محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853336938
عرفان اسلامی (91) مسجد
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عرفان اسلامی (91) مسجد نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة باب 12 : در آداب وارد شدن به مسجدقالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إذا بَلَغْتَ بابَ الْمَسْجِدِ فَاعْلَمْ أَنَّكَ قَصَدْتَ بابَ بَيْتِ مَلِكٍ عَظيمٍ لا يَطَأُ بَساطَهُ إلاَّ الْمُطَهَّرُونَ وَلا يُؤذَنُ لِمُجالَسَتِهِ إلاَّ الصِّدِّيقُونَ .وَهَبِ الْقُدُومَ إلى بَساطِ خِدْمَةِ الْمَلِكِ هَيْبَةَ المَلِكِ فَإِنَّكَ عَلى خَطَرٍ عَظيمٍ إِنْ غَفَلْتَ ، وَاعْلَمْ أَنَّهُ قَادِرٌ عَلى ما يَشاءُ مِنَ الْعَدْلِ وَالْفَضْلِ مَعَكَ وَبِكَ .فَإِنْ عَطَفَ عَلَيْكَ بِرَحْمَتِهِ وَفَضْلِهِ قَبِلَ مِنْكَ يَسيرَ الطّاعَةِ وَأَجْزَلَ لَكَ عَلَيْها ثَوابا كَثيرا .وَإِنْ طالَبَكَ بِاسْتِحْقاقِهِ الصِّدْقَ وَالإِخْلاصَ عَدْلاً بِكَ حَجَبَكَ وَرَدَّ طاعَتَكَ وَإِنْ كَثُرَتْ وَهُوَ فَعّالٌ لِما يُريدُ .وَاعْتَرِفْ بِعَجْزِكَ وَقُصُورِكَ وَتَقْصيرِكَ وَفَقْرِكَ بَيْنَ يَدَيْهِ ، فَإِنَّكَ قَدْ تَوَجَّهْتَ لِلْعِبادَةِ لَهُ وَالْمُؤانَسَةِ بِهِ .وَأَعْرِضْ أَسْرارَكَ عَلَيْهِ وَلْيَعْلَمْ أَنَّهُ لا يَخْفى عَلَيْهِ أَسْرارُ الْخَلائِقِ أَجْمَعينَ وَعَلانِيَتُهُمْ .وَكُنْ كَأَفْقَرِ عِبادِهِ بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَخِلْ قَلْبَكَ عَنْ كُلِّ شاغِلٍ يَحْجُبُكَ عَنْ رَبِّكَ فَإِنَّهُ لا يَقْبَلُ إِلاَّ الأَطْهَرَ وَالأَخْلَصَ .وَانْظُرْ مِنْ أَيِّ ديوانٍ يَخْرُجُ إِسْمَكَ فَإِنْ ذُقْتَ مِنْ حَلاوَةِ مُناجاتِهِ وَلَذيذِ مُخاطَباتِهِ وَشَرِبْتَ بِكَأْسِ رَحْمَتِهِ وَكَرامَاتِهِ مِنْ حُسْنِ إِقْبالِهِ وَإِجابَتِهِ فَقَدْ صَلُحَتْ لِخِدْمَتِهِ فَادْخُلْ فَلَكَ الإِذْنُ وَالأَمانُ . وَإلاّ فَقِفْ وُقُوفَ مُضْطَرٍّ قَدِ انْقَطَعَ عَنْهُ الْحِيَلُ وَقَصُرَ عَنْهُ الأَمَلُ وَقُضِيَ الأَجَلُ ، فَإِذا عَلِمَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ قَلْبِكَ صِدْقَ الإِلْتِجاءِ إِلَيْهِ نَظَرَ إلَيْكَ بِعَيْنِ الرَّأْفَةِ وَالرَّحْمَةِ وَاللُّطْفِ وَوَفَّقَكَ لِما يُحِبُّ . ويرضى ؛ فإنَّهُ كريمٌ يُحِبُّ الْكَرامَةَ لِعِبادِه المُفْطَرّينَ اِلَيْه ، اَلْمُحْتَرِقين على بابِهِ بِطَلَبِ مَرْضاتِهِ قال اللّهُ تَعالى :أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ [307] . ***** [ قالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إذا بَلَغْتَ بابَ الْمَسْجِدِ فَاعْلَمْ أَنَّكَ قَصَدْتَ بابَ بَيْتِ مَلِكٍ عَظيمٍ لا يَطَأُ بَساطَهُ إلاَّ الْمُطَهَّرُونَ وَلا يُؤذَنُ لِمُجالَسَتِهِ إلاَّ الصِّدِّيقُونَ ] مسجدمسجد خانه خدا و محل عبادت و برترين و شريفترين مكان روى زمين است ؛ مسجد مركز اتّصال قلب و روح به محبوب حقيقى و جاى شنيدن دعوت حضرت دوست به سوى خير و كمال است .مسجد ، آباد كننده دل ، تصفيه كننده جان و مركز تجلّى انوار ربوبى بر قلب مؤمنان است .مسجد ، خانه هدايت و مركز تربيت و جايگاه اهل معرفت و محل سوز و گداز عاشقان الهى است .مسجد جاى خردمندان ، خانه بركت براى مستمندان و جاى مناجات دردمندان و سرزمين برآورده شدن نياز حاجتمندان است .مسجد خانه قرآن ، مدرسه عشق ، مكتب دانش ، مرز بينش و محل گرفتن فيوضات ربانى از عالم قدس است .مسجد جايگاه نزول بركات ، مركز تدارك مافات و صحنه پيكار با عوامل شيطان و جاى نجات از دركات است . مسجد، پلى به سوى بهشت و راهى به سوى فضيلت و طريقى به طرف هدايت و دليلى به سوى نقطه وصال براى فراق زدگان است .مسجد ، جايى است كه عبادت و بندگى در آن ، افضل و برتر از ساير مكانها است و آباد نگاه داشتن آن از اعظم عبادات و قربات است .مسجد ، جايگاه بسيج عباد خدا براى عبادت و خدمت به خلق ، امر به معروف و نهى از منكر ، حلّ مشكلات مسلمانان و آمادگى جهت جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانيت است .مسجد ، مركزى است كه امروز قدرش مجهول و فرداى قيامت براى آنان كه حقّش را ادا نكردند ، بزرگترين اندوه و حسرت و واسطه شرمسارى و خجالت در پيشگاه حضرت دوست است ! مسجد در قرآن كتاب خدا براى مسجد فضيلتى بس بلند و مقامى بس ارجمند قائل است كه توجه به عمق آن آيات ، انسان را به معنويت و روحانيت و ارزش مسجد آگاه مىنمايد .آنان كه با مسجد دشمنى ورزند و دست به خرابى ظاهر و باطن مسجد بيالايند و سعى در تعطيل بناى مسجد يا متوقّف شدن مسائل الهى در آن كنند ، بنا به فرموده قرآن از ستمكارترين مردم روى زمينند . وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا أُولئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلاَّ خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الاْخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ[308] .و چه كسانى ستمكارتر از كسانى مىباشند كه از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگيرى كردند ، و در خرابى آنها كوشيدند ؟ آنان را شايسته نيست كه در آن [ مراكز عبادت ] درآيند ، جز در حال ترس [ از عدالت و انتقام خدا ] . براى آنان در دنيا خوارى و زبونى است و در آخرت عذابى بزرگ است . تفسير « پرتوى از قرآن » با استفاده از آيات و روايات و مسائل تاريخى و طبيعى وغريزى ، در ذيل اين آيه چنين مىگويد[309] :مگر جز اين است كه غرائز و قواى حيوانى در آدمى منشأ هر ستم و تجاوز است ؟ تنها محيطى كه اين غرائز را محدود و وجدان حق جويى و عدالت خواهى را بيدار و فعال مىگرداند ، همان محيطهايى است كه به نام خدا و حق و عدل بر پا گشته و به نام مسجد كه محل سجده براى خدا و اخضاع سركشىهاست ، ناميده شده است .اگر خودبينى و امتيازجويى آدمى و صورت ها و انديشههاى ناشى از آن در حريم مساجد راه يافت ، صورت و معناى خدايى مسجد را ويران مىكند و ظاهر آن را از رونق مىاندازد .چون مساجد ويران گرديد ، بند و حدّى براى سركشى غرائز نمىماند و جلو هر ستمى باز مىگردد ، پس آنان كه ديگران را از مساجد ممنوع و به خود محدود مىسازند و نور فطرت خدايى را خاموش و نام غير خدا را بلند مىكنند از هر ظالمى ظالمترند !!بعضى از مفسران ، اين آيه را نازل در پيشآمد حديبيه و منع مشركين عرب ، رسول اكرم صلىاللهعليهوآله و اصحابش را از ورود به مكه دانستهاند ، گرچه اوّل آيه با اين داستان تطبيق مىكند ، ولى آخر آيه وَسَعَى فِي خَرَابِهَا [310] با اين شأن نزول درست نمىآيد ، چون مشركين عرب هيچ گاه در خرابى كعبه نكوشيدند ، بلكه هميشه به پا نگهدارنده و آبادكننده آن بودند ، مگر آنكه مقصود ، تنها خرابى معنوى و از جهت ذكر خدا باشد .به هرحال ظاهر آيه را نمىتوان ناظر به واقعه مخصوصى دانست و هيچ قرينهاى براى چنين تطبيقى در ميان نيست ، اين آيه بيان حقيقى است كلى و شامل حوادث گذشته مانند خرابىهاى بيت المقدس و زمان نزول آيه مانند منع مشركين در واقعه حديبيه و آينده مانند خرابى هاى صليبىها و قرامطه از مساجد و هم چنين بىرونق شدن معابد و مساجد امروز كه همه نتيجه و آثار شوم اختلاف و تضاد منتسبين به اديان است كه معابد و مساجد را سنگرى براى انشا و ابراز اختلافات و تأمين هواها و منافع خود ساختهاند .شايسته مقام مساجد و پاسدارى پايه گذاران و طرفداران آن اين است كه با قلبى هراسناك از خوف خدا و مسؤوليت نسبت به مساجد در آن درآيند تا ديگران را به خشوع و سجده وادارند ؛ نه آنكه بر خدا و خلق سركشى نمايند و مساجد را به صورت پايگاه تحميل انديشهها و سنگر جنگ آرا و عقايد شخصى خود گردانند . يا چون مساجد را از صورت اصلى خود خارج كردند و نسبت به آن خائن گشته و چون وظيفه پاسدارى آنها را انجام ندادند ، در حقيقت از آن بيگانه و رانده شدند و جز در حال ترس و نگرانى نبايستى در آن وارد شوند . يا آن كه با اختلافات خود ، چون مانع باطنى براى مردم در مساجد پيش آوردند و به خرابى آن كوشيدند و آن را از وضع اولى منحرف ساختند ، يگانه پايگاه خود را سست و راه را براى غلبه ديگران باز كردند ، تا آنجا كه در مساجد كه محل امن و آرامش است ، خود جز با هراس و نگرانى نتوانند وارد شوند .آن گروههايى كه رابطه و اجتماعاتشان بر اساس دين و پايگاه قدرتشان مسجد است ، همين كه اساس و مركزيت پايگاهشان سست و بىپا گرديد ، قدرتشان به ضعف و عزتشان به ذلت بر مىگردد و بيش از زبونى در دنيا عذاب هاى بزرگ ترى در پيش دارند .مسؤوليت مسلمانان نسبت به مسجد خيلى مهم و سنگين است ، مسلمان بايد در حفظ ظاهر و باطن مسجد بكوشد و وجودش كانون جاذبه مردم به سوى مساجد باشد .ائمه مساجد لازم است كه آراسته به علم ، تقوا و بينش سياسى و اجتماعى و پيراسته از صفات مذموم و داراى حسنات اخلاقى باشند ، تا در سايه كمالات آنان مردم به مساجد هجوم برده بر غرائز و سركشى هاى آنان زمام و مهار الهى بزند .قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ [311] .بگو : پروردگارم به ميانهروى [ در همه امور و به اجتناب از افراط و تفريط ] فرمان داده ، و [ امر فرموده ] : در هر مسجدى [ به هنگام عبادت ] روى [ دل ] خود را [ آن گونه ]متوجه خدا كنيد [ كه از هر چيزى غير او مُنقطع شود ] ، و او را در حالى كه ايمان و عبادت را براى وى از هر گونه شركى خالص مىكنيد بخوانيد ؛ همان گونه كه شما را آفريد ، [ پس از مرگ به او ] بازمىگرديد . إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُولئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ [312] .آباد كردن مساجد خدا فقط در صلاحيت كسانى است كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و نماز را بر پا داشته و زكات پرداخته و جز از خدا نترسيدهاند ؛ پس اميد است كه اينان از راه يافتگان باشند . لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ ، فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ [313] .قطعاً مسجدى كه از نخستين روز بر پايه تقوا بنا شده شايستهتر است كه در آن [ به نماز و عبادت ] بايستى ، در آن مردانى هستند كه خواهان پاكيزگى [ و طهارت جسم و جان ] هستند و خدا پاكيزگان را دوست دارد . از آيات شريفهاى كه ذكر شد ، روشن مىشود كه خداوند بزرگ به مساجدى كه به دست مردم مؤمن بنيانگذارى شده و مسلمانان در آن مساجد خود را به تربيت و فضيلت مىآرايند و از اين مراكز به تزكيه نفس و محدود كردن غرائز و آبادى دنيا و آخرت اقدام مىكنند ، سخت علاقهمند است و در مرحله بعد استفاده مىشود كه اگر مساجد از نظر هدايت آباد شد و آبادى هدايت آن هم بستگى به عمل مردم و علما به شرايط مسجد دارد ، مسلمانان در تمام جبهههاى حيات و زندگى بر دشمنان خود پيروز و داراى عزت دارين خواهند بود !! مسجد در روايات روايات و احاديث اسلامى درباره مسجد ، مسائل بسيار مهمى را طرح كردهاند كه بر تمام مسلمانان لازم است آن ها را رعايت كرده و از اين راه خشنودى حضرت حق و پيامبر صلىاللهعليهوآله و ائمه عليهمالسلام را جلب كنند . ... سَمِعْتُ أَباعَبْدِاللّهِ عليهالسلام يَقُولُ : شَكَتِ الْمَساجِدُ إِلَى اللّهِ تَعالى الَّذينَ لا يَشْهَدُونَها مِنْ جيرانِها ، فَأَوْحَى اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْها :وَعِزَّتي وَجَلالي لا قَبِلْتُ لَهُمْ صَلاةً واحِدَةً وَلا أَظْهَرْتُ لَهُمْ فِى النّاسِ عَدالَةً وَلا نالَتْهُمْ رَحْمَتي وَلا جاوَرُوني في جَنَّتي[314] .راوى مىگويد : از حضرت صادق عليهالسلام شنيدم كه مساجد به پروردگار عالم از همسايگانى كه در آن شركت نمىكنند ، شكايت بردند . خطاب رسيد كه : به عزت و جلالم سوگند ، در صورت استخفاف به مساجد يك نماز از آنان قبول نمىكنم و آنان را به عدالت در بين مردم آشكار نمىنمايم و به رحمتم نمىرسند و در بهشت مجاور من نخواهد بود . قالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله : كُونُوا فِى الدُّنْيا أَضْيافا ، وَاتَّخِذُوا الْمَساجِدَ بُيُوتا وَعُودُوا قُلُوبَكُمُ الرِّقَّةَ وَأَكْثِرُوا مِنَ التَّفَكُّرِ وَالْبُكاءِ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ ، وَاجْعَلُوا الْمَوْتَ نَصْبَ أَعْيُنِكُمْ وَما بَعْدَهُ مِنْ أَهْوالِ الْقِيامَةِ تَبْنُونَ ما لا تَسْكُنُونَ وَتَجْمَعُونَ ما لا تَأْكُلُونَ فَاتَّقُوا اللّهَ الَّذي إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ[315] . پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله فرمود : در دنيا مهمان باشيد ، اين دلبستگىها و آرزوها شايسته مهمان نيست ، مساجد را به عنوان خانه اصلى خود بگيريد ، دل ها را به رقّت عادت دهيد ، زياد انديشه كنيد و از خشيت حق گريه داشته باشيد ، موت و اهوال قيامت را نصب العين قرار دهيد ، اين چه زندگى غلطى است كه ساختمانى كردهايد كه در آن سكنى نداريد و آن قدر جمع كردهايد كه براى شما قدرت خوردن نيست ، از خدايى كه به سوى او باز مىگرديد ، پروا كنيد ! اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود :رفت و آمد به مسجد يكى از اين منافع را دارد :برادرى كه برادريش سود خدايى دارد .تحصيل علم جديد و تازه .دانستن آيه محكمه .برخورد به رحمت منتظره .ياد گرفتن كلمه هدايت كه انسان را از گمراهى برهاند .شنيدن كلامى كه راهبر به سوى راه خداست .ترك گناه از ترس حق يا حيا از حضرت بارى[316] . قالَ عَلِىٌّ عليهالسلام : لَيْسَ لِجارِ الْمَسْجِدِ صَلاةٌ إِذا لَمْ يَشْهَدِ الْمَكْتُوبَةَ فِى الْمَسْجِدِ إِذا كانَ فارِغا صَحيحا[317] .على عليه السلام فرمود : همسايه مسجد اگر از هر جهت فراغت و صحت داشته باشد ، بايد براى نماز واجب به مسجد بيايد كه با بودن فراغت و صحت ، حق نماز در جاى ديگر براى او نيست . پيامبر صلىاللهعليه وآله فرمود :هركس به مسجدى از مساجد خدا براى نماز جماعت برود ، براى هر قدمى كه برمىدارد هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود[318] . عَنِ النَّبِيِّ صلىاللهعليهوآله قالَ : يَجىءُ يَوْمَ الْقِيامَةِ ثَلاثَةٌ يَشْكُونَ : الْمُصْحَفُ ، وَالْمَسْجِدُ ، وَالْعِتْرَةُ ، يَقُولُ الْمُصْحَفُ : يا رَبِّ حَرَّفُوني[319] وَمَزَّقُوني وَيَقُولُ الْمَسْجِدُ : يا رَبِّ عَطَّلُوني وَضَيَّعُوني ، وَتَقُولُ الْعِتْرَةُ : يا رَبِّ قَتَلُونا وَطَرَدُونا وَشَرَّدُونا ، فَأَجْثُوا لِلرُّكْبَتَيْنِ فِى الْخُصُومَةِ فَيَقُولُ اللّهُ لي : أَنَا أَوْلى بِذلِكَ[320] .رسول خدا صلىاللهعليهوآله فرمود : در قيامت ، سه چيز به حضرت حق شكايت برند :قرآن ، مسجد ، عترت .قرآن مىگويد : پروردگارا ! مرا از نظر معنى تغيير داده و پاره كردند . مسجد مىگويد : پروردگارا ! مرا بيكار گذاردند و ضايع نمودند . عترت مىگويد :الهى !ما را كشتند و راندند و آواره كردند . پيامبر صلىاللهعليهوآله مىفرمايد : من براى احقاق حق اينها در پيشگاه حضرت حق زانو مىزنم . خداوند مىفرمايد : من به محاكمه خائنان به اين سه برنامه سزاوارترم . در شرح اين حديث آمده :مراد از مصداق كامل مسجد در اين روايت مسجد پيغمبر است كه در زمان آن حضرت مركز حكومت اسلامى بود و بايد از آنجا عدالت و احكام حقيقى قرآن به همه جاى جهان پراكنده شود .و مصداق كامل طرف خصومت اين سه چيز غاصبين خلافت اسلاماند كه قرآن مجيد را به رأى خود تفسير كردند و احكام آن را كه متضمن نظام عدالت عمومى بود پاره پاره كردند و استفاده از مزاياى آن را به عرب و اشراف قريش و بنى اميه اختصاص دادند و ديگران را محروم كردند . با اين كه قرآن ، برابرى و برادرى را براى همه بشر آورده و همه نژادها و تيرهها در پيشگاه او برابر و فضيلت وابسته به تقوا است .پاره پاره شدن احكام الهى قرآن در حقيقت پس از مرگ پيامبر صلىاللهعليهوآله به دست غاصبين شروع شد و خليفه دوّم در طول خلافت خود جامعه اسلامى را طبقه طبقه كرد : عربها را طبقه اشراف قرار داد و بر سر مردم مسلط ساخت ، قانون هايى وضع كرد كه مسلمانان غير عرب را از حقوق اجتماعى اسلامى محروم كرد و به هم دستى همكاران و احزاب هم فكر خود نظامات عمومى اسلامى را تكه تكه كرد و در دوران بنىاميه كه با حكومت عثمان آغاز شد ، نظريات خليفه دوّم به اوج ترقى رسيد و بنىاميه در دوران صد ساله حكومت خود آن نظريات را قانون اساسى خود قرار دادند !!بنىاميه در آن نظريات به اندازهاى پافشارى كردند كه قرآن و اسلام و مساجد و عترت به كلى تنهاى از جامعه ماندند و جز سلطنت غاصبانه و ديكتاتورى به وسيله نژاد بنىاميه و سپس بنىعباس براى مسلمانان چيزى نماند !! حتى ظاهر قرآن در زمان عثمان سوزانده شد و در زمان وليد ، قرآن مجيد تيرباران و تكه تكه گشت .مسجد كه رمز حكومت اسلامى و اساس پخش تعليمات الهى بود ، در زمان بعد از پيامبر ، تعطيل و حكومت عادلانه تبديل به حكومت عربى ديكتاتورى گرديد و با تعطيلى مسجد پيامبر ، در حقيقت همه مساجد عالم از هويت اصلى و ذاتيش تعطيل شد و از مساجد جز يك سلسله برنامههاى خشك و ظاهر چيزى نماند .و اما عترت پيامبر ، آنچنان دچار سختى و فشار زندگى شدند كه عترت و اهل بيت هيچ پيامبرى و هيچ مسلمانى به اندازه آنان رنج و زحمت نديد ؛ داستان كربلا و واقعه طف و حره و ... نشانگر سختىهاى طاقتفرسايى است كه عترت نبىّ اكرم صلىاللهعليهوآلهاز دست مردم به ظاهر مسلمان كشيدند .پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله فرمود :در تورات نوشته شده : خانههاى من در زمين مساجد است ، خوشا به حال بندهاى كه در خانهاش تطهير كند و در مسجد به زيارت من آيد ، بر من است كه كرامت نصيب زائرم كنم ، آنان را كه در تاريكى شب به مساجد مىآيند ، بشارت به نور درخشان در قيامت بده[321] .پيامبر صلىاللهعليهوآله فرمود :براى مساجد مردمى است كه از شدت علاقه و توجه به مسجد ، گويى مانند ميخ هاى كوبنده به مسجدند ، ملائكه همنشين آنانند ، چون غايب شوند ، از آنان جستجو كنند و به هنگام بيمارى از آنان عيادت نمايند و به وقت حاجت به آنان كمك دهند[322] .امام صادق عليهالسلام از پدرانش از حضرت على عليهالسلام نقل مىكند :همسايه مسجد را نماز نيست مگر در مسجد ، مگر اينكه براى او عذرى يا علتى باشد . عرض كردند : همسايه مسجد كيست يا اميرالمؤمنين ؟ فرمود : كسى كه اذان را مىشنود[323] .پيامبر صلىاللهعليهوآله فرمود :نشستن در مسجد به انتظار نماز ، عبادت است[324] .پيامبر صلىاللهعليهوآله فرمود :هرگاه خداوند اهل قريهاى را ببيند كه در گناه اسراف مىكنند ، ولى سه نفر مؤمن در آنهاست ، خطاب مىكند : اى اهل گناه ! اگر در ميان شما مؤمنان متحابين به جلالم نبودند كه به خاطر نماز آنان زمين و مساجدم آباد است و از ترس من در سحر در حال استغفارند ، همانا آينه عذابم را بر شما نازل كرده و باكى نداشتم[325] .پيامبر صلىاللهعليهوآله فرمود :نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است ، اگر حدثى در آن نباشد . گفتند :حدث چيست ؟ فرمود : غيبت[326] . ... ادامه دارد.پي نوشت : [307] ـ نمل 27 : 62 . [308] ـ بقره 2 : 114 . [309] ـ تفسير پرتويى از قرآن : 1/273 ، ذيل آيه 114 سوره بقره . [310] ـ بقره 2 : 114 . [311] ـ اعراف 7 : 29 . [312] ـ توبه 9 : 18 . [313] ـ توبه 9 : 108 . [314] ـ الأمالى ، شيخ طوسى : 696 ، حديث 1485 ؛ بحار الأنوار : 80/348 ، باب 8 ، حديث 1. [315] ـ اعلام الدين : 365 ، باب عدد اسماء اللّه تعالى ، حديث 33 ؛ بحار الأنوار : 80/351 ، باب 8 ، حديث 3 . [316] ـ ميزان الحكمة : 5/2396 به نقل از الأمالي ، شيخ صدوق : 318 . [317] ـ وسائل الشيعة : 5/195 ، باب 2 ، حديث 6314 ؛ بحار الأنوار : 80/354 ، باب 8 ، حديث 3 . [318] ـ بحار الأنوار : 73/336 ، باب 67 ، حديث 1 در ضمن حديث . [319] ـ در بعضى نسخهها « حرقوني » آمده است . [320] ـ بحار الأنوار : 80/368 ، باب 8 ، حديث 26 .[321] ـ من لا يحضره الفقيه : 1/239 ، باب فضل المساجد ، حديث 720 ؛ بحار الأنوار : 80/373 ، باب 8 ، حديث 37 . [322] ـ بحار الأنوار : 80/373 ، باب 8 ، حديث 38 . [323] ـ بحار الأنوار : 80/379 ، باب 8 ، حديث 47 ؛ مستدرك الوسائل : 3/356 ، باب 2 ، حديث 3767 . [324] ـ الكافى : 2/356 ، باب الغيبة والبهت ، حديث 1 ؛ بحار الأنوار : 80/380 ، باب 8 ، حديث 47 . [325] ـ الأمالى ، صدوق : 199 ، المجلس السادس والثلاثون ، حديث 8 ؛ بحار الأنوار : 80/383 ، باب 8 ، حديث 57 . [326] ـ بحار الأنوار : 80/384 ، حديث 60 . منبع: http://erfan.ir/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]
صفحات پیشنهادی
عرفان اسلامی (91) مسجد
عرفان اسلامی (91) مسجد نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة باب 12 : در آداب وارد شدن به مسجدقالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إذا بَلَغْتَ ...
عرفان اسلامی (91) مسجد نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة باب 12 : در آداب وارد شدن به مسجدقالَ الصَّادِقُ عليهالسلام : إذا بَلَغْتَ ...
اسلام خارج از مسجد ممنوع!
اسلام خارج از مسجد ممنوع! جامعهشناسان معتقدند كه پایههای ... عرفان اسلامی (91) مسجد عرفان اسلامی (91) مسجد نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة .
اسلام خارج از مسجد ممنوع! جامعهشناسان معتقدند كه پایههای ... عرفان اسلامی (91) مسجد عرفان اسلامی (91) مسجد نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة .
عرفان اسلامی (95) علوّ همت
عرفان اسلامی (95) علوّ همت-عرفان اسلامی (95) علوّ همت نویسنده : استاد حسین ... وَالْفَضْلِ مَعَكَ وَبِكَ ] عدم غفلت هنگام ورود به مسجد چنانچه از بزرگ و صاحب مقامى عالى به خاطر ...
عرفان اسلامی (95) علوّ همت-عرفان اسلامی (95) علوّ همت نویسنده : استاد حسین ... وَالْفَضْلِ مَعَكَ وَبِكَ ] عدم غفلت هنگام ورود به مسجد چنانچه از بزرگ و صاحب مقامى عالى به خاطر ...
تاكتيك هاي كنترل اعصاب را در قالب عرفان به جوانان ديكته ميكنند
تاكتيك هاي كنترل اعصاب را در قالب عرفان به جوانان ديكته ميكنند-حجت الاسلام جواد نصرالله پور درجمع كاركنان سپاه امام صادق(ع) استان ... نصب كنتورهاي گاز هوشمند از ابتداي سال 91. ... سرپرست كانونهاي فرهنگي مساجد بوشهر: قوام اسلام به مسجد است.
تاكتيك هاي كنترل اعصاب را در قالب عرفان به جوانان ديكته ميكنند-حجت الاسلام جواد نصرالله پور درجمع كاركنان سپاه امام صادق(ع) استان ... نصب كنتورهاي گاز هوشمند از ابتداي سال 91. ... سرپرست كانونهاي فرهنگي مساجد بوشهر: قوام اسلام به مسجد است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عضو هيات امناي بنياد ملي عفاف و ...
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عضو هيات امناي بنياد ملي عفاف و حجاب شد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ... نهاده هاي مانند مسجد به طورقطع خواهد توانست عنصري براي مقابله با انحراف ها و عرفان هاي كاذب باشد؛بر ... آكادمي فيلمنامه نويسي اوايل سال 91 افتتاح ميشود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عضو هيات امناي بنياد ملي عفاف و حجاب شد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ... نهاده هاي مانند مسجد به طورقطع خواهد توانست عنصري براي مقابله با انحراف ها و عرفان هاي كاذب باشد؛بر ... آكادمي فيلمنامه نويسي اوايل سال 91 افتتاح ميشود.
واژه هاي اخلاق اسلامي
واژه هاي اخلاق اسلامي نويسنده: رسول ملکیان اصفهانی مقدمه اخلاق یکی از سه رکن از ارکان اصلی دین اسلام ... 88 امانت داري 88 سخن چيني 89 تقوي 89 افساد بين مردم 90 ورع (پارسائي) 90 شماتت 91 سكوت 91 جدال ( مراء) ... گويي 161 توجه در نماز 162 نماز شب خواندن واداء نوافل 163 ارتباط با مسجد 164 اعتكاف 165 اشتياق به حج ... عرفان اسلامی ...
واژه هاي اخلاق اسلامي نويسنده: رسول ملکیان اصفهانی مقدمه اخلاق یکی از سه رکن از ارکان اصلی دین اسلام ... 88 امانت داري 88 سخن چيني 89 تقوي 89 افساد بين مردم 90 ورع (پارسائي) 90 شماتت 91 سكوت 91 جدال ( مراء) ... گويي 161 توجه در نماز 162 نماز شب خواندن واداء نوافل 163 ارتباط با مسجد 164 اعتكاف 165 اشتياق به حج ... عرفان اسلامی ...
نقش وقف در توسعه فرهنگي جوامع اسلامي
نقش وقف در توسعه فرهنگي جوامع اسلامي نويسنده: عبدالطيف مسعودي چکيدهدر اين مقاله ... امروزه هم هزارها مدرسه، مسجد و کتابخانه بر امر تعليم و گسترش فرهنگ اسلامي در مختلف .... (سوت ماردن،1371، 91). .... نقش فرهنگ وقف در حوزه عرفان و تصوف اسلامي ...
نقش وقف در توسعه فرهنگي جوامع اسلامي نويسنده: عبدالطيف مسعودي چکيدهدر اين مقاله ... امروزه هم هزارها مدرسه، مسجد و کتابخانه بر امر تعليم و گسترش فرهنگ اسلامي در مختلف .... (سوت ماردن،1371، 91). .... نقش فرهنگ وقف در حوزه عرفان و تصوف اسلامي ...
با حضور انبوه مؤمنان در مساجد آغاز شد؛ « اعتكاف »، فصل رويش ...
16 جولای 2008 – ... معنويت در بوستان عرفان ميهن: انسان خداجوي در جستجوي فرصتي براي قرباليا. ... مؤمنان در اين ايام روحاني به حريم امن مسجد كه خانه خداست پناه برده وكلامي غير از ... هزار نفر از طلاب خارجي از 91 كشور جهان نيز در يكي از مساجد قم معتكف شدند. ... پايبندي نسل جوان به ارزشها و آرمانهاي اصيل اسلامي و سنت نبوي و علوي است.
16 جولای 2008 – ... معنويت در بوستان عرفان ميهن: انسان خداجوي در جستجوي فرصتي براي قرباليا. ... مؤمنان در اين ايام روحاني به حريم امن مسجد كه خانه خداست پناه برده وكلامي غير از ... هزار نفر از طلاب خارجي از 91 كشور جهان نيز در يكي از مساجد قم معتكف شدند. ... پايبندي نسل جوان به ارزشها و آرمانهاي اصيل اسلامي و سنت نبوي و علوي است.
انسان بی خدا در کتاب مقدس در مجله اشراق
... دفتر چهارم مجله اشراق با مقالاتی در موضوعات ادب فارسی، عرفان، فلسفه و کلام اسلامی و فلسفه غرب به کوشش ... علم در اين حوزه ها نمي تواند قضاوت کند (مانند خدا، معاد، اختيار انسان، اخلاق و جاودانگي نفس) (باربور، ص 91). ... معماري مسجد در دوره صفوي ...
... دفتر چهارم مجله اشراق با مقالاتی در موضوعات ادب فارسی، عرفان، فلسفه و کلام اسلامی و فلسفه غرب به کوشش ... علم در اين حوزه ها نمي تواند قضاوت کند (مانند خدا، معاد، اختيار انسان، اخلاق و جاودانگي نفس) (باربور، ص 91). ... معماري مسجد در دوره صفوي ...
ماه شب بارانی
کسی از طرف در مسجد به سویش می آمد. با خود گفت: حتما ... برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.برای خرید کتب حکمت و عرفان کلیک کنید.برای خرید از ... های آسمانی در استان تهران در طول دو ماه نخست سال آبی 91-1390 بیش از 383 درصد ... اعمال شب و روز ...
کسی از طرف در مسجد به سویش می آمد. با خود گفت: حتما ... برای خرید کتب اسلامی کلیک کنید.برای خرید کتب حکمت و عرفان کلیک کنید.برای خرید از ... های آسمانی در استان تهران در طول دو ماه نخست سال آبی 91-1390 بیش از 383 درصد ... اعمال شب و روز ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها