تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821310445
شش داستان در مورد تشيع سلمان
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شش داستان در مورد تشيع سلمان نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي دفاعيات و تلاش هاي پي گير سلمان در پشتيباني از رهبري امام علي عليه السلام در فرصت ها و زمان هاي مختلف ، بسيار است، باز براي تکميل اين بحث به شش روايت بسنده مي شود:1- تبليغ سلمان از مقام امام علي عليه السلام روزي اميرمؤمنان، علي عليه السلام سوار بر استر از کنار سلمان و جمعيتي عبور کرد، سلمان به جمعيت رو کرد و گفت :«چرا بر نمي خيزيد تا دامن آن حضرت را گرفته و مسايلي را از او بپرسيد. سوگند به خداوندي که دانه را شکافت و انسان را آفريد، جز او کسي شما را به سنت پيامبر صلي الله عليه و آله آگاه نمي سازد. او يگانه عالم و رباني روي زمين و مرجع آرامش بخش مي باشد و اگر شما او را رها کنيد، علم و دانش را گم مي کنيد، آنگاه گمراهي ها و فساد در ميان شما آشکار خواهد گشت.»سلمان در يکي از سخنان خود مي گويد: از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم که فرمود:«ان اخي و وزيري و خير من اخلفه بعدي، علي بن ابيطالب؛ همانا برادرم و وزيرم، و بهترين جانشينم بعد از من علي عليه السلام پسر ابوطالب است.»(1)و در يکي ديگر از بياناتش مي گفت: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «کسي که فاطمه (س) را دوست بدارد، براي او در صد نوع گرفتاري سودمند خواهد بود که آسان ترين آن گرفتاري ها، هنگام مرگ، هنگام روبرو شدن با ميزان اعمال، در حشر و در صراط و محاسبه مي باشد و کسي که فاطمه (س) از او خشنود باشد، من از او خشنودم و کسي که من از او خشنود باشم، خدا از او خشنود است. واي بر کسي که به فاطمه (س) و شوهرش ستم کند و واي بر کسي که فرزندان و شيعه ي او را بيازارد.»(2)2-وجوب پيوند دوستي با سلمان و رهروان راه سلمان امام رضا عليه السلام طبق درخواست مأمون (هفتمين خليفه ي عباسي) آيين نامه اي مشتمل بر عقايد و اصول برنامه هاي اسلام نوشت. در فرازي از آن آمده است:«و الولايه لاميرالمؤمنين و الذين علي منهاج نبيهم صلي الله عليه و آله و لم يغيروا و لم بيدلوا مثل سلمان الفارسي ... ؛ واجب است برقراري دوستي با علي عليه السلام و آنان که در راه پيامبرشان گام بر مي دارند و هيچگونه تغيير عقيده اي نمي دهند. مانند سلمان، ابوذر، عمار، حذيفه، ابوالهيثم، سهل بن حنيف، عباده بن صامت، ابوايوب انصاري، خزيمه بن ثابت و ابوسعيد خدري و امثال آنها و همچنين دوستي با پيروان راه آنها واجب است...»(3)3-حديثي عجيب در مقام سلمان در نزد علي عليه السلام حمران بن اعين مي گويد: به امام باقر عليه السلام عرض کردم :« فدايت شوم، چه اندازه تعداد ما شيعيان اندک است که اگر در خوردن گوسفندي شرکت کنيم نمي توانيم آن را تمام نماييم؟!»امام باقر عليه السلام فرمود: «آيا داستاني عجيب تر را به تو خبر ندهم ؟! اي حمران! بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله، مهاجر و انصار از حقيقت ايمان بيرون رفتند مگر (با انگشت اشاره کرد) سه نفر(سلمان ابوذر و مقداد).حمران مي گويد: «پرسيدم: عمار ياسر چگونه بود؟»در پاسخ فرمود: «خدا عمار را رحمت کند که بيعت کرد و (در جنگ صفين ) به شهادت رسيد.»عرض کردم: «چيزي بهتر از شهادت نيست» (پس چرا مقام عمار مانند مقام آن سه نفر بيان نشده؟)امام باقر عليه السلام فرمود: «مقل اينکه تو فکر مي کني مقام عمار هم مانند مقام آن سه نفر (سلمان، ابوذر و مقداد ) است، او هرز مثل آنها نيست.» (4)اين حديث عجيب، بيانگر آن است که مقام عمار ياسر حتي با افزودن مقام شهادتش به مقام سلمان، ابوذر و مقداد نمي رسد!!4-مقاقات ابن عباس با سلمان در عالم خوابعبدالله بن هباس مي گويد: پس از گذشت مدتي از فوت سلمان، او را در عالم خواب ديدم که در مکان بسار خوش و خرمي بود. گفتم: «آيا تو سلمان هستي؟»گفت:« آري، آيا تو ابن عباس هستي؟»گفتم:« آري.» ديدم تاجي زيبا و باشکوه که از ياقوت بود، بر سر دارد و لباس هاي بهشتي پوشيده و در جايگاه بسيار پرشکوه و جالب است. گفتم: «به به ، چه مقام و منزلت خوبي دارد!»گفت:« آري»گفتم: «در بهشت بعد از ايمان به خدا و پيامبر صلي الله عليه و آله، بهترين امور را چه ديده اي ؟»گفت:«ليس في الجنه بعد الايمان بالله و رسوله شيء هو افضل من حب علي بن ابيطالب و الاقتداء به؛ در بهشت بعد از ايمان به خدا و رسول خدا صلي الله عليه و آله هيچ چيزي بهتر از دوستي علي بن ابي طالب عليه السلام و پيروي او نيست.»(5)5-پيوند مکتي سلمان با علي عليه السلام حضرت علي عليه السلام فرمود: «خداوند زمين را (يعني نعمت هاي زمين را در اين عصر) به خاطر وجود هفت نفر آفريد که انسان ها در پرتو وجود آنها روزي مي خورند و باران بر آنها مي بارد و ياري مي شوند، آنها عبارتند از سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، حذيفه، عبدالله بن مسعود و من که امام آنها هستم و اينها افرادي بودند که در نماز بر جنازه ي مطهر حضرت زهرا (س) (که شبانه به طور محرمانه انجام شد) شرکت نمودند.»(6)6- سلمان محمدي منصور بزرج مي گويد: به محضر امام صادق عليه السلام رفتم و گفتم: «نام سلمان فارسي را بسيار در حضور شما ياد مي کنند.»فرمود:«نگو سلمان فارسي، او سلمان محمدي است. آيا مي داني که چرا آن قدر از او ياد مي کنم؟ به چند جهت:1- او خواسته ي اميرمؤمنان علي عليه السلام را برخواسته ي خود مقدم مي داشت.2- مستمندان را دوست داشت و آنها را بر ثروتمندان مقدم مي نمود.3- به دانش و دانشمندان علاقه مند بود.4- بنده ي صالح، مطيع و تسليم خدا بود و از مشرکان نبود.»(7)سلمان، استوار در خط حضرت علي عليه السلام گرچه بعد از رحلت پيامبرصلي الله عليه و آله، سلمان و يارانش مظلوم واقع شدند و از نظر سياسي و اجتماعي نتوانستند به اهداف اسلام رسيده و حضرت علي عليه السلام را در مسند رهبري بنگرند، ولي آنها از هر فرصتي به نفع امام علي عليه السلاماستفاده مي کردند و پيوند مقدس خود را با علي عليه السلام آشکار مي نمودند.موارد بسياري در زمان خلفا رخ داد که خلفا در برابر سؤالات بيگانگان درمي ماندند، سلمان مردم را به حضرت امام علي عليه السلام مي برد تا امام با پاسخ به سؤال ها، آبروي اسلام را حفظ کند و سلمان از اين طريق به آگاهي بخشي مي پرداخت و مقام علمي علي عليه السلام را به مردم نشان مي داد.اعتقاد به دوازده امام و رجعت از زبان سلمانسلمان مي گويد: در نزد رسول خدا صلي الله عليه و آله بودم که فرمود: «اي سلمان! خداوند هيچ پيامبري را مبعوث نکرد، جز اينکه دوازده جانشين براي او قرار داد».عرض کردم: « اين مطلب را از يهود و نصاري نيز شنيده ام».فرمود: «اي سلمان! آيا مي داني آن دوازده تن که خداوند آنها را بعد از من به عنوان امام مردم برگزيده چه کساني هستند؟»عرض کردم: «خدا و پيامبرش بهتر مي دانند.»فرمود: «اي سلمان! خداوند مرا از نور پاک آفريد و به بندگي خواند، اطاعت کردم، از نور من، علي عليه السلام را آفريد. او را نيز خواند و اطاعت کرد، سپس از نور من و علي عليه السلام، فاطمه (س) را آفريد. او را نيز خواند و اطاعت کرد، سپس از نور من و علي و فاطمه عليه السلام، حسن و حسين عليه السلام را آفريد و آنها را نيز به بندگي خواند و اطاعت کردند.خداوند، ما پنج نفر را از پنج اسم خود نامگذاري کرد:خدا، محمود است و من محمدصلي الله عليه و آله.خدا، علي (بزرگ ) است و اين [وصي من] هم، علي مي باشد.خدا، «فاطر السموات و الارض» است و اين [دخترم] نيز فاطمه است.خدا، صاحب احسان است، اين [نوه ام] هم حسن مي باشد.خدا، محسن است، اين [نوه ي ديگرم] نيز حسين مي باشد.سپس از نور ما و نور حسين عليه السلام بقيه ي امامان عليهم السلام نه گانه را آفريد. آنها را نيز قبل از خلقت موجودات به اطاعت دعوت کرد، همه ي آنها دعوت حق را پذيرفتند. ما در پرتو علم خداوند نورهايي بوديم که خدا را پاک و منزه مي دانستيم و از او اطاعت مي نموديم.»سلمان: «اي رسول خدا! اگر کسي حق آنان را بشناسد، چه پاداشي دارد؟»پيامبر :« اگر کسي آنها را از روي معرفت بشناسد و از آنها پيروي کند و دوستانشان را دوست و دشمنانشان را دشمن بدارد، سوگند به خدا با ما خواهد بود و هر جا ما باشيم، آنها نيز با ما هستند.»سلمان: «آيا مي شود بدون آنکه نام آنها را بدانم به آنها ايمان بياورم؟»پيامبر :«نه، اکنون نام بقيه را بشنو. بعد از حسين عليه السلام، فرزندش علي بن الحسين عليه السلام و بعد از او، فرزندش محمد بن علي باقر و بعد از او ، فرزندش جعفر بن محمد صادق و بعد از او، فرزندش موسي بن جعفر کاظم و بعد از او، فرزندش علي بن موسي الرضا، راضي به امر خداوند و بعد از او، محمد بن علي برگزيده ي خلق خدا و بعد از او، علي بن محمد هادي و بعد از او، حسن بن علي، امين دين و بعد از او، فرزندش مهدي ناطق و قائم بر حق است.»سلمان سخت تحت تأثير قرار گرفته و گريه کرد و به پيامبرصلي الله عليه و آله عرض کرد: «آيا من آنها را خواهم ديد؟»پيامبر :«آري تو و امثال تو که از روي معرفت آنها را دوست بدارند، آنها را مشاهده خواهند کرد.»سلمان شکر خدا را بجاي آورد و از پيامبرصلي الله عليه و آله پرسيد: «آيا من تا زمان آنها خواهم بود؟»پيامبرصلي الله عليه و آله فرمود: «اي سلمان! اين آيات (5 و 6 سوره ي اسراء) را بخوان:«فاذا جاء وعد اوليهما بعثنا عليکم عبادا لنا اولي بأس شديد فجاسوا خلال الديار و کان وعدا مفعولا- ثم رردنا لکم الکره عليهم و امددناکم باموال و بنين و جعلناکم اکثر نفيرا؛ هنگامي که نخستين وعده فرا رسد، مرداني پيکارجو را بر شما مي فرستيم (تا سخت شما را بکوبند، حتي براي پيدا کردن مجرمان) خانه ها را جستجو مي کنند و اين وعده ي قطعي است - سپس شما را بر آنها چيره مي کنيم و بر اموال و فرزندانتان مي افزاييم و نفرات شما را بيشتر ( از دشمن) قرار مي دهيم.»سلمان با شنيدن اين آيات منقلب شد. گريه ي شوق کرد( و فهميد که آيات فوق اشاره اي به رجعت دارد) پيامبر ٌصلي الله عليه و آله به او فرمود: «همه ي ما (چهارده معصوم) در يک جا جمع خواهيم شد، آنگاه ابليس و سپاهيانش، مؤمنان حقيقي و کافران حقيقي حاضر شوند تا از همديگر قصاص نمايد و به هيچکس ظلم نشود. ماييم تأويل(معني باطني) اين آيه :«و نريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين- و نمکن لهم في الارض و نري فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا يحذرون؛(7) و ما اراده کرده ايم بر آن طايفه ي به استضعاف کشيده شده در زمين، منت گذارده و آنها را پيشوايان خلق قرار دهيم و وارث فرعونيان گردانيم و در زمين به آنها قدرت و تمکن بخشيم و به فرعون و هامان و لشگريانشان آنچه را که از آن ترسان بودند، نشان دهيم.»(8)پي نوشت1. امالي شيخ صدوق، ص327.2. نفس الرحمان، ص 105.3. عيون اخبار الرضا، ج2، ص 126.4. اصول کافي، ج2، ص 244.5. بحار، ج22، ص 341.6. همان، ص 326؛ خصال شيخ صدوق، ج2، ص 12.7. بحار، ج22، ص 327.8. قصص/ 5و6.9. اقتباس از بحار، ج53، ص 142 و 143.منبع: کتاب رابطه ي ايران با اسلام و تشيع/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]
صفحات پیشنهادی
شش داستان در مورد تشيع سلمان
شش داستان در مورد تشيع سلمان نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي دفاعيات و تلاش هاي پي گير سلمان در پشتيباني از رهبري امام علي عليه السلام در فرصت ها و زمان هاي ...
شش داستان در مورد تشيع سلمان نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي دفاعيات و تلاش هاي پي گير سلمان در پشتيباني از رهبري امام علي عليه السلام در فرصت ها و زمان هاي ...
چهل داستان شنيدني درباره سلمان (2)
در اين باره از سلمان استمداد نمودند. ... چهل داستان شنيدني درباره سلمان (2) نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي 11- نوشتن ترجمه ي سوره ي حمد ..... شش داستان در مورد تشيع سلمان ...
در اين باره از سلمان استمداد نمودند. ... چهل داستان شنيدني درباره سلمان (2) نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي 11- نوشتن ترجمه ي سوره ي حمد ..... شش داستان در مورد تشيع سلمان ...
محدوده ي حجاب
نظم در کلام امام علي ع قسمت اول شيعه خالص استفاده از لحظه هاى دنيا چگونگي تشيع سلمان شش داستان در مورد تشيع سلمان علامت مسلم نظم در کلام امام صادق عليه السلام ...
نظم در کلام امام علي ع قسمت اول شيعه خالص استفاده از لحظه هاى دنيا چگونگي تشيع سلمان شش داستان در مورد تشيع سلمان علامت مسلم نظم در کلام امام صادق عليه السلام ...
نگاهي بر بعضي از فضايل سلمان فارسي
مطالب ديگري که در مورد سلمان گفته شده به طور صريح، اين موضوع را تأييد مي کنند؛ مثلا اميرمؤمنان علي عليه السلام در شأن سلمان ..... شش داستان در مورد تشيع سلمان ...
مطالب ديگري که در مورد سلمان گفته شده به طور صريح، اين موضوع را تأييد مي کنند؛ مثلا اميرمؤمنان علي عليه السلام در شأن سلمان ..... شش داستان در مورد تشيع سلمان ...
چهل داستان شنيدني درباره سلمان (1)
در اين عصر درخشان ، ماجراهايي که بيانگر شيوه ي رفتار نيک سلمان با مردم است، ... چهل داستان شنيدني درباره سلمان (1) نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي سلمان در مدائن با .... به کردار بازي بود او تشيع استوار خود را چنين بيان مي کند:اگر چشم داري به ديگر ...
در اين عصر درخشان ، ماجراهايي که بيانگر شيوه ي رفتار نيک سلمان با مردم است، ... چهل داستان شنيدني درباره سلمان (1) نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي سلمان در مدائن با .... به کردار بازي بود او تشيع استوار خود را چنين بيان مي کند:اگر چشم داري به ديگر ...
برنامه ويژه حفظ قرآن
چهل داستان شنيدني درباره سلمان (1) · چهل داستان شنيدني درباره سلمان (2) · چگونگي تشيع سلمان · شش داستان در مورد تشيع سلمان · انقلاب اکتبر 1917 روسيه ...
چهل داستان شنيدني درباره سلمان (1) · چهل داستان شنيدني درباره سلمان (2) · چگونگي تشيع سلمان · شش داستان در مورد تشيع سلمان · انقلاب اکتبر 1917 روسيه ...
سه روز در بحرين، ديار کهن تشيع
براي من ديدن بحرين، يکي از مراکز اصلي تشيع در خليج فارس، با آن تصورات تاريخي پيشين که از کت. ... بسم الله الرحمن الرحيمدر سالهاي پاياني دولت صفوي، اين منطقه مورد تاخت و تاز خوارج عمان ... اين ستايش نامه با نثري اديبانه آغاز شده که شش صفحه است. ... مثلا در شرح حال شيخ علي بن سليمان بن حسن بحراني قدمي مي نويسد: وي ...
براي من ديدن بحرين، يکي از مراکز اصلي تشيع در خليج فارس، با آن تصورات تاريخي پيشين که از کت. ... بسم الله الرحمن الرحيمدر سالهاي پاياني دولت صفوي، اين منطقه مورد تاخت و تاز خوارج عمان ... اين ستايش نامه با نثري اديبانه آغاز شده که شش صفحه است. ... مثلا در شرح حال شيخ علي بن سليمان بن حسن بحراني قدمي مي نويسد: وي ...
تاريخ تشيع و شيعيان در مکه و مدينه
روشن است که ما بخشي از امت اسلاميم و چون شيعه ايم، هماره مورد انکار و بي توجهي ديگر .... و درآمد آن ها به دست نوادگان حسن شدقم; سليمان و محسن فرزندان محمدبن حسن شدقم، و شمس الدين بن ..... (76)اگر اين داستان را درست بدانيم، وي بايد اندکي پيش يا پس از سال 993، که سال وفات .... شش تن از آنان، از خاندان شدقمي و از اهالي مدينه منوره مي باشند.
روشن است که ما بخشي از امت اسلاميم و چون شيعه ايم، هماره مورد انکار و بي توجهي ديگر .... و درآمد آن ها به دست نوادگان حسن شدقم; سليمان و محسن فرزندان محمدبن حسن شدقم، و شمس الدين بن ..... (76)اگر اين داستان را درست بدانيم، وي بايد اندکي پيش يا پس از سال 993، که سال وفات .... شش تن از آنان، از خاندان شدقمي و از اهالي مدينه منوره مي باشند.
نقد کتاب تاریخ شیعه
کتاب حاضر که مورد استفاده و استناد قرار گرفته است مربوط به چاپ نهم کتاب در سال .... و شايد سلمان فارسي اولين کسي بود که سنگ زيربناي تشيع را در مدائن نهاد. ... هاي حوادث تاريخي است که مي توان به داستان بسر بن ارطاه و قتل کودکان و گفتگوي ...
کتاب حاضر که مورد استفاده و استناد قرار گرفته است مربوط به چاپ نهم کتاب در سال .... و شايد سلمان فارسي اولين کسي بود که سنگ زيربناي تشيع را در مدائن نهاد. ... هاي حوادث تاريخي است که مي توان به داستان بسر بن ارطاه و قتل کودکان و گفتگوي ...
دولت هاي عرب شيعه در تاريخ
سخنراني دوم با عنوان الشيعة بين العرب يا تشيع در ميان اعراب در 25 رمضان سال ... کرد به نقش مؤثري که در آينده سلمان فارسي به عهده خواهد گرفت و آنگاه پس از سلمان، نقش ... داستان فرار ادريس از حجاز تا رسيدن او به آفريقاي شمالي به اتفاق رفيقش راشد .... که به سوي آنها فراخوانده شدند يا خود بر آنها وارد شدند و مورد اکرام آنها واقع گرديدند و ...
سخنراني دوم با عنوان الشيعة بين العرب يا تشيع در ميان اعراب در 25 رمضان سال ... کرد به نقش مؤثري که در آينده سلمان فارسي به عهده خواهد گرفت و آنگاه پس از سلمان، نقش ... داستان فرار ادريس از حجاز تا رسيدن او به آفريقاي شمالي به اتفاق رفيقش راشد .... که به سوي آنها فراخوانده شدند يا خود بر آنها وارد شدند و مورد اکرام آنها واقع گرديدند و ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها