تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833518735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتاب شناسی غدیر(1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
کتاب شناسی غدیر(1)
کتاب شناسی غدیر(1) ( آ )1 آفتاب خلافت (اردو, چاپى )سيد سجاد حسين بن محمد حسين هندى (بارهوى , لاهورى ) م حدود 1340ق .چاپ هند.چاپ ديگر: نول كشور گيس پرينگ وركس , لاهورمين چهپا, لاهور (پاكستان ), سال 1327ق , 1909م .رقعى , 76ص .الذريعة ج 1ص 36ش 176و ج 2ص 231ش 914طبقات أعلام الشيعة (قرن چهاردهم , نقباء البشر) ج 2ص 809ش 1318أعيان الشيعة ج 7ص 185اين كتاب به صورت رد و جواب مولوى خليل احمد در كتاب <هدايات الرشيد و مطرقة الكرامة>است , و جوانب مختلف غدير را جمع آورى نموده و از كتب عامه نيز شواهدى آورده , و در بعضى موارد كلام آنها را تشريح و نقد وبررسى نموده است .بخشهاى كتاب چنين است : مقدمه , سوال و جواب , واقعهء غدير و جوانب آن از كتب عامه : كه اثبات خلافت اميرالمؤمنين (ع ) است , اسامى محدثين و علمايى از عامه كه نزول آيهء <يا ايها الرسول ...>را در غدير آورده اند: كه نام بيست و دو نفر را آورده , عبارت كتاب <مدارج >و نقد آن , عبارت غزالى در كتابش <سر و العالمين >و نقد آن : كه در آخر آن نام نوزده نفر از علماى عامه راذكر مى نمايد كه آيهء <و أنذر عشيرتك الاقربين >را در مورد اميرالمؤمنين (ع ) دانسته اند, اسامى كتب مورخين اروپايى در مورد غدير: كه چهار نفر هستند, بيان اسماعيل (ابوالفداء) كه يكى از علماى عامه است در مورد غدير, بيان مورخ اروپايى در مورد غدير در كتاب <اپالوحى فرام محمد ايندوى قرآن >از <ديوينوت >و در آخر مطالبى با عنوان <بيمارى اسلام كانسخه >كه ظاهراً كلامى از مؤلف آمده است .نكات قابل توجه : در الذريعة ج 2و طبقات أعلام الشيعة و أعيان الشيعة نام اين كتاب <اعجاز داودى >آمده است .ولى در الذريعه ج 1و در چاپ كتاب همين نام <آفتاب خلافت >آمده است .در هيچكدام از اين دو مورد الذريعة اشاره اى به ديگرى ننموده و درج 2نام مؤلف را يادآور نشده است !( الف )2 ارمغان غدير (چهل حديث از منابع شيعه و سنى ) (فارسى , چاپى )عبدالله فاطمى نيا.انتشارات سروش , تهران , چاپ اول , سال 1372ش .رقعى , 323 اسرار غدير (فارسى , چاپى )محمد باقر بن محمد اسماعيل انصارى (زنجانى , خوئينى ).نشر مولود كعبه , قم , چاپ اول , سال 1415ق , 1374ش .وزيرى , 244ص .اين كتاب گزارشى تحليلى از لحظه به لحظهء واقعهء غدير خم و شامل ناگفته هايى از آن ماجراى و نيز تحقيقى درمحتواى خطبهء غدير است و همچنين جوانب اجتماعى و سياسى آن را مورد بررسى قرار داده است .سه خصوصيت اين كتاب عبارتنداز: الف ـ تقديم يك دورهء كامل از ماجراى غدير با تمام جزئيات و به صورت يك داستان متسلسل كه تنظيم آن باجمع بندى دهها قطعهء تاريخى و حديثى انجام شده است .ب ـ تقديم خطبهء غدير به طور كامل و مقابلهء متن آن با هفت نسخه كه جلوه اى تازه به آن بخشيده است .ج ـ تجزيه و تحليل قسمتهاى مختلف واقعهء غدير و نتيجه گيرى هاى اعتقادى از خطبهء غدير.كتاب پس از پيشگفتار شامل انگيزه و اهداف تأليف و نيز تقسيم بندى كتاب و بيان مدارك آن آغاز شده و در نه بخش است : 1 زمينهء واقعهء غدير: الف ـ تصويرى از تشكل جامعهء اسلامى در دههء اول هجرى ب ـ جهات اهميت خطبهء غدير.2 ترسيمى از صحنهء غدير: الف ـ برنامه هاى قبل از خطبه ب ـ كيفيت خطابه و جزئيات خطبه ج ـ مراسم بعد ازخطبه .3 شياطين و منافقين در غدير: الف ـ ابليس و شياطين در غدير ب ـ منافقين در غدير .4 چكيده اى از محتواى خطبهء غدير: الف ـ نكات شاخص در خطبه ب ـ سيرى گذرا و اجمالى در يازده بخش خطبه ج ـ تقسيم موضوعى مطالب خطبهء غدير.5 سند و متن خطبه غدير: الف ـ سند خطبهء غدير ب ـ متن خطبهء غدير .6 متن عربى خطبهء غدير, مقابله شده با هفت نسخه .7 نتيجه گيرى از خطبهء غدير: الف ـ عصارهء خطبهء غدير: <من كنت مولاه فعلى مولاه >ب ـ پايه هاى اعتقادى غديردربارهء ولايت ج ـ ريشه هاى عقيدتى ـ عملى غدير در ارتباط با ولايت د ـ بررسى دقيق دربارهء بيعت غدير.9 عيد و جشن غدير: الف ـ عيد غدير در لسان پيامبر و امامان (ع ) ب ـ جشن غدير در آسمانها ج ـ تقارن وقايعى باروز غدير د ـ عيد غدير را چگونه جشن بگيريم ؟سماء رواة خبر غدير خم (سجستانى ) = الدراية فى حديث الولاية (عربى , خطى )4 اسناد حديث غدير(اردو, خطى )عل اكبر پاكستانى , غلام حيدر پاكستانى .عجاز داودى (هندى ) = آفتاب خلافت (اردو, چاپى )
center
5 أعلام الغدير(عربى , چاپى )عبدالله محمدى , محمد بهره مند خراسانى , محمد محدث خراسانى .اشراف : سيد فاضل ميلانى (حسينى ).چاپ دوم , مؤسسة النشر الاسلامى (جامعهء مدرسين ), قم , سال 1410ق .وزيرى , 336ص .];ّّاين كتاب فهرست أعلام و اشخاص كتاب <الغدير فى الكتاب و السنة و الادب >علامهء امينى است , كه بطور كامل ومفصل نام اشخاص آن كتاب و همچنين كنيه ها و شهرت ها و يا به هر شكلى از كسى ياد شد. آورده و آدرس ها را عموماًدر نام معروف و مشهور اشخاص آورده است .نكته قابل توجه :اين كتاب ابتدا به عنوان بخش عمدهء جلد اول كتاب <على ضفاف الغدير>كه شامل فهرستهاى گوناگون الغدير است چاپ شده , ولى در چاپهاى بعدى آن كتاب بقيهء فهرستها در يك مجلد و اين بخش به طور مستقل و به صورت كتاب حاضر به چاپ رسيده است . براى توضيح بيشتر به كتاب <على ضفاف الغدير>در همين كتابنامه مراجعه شود.
center
6 أقسام المولى فى اللسان (عربى , چاپى )محمد بن محمد مفيد (ابن المعلم , عكبرى , بغدادى ): م 413قصتحقيق : محمد مهدى نجف .چاپ اول : منشورات المكتبة التجارية, نجف , سال 1370ق .چاپ سوم : مكتبة المفيد, قم , (افست از چاپ نجف ).وزيرى , 9ص .چاپ چهارم : دار زيد للنشر, مهرجان الامام على (ع ), لندن , سال 1410ق , 1990م . رقعى , أقسام المولى : 26ص , رسالة فى معنى المولى : 41ص .چاپ پنجم : كنگرهء جهانى هزارهء شيخ مفيد, قم , سال 1413ق .وزيرى , 48ص .رجال النجاشى ص 401فهرست نسخه هاى خطى كتابخانهء عمومى آية الله مرعشى نجفى ج 1ص 269 مجموعهء شمارهء 243 ش 13همان فهرست ج 1ص 89ـ 97 مجموعهء شمارهء 78همان فهرست ج 1ص 285 مجموعهء شمارهء 255ابتدا مقدمه اى براى اين كتاب توسط حجةالاسلام سيد محمد رضا جلالى آمده است كه توضيح مبانى شيخ مفيددربارهء <مولى >را در شش جهت بيان نموده است :];ّّ1 جنبهء لغوى و دلالت لفظى .2 از ميان رفتن شرايط تقيه در زمان اميرالمؤمنين (ع ).3 شاعر فصيح نبايد مخالفت لغت صحيح شعر بگويد.4 نسبت بعضى از اشعار به اميرالمؤمنين (ع ).5 استناد معانى لغوى به اهل خبرهء لغت اگر چه مسلمان نباشند.6 باب علم به لغت با اعتماد بر اهل آن هميشه باز است و هيچكس از اساتيد فن را نبايد استثنا كرد.اصل كتاب هفده صفحه است و طى آن ثابت شده كه مراد از <مولى >معناى اولى به نفس است . مباحث مطرح شده : 1 ده معنى براى مولى در لغت .2 تحليل واقعهء غدير و انطباق معناى <اولى به نفس >از ميان ده معنى بر كلام پيامبر (ع ).3 شواهدى از شعر فصحا دربارهء معناى صحيح <مولى >و استفادهء امامت اميرالمؤمنين (ع ), كه پنج نفر را آورده است .نكات قابل توجه :1 مشخصات و مطالبى كه گفته مى شود براى كتاب <رسالة فى معنى المولى >از مؤلف نيز هست , بغير از چاپ اول و سوم و آدرس رجال النجاشى و كتابشناسى و توضيح مقدمهء اين كتاب در مطلب سوم و ابتداى مطلب چهارم و نيزمطلب ششم .2 از اين دو كتاب مخطوطات بسيارى در كتابخانه هاى ايران و عراق و هند موجود است . براى نمونه سه مورد يادشده آورده شد, و نيز در كتابخانهء اميرالمؤمنين (ع ) (نجف ) مجموعهء شمارهء 410از مخطوطات قرن يازدهم كه تمام رساله هاى شيخ مفيد است , و در چستربيتى در مجموعهء شمارهء 3877از مخطوطات قرن هشتم , كه عكس آن دركتابخانهء آية الله مرعشى نجفى موجود است .3 چاپ آخر اين دو كتاب (چاپ كنگرهء شيخ مفيد) با مقدمه اى از سيد محمد رضا جلالى و تحقيق محمد مهدى نجف است .4 قبل از شروع اين كتاب (اقسام المولى فى اللبسان ) نسخه اى خطى از آن به طور كامل آورده شده , و در ابتداى هردو كتاب صفحات ابتدا و انتها از سه نسخهء خطى براى هر دو آمده است .5 هر دو كتاب همراه با پاورقى هاى توضيحى هستند.];ّّ6 اين كتاب (اقسام المولى فى اللسان ) در چاپ نجف , در مجموعه اى از رساله هاى شيخ مفيد كه به نام <عدةرسائل >است , با نام <رسالة فى تحقيق لفظ المولى >از ص 186ـ 193 و در كتاب الغدير فى التراث الاسلامى ص 65 16با نام <رسالة فى اقسام المولى >آمده است .7 در آخر هر دو كتاب بخشى از نسخهء خطى كتاب <كنز الفوائد>(كراجكى ) كه مربوط به حديث غدير است ـ دركتاب <اقسام المولى فى اللسان >پنج صفحه و در كتاب <رسالة فى معنى المولى >هشت صفحه ـ آورده شده است !8 اين دو كتاب , كتاب دوم و سوم از جلد هشتم دورهء <مصنفات الشيخ المفيد>هستند.9 در واقع اين دو كتاب ضميمهء يكديگر هستند, چرا كه در كتاب <اقسام المولى فى اللسان >در واقع مراد پيامبر(ص ) از كملهء <مولى >ثابت شده كه امامت است ولى در كتاب <رسالة فى معنى المولى >از معانى مولى و ابحاث لغوى آن بحث شده است .
center
7 امام شناسى , ج 7و 9فارسى , چاپى )سيد محمد حسين تهرانى (حسينى ).انتشارات حكمت , تهران , چاپ اول , سال 1407ق .چاپ ديگر: همان ناشر, سال 1410ق , 1369ش .وزيرى , ج 7 293ص , ج 9 293ص .اين كتاب جلدهاى هفتم و نهم از مجلدات <امام شناسى >و قسمتى از سلسله ابحاث <علوم و معارف اسلامى >ازمؤلف است كه در غدير و به صورت دروسى از مولف بيان شده است .جلد هفتم از درس نود يكم تا درس صدو پنجم و جلد نهم از درس صدو بيست و يكم تا درس صد و سى و پنجم است , و به شكر ابحاث علمى مطرح شده و از منابع شيعه و عامه استفاده نموده است .توضيح اين دو جلد چنين است : ج 7درس نود و يكم تا نود و سوم : ابتدا مباحثى پيرامون مشخصات غدير و بعضى وقايع زمان پيامبر (ص ) در اين باره ,و رفتار منافقين از صحابه با آن حضرت و به خصوص نسبت به خلافت و ولايت . درس نود و چهارم تا نود و هفتم : بيان واقعهء غدير به طور علمى و كلامى همراه با آوردن خطبهء غدير و بحث در آيهء تبليغ و توضيح ابحاث آن . درس نود و];ّّهشتم تا صدو يكم : بيان راويان و مؤلفين و كتابهاى تأليف شده در غدير و نيز كتابهايى كه غدير در آنها آمده است ازمورخين و متكلمين و غير آنها و سپس استشهادات بعضى از معصومين (ع ) و نيز ديگر افراد به غدير در همراه بامباحث مربوط. درس صد و دوم ت صد و پنجم : شامل نامهء اميرالمؤمنين (ع ) به معاويه و نيز ابحاثى در زمينه هاى معانى <مولى >و استفادهء ولايت از اين كلمه و نيز كل خطبهء غدير همراه با ايراد اسامى بزرگان اهل لغت و نظرياتشان . درطى اين ابحاث اشعارى نيز آورده شده كه تقريباً تمام آنها در غدير هستند.ج 9در صدو بيست و يكم تا صد و بيست و هفتم : استشهادهاى و احتجاجات و مناشده هاى اميرالمؤمنين (ع ) در مواردمختلف از قبيل روز شورى در رحبهء كوفه , و جنگ جمل و با معاويه و موارد ديگر به غدير عمراه با مباحث علمى درهر مورد, و نيز احتجاجات بعضى معصومين (ع ) و ديگر افراد از اصحاب اميرالمؤمنين (ع ) و يا استشهاد مأمون وقضاياى امام رضا (ع ) و جريان ولايتعهدى .درس صد و بيست و هشتم تا صد و سى ام : شرح آيهء <سأل سائل بعذاب واقع >و ايراد كلمات بزرگان عامه در اين باره و تحقيقى در مكان و زمان غدير, و نيز آيات ديگر مربوط به ابحاثى لغوى و تاريخى با بعضى از عامه .درس صد و سى و يكم تا صد و سى و چهارم : بيان عيد بودن غدير به طور مفصل و وقايعى كه در اين روز اتفاق افتاده كه بيشتر جنبهء عيدى دارد, از بيعت و تهنيت با اميرالمؤمنين (ع ) و مراسم ديگر و استدلال و به عمل صحابهء ونيز بيان مواردى از سيرهء ائمه (ع ) در اين روز و بيان جوانب ديگر عيد غدير.درس صد و سى و پنجم : دربارهء عامه بستن بر سر اميرالمؤمنين (ع ) توسط پيامبر (ص ) و نيز ابحاثى دربارهء عمامه گذاردن و جوانب آن .در ضمن مطالب كتاب اشعار بسيارى آورده شده كه اكثراً در غدير است .نكتهء قابل توجه :اين كتاب در مواردى شبيه به كتاب <الغدير>علامهء امينى است .8 انوار ولايت در خطبهء غدير(فارسى , چاپى )رضا اصلانى .9 أنيس الخطب (فارسى , چاپى )على اصغر بن ابوالحسن (اعتماد الواعظين ) تهرانى .تهران , سال 1365 .فهرست كتب چاپى فارسى (خانبابا مشار) ج 1ص 591اين كتاب شرح خطبهء پيامبر (ص ) در غدير است ; و مؤلف آن از خطباى تهران بوده است .10 اهداء الحقير فى معنى حديث الغدير (الى اخيه البارع البصير) (عربى , چاپى )سيد مرتضى بن احمد خسرو شاهى (تبريزى ) م 1372ق .چاپ اول , المطبعة الحيدرية, نجف , سال 1353ق .رقعى , 112ص .چاپ دوم : به اهتمام سيد هادى خسرو شاهى (فرزند مؤلف ), قم , سال 1398ق , 1356ش .رقعى , 192ص .الذريعة ج 2ص 482ش 1894الغدير ج 1ص 157ش 27اين كتاب از ابتدا تا انتها كلام فخر رازى را نقل كرده و رد مى نمايد, و در ضمن بسيارى از مطالب جنبى مربوط به مطلب را بيان نموده است . در واقع مطالب بسيارى دربارهء غدير را به عنوان رد كلام فخر رازى يادآور شده و بحث نموده است , و تقسيم بندى خاصى ندارد.توضيح ابحاث كتاب چنين است : ابتدا نقل كلام فخر رازى و سپس رد كلام او تا اواسط كتاب كه توضيح مراد پيامبر(ص ) از كلمهء <مولى >است و مفصل بحث نموده , و نيز كلام ديگرى از فخر رازى آورده و باز مفصل بحث كرده وكلامش را از تمام جوانب رد كرده است .چنانچه علامه حاج آقا بزرگ فرموده مؤلف اين كتاب به سال 1352قمرى در تبريز در جواب شخصى به نام (شيخ محمد صديق ) كه از علماى عامه در روستاى حماميان بوده تأليف نموده و لذا جملهء <الى اخيه البارع البصير>را در آخراسم آورده است . همچنين علامهء ياد شده بسيار از اين كتاب تجليل نموده و از نظر فنى و علمى كتاب را ستوده است .نكات قابل توجه : ];ّّ1 اين كتاب در چاپ قم با نام <معنى حديث الغدير>توسط فرزند مؤلف آقاى سيد هادى خسروشاهى , همراه بامقدمه و همچنين تقديمى از سيد موسى صدر به نام <سابقات الغدير>چاپ شده , چنانچه علامه استاد فقيد سيدعبدالعزيز طباطبائى نيز با همين نام (معنى حديق الغدير) از كتاب ياد نموده است . ولى نام اصلى كتاب <اهداءالحقير...>است , چرا كه خود مؤلف اين نام را گذارده و چاپ نجف نيز به همين نام چاپ شده است .2 صفحات كتاب در چاپ نجف 113صفحه است , ولى چون در آن چاپ اشتباهى رخ داده و شماره صفحهء 4راموش شده 112صفحه است .3 در آخر لازم به توضيح است كه اين كتاب با اشراف آية الله اديب شيخ محمد على اردوبادى رحمة الله تأليف شده است .11 الايضاح و التبصير فى جواب مسألة المولى (فى حديث الغدير) (عربى , خطى ) حسين بن على (مؤيد الدين ) م قرن 6ق .فهرست كتب اسماعيليه (مجدوع ) ص 152فهرست كتب اسماعيليه (ايوانف ) ش 256اين كتاب در دو باب است : 1 روايات و احتجاجات درباب ولايت اميرالمؤمنين (ع ) .2 آنچه از امام صادق (ع ) در برترى روز غدير و نماز و روزهء آن روز وارد شده است .به كتاب <الايضاح و التعبير فى ابانة فضل يوم الغدير>از حسين بن على مراجعه شود.12 الايضاح و التبصير فى فضل يوم الغدير (عربى , خطى )هبة الله بن موسى شيرازى (المؤيد فى الدين , داعى الدعاة) م 470ق .فهرست كتب اسماعيليه (ايوانف ) ش ا 2167نكتهء قابل توجه : 1 نسخه اى از اين كتاب در كتابخانهء الجمعية الاسماعيلية (كراچى ) موجود است .2 مؤلف كتابى در حالات خود تأليف نموده كه در قاهره به چاپ رسيده , و نيز ديوانش با مقدمهء محمد كامل ];ّّحسين در قاهره به چاپ رسيده است , ولى اين كتاب پيدا نشد.13 الايضاح و التعبير فى ابانة فضل يوم الغدير (عربى , خطى )حسين بن على , م 667ق .ميراث اسلامى ايران سال 1373ص 704نكات قابل توجه :1 احتمال مى رود اين كتاب با كتاب <الايضاح و التبصير فى جواب مسألة المولى (فى حديث الغدير)>از حسين بن على (مؤيد الدين ) يك كتاب باشند, به خصوص كه در آن كتاب بحث از فضل و برترى روز غدير نيز شده و چنانچه ازنام اين كتاب فهميده مى شود در همان موضوع است .2 نسخه اى از اين كتاب در انستيتوى اسماعيليه در لندن شمارهء 31موجود است .14 الايضاح و التفسير فى معنى يوم الغدير(عربى , خطى )على بن محمد عبشمى (داعى , اسماعيلى ), م 612ق .فهرست كتب اسماعيليه (مجدوع ) ص 123ـ 127مصادر الفكر العربى الاسلامى فى اليمن ص 102فهرست كتب اسماعيليه (ايوانف ) ش 249فهرست كتابخانهء فيضى بمبئى ص 99ش 122فهرست كتب اسماعيليه (پونا والا) ص 164ـ 165( ب )
center
15 بحث غدير خم از نظر قرآن شريف (فارسى , چاپى )عبدالكريم نيرى (بروجردى ).چاپ اول : چاپ حكمت , قم , حدود سال 1353ش .رقعى , 44 .چاپ دوم : انتشارات نور فاطمه (س ), تهران , سال 1402ق , سال 1361ش .رقعى , 47ص .كتاب پس از مقدمه ابتدا خلاصه اى از واقعهء غدير خم و سپس بحث غدير از نظر قرآن است كه سه آيه را مطرح مى نمايد: 1 <يا ايها الرسول ...>2 <اليوم الكملت لكم دينكم ...>3 <سئل سائل بعذاب واقع ...>, و در هر كدام به طرح اشكالات و جواب از آنها بحث در خود آيه و نيز آيات ديگرى در ضمن هر كدام از اين سه آيه پرداخته است و بيشترجنبهء كلامى دارد. در چاپ دوم كتاب شعرى را از شاعرى متخلص به <سنا>آورده است .نكتهء قابل توجه :چاپ دوم كتاب همراه با كتابى در مبعث از جلال الدين همائى است , كه هر دو با هم با نام <مبعث و غدير (اولين وآخرين پيام قرآن >چاپ شده اند و كتاب مبعث به عنوان بخش اول و با نام <مبحث بعثت >و كتاب غدير به عنوان بخش دوم و با نام <مبحث غدير خم >است .در كتاب <الغدير فى التراث الاسلامى >ص 197ش 105از اين كتاب با نام <غدير خم از نظر قرآن >ياد نموده است .
center
16 بحثى دربارهء حديث تاريخى غدير(فارسى , چاپى )سيد جمال الدين دين پرور.انتشارات دارالفكر, قم . جيبى , 32ص .كتاب شامل بحثى در اسناد غدير و داستان آن است .نكتهء قابل توجه :];ك ك اين كتاب به ضميمهء كتاب <هزار و يك دليل >چاپ شده است .خوان و رنگ كن (قصه هاى پيامبران ), ج 6(زمانى ) = داستان غدير(فارسى , چاپى )
center
17 بركرانهء غدير(فارسى , چاپى )سيد سعيد حسينيان (مير سعيد).سال 1407ق , 1366ش .وزيرى , 69ص .چاپ ديگر: منشورات مسجد الغدير, قم , سال 1408ق .وزيرى , 72 .كتابشناسى ملى ايران (نيمهء دوم ) شمارهء 60ص 48.اين كتاب ابحاثى در غدير و خطبهء آن , و گزارش از فعاليتهاى مسجد الغدير است .18 بركهء آفتاب (فارسى , چاپى )سيد مصطفى بن محمد على گرمارودى (موسوى , طالقانى ) ؟بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى , مشهد, سال 1370ش .هاريّه و غديريّه = غديريه (فارسى , چاپى )19 بيان من كنت مولاه (عربى , خطى )محسن بن حسين خزاعى (نيشابورى ) م قرن 5ق .الفهرست (منتخب الدين ) ص 102ش 360أمل الامل ج 2ص 228ش 685جامع الرواة ج 2ص 42];ّّرياض العلماء ج 5ص 9تعليقة أمل الامل ش 685مستدرك الوسائل ح 3ص 488روضات الجنات ج 6ص 78تنقيح المقال ج 3ص 54ش 10191طبقات أعلام الشيعة (قرن پنجم ) ص 147الذريعة ج 13ص 184ش 654أعيان الشيعة ج 9ص 47معجم رجال الحديث ج 14ص 195ش 9887نكات قابل توجه :1 نام اين كتاب در الذريعه <شرح حديث من كنت مولاه >است , با اينكه از الفهرست (منتجب الدين ) نقل نموده , ودر الفهرست نام <بيان من كنت مولاه >را آورده است و بقيهء موارد نيز از همين مأخذ و با همين نام نقل نموده اند.2 شيخ منتجب الدين در كتاب ياد شده , كتابهاى مؤلف را با سند خود از او نقل نموده است كه در نتيجه يكى ازكتبش همين كتاب است .منبع: www.balagh.net
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 656]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن