تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815618088
اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(4)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(4) نويسنده:سيّد جواد مصطفوي 14ـ نهي از حسد «وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلي بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً؛ (نساء/32) آرزو مكنيد چيزي را كه به وسيلة آن خدا شما را بر يكديگر برتري داده است مردان را از آنچه كردهاند، بهرهاي هست و زنان را از آنچه كردهاند، بهرهاي هست. خدا را از كرمش سؤال كنيد كه خدا به همه چيز داناست.» «وَ لا تَحاسَدَوُا فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمانَ كَما تَأْكُلُ النّارُ الْحَطَبَ؛ (خطبة 85) بر يكديگر حسد نبريد زيرا حسد ايمان را ميخورد چنانكه آتش هيزم را ميخورد.» «... وَ الْحِرْصُ وَ الْكِبْرُ وَ الْحَسَدُ دَواعٍ إِلَي التَّقَحُمِّ فيِ الذُّنُوبِ؛ (حكمت 363) حرص و تكبر و حسد موجب فرو افتادن در گناهان است.» «وَ لا تَكُونُوا كَالْمُتَكَبِّرٍ عَلَي اَبْنِ أُمِّهِ مِنْ غَيْرِ ما فَضْلٍ جَعَلَهُ اللهُ فيهِ سِوي ما أَلْحَقَتِ الْعَظَمَةُ بِنَفْسِهِ مِنْ عَداوَةِ الْحَسَدِ...؛ (خطبة 234) و مانند آن بر پسر مادرش گردنكشي كرد، نباشيد ـ مقصود قابيل است كه از روي حسد برادر خود هابيل را كشت ـ كه بر او تكبّر نمود بدون آنكه خداوند در او برتري قرار داده باشد جز آنكه خودبيني ناشي از دشمني حسد، به او روي آورد.» «صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ؛ (حكمت 248) درتس تن از كمي رشگ بردن است.» «اَلْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسّادِ عَنْ سَلامَةِ الْأَجْسادِ؛ (حكمت 216) شگفتا از غافل ماندن رشگ بران از سلامتي بدنهايشان.» 15ـ چگونه باطل با حق اشتباه ميشود قرآن مجيد دربارة قوم يهود كه بعضي از تورات را كه متضمن صفات پيغمبر خاتم ـ صلّي الله عليه و آله ـ بود، قبول نكردند و قسمتهاي ديگر آن را پذيرفتند، ميفرمايد: «وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ (بقره/42) شما در حالي كه ميدانيد، حق را به باطل مياميزيد و حق را نهان مداريد.» «يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؟؛ (آل عمران/71) اي اهل كتاب چرا حق را به باطل ميآميزيد و حق را در حالي كه ميدانيد، نهان ميداريد؟» «فَلَوْ أَنَّ الْباطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَي الْمُرْتادينَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْباطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعانِدينَ وَلكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هذا ضِغْثٌ وَ مِنْ هذا ضِغْثٌ فَيُمْزَجانِ فَهُنالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيطانُ عَلي أَوْلِيائِهِ وَ يَنْجُو الَّذينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهَ الْحُسْني؛ (خطبة 50) اگر باطل از آميزش با حقّ خالص ميشد، بر جويندگان مخفي نميگشت و اگر حق از آميزش با باطل خالص ميشد، زبان ستيزه كنندگان از آن بريده ميگشت؛ ليكن دستهيي از حق گرفته ميشود و دستهيي از باطل، آنگاه شيطان بر دوستان خود تسلّط پيدا ميكند، و كساني كه لطف خدا شامل حالشان است، نجات مييابند.» 16ـ آرزوي بدون عمل، حماقت است «وَ قالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصاري تِلْكَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ؛ (بقره/111) گفتند: «هرگز به بهشت داخل نشود مگر كسي كه يهودي يا نصراني باشد.»اين سخن از جملة آرزوهاي آنها است؛ بگو: اگر راست ميگوييد دليلتان را بياوريد. «وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلاَّ أَمانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ؛ (بقره/78) بعضي از يهودان بيسوادند و از تورات جز آرزوهايي به پندار خود، چيزي نميدانند.» هم چنين قرآن مجيد، خطاب به مشركين، ميفرمايد: «لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلَ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ؛ (نساء 123و124) جزاي اعمال، مطابق آرزوهاي شما و آرزوهاي اهل كتاب نيست (كه شما بگوييد قيامت و عذاب دروغ است و اهل كتاب بگويند غير از ما كسي داخل بهشت نشود)؛ هر كه گناهي مرتكب شود، بدان سزا داده ميشود و غير از خدا براي او يار و ياوري پيدا نميگردد و هر كس از مرد و زن كه مؤمن باشد و كارهاي شايسته كند، داخل بهشت ميشود.» «أَمْ لِلْإِنْسانِ ما تَمَنَّي فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولي... وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعي وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُري ثُمَّ يُجْزيهُ الْجَزاءَ الْأَوْفي؛ (نجم/ 24و39و40و41) مگر چنين است كه انسان هر چه آرزو كند، به دستش آيد؟ دنيا و آخرت از آن خدا است... و انسان جز نتيجة كوشش خويش بهرهيي ندارد و حاصل كوشش او بزودي ديده ميشود، آنگاه به او پاداش كامل ميدهند.» قرآن مجيد بعد از بيان اين كه منافقين از مؤمنين در قيامت تقاضايي ميكنند و نتيجه نميگيرند، ميفرمايد: «... أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قالُوا بَلي وَ لكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْكُمُ الْأَمانِيُّ حَتَّي جاءَ أَمْرُ اللَّهِ... (حديد/14) مگر ما در دنيا با شما نبوديم؟)اهل ايمان(ميگويند: آري. ليكن شما خويشتن را به فتنه افكنديد و منتظر مانديد و شك آورديد و آرزوها فريبتان داد تا فرمان خدا آمد.» علي ـ عليه السّلام ـ به پسر ارجمند امام مجتبي ـ عليه السّلام ـ مينويسد: «وَ إِيّاكَ وَ الْإِتِّكالَ عَلَي الْمُني فَإِنَّها بَضائِعُ النَّوْكي...؛ (نامة 31) از پشت گرمي به آرزوها برحذر باش، زيرا آرزوها سرماية نابخردان است.» «... وَ الْأَمانِيُّ تُعْمي أَعْيُنَ الْبَصائِرِ...؛ (حكمت 267) آرزوها ديدههاي بينايي را كور ميگرداند.» 17ـ استقراض خداوند از بندگانش «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْسُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ؛ (بقره 245) كيست كه به خدا وامي نيكو دهد تا خدا وام او را به چند برابر افزون كند؟ خداست كه تنگي آرد و گشادگي دهد و به سوي او بازگشت مييابيد.» «وَ اسْتَقْرَضَكُمْ وَ لَهُ خَزائِنُ السَّمواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ وَ إِنَّما أَرادَ أَنْ يَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛ (خطبة 182) و خداوند از شما وام ميطلبد در صورتي كه خزانههاي آسمان و زمين از اوست و او بينياز وستوده است و فقط ميخواهد شما را بيازمايد كه كداميك كردارتان نيكوتر است.» بيان: مراد از وام خواستن خداوند از بندگان، ترغيب كردن به اعمال مستحب و نوافل است و كلمة قرض در اين مورد مجاز است؛ زيرا كه حقيقت قرض در مورد احتياج مستقرض به كار ميرود و چون خداوند متعال از هر گونه احتياجي منزّه و مبّري است، بدين جهت استعمال اين كلمه در اين مورد خارج از معني حقيقي خودش ميباشد. چون اين آيه شريفه نازل شد، يهود گفتند: «خداوند از ما قرض خواسته است، پس ما غني هستيم و او فقير است». لذا آية شريفه نازل شد: «لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ؛ (آل عمران/ 181) خدا گفتار آن كسان را كه گفتند خدا فقير است و ما توانگرانيم، بشنيد و ما گفتارشان را با قتل ناحق پيغمبران ثبت ميكنيم و ميگوييم عذاب سوزان را بچشيد. »18ـ از گمان و پندار پيروي مكنيد «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً؛ (اسراء/36)چيزي كه به آن يقين نداري، پيروي مكن زيرا كه گوش و چشم و دل همة اينها بازخواست شدني است.» «إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنْثي وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً؛ (نجم/27و28) كساني كه دنياي ديگر را باور ندارند، ملائكه را به نام مادگان مينامند و در اين باره چيزي ندانند و چر گمان را پيروي نكنند و گمان به هيچ وجه از حق بينياز نميكند.» «وَدَعِ الْقَوْلَ فيما لا تُعْرِفُ وَ الخِطابَ فيما لَمْ تُكَلَّفْ وَ اَمْسِكْ عَنْ طَريقٍ اِذا خِفْتَ ضَلالَتَهُ فَاِنَّ الْكَفَّ عِنْدِ حَيْرَةِ الضَّلالِ خَيْرٌ مِنْ رُكُوبِ الْاَهْوالِ؛ (نامة 31) درباة چيزي كه نميداني، سخن مگو و در آنچه تكليف نداري، گفتگو مكن و از راهي كه ترس گمراهي از آن داشته باشي، خودداري كن، زيرا خودداري در هنگام سرگرداني و گمراهي از انجام كارهاي وحشتناك، بهتر است.»منبع: رابطه قرآن با نهج البلاغه
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]
صفحات پیشنهادی
اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(4)
اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(4) نويسنده:سيّد جواد مصطفوي 14ـ نهي از حسد «وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلي بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ ...
اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(4) نويسنده:سيّد جواد مصطفوي 14ـ نهي از حسد «وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلي بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ ...
الله محور مطالب و مقاصد قرآن و نهج البلاغه(آيت الله صافي ...
در نهج البلاغه نيز بر حسب احصاي بعضي 4 در 1293 مورد اسم جلاله (الله ) وارد شده است ... معرفي گردد و التفات و توجه به اوصافش حاصل آيد و دليل اين تفصيل همان اجمالي ...
در نهج البلاغه نيز بر حسب احصاي بعضي 4 در 1293 مورد اسم جلاله (الله ) وارد شده است ... معرفي گردد و التفات و توجه به اوصافش حاصل آيد و دليل اين تفصيل همان اجمالي ...
كيفيت نزول و تجلي قرآن كريم
خداي سبحان در سوره مباركه ميفرمايد كه ما قرآن را در شب قدر نازل نموديم: و در جاي ديگر نزول قرآن را .... بسيط محض نيست و نوعي تفصيل در آن وجود دارد، با تقديري بودن شب قدر و تفريق تناسب دارد.4 ... جمع بين اجمال و تفصيل و نيز بين بساطت و تركيب و جمع و تفريق، در بحثهاي آينده روشن ميشود. .... 8 - نهج البلاغه: خطبه192 ، بند 136.
خداي سبحان در سوره مباركه ميفرمايد كه ما قرآن را در شب قدر نازل نموديم: و در جاي ديگر نزول قرآن را .... بسيط محض نيست و نوعي تفصيل در آن وجود دارد، با تقديري بودن شب قدر و تفريق تناسب دارد.4 ... جمع بين اجمال و تفصيل و نيز بين بساطت و تركيب و جمع و تفريق، در بحثهاي آينده روشن ميشود. .... 8 - نهج البلاغه: خطبه192 ، بند 136.
تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (3)
تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (3)-تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج ... شاهد اين معنا اين است که در قرآن کريم هيچ گزارشي تفصيلي راجع به آسمانها ... آيه اي از قرآن توضيحي ، حتي به اجمال، در باره آسمانهاي ديگر نيامده است، بلکه آمده است ... 4. آسمانهاي هفت گانه در تمام نهج البلاغه وروايات ديگر امامان 4. 1 آسمانهاي هفت گانه ...
تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج البلاغه» (3)-تصوير هفت آسمان در قرآن و «تمام نهج ... شاهد اين معنا اين است که در قرآن کريم هيچ گزارشي تفصيلي راجع به آسمانها ... آيه اي از قرآن توضيحي ، حتي به اجمال، در باره آسمانهاي ديگر نيامده است، بلکه آمده است ... 4. آسمانهاي هفت گانه در تمام نهج البلاغه وروايات ديگر امامان 4. 1 آسمانهاي هفت گانه ...
با استاد محمد رضا حکیمی در قرآن و شب قدر
با استاد محمد رضا حکیمی در قرآن و شب قدر-با استاد محمد رضا حکیمی در قرآن و شب ... امرا" من عندنا، انا کنا مرسلین.4 در این آیات نیز، سخن از شب قدر و شب تقدیر و ... تنظیم امور، در طول زمانی، مستلزم اجمال و تفصیل است، یعنی : نخست همه امور را ... فراوان به قرآن و نهجالبلاغه، شناخت دقيق سيره نبوي اطلاع از احوال عالمان پيشين، شناخت .
با استاد محمد رضا حکیمی در قرآن و شب قدر-با استاد محمد رضا حکیمی در قرآن و شب ... امرا" من عندنا، انا کنا مرسلین.4 در این آیات نیز، سخن از شب قدر و شب تقدیر و ... تنظیم امور، در طول زمانی، مستلزم اجمال و تفصیل است، یعنی : نخست همه امور را ... فراوان به قرآن و نهجالبلاغه، شناخت دقيق سيره نبوي اطلاع از احوال عالمان پيشين، شناخت .
آشنايى با شرح ابن مَيثَم بحرانى بر نهجالبلاغه
آشنايى با شرح ابن مَيثَم بحرانى بر نهجالبلاغه نويسنده:سيدجمالالدين دينپرور ... را ميطلبد ولى بهطور اجمال بايد گفت يكى از منابع و مستندات نهج البلاغه قرآن است كه امام در ... جلد چهارم: نامه ص 5 ،6 ،7 ، 9 ،10، 11،17، 18، 24، 27، 28 و30.4ـ نكته ديگر آنكه ...
آشنايى با شرح ابن مَيثَم بحرانى بر نهجالبلاغه نويسنده:سيدجمالالدين دينپرور ... را ميطلبد ولى بهطور اجمال بايد گفت يكى از منابع و مستندات نهج البلاغه قرآن است كه امام در ... جلد چهارم: نامه ص 5 ،6 ،7 ، 9 ،10، 11،17، 18، 24، 27، 28 و30.4ـ نكته ديگر آنكه ...
ضرورت تحقيق در باطن قرآن و فوايد آن
2ـ اثبات وجود باطن براى قرآن و تبيين چگونگى آن موجب مى شود كه روايات تبيين ... دانشمندان علوم قرآنى و محققان علم اصول مانند طبرى در جامع البيان،(4) شيخ طوسى; ... ديگر(28) وجود باطن براى قرآن را مفروغ عنه و مسلّم دانسته و به اجمال يا تفصيل، از ..... 2ـ كلامى از اميرالمؤمنين7 در خطبه هجدهم نهج البلاغه با ترجمه فيض الاسلام، ص 74 و نهج ...
2ـ اثبات وجود باطن براى قرآن و تبيين چگونگى آن موجب مى شود كه روايات تبيين ... دانشمندان علوم قرآنى و محققان علم اصول مانند طبرى در جامع البيان،(4) شيخ طوسى; ... ديگر(28) وجود باطن براى قرآن را مفروغ عنه و مسلّم دانسته و به اجمال يا تفصيل، از ..... 2ـ كلامى از اميرالمؤمنين7 در خطبه هجدهم نهج البلاغه با ترجمه فيض الاسلام، ص 74 و نهج ...
چهارنكته درباره قرآن
سخنان معصومين تفصيل توحيد است كه قرآن اجمال آن را گفته است دعاها را بايد خواند ... (روم(30)/4) روايات مفصل تربيان مي كند ازجمله كلام امام صادق(ع):ما بعث الله نبياً قطّ ...
سخنان معصومين تفصيل توحيد است كه قرآن اجمال آن را گفته است دعاها را بايد خواند ... (روم(30)/4) روايات مفصل تربيان مي كند ازجمله كلام امام صادق(ع):ما بعث الله نبياً قطّ ...
قواعد فهم قرآن
قواعد فهم قرآن نويسنده: حبیب الله زارعی منبع:فصلنامه معرفت مقدمه قرآن كریم .... علم بدیع (4) وجوه نیكوسازی كلام را تعلیم میدهد. .... بعضی مثل ابن كثیر به اجمال و بدون تفصیل، ضرورت رجوع به اقوال صحابه را پس از رجوع به قرآن و سنت مطرح كردهاند. ... حضرت علی علیهالسلام در نهج البلاغه، میفرمایند: «من وصفه فقد حده و من حده فقد عده و ...
قواعد فهم قرآن نويسنده: حبیب الله زارعی منبع:فصلنامه معرفت مقدمه قرآن كریم .... علم بدیع (4) وجوه نیكوسازی كلام را تعلیم میدهد. .... بعضی مثل ابن كثیر به اجمال و بدون تفصیل، ضرورت رجوع به اقوال صحابه را پس از رجوع به قرآن و سنت مطرح كردهاند. ... حضرت علی علیهالسلام در نهج البلاغه، میفرمایند: «من وصفه فقد حده و من حده فقد عده و ...
قواعد فهم قرآن
قواعد فهم قرآن نويسنده: حبیب الله زارعی مقدمهقرآن کریم آخرین کتاب الهى است .... علم بدیع [4] وجوه نیکوسازى کلام را تعلیم مىدهد. .... بعضى مثل ابن کثیر به اجمال و بدون تفصیل، ضرورت رجوع به اقوال صحابه را پس از رجوع به قرآن و سنت مطرح کردهاند. ... حضرت على علیهالسلام در نهج البلاغه، مىفرمایند: «من وصفه فقد حده و من حده فقد ...
قواعد فهم قرآن نويسنده: حبیب الله زارعی مقدمهقرآن کریم آخرین کتاب الهى است .... علم بدیع [4] وجوه نیکوسازى کلام را تعلیم مىدهد. .... بعضى مثل ابن کثیر به اجمال و بدون تفصیل، ضرورت رجوع به اقوال صحابه را پس از رجوع به قرآن و سنت مطرح کردهاند. ... حضرت على علیهالسلام در نهج البلاغه، مىفرمایند: «من وصفه فقد حده و من حده فقد ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها