تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806896210
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1012/1013/1026/DSHM07.jpg)
آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام نويسنده:خدامراد سلیمیانمنبع: درسنامه مهدویت1-ص121تا ص124 1. محبت و دوستي امام يکي از وظايف مهم شيعيان، محبت و دوستی امام است و حتّی از برجسته ترين آثار معرفت او، محبت به آن وجود مقدّس است. اين شناخت به هر ميزان بيشتر باشد، محبت آنان فزون تر میشود و هر قدر محبت بيشتر شد، نشان از وجود سنخيت با آن انوار مقدس است. اين هم سنخي نيز هر قدر افزايش يابد، نشان از تقرّب به ذات اقدس الهي است و اين والاترين کمال است.از آنجايي که خود پيشوايان معصوم(عليهم السلام) به مقام والاي امام و امامت شناختي کامل دارند؛ وقتي سخن از يك امام پيش ميآيد، در نهايت بزرگداشت از او ياد مي كنند. رسول اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) آن گاه كه سخن از آخرين وصي خود به ميان ميآورد، در نهايت احترام از زيباترين واژگان محبت بهره برده، می فرمايد: « بِأَبِي وَ أُمِّي سَمِيي وَ شَبِيهِي وَ شَبِيهُ مُوسَي بْنِ عِمْرَانَ عَلَيهِ جُيوبُ النُّور...»؛1 «پدر و مادرم فدايش باد كه او هم نام من و شبيه من و شبيه موسي بن عمران است كه بر او نور هايي احاطه دارد...».امام علي بن ابيطالب(عليه السلام) نيز مي فرمايد: «فَانْظُرُوا أَهْلَ بَيتِ نَبِيكُمْ فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا، وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فَانْصُرُوهُمْ، فَلَيفَرِّجَنَّ اللَّهُ [الْفِتْنَةَ] بِرَجُلٍ مِنَّا أَهْلَ الْبَيتِ. بِأَبِي ابْنُ خِيرَةِ الامَاءِ»؛2 «شما همواره به اهل بيت پيامبرتان نگاه كنيد؛ اگر آنان ساكت شدند و در خانه نشستند، شما نيز سكوت كرده، به زمين بچسبيد و اگر از شما ياري طلبيدند، به ياري آنان بشتابيد. خداي متعال به دست مردي از ما اهل بيت، ناگهان فرج عنايت خواهد كرد. پدرم فداي او باد كه فرزند بهترين كنيزان است».حضرت حسين بن علي(عليهما السلام) نقل کرده است: مردي نزد پدرم آمد و از اوصاف مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) پرسيد. ايشان وقتی صفات او را ذكر كرد، با حالتي سرشار از عشق و شيدايي، به سينه خود اشاره كرده، آهي كشيد و از شدت اشتياقِ به ايشان، به سينه خود اشاره فرمود (وَ أَوْمَأَ بِيدِهِ إِلَي صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَي رُؤْيتِهِ).3ابوحمزه ثمالي مي گويد: «روزي نزد امام باقر(عليه السلام) بودم که فرمود: «اي اباحمزه! يكي از امور يقينی ـ كه خداوند آن را حتمي ساخته است ـ قيام قائم ما اهل بيت است و اگر كسي در آنچه که مي گويم ترديد كند، خداوند را در حالي ملاقات خواهد كرد كه به او كافر شده و انكار كنندة او است. سپس فرمود: پدر و مادرم فداي او كه هم نام من و هم كنيه من است و هفتمين فرد پس از من ميباشد».4خلاد بن صفار ميگويد: از امام صادق(عليه السلام) سؤال شد: آيا قائم به دنيا آمده است؟ حضرت فرمود: «لا وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيامَ حَياتِي»؛5 «خير! اگر او را درك كردم، در ايام زندگاني ام خدمت گزار او خواهم بود».آن حضرت در روايتی ديگر فرموده است: «...أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لابْقَيتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الامْرِ»؛6 «به درستي اگر من آن روز را درك ميكردم، جانم را براي صاحب اين امر نگه مي داشتم».امام علي بن موسي الرضا(عليهما السلام) فرمود: « بِأَبِي وَ أُمِّي! سَمِيّ جَدِّي وَ شَبِيهِي وَ شَبِيهُ مُوسَي بْنِ عِمْرَانَ عَلَيهِ جُيوبُ النُّورِ تَتَوَقَّدُ بِشُعَاعِ ضِياءِ الْقُدْسِ...»؛7 «پدر و مادرم فداي تو كه هم نام جدّم و شبيه من و شبيه موسي بن عمراني...».2. نجات از مرگ جاهليدر روايات فراواني وارد شده است: «هر كس از دنيا برود و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلي از دنيا رفته است». اين روايت در مورد شناخت و معرفت تمامي ائمه(عليهم السلام) صادق است؛ ولي در خصوص حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيز رواياتي وارد شده است.معاوية بن وهب گويد: «شنيدم از امام صادق(عليه السلام) ميفرمايدكه رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود: «مَنْ ماتَ لايعرِفُ اِمامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِليةً»؛8 «هر كس بميرد در حالي كه امام خودش را نميشناسد، به مرگ جاهلي مرده است».محمدبن عثمان عَمري گويد: از پدرم شنيدم كه ميگفت: من در حضور ابومحمد حسن بن علي(عليهما السلام) بودم. از آن حضرت دربارة اين خبر ـ که زمين تا روز قيامت از حجّت خداوند بر خلقش خالي نيست و هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلي مرده است ـ پرسيده شد؛ فرمود: «إِنَّ هَذَا حَقٌّ كَمَا أَنَّ النَّهَارَ حَقٌّ»؛ «به راستي اين درست است؛ چنان كه روز درست است». به او عرض شد:اي فرزند رسول خدا! حجّت و امام بعد از شما كيست؟ فرمود: «ابْنِي مُحَمَّدٌ وَ هُوَ الاِمَامُ وَ الْحُجَّةُ بَعْدِي مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يعْرِفْهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيةً أَمَا إِنَّ لَهُ غَيبَةً يحَارُ فِيهَا الْجَاهِلُونَ وَ يهْلِكُ فِيهَا الْمُبْطِلُونَ وَ يكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ ثُمَّ يخْرُجُ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَي الاعْلَامِ الْبِيضِ تَخْفِقُ فَوْقَ رَأْسِهِ بِنَجَفِ الْكُوفَةِ»؛9 «پسرم محمد؛ او امام و حجّت بعد از من است. هر كس بميرد و او را نشناسد، به مرگ جاهلي مرده است. آگاه باشيد براي او غيبتي است كه نادانان در آن سرگردان مي شوند و اهل باطل در آن هلاك مي گردند و كساني كه براي آن، وقت معيّن كنند، دروغ مي گويند. سپس خروج مي كند و گويا به پرچمهاي سپيدي مينگرم كه بر بالاي سر او در نجف كوفه در اهتزاز است».مرگ جاهلي؛ يعني، مردنِ بدون شناخت خدا و رسول او(صلي الله عليه و آله وسلم) . كسي كه امام زمان خود را نشناسد، در واقع از گمراهي زمان جاهليت ـ كه خدا و پيغمبر(صلي الله عليه و آله وسلم) را نمي شناختند ـ خارج نشده است. بنابراين، اگر معرفت خدا و رسول او، به معرفت امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) منتهي نشود، فايده ای برای انسان نخواهد داشت و او را دين دار نمي كند.شخصي از امام صادق(عليه السلام) پرسيد: منظور از جاهليت، جهل مطلق و نسبت به همه چيز است يا فقط نشناختنِ امام است؟ آن حضرت فرمود: «جَاهِلِيةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَالٍ»؛10 «منظور، جاهليت كفر و نفاق و گمراهي است».پس نتيجة عدم شناخت امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف)، کفر و نفاق و گمراهي است. البته ممکن است نشناختن، در اثر عدم معرفي امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از سوی خدا باشد (بدون كوتاهي خود شخص). اين حالت «ضلال» ناميده ميشود و مرادف با «استضعاف» است. در اين حالت، شخص مقصر نيست؛ ولي به هر حال از هدايت الهي و دين داري محروم گشته است. حالت كفر و نفاق مربوط به شخصي است كه برايش معرفي الهي صورت گرفته؛ ولي او در پذيرفتن آن كوتاهي كرده است. اين دو حالت دارد: يا انكار و عدم تسليم خود را به صراحت ابراز ميدارد كه كفر ناميده ميشود و يا آن را مخفي ميدارد كه «نفاق» است. در هر سه صورت، شخص از مسير عبوديت خداوند، دور افتاده و عاقبت به خير نيست.پس شناخت و پيروی از اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام)، نه از باب تعبّد؛ بلکه به حکم عقل انسان است. چرا که انسان خداشناس راهي به سوي خدا ندارد؛ مگر از طريقي که خودِ خداوند قرار داده است. جز از اين راه، نمي تواند از رضا و خشم الهی آگاه شود. مراجعه مردم به ائمه اطهار(عليهم السلام)، از باب مراجعه نادان به دانا است. اين يک حکم عقلي است؛ همچنان که عاقل در امور مادّي و دنيوي خود، به دانا و متخصصِ آن مراجعه مي کند، در امور معنوي و غير مادي نيز عقل همين گونه حکم مي کند.11 پي نوشت ها:1 . علي بن محمد خزاز قمي، كفاية الاثر، ص156.2 . علامه مجلسي، بحار الانوار، ج34، ص118و ج41، ص353و ج51، ص121.3 . نعماني، الغيبة، ص212، ح1.4 . نعماني، الغيبة، ص86.5 . همان، ص245،ح23.6 . همان، ص273،ح50.7 . شيخ صدوق(ره)، كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص37، باب35، ح3.8 . الغيبة، ص 129؛ كمالالدين و تمام النعمة، ج 2، ص 409، ح 9.9 . شيخ صدوق، كمالالدين و تمام النعمة، ج 2، ص 81، ح 8.10 . محمدبن يعقوب کلينی، كافي،1 ، ص377.11 . سيد محمد بني هاشمي، معرفت امام عصر(عليه السلام) ، ص111.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]
صفحات پیشنهادی
آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام
آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام-آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام نويسنده:خدامراد سلیمیانمنبع: درسنامه مهدویت1-ص121تا ص124 1. محبت و دوستي ...
آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام-آثار شناخت و اعتقاد به امام زمان عليه السلام نويسنده:خدامراد سلیمیانمنبع: درسنامه مهدویت1-ص121تا ص124 1. محبت و دوستي ...
پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي عليه السلام
پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي عليه السلام-پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي ... شماره 6، كتاب آثار اعتقاد به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ـ هادي قندهاري، ...
پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي عليه السلام-پرسشهایی پیرامون شناخت امام مهدي ... شماره 6، كتاب آثار اعتقاد به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ـ هادي قندهاري، ...
پرسشهایی پیرامون اثبات وجود امام مهدي عليه السلام
تقويت بعد عبادي به وسيله ارتباط معنوي با امام زمان(علیه السلام) از طريق نماز امام ... به فصلنامه انتظار شماره5، مجله موعود شماره 6، كتاب آثار اعتقاد به امام زمان(علیه السلام) ـ هادي .... در مورد نياز انسان به حجت بايد ابتدا خود انسان و ابعاد وجودي او را شناخت.
تقويت بعد عبادي به وسيله ارتباط معنوي با امام زمان(علیه السلام) از طريق نماز امام ... به فصلنامه انتظار شماره5، مجله موعود شماره 6، كتاب آثار اعتقاد به امام زمان(علیه السلام) ـ هادي .... در مورد نياز انسان به حجت بايد ابتدا خود انسان و ابعاد وجودي او را شناخت.
غُلات از ديدگاه امام جعفر صادق (عليه السلام)
غُلات از ديدگاه امام جعفر صادق (عليه السلام)-غُلات از ديدگاه امام جعفر صادق (عليه ... كرده و اعتقاد به حيات پيامبر اكرم(صلّي الله عليه وآله) دارند از قول عمربن خطاب مطلبي را .... سكانداران جامعه اسلامي ايفاء نقش ميكنند و با شناخت كاملي كه از شرايط زمان و مكان .... الان آثار آنان منقطع و عمر آنان به پايان رسيده است امام جعفر صادق(عليه السلام) از او ...
غُلات از ديدگاه امام جعفر صادق (عليه السلام)-غُلات از ديدگاه امام جعفر صادق (عليه ... كرده و اعتقاد به حيات پيامبر اكرم(صلّي الله عليه وآله) دارند از قول عمربن خطاب مطلبي را .... سكانداران جامعه اسلامي ايفاء نقش ميكنند و با شناخت كاملي كه از شرايط زمان و مكان .... الان آثار آنان منقطع و عمر آنان به پايان رسيده است امام جعفر صادق(عليه السلام) از او ...
آثار وبركات وجودي امام عصر (عليه السلام)
آثار وبركات وجودي امام عصر (عليه السلام)-سلیمان گوید: از امام صادق عليه السلام پرسیدم که مردم در زمان غیبت چگونه از امام غایب بهره مند می شوند؟ ... زیرا شناخت صحیح خداوند متعال است که به انسان امکان شناخت پیامبر و امامان را می دهد. .... میان افرادی که اعتقاد به امامت و رهبری وی دارند و او را از هرکس دیگر نسبت به خود مهربان تر و دلسوز تر می ...
آثار وبركات وجودي امام عصر (عليه السلام)-سلیمان گوید: از امام صادق عليه السلام پرسیدم که مردم در زمان غیبت چگونه از امام غایب بهره مند می شوند؟ ... زیرا شناخت صحیح خداوند متعال است که به انسان امکان شناخت پیامبر و امامان را می دهد. .... میان افرادی که اعتقاد به امامت و رهبری وی دارند و او را از هرکس دیگر نسبت به خود مهربان تر و دلسوز تر می ...
جوان و امام زمان (عج)
معناي لغوي و اصطلاحي امام الف) معناي لغوي «امام» واژهاي عربي، به معناي پيشوا، سرپرست و ... امام رضا عليه السلام ميفرمايد: همانا امامت، قدرش والاتر، شأنش بزرگتر، منزلتش ... (13) شناخت ويژگي هاي امام، در عصر ما اهميت بيشتري دارد و در زندگي فردي و ... منشأ اثر و تحول است؛ زيرا کسي که به حقيقت ، از صفات و ويژگي هاي امام عصر (عجل) و ...
معناي لغوي و اصطلاحي امام الف) معناي لغوي «امام» واژهاي عربي، به معناي پيشوا، سرپرست و ... امام رضا عليه السلام ميفرمايد: همانا امامت، قدرش والاتر، شأنش بزرگتر، منزلتش ... (13) شناخت ويژگي هاي امام، در عصر ما اهميت بيشتري دارد و در زندگي فردي و ... منشأ اثر و تحول است؛ زيرا کسي که به حقيقت ، از صفات و ويژگي هاي امام عصر (عجل) و ...
نويسنده: محمد تقى مصباح يزدى آثار و فوايد وجودى امام عصر(عج ...
نويسنده: محمد تقى مصباح يزدى آثار و فوايد وجودى امام عصر(عج) در زمان ... خبرگزاري فارس: اصل اعتقاد به وجود و عشق و محبت به آن حضرت, اختصاص به شيعه ندارد و ... البته اين تنها مربوط به شناخت امام نيست بلكه; نبست به ساير معارف نيز همين گونه است. .... يك وجود نورانى براى اهل بيت(عليهم السلام) اثبات شده و انسانها تشويق شده اند كه ...
نويسنده: محمد تقى مصباح يزدى آثار و فوايد وجودى امام عصر(عج) در زمان ... خبرگزاري فارس: اصل اعتقاد به وجود و عشق و محبت به آن حضرت, اختصاص به شيعه ندارد و ... البته اين تنها مربوط به شناخت امام نيست بلكه; نبست به ساير معارف نيز همين گونه است. .... يك وجود نورانى براى اهل بيت(عليهم السلام) اثبات شده و انسانها تشويق شده اند كه ...
تأملي درباب ارتباط وملاقات با امام زمان عليه السلام (1)
تأملي درباب ارتباط وملاقات با امام زمان عليه السلام (1)-تأملي درباب ارتباط وملاقات با ... مورد بحث قرار مي گيرد ومحل اصلي نزاع، نفي واثبات امکان ملاقات، همراه شناخت حضرت است. ... مقدمه اصل اعتقاد به وجود مقدس امام زمان (عج) وپذيرش امامت آن حضرت، امري بديهي و ... مسائلي نظير ويژگي هاي زندگي حضرت درزمان غيبت، آثار وپي آمدهاي مسئله ...
تأملي درباب ارتباط وملاقات با امام زمان عليه السلام (1)-تأملي درباب ارتباط وملاقات با ... مورد بحث قرار مي گيرد ومحل اصلي نزاع، نفي واثبات امکان ملاقات، همراه شناخت حضرت است. ... مقدمه اصل اعتقاد به وجود مقدس امام زمان (عج) وپذيرش امامت آن حضرت، امري بديهي و ... مسائلي نظير ويژگي هاي زندگي حضرت درزمان غيبت، آثار وپي آمدهاي مسئله ...
فلسفه غيبت امام زمان(علیه السلام) در منابع كلام شيعي(1)
فلسفه غيبت امام زمان(علیه السلام) در منابع كلام شيعي(1)-فلسفه غيبت امام زمان(علیه ... و ضرورت انتظار مهدى، گره زده و با اتّكاي به همين اعتقاد، ديد غيب گرايانه خود را توانمند كرده .... در اين دوره، پاره اي از احكام و آثار اسلام كه تغيير يافته، اصلاح مي شود. .... به نقل شيخ صدوق، بعد از عمر، كيسانيه، در شناخت مهدي كژ رفتند و گفتند: محمدبن ...
فلسفه غيبت امام زمان(علیه السلام) در منابع كلام شيعي(1)-فلسفه غيبت امام زمان(علیه ... و ضرورت انتظار مهدى، گره زده و با اتّكاي به همين اعتقاد، ديد غيب گرايانه خود را توانمند كرده .... در اين دوره، پاره اي از احكام و آثار اسلام كه تغيير يافته، اصلاح مي شود. .... به نقل شيخ صدوق، بعد از عمر، كيسانيه، در شناخت مهدي كژ رفتند و گفتند: محمدبن ...
اثبات وجود خدا از ديدگاه اميرالمؤمنين علي عليه السلام
برهان معقوليت يا احتياط عقلييكي از راههاي اثبات وجود خدا، معقوليت اعتقاد به او است. ... شبيه به اين استدلال در كلمات امام علي عليه السلام آمده است؛ چنانكه ميفرمايد:ان لامعاد فقلت ..... و روايات بهخوبي بر ميآيد كه يكي از راههاي شناخت خدا، تأمل در آثار صنع و حكمت خداوند .... از گل خالص آغازيدي و در قرارگاه استواري تا زمان معيّن جا داده شدي.
برهان معقوليت يا احتياط عقلييكي از راههاي اثبات وجود خدا، معقوليت اعتقاد به او است. ... شبيه به اين استدلال در كلمات امام علي عليه السلام آمده است؛ چنانكه ميفرمايد:ان لامعاد فقلت ..... و روايات بهخوبي بر ميآيد كه يكي از راههاي شناخت خدا، تأمل در آثار صنع و حكمت خداوند .... از گل خالص آغازيدي و در قرارگاه استواري تا زمان معيّن جا داده شدي.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها