبه است.» حضرت علی(علیه السلام) نیز می فرماید: هیچ مسلمانی نیاز مسلمان دیگر را برآورده نمی سازد، مگر اینکه خداوند چنین ندا می کند: پاداش تو بر من است و به جز بهشت برایت به چیزی خشنود نمی شوم. (ملکوتی فر، 1380: 61) معمولاً ما انسان ها به دنبال انجام کار یا مسئولیت هایی هستیم که مستقیم یا غیرمستقیم بر ایمان سودمند باشد؛ درحالی که ترجیح دیگران بر خود به مراتب ستودنی تر است. دو. توسعه و بهبود دیگران: به مفهوم احساس نیاز دیگران به منظور بهبود و تقویت توانایی های آنهاست. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) محمد بن قیس نقل می کند که امام باقر(علیه السلام) فرمودند: خدای عزوجل به موسی(علیه السلام) وحی فرستاد که «بعضی بندگان من با کار نیک به من تقرب می جویند. من چنین بنده ای را در بهشت صاحب اختیار قرار می دهم.» موسی(علیه السلام) گفت: پروردگارا آن کار نیک چیست؟ فرمود: با برادر مؤمنش همراه می شود تا نیازش را برآورد، چه برآورده بشود، چه نشود. (رضایی، 1391: 26) سه. تنوع در نفوذ قدرت: به معنای ایجاد فرصت از طریق افراد مختلف است. به بیانی دیگر، باید از تفاوت های دیگران به عنوان فرصت استفاده، و محیطی ایجاد کنیم تا افراد بتوانند به رشد و شکوفایی رسند. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) حضرت علی(علیه السلام) درباره استفاده از تمامی ظرفیت های جامعه برای مدیریت بهتر می فرماید: «برای هر کدام از خدمت گذارانت کاری معین ساز که او را در قبال آن مسئول بدانی؛ چراکه این سبب می شود کارها را به یکدیگر وانگذارند و در خدمت سستی نکنند.» (هیئت محققین پژوهشکده قرآن و عترت، 1390: 113) چهار. آگاهی سیاسی: شناخت روابط کلیدی قدرت در گروه، و شناسایی نیروهای تغییردهنده عقاید افراد و شبکه های اجتماعی مهم است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) اگر سیاست را اجرای حق، و هدایت جامعه به سوی کمال، و رسوخ در عمق وجود جوامع بشری و نفوذ در اعماق جان انسان های پاک بدانیم، امام علی(علیه السلام) هم سیاستمدار بود و هم سیاست او موفق بود؛ زیرا علی رغم آن همه مبارزه برای بدنام کردن و گمنام ساختن ایشان، جوامع انسانی او را اسوه تقوا و عدالت می شناسد، و آتش ارادت و محبت به وی در کانون سینه بشریت شعله ور است. (سلطانی، 1388: 56) زنان نیز باید آگاهی سیاسی داشته باشند و این از مزایای جامعه اسلامی است، هرچند که به ظاهر زنان در رتق و فتق امور جامعه نقش چندان آشکاری نداشته باشند. از صفات دیگری که در زیارت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مورد اشاره است، آگاهی و علم حضرت به قوانین و احکام الهی است. سخنانی از آن حضرت در معارف دینی به جا مانده است که گاه در پاسخ سؤال و گاه به صورت حدیث و گاه به شکل خطابه و سخنرانی می باشد و همه نشان دهنده آگاهی آن حضرت(علیه السلام) به احکام و قوانین الهی است و شامل درس های بلند و حکمت های بلیغ و پندهای آموزنده است. خطبه های حضرت زهرا(سلام الله علیها) از نشانه های علم آن حضرت به احکام و شرایع الهی و علوم گذشته و آینده است؛ [مانند] خطبه طولانی فدکیه که در آن به علل شرایع و نیز تاریخ عرب جاهلی و اتفاقات آن زمان اشاره نموده و خبر از آینده می دهد و مطالب مهمی را با مضامین بلند بیان می فرماید. (کافی، 1388: 107) 5. مهارت های اجتماعی: مهارت های فرد در ایجاد رابطه های مؤثر با دیگران است. این معیار دارای هشت زیرمعیار است که بدانها می پردازیم. یک. تاکتیک های نفوذ: به کارگیری تاکتیک های مؤثر برای متقاعد کردن افراد است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) هنر و یا به عبارتی تاکتیک نفوذ در دیگران به معنای توانایی متقاعد کردن دیگران در برابر خواسته و یا تصمیم خودمان است. کریس وایدنر، نویسنده بزرگ و سخنران توانا که یکی از مشاهیر در دنیای تجارت است، در کتاب هنر تأثیرگذاری به چهار نکته طلایی برای تأثیر بر دیگران اشاره دارد: 1. صداقت در کلیه سطوح زندگی؛ 2. نشان دادن طرز فکر مثبت به طور مستمر؛ 3. مهم تر دانستن علایق دیگران نسبت به علایق خود؛ 4. فضیلت جو و کمال طلب بودن در هر کاری. (مکی، 1389: 5) حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «همانا خداوند بزرگ کتابی هدایت گر فرستاد؛ نیکی و بدی، و خیر و شر را آشکارا در آن بیان فرمود. پس راه نیکی در پیش گیرید تا هدایت شوید. ... در این میان حرمت مسلمان را بر هر حرمتی برتری بخشید و حفظ حقوق مسلمانان را به وسیله اخلاص و توحید استوار کرد. پس مسلمان کسی است که مسلمانان از زبان و دست او آزاری نبینند». (نهج البلاغه، 1390: خطبه 167) دو. ارتباطات مؤثر: به مفهوم ارسال پیام های واضح و مطمئن برای مخاطبان، به گونه ای است که درک و فهم متقابل ایجاد شود. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) معمولاً کسانی که در ارائه و پرورش موضوع و متقاعد ساختن دیگران تبحّر دارند، در ایجاد ارتباط مؤثر و مفید موفق ترند. چه بسیار دانشمندان فرزانه ای که توان بیان اندیشه های خود را در برابر جمعی محدود ندارند و چه بسیارکسانی که با مؤونه اندک علمی، به خاطر قدرت بیان خود، مخاطبان زیادی را جذب کلام و بیان زیبای خود می کنند. نقش قدرت بیان در ارسال پیام، آن قدر اهمیت دارد که هنگام بعثت حضرت موسی(علیه السلام) به پیامبری، از خداوند تقاضای داشتن بیان رسا و گویا می کند و خطاب به خداوند عرضه می دارد: «خدایا! گره از زبان من باز کن تا سخن مرا درک کنند». (پیروز و همکاران، 1389: 177) سه. رهبری: به معنای روحیه بخشی و راهنمایی افراد و گروه ها به سوی عملکرد بهتر، و هدایت و رهبری افراد از طریق این الگو و نمونه بودن برای آنهاست». (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) رهبری یکی از ضرورت های اصلی برای انجام فعالیت های بسیاری از سازمان های امروزی است. لذا از اهمیت بالا و جایگاه ویژه ای در میان مباحث مدیریت برخوردار است. (پیروز و همکاران، 1389: 212) حضرت علی(علیه السلام) درمورد رهبری اهل بیت می فرماید: «شما مردم به وسیله ما از تاریکی های جهالت نجات یافته و هدایت شدید و به کمک ما به اوج ترقی رسیدید.» (نهج البلاغه، 1390: خطبه 4) چهار. مهارت  های مدیریت تغییر: افراد دارای این مهارت، تغییر و حذف موانع را تشخیص می دهند و طرف دار مشارکت دادن دیگران در فعالیت های خود هستند. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 363) مهارت تغییر در رفتار دیگران پیامدها و کارآمدی های زیادی دارد. تلاشی که با هدف تغییر رفتار دیگران به سمت خوبی ها صورت گیرد، وظیفه دینی است؛ زیرا چنین تلاشی محبوب خدای تعالی است و خداوند در قرآن کریم (آل عمران / 104) به آن سفارش کرده: «و باید از شما گروهی باشند که [دیگران را] به سوی خیر دعوت نمایند و به کار شایسته و پسندیده وادارند و از کار ناپسند و زشت بازدارند، و اینان اند که یقیناً رستگارند». (علوی، 1391: 12) پنج. مدیریت تضاد: به معنای مذاکره و حل اختلاف نظر ها و تضادهاست. افراد دارای این معیار، درپی راه حل های برد ـ برد بوده و تعارضات و تضادهای بالقوه را شناسایی و به حل آن کمک می کنند. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 364) پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در برخورد با منافقان خویشتن داری کرده، تنها سخنان آنها را گوش می کردند؛ به گونه ای که به آن حضرت لقب «دهن بین» و یا «خوش باور» دادند از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند و می گویند: او آدم خوش باوری است! بگو: خوش باور بودن او به نفع شماست)؛ غافل از اینکه یک رهبر مهربان و دلسوز [و] درعین حال پخته و دانا، باید همه چیز را بفهمد، ولی بسیاری از آنها را به روی خود نیاورد تا آنها که شایسته تربیت اند، تربیت شوند و از مکتب او فرار نکنند و اسرار مردم از پرده برون نیفتد. (علوی، مهر 1391: 91) در دیدگاه اسلامی، تعارض در دو سطح اختلاف نظر و تعارض رفتاری مطرح می گردد. درباره اختلاف نظر گفته شد که امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. بنابراین به لحاظ طبیعی بودن آن نمی توان آن را مطلقاً مطلوب و یا نامطلوب دانست و مطلوبیت آن بستگی به روش برخورد با آن دارد. اگر اختلاف به مثابه معبر مورد توجه قرار گیرد و برای گذر از آن، مکانیزم گفتمان و تضارب آرا به کار گرفته شود، چنین اختلافی موجب رشد و خلاقیت و سرانجام ارتقای سطح سازمان می شود. (شفیعی و همکاران، 1388: 246) امام علی(علیه السلام) مسلمانان را از جدال با دیگران منع می کند و به آنها فرمان می دهد تا با دشمنان بافضل و کرم و ملایمت دشمنان نمانید: «با کسی که با تو به خشونت رفتار کند، نرمی پیشه گیر، که بزودی در برابر تو نرم خواهد شد.» نیز می فرماید: «با دشمن خود با فضل و کرم رفتار کن که در میان یکی از دو پیروزی، شیرین ترین را برگزیده ای». (هیئت محققین پژوهشکده قرآن و عترت، 1390: 113) شش. ایجاد تعهد: پرورش روابط مؤثر و شبکه های غیررسمی در سازمان و بررسی روابطی است که دارای منافع دو طرفه اند. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 364) یکی از پایه های اصلی قوام و دوام زندگی اجتماعی و سازمان ها عهد و پیمان، قراردادها، عهدنامه ها، وعده ها و عمل کردن به آنهاست. آنچه مسلم به نظر می رسد، این است که اگر عمل به عهد و پیمان، وفای به عهد، اقدام براساس مفاد قراردادها انجام نگیرد، هیچ جمعی نمی تواند کنار هم زندگی نماید؛ زیرا که هیچ کسی به همدیگر اعتماد نمی کند. حضرت علی(علیه السلام) در کلام 327 در نهج البلاغه می فرماید: اَلمسئولُ حُرٌّ حَتّی یعِدَ: کسی که از او خواسته ای به عمل می آید، [در پذیرفتن و یا نپذیرفتن آن خواسته] آزاد است، مگر اینکه وعده نماید؛ یعنی تعهد کند. در آن صورت دیگر آزاد نبوده و بایستی بر مبنای تعهد خویش عمل نماید. (مردمی، 1391: 14) هفت. همکاری و اعتلاف: کار کردن با دیگران در زمینه اهداف مشترک است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 364) حضرت علی(علیه السلام) در زمینه ارزش همکاری با دیگران و کار جمعی می فرماید: «آنچه را که پیوند امت اسلامی بدان استوار، و پایه های اطاعت بر آن پایدار است، بر خود لازم شمارید.» (نهج البلاغه، خطبه 152) هشت. شایستگی های تیمی: به مفهوم ایجاد هم افزایی گروهی برای پیگیری تحقق اهداف جمعی است. (حیدری تفرشی و همکاران، 1390: 364) تیم را به این صورت تعریف می کنند: دو یا چند نفر که با یکدیگر روابط متقابل (تعامل) داشته باشند و بتوانند در جهت یک هدف مشترک بر یکدیگر اعمال نفوذ نمایند. برحسب سنت، در سازمان ها دو نوع تیم وجود داشته است: تیم های رسمی و تیم های غیررسمی. اما امروزه تیم هایی وجود دارند که از هر دو ویژگی برخوردارند. (پارساییان، 1389: ج 2 / 857) حضرت علی(علیه السلام) در نامه به مالک اشتر برای فرمانداری مصر، درباره استفاده از همه گروه ها برای هم افزایی می فرماید: ای مالک! بدان مردم از گروه های گوناگونی می باشند که اصلاح هر یک جز با اصلاح دیگری امکان ندارد و هیچ یک از گروه ها از گروه دیگر بی نیاز نیست. از آن قشرها، لشکریان خدا، نویسندگان عمومی و خصوصی، قضات دادگستر، کارگزاران عدل و نظم اجتماعی، جزیه دهندگان، پرداخت کنندگان مالیات، تجار و بازرگانان، صاحبان صنعت و پیشه وران و نیز طبقه پائین جامعه ـ یعنی نیازمندان و مستمندان ـ می باشند. (نهج البلاغه، نامه 53) نتیجه از آنجاکه اینکه انسان اشرف مخلوقات است، در قبال این نعمت بزرگ، در برابر شأن و شخصیت خود و هم نوعان خود مسئولیت خطیری دارد. او باید در شیوه روابط با دیگران و طرز تفکر نسبت به خود و دیگران و نوع برخورد عاطفی، مراقبت نماید. اسلام تمامی شئونات زندگی بشر را پیش بینی کرده و راه حل عملی آن را ارائه داده است، هرچند در برهه ای از زمان این راهنمایی ها قابل درک نبوده و در زمانی دیگر درک شود. در این پژوهش یکی از این موارد که در علم بشر جدیداً مورد توجه قرار گرفت، هوش هیجانی است. البته در این پژوهش، پنج مؤلفه خودآگاهی، خودمدیریتی، انگیزش، آگاهی اجتماعی و مهارت های اجتماعی بیشتر بررسی شد. انسان به عنوان موجودی که نیازمند اجتماع و ارتباطات اجتماعی است، به ناچار می باید از برخی خواسته های فردی خویش بگذرد و آن را فدای کسب همگرایی و ارتباطات اجتماعی نماید. این گذشت به نوعی همکاری با دیگران و حفظ حرمت انسانیت است. این گذشت از دست دادن پاره ای از حقوق و مزایای فردی در راستای امتیازاتی بیشتر و مفیدتر است. امتیازاتی که در برابر از دست دادن پاره ای از حقوق فردی به دست می آید، در برابر به دست آوردن امتیازات اجتماعی و در نهایت قرب و رضای الهی، بسیار اندک است. نهایت اینکه، انسان برای حفظ شأن دیگران با گفتار و برخورد خوب و کردار مثبت تلاش بسیار می کند و این کرامت و جود و بخشش و حرمت ها به هیچ شرط و شروطی وابسته نیست؛ نه سن، نه رنگ، نه نژاد، نه لهجه و زبان، نه شغل و نه نوع وابستگی دیگران به ما و یا بالعکس، مگر کسب رضای خداوند. در یک کلام چون انسان نمودی از خصایص عظیم الهی است، باید این خصلت های الهی در اعمال و رفتار او نمود داشته باشد. منابع و مآخذ الف) کتب نهج البلاغه (حضرت علی(علیه السلام))، شریف رضی، 1390، ترجمه محمد دشتی، قم، دار البشارت، چ 5.
احمدی، مسعود, 1388, مدیریت اسلامی (اصول، مبانی، مفاهیم و الگوها)، ساری، انتشارات پژوهش های فرهنگی, چ 4.
اکبری، محمود, 1390, بیماری های اخلاقی؛ درمان های قرآنی، قم، فتیان, چ 1.
اندرو. جی. دوبرین, 1387, روان شناسی کاربردی ـ اثربخشی فردی و سازمانی، ترجمه غلامرضا معمارزاده طهران، حجت طاهری گودرزی و ابوالفضل قیتانی، تهران، انتشارات اندیشه های گوهربار، چ 1.
انصاریان، حسین، 1389، قرآن کریم، قم، آئین دانش، چ 1.
ایران نژاد پاریزی، مهدی، 1391، مدیریت (در هزاره سوم)، تهران، نشر مدیران، چ 1.
پورجوادی، کاظم، 1373، قرآن مجید، ترجمه پورجوادی، تهران، بنیاد دائرهالمعارف اسلامی.
پیروز، علی آقا، ابوطالب خدمتی، عباس شفیعی، سید محمود بهشتی نژاد، زیر نظر الوانی سید مهدی، 1389، مدیریت در اسلام، قم، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ 7.
تفرشی، ابراهیم، 1385، جرعه ای از مدیریت، کاشان، مرسل، چ 2.
تونی بازان، 1388، نیروی نبوغ خلاق، ترجمه حورزاد صالحی، تهران، انتشارات پل با همکاری نشر خلاق، چ 3.
توویلا دیل، 1386، مدیریت فرایند انگیزه، ترجمه بهزاد رمضانی، تهران، نشر دایره، چ 3.
جیمزای. اف. استونر، ادواردفری من آر. و گیلبرت دانیل آر.، 1389، مدیریت، ج 2، ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، چ 3.
حیدری تفرشی، غلامحسین و اسدالله خدیوی و رضا یوسفی، 1390، تئوری های سازمان و مدیریت در دنیای پسامدرن، تهران، فرهنگ سبز، چ 1.
داودی، محمد، 1389، اخلاق اسلامی ـ مبانی و مفاهیم، قم، دفتر نشر معارف، چ 1.
دیباک، چوپرا، 1387، هفت قانون معنوی موفقیت، ترجمه گیتی خوشدل، نشر قطره، چ 16.
سلطانی، علی، 1388، مدیریت اسلامی، یزد، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی یزد، چ 1.
سیف، علی اکبر، 1389، روان شناسی پرورشی نوین، روان شناسی یادگیری و آموزش، تهران، نشر دوران، چ 9.
شفیعی، عباس، ابوطالب خدمتی، علی آقا پیروز، زیر نظر دکتر حسن میرزایی اهرنجانی، 1388، رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی (سطح گروه)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چ 2.
علوی، سید جعفر، 1391، مهارت تغییر رفتار دیگران در آموزه های دینی، مشهد، انتشارات دانشگاه علوم رضوی، چ 1.
ـــــــــــــــ ، 1391، مهارت های زندگی با نگاه دینی: خودآگاهی، همدلی و حل مسئله، مشهد، انتشارات دانشگاه علوم رضوی، چ 3.
قربانی، محمود، وحید ثانوی گروثیان، غلامرضا معمارزاده، حسن بخشایی و حمید افشاری، 1388، مدیریت رفتار سازمانی، مشهد، پژوهش توس، چ 1.
کافی، محمدمهدی، 1388، شمیم سیب بهشت، قم، انتشارات مؤسسه امام هادی(علیه السلام)، چ 2.
کریس، وایدنر، 1389، هنر تأثیرگذاری، ترجمه امیرحسین مکی، تهران، نسل نواندیش، چ 1.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، 1391، گزیده اصول کافی، ترجمه محمدمهدی رضایی، قم، دفتر نشر معارف.
مردمی، ابوالقاسم، 1391، چهل نکته مدیریتی از نهج البلاغه، تهران، دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(علیه السلام)، چ 1.
مکارم شیرازی، ناصر، 1392، تفسیر آیه 2 سوره انسان، پایگاه اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ـ قرآن کریم، ص 578. http://makarem.ir/Quran
ملکوتی فر، ولی الله، 1380، کیمیای عمل نگاهی به رساله زاد السالک ملا محسن فیض کاشانی، سبزوار، نشر آژند، چ 1.
نجاری، رضا، 1386، مبانی مدیریت اسلامی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چ 3.
نجفی پور، فرشاد، 1386، انگیزه، تهران، نسل نواندیش، چ 1.
هیئت محققین پژوهشکده قرآن و عترت، 1390، آشنایی با مفاهیم نهج البلاغه، تهران، انتشارات معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی (پژوهشکده قرآن و عترت)، چ 1.
وطن دوست، رضا، 1391، عمل در قرآن، مشهد، دانشگاه علوم رضوی، چ 2. ب) مقالات دانش، شکرالله، 1392، «کار از دیدگاه امام علی(علیه السلام)»، تهران، پایگاه اینترنتی سازمان تبلیغات اسلامی. http://www.ido.ir/a.aspx?a=1390012807
ماهنامه معرفت، ش 163، سال 20، تیر 1390، ص 52 ـ 35.
مختاری پور، مرضیه، 1392، «مدیریت و رهبری با هوش هیجانی»، ماهنامه تدبیر، تهران، سال 16، ش 165، بهمن 1384، ص 20 ـ 18.
مصباح یزدی، 1392، «بررسی شیوه تربیتی امام خمینی»، روزنامه کیهان، ش 20508، 12/3/1392، ص 7 (معارف).
مکارم شیرازی، ناصر، 1392، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی. makarem.ir/compilation/Reader.aspx?lid=0&mid=16591&catid=6507
میردریکوندی، رحیم، 1392، «مقایسه تحلیلی عقل دینی و هوش شناختی»، سامانه نشریات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، پایگاه اینترنتی: marifat.nashriyat.ir  ج) منابع لاتین Daniel Goleman 2013, What is big think, Web site: http://bigthink.com/videos/ daniel-goleman-introduces-emotional-intelligence.
Jeanne Segal, Ph.D., and Melinda Smith March 2013, Five Key Skills for Raising Emotional Intelligence, Web site: http://www.helpguide.org/mental/ eq5_ raising_ emotional_intelligence.htm.
Kendra chery, 2013, What Is Emotional Intelligence?, Web site: http://psychology. about.com/od/personalitydevelopment/a/emotionalintell.htm حمید نهاردانی: مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، سبزوار، ایران. علی امینی زاده: مدرس گروه معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری. فرزانه کیوانلو: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش نامه اخلاق 21 انتهای متن/

94/04/16 - 02:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن