تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798195772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظام آموزش دختران در عصر قاجار


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: نظام آموزش دختران در عصر قاجار نيلوفر كسري نظام تعليم و تربيت در ايران از ظهور اسلام تا بروز انقلاب مشروطيت بر پايه سنت و مذهب قرار داشت و جامعه به‌گونه‌اي سنتي كودكان را براي در دست گرفتن نبض حياتي آينده اين مرز و بوم تربيت مي‌كرد. پدر و مادر به صورت فطري از همان آغاز تولد، نخستين و مهم‌ترين آموزگاران فرزندان خود بودند. پسر، علم و فنون و صنعت را از پدر مي‌آموخت و دختر تا 9 سالگي رموز و فنون خانه‌داري را از مادر كسب مي‌كرد. در اين ميان مساجد و جلسات مذهبي يكي از عمده‌ترين محل‌هاي تعليم و تربيت كودكان به شمار مي‌رفتند.دختر براساس فرهنگ و سنن جاري در جامعه از سن 9 سالگي شوهر داده مي‌شد و زمان كمتري را در كانون خانواده به‌سر مي‌برد و كمتر مورد توجه قرار مي‌گرفت. البته در سطوح بالاتر اجتماع و طبقات مرفه، دختران علاوه بر آموزش‌هاي ابتدايي به فراگيري شرعيات و قرآن و در صورت روشنفكر بودن پدر خانواده به آموزش ادبيات فارسي، كتب اخلاقي و تاريخي و در نهايت آشنايي با دواوين شعراي بزرگ پارسي زبان مي‌پرداختند. اين آموزش‌ها وظيفه معلمين سر خانه بود و بيشتر جنبه شنيداري داشت. چرا كه تفكر سنتي مرد سالارانه نوشتن را براي زنان جايز نمي‌دانست و آن را خطري بزرگ براي بيان احساسات عاطفي و نامه‌نگاري‌هاي پنهان مي‌پنداشت.در سطوح پايين‌تر جامعه و طبقات متوسط اين آموزش‌ها وظيفه مكتب‌خانه‌ها بود. در اين مكتب خانه‌ها كه توسط ملا باجي اداره مي‌شد، تعليم و آموزش علوم بسيار محدود بود و به قرائت قرآن و روخواني چند كتاب ادبي چون كليله و دمنه، گلستان سعدي و اشعار حافظ بسنده مي‌شد. هيچ‌‌گونه تشكيلات دولتي و غيردولتي كه نظاره‌گر اين مكتبخانه‌ها باشد وجود نداشت. تنوع و ميزان مواد درسي مكتب ‌خانه‌ها بستگي به ذوق و وجدان مكتبداران داشت تا به چه ترتيب كودكان را به علم آشنا سازند و شوق علم جويي را در آنان بپرورانند. البته اين امكان نيز تنها در شهرها وجود داشت و دختران روستايي و عشاير از آن محروم بودند.عصر قاجار، عصر آشنايي با فرهنگ و تمدن غربي و شناخت شيوه جديد زيستي بود. اين آشنايي با تفكرات و تمدن غربي كه از جنگ‌هاي ايران و روس آغاز شد و با اعزام محصلان ايران به خارج از كشور و رفت و آمد خارجيان به ايران گسترش يافت‌، نوعي دگرگوني و اصلاح‌طلبي در عقايد رجال عصر قاجار به وجود آورد و در اين بين پاره‌اي از دولتمردان كشور چون عباس ميرزا، ميرزا ابوالقاسم فراهاني، ميرزا تقي خان اميركبير و... به تحول در نظام آموزشي معتقد و از مشوقان تحول نظام فرهنگي و اصلاح آن در جامعه شدند. از سوي ديگر پاره‌اي از روشنفكران ايراني چون ميرزا آقاخان كرماني به بازنگري در شيوه زيستي زنان عصر قاجار پرداخته‌اند و تحول در آن را امري ضروري دانسته‌اند. و پاره‌اي از زنان چون بي‌بي خانم استرآبادي، تاج السلطنه و فروغ السلطنه (دختران ناصرالدين شاه) و... به لزوم اين دگرگوني پي برده و از آن سخن گفتند. حضور چشمگير زنان در نهضت تنباكو و انقلاب مشروطيت روح عدالت ‌خواهي و مساوات طلبي را گسترش داد و آنان را به اعتراض علني كشاند. اما اعتراضات راه به جايي نبرد و حتي درخواست به حق زنان براي ايجاد مدارس دخترانه در مجادلات ابتدايي نمايندگان مجلس گم گشت. پس زنان آزاده ايراني در نخستين قدم پس از تاسيس انجمن‌ها به تاسيس مدارس دخترانه و سوادآموزي دختران پرداختند تا از اين طريق آگاهي و علم‌اندوزي را به داخل خانه‌ها بكشانند و با آگاه نمودن زنان و دختران ايراني، نسل‌هاي بعد را براي كسب حقوق خود آماده سازند.تاسيس مدارس دخترانهدر دوره محمدشاه نخستين مدارس به شيوه جديد در ايران توسط مسيونرهاي آمريكايي و سپس فرانسوي تشكيل شد. ‌ نخستين مدرسه دخترانه را يك كشيش آمريكايي به نام پركينز در شهر اروميه در سال 1217هـ . ق تاسيس كرد. اين مدرسه در ابتدا مخصوص اقليت‌هاي مذهبي بود و هيچ دختر مسلماني اجازه تحصيل در آن را نداشت. چرا كه جامعه آن عصر به هرگونه تحولي با ديده شك مي‌نگريست و تحصيل دختران را جايز نمي‌دانست و به آيات قرآن مجيد كه در آن، هنگام سخن از « يا ايها الذين آمنوا » هم مردان را مخاطب قرار مي‌دهد و هم زنان را، توجهي نمي‌كردند و كلام مقدس نبوي «اطلب العلم و لو بالصين» و يا «طلب العلم فريضه » را مدنظر قرار نمي‌دادند.به هر صورت پركينز اين مدرسه را با چهار دانش‌آموز نستوري در اروميه تاسيس نمود. اين تعداد تا سال 1219ق به 24 دانش‌آموز رسيد. در اين مدارس علاوه بر علوم مذهبي، مهارت‌هاي خانه‌داري و صنايع دستي چون قاليبافي، خياطي، گلدوزي، آهنگري و... نيز تعليم داده مي‌شد. موفقيت‌هاي پركينز در اين زمينه باعث شد كه محمدشاه فرماني مبني بر حمايت از مدارس آمريكايي در سال 1255 هـ . ق صادر كند‌ .هيات مبلغان آمريكايي به تدريج فعاليت خود را در ساير شهرهاي ايران چون تهران، همدان و رشت گسترش دادند و در 24آوريل 1874 م/ 1291 هـ .ق مدرسه‌اي دخترانه در تهران تاسيس نمودند. اين مدرسه مجاني بود. بعدها اين مدرسه به محل جديدي در نزديكي باغشاه كه موسوم به لاله‌زار بود انتقال يافت و به صورت مدرسه شبانه‌روزي درآمد. در هنگام انتقال، اين مدرسه داراي 9 شاگرد بود كه به‌طور شبانه‌روزي در همان محل زندگي مي‌كردند و سرپرستي آنان بر عهده «سارا باست» بود. در سال 1292 هـ . ق / 1885 م دوشيزه ديل از آمريكا براي اداره مدرسه دخترانه به تهران آمد و قرار شد كه مخارج آموزشگاه را مدرسه تامين كند و در نتيجه مبالغي به عنوان شهريه دريافت گردد. در سال 1294 هـ . ق/ 1877 م بنا به خواهش بنجامين وزير مختار آمريكا، ناصرالدين‌شاه اجازه داد كه دختران مسلمان نيز به اين مدرسه راه يابند. و اين اولين آموزش علمي ‌دختران مسلمان به حساب مي‌آمد.به دنبال صدور اين فرمان و مخالفت پاره‌اي از رجال درباري، ناصرالدين‌شاه خود به بازديد از مدرسه رفت اما پس از بازرسي از مدرسه و پرسش از دختران محصل چنان به وجد آمد كه وعده داد سالي 100 تومان به بودجه آموزشگاه دخترانه كمك كند. پس از آن عده‌اي از خانواده‌هاي سرشناس مسلمان دخترانشان را به اين مدرسه فرستادند. چنانچه در سال1314هـ .ق/ 1896 م 16 تن از دختران مسلمان براي ثبت‌نام به اين مدرسه مراجعه كرده و تعداد محصلان مسلمان آموزشگاه بيش از محصلان مسيحي و ارمني و يهودي شد. در سال 1321 هـ . ق/ 1903 م مظفرالدين‌شاه فرمان داد كه تمام خانواده‌هاي مسلمان دخترانشان را از اين مدرسه كه در آنجا به دختران پوشيدن دامن و كفش‌هاي پاشنه‌بلند را ياد مي‌دهد، بيرون بياورند. تمام دختران مسلمان آموزشگاه را ترك گفتند ولي 10 روز طول نكشيد كه همه آنان دوباره به مدرسه بازگشتند. تا اينكه بالاخره اولين گروه دختران مسلمان از مدرسه دخترانه آمريكايي تهران در سال 1325هـ . ق/ 1907م فارغ‌التحصيل شدند. سومين مركز فعاليت مسيونرهاي آمريكايي در سال 1300 هـ .ق/ 1881 م را مستر هاواكس در شهر همدان تاسيس كرد. تعداد شاگردان آن بالغ بر 65 نفر شد. اولين گروه دختران مسلمان اين آموزشگاه در سال 1325 هـ .ق/ 1907م فارغ‌‌التحصيل شدند. منبع : سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1848]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن