واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا برخی در خانوادههای مومن به دنیا میآیند و برخی در خانواده كافر؟
این که برخی در خانوادههای مذهبی و با ایمان به دنیا میآیند و برخی در خانوادههایی کافر و بدکار، چگونه با عدل خدا سازگار است؟شاید شما هم به کسانی برخورد کرده باشید که از شما این سوال را داشتهاند و اصلا شاید این سوالِ خودِ شما باشد! پس متن زیر را خوب بخوانید: برای دانستن پاسخ این سوال دو جهت را باید به دقت ملاحظه كرد: 1- كیفیت محاسبه الهی درقیامت. 2- ویژگیهای انسان.1- براساس متون قطعی و تردید ناپذیر دینی بررسی عقاید و اعمال هركس متناسب با نعمتها و حجتهایی است كه خداوند در جهان برای هر فرد قرار داده است. و نیز خارج از چهارچوب آنها هیچ كس مسئولیتی ندارد. 2- خداوند به هر انسانی عقل، فطرت، قدرت اراده و انتخاب، نیروی فكر و اندیشه و گزینش داده است. چنان نیست كه تنها عامل یا عامل اساسی اندیشهها و رفتار افراد آموزههای محیط تربیتی (خانواده و اجتماع) باشد. بلكه آنها یكسری شرایط و مقدماتی بیش نیستند.اما اینکه چرا یکی در این خانواده و دیگری در یک خانواده دیگر با شرائط متفاوت خلق شده این است به نظام علی و معلولی عالم طبیعت برمیگردد.علت اصلی درساختار شخصیت انسان گزینش و انتخاب خود اوست. از همین رو است كه فرزند نوح علیهالسلام ناصالح میشود و فرزند یزید صالح. در حالی كه اگر انسان تنها تابعی از آموزههای محیطی بود، هیچ گاه درشرایط تربیتی مساوی شخصیتهای نامساوی به وجود نمیآمدند. بنابراین در آمریكا هم اشخاصی میتوانند صالح گردند و چنین اشخاصی هم وجود دارند و در جامعه دینی ما نیز افرادی هستند كه با آنکه در خانوادهای مذهبی تولد و رشد یافتهاند، به اوج شقاوت و دون سیرتی رسیدهاند.اما اینکه چرا یکی در این خانواده و دیگری در یک خانواده دیگر با شرائط متفاوت خلق شده این است به نظام علی و معلولی عالم طبیعت برمیگردد. عالم مجموعهای است از اسباب و مسببات و هر سببی معلول خود را دارد و هر معلولی سبب خود را. مثل این که رطوبت معلول آب است، نه چیز دیگر و نمیتواند معلول آتش باشد و سوزاندن معلول آتش است، نه آب و این هم قابل تغییر نیست.اگر یک سبب و علت خاص ایجاد شد، ناچار معلول آن هم به وجود میآید و قابل تغییر نیست و کاری هم ندارد که علت دانسته این کار را کرده یا ندانسته، میخواست معلول هم به وجود آید یا نه، به این معنا که اگر شرائط وجود شما در یک خانواده با شرائط خاص (فقر یا ثروت و هر مشخصه دیگر) وجود داشته باشد، در همان خانواده به وجود خواهید آمد، نه در یک خانواده دیگر. برای مطالعه بیشتر در این زمینه میتوانید به کتابهای اعتقادی و فلسفی مراجعه کنید.
تنظیم: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]