تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798197027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دین و مهارت‌های خویشتن‌داری جنسی 3


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دین و مهارت‌های خویشتن‌داری جنسی 3
خویشتنداری جنسی
آنچه گذشت:در نوشتارهایی پیشین گفته شد که خویشتن‌داری، در هر امری و از جمله در قلمرو غریزه جنسی، نیاز به کسب «مهارت» دارد. یکی از علل مهم ناکامی در خویشتن‌داری، برخوردار نبودن از مهارت‌های خویشتن‌داری است. مهارت‌های خویشتن‌داری جنسی را در دو بخش پی گرفتیم: «مهارت‌های شناختی ـ معنوی» و «مهارت‌های رفتاری».نیز گفته شد که هدف از آموختن مهارت‌های رفتاری، کاهش زمینه‌های خطر جنسی است. برای تحقّق خویشتن‌داری، باید زمینه‌های خطر را کاهش داد. این راهبرد، خود، دو بخش داشت: «کاهش تماس» و «کاهش تحریک».بخش اول را در مقاله گذشته آوردیم  و بخش دوم (راهبرد کاهش تحریک) را در نوشتار حاضر  طرح می‌کنیم:امام علی علیه السلام نقل می‌کند که در یک روز بارانی ، همراه رسول خدا در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر الاغ ، عبور می‌کرد . ناگهان پای حیوان ، در چاله‌ای فرو رفت و زن ، به زیر افتاد . رسول خدا به سرعت ، صورت خود را برگرداند . حاضران به رسول خدا عرض کردند که این زن ، شلوار به تن دارد . پیامبر صلی الله علیه و آله سه بار فرمود : خداوندا! زنان شلوار پوش را رحمت فرما!روش‌های کاهش تحریک1 . کنترل نگاهیکی از مهارت‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در این اصل ، مسئله «کنترل نگاه» است . دیدن زن یا مرد نامحرم و یا مشاهده تصویر و فیلم مستهجن، موجب هیجان جنسی و برانگیختگی شهوانی انسان می‌شود و این، آغاز اغتشاش و ناامنی جنسی است. روزی امام علی علیه السلام با تعدادی از مردم نشسته بودند که زنی از رو به روی آنان گذشت و همراهان حضرت، به وی چشم دوختند. حضرت با مشاهده این وضع فرمود: چشمان این مردان، سختْ در طلب است و این ، مایه تحریک و هیجان است . 1
خویشتنداری
به همین جهت ، در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله آمده : نگاه کردن به نامحرم ، تیر زهرآگینی از تیرهای شیطان است . 2 امام رضا علیه السلام در تبیین نقش نگاه در کاهش توان بازداری و خویشتن‌داری می‌فرماید: نگاه کردن به موی زنان شوهردار و دیگر زنان ، حرام است ؛ چون که تحریک کننده مردان است ، و تحریک ، موجب فساد و ورود در چیزهایی می‌گردد که حلال و زیبا نیست . 3 البته کنترل نگاه ، به مردان ، اختصاص ندارد . زنان نیز به وسیله کنترل نگاه خود ، می‌توانند توان خویشتن‌داری را در خود تقویت کنند . از این رو قرآن کریم از یک سو می‌فرماید : به مردان با ایمانْ بگو چشمان خود را از نامحرم بپوشانند. 4 و از سوی دیگر می‌فرماید : به زنان با ایمانْ بگو چشمان خود را بپوشانند . 5 و در این باره ، ام سلمه ، همسر پیامبر خدا ، نقل می‌کند که : پس از نزول آیه حجاب ، روزی من و میمونه ، نزد رسول خدا بودیم که ابن مکتوم نابینا وارد شد . حضرت به ما فرمود : «پشت پرده قرار گیرید». ما گفتیم : ای رسول خدا! مگر نه این است که او نابیناست و ما را نمی‌بیند؟! حضرت در پاسخ فرمود : «آیا شما دو نفر هم کور هستید؟ آیا او را نمی‌بینید؟!» .6در این جا می‌توان عمق سخن حضرت زهرا علیهاالسلام را فهمید ، آن جا که می‌فرماید : برای زنان ، بهتر است که نه مردی را ببینند و نه مردی ، آنان را ببیند . 7 این کلام ، در قالب نظریه خویشتن‌داری جنسی است که معنا می‌یابد . 2 . پوشش مناسبمهارت دیگر ، استفاده از «پوشش مناسب» است . پوشش نامناسب یا بی پوششی ، به جهت قدرت تحریک‌کنندگی بالایی که دارد ، توان خویشتن‌داری را کاهش می‌دهد ؛ اما استفاده از پوشش مناسب ، می‌تواند عامل مهمی در حفظ و تقویت این توان باشد و زن و مرد را از بی عفّتی و ناخویشتنداری ، نجات دهد . «حجاب» و الگوی پوشش دینی ، در همین جا معنا می‌یابد و حکمت آن تبیین می‌گردد . حجاب ، زیبایی‌هایی را که ممکن است وسوسه انگیز و تحریک کننده باشند ، می‌پوشاند و بدین سان ، از کاهش توان بازداری ، جلوگیری می‌کند . وقتی زنان مسلمان ، مورد آزار و اذیت هوس‌بازان قرار گرفتند و عفّت و پاکی آنان در معرض تهدید قرار گرفت ، قرآن کریم با این آیه ، ساز و کار دفاعی حجاب را معرفی کرد تا موجب ایمنی زنان گردد : ای پیامبر! به همسران و دخترانت و به زنان مؤمن بگو : پوشش‌های خود را بر خود ، فروتر گیرند . این برای آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند ، [به احتیاط ] نزدیک‌تر است . 8 در آن زمان ، زنان مسلمان فقط گیسوان خود را می‌پوشاندند که هر چند به کاهش تحریکْ منجر می‌شد ، امّا باز بودن گردن و سینه ، هنوز موجبات وسوسه انگیزی را فراهم می‌ساخت . به همین جهت ، قرآن کریم با مطرح کردن پوشش تکمیلی ـ که گوش‌ها و گردن و سینه را نیز در بر می‌گرفت ـ پوشیدگی را کامل کرد : و باید روسری خود را بر گردن خویش فرو اندازند . 9 وقتی این آیه نازل شد ، مردان ، آن را برای همسران و دختران و زنان فامیل خواندند و آنان نیز از فردای آن روز ، با حجاب کامل بیرون آمدند . 10 بعدها که تشخیص داده شد باید محدوده بیشتری از بدن ، پوشیده شود چیزی به نام شلوار نیز به پوشش‌ها اضافه شد . رسول خدا درباره پوشیدن شلوار می‌فرماید : من ، به پوشش ، مأمور شدم و چیزی را پوشاننده‌تر از شلوار ندیدم . 11 امام علی علیه السلام نقل می‌کند که در یک روز بارانی ، همراه رسول خدا در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر الاغ ، عبور می‌کرد . ناگهان پای حیوان ، در چاله‌ای فرو رفت و زن، به زیر افتاد . رسول خدا به سرعت ، صورت خود را برگرداند . حاضران به رسول خدا عرض کردند که این زن ، شلوار به تن دارد . پیامبر صلی الله علیه و آله سه بار فرمود: خداوندا! زنان شلوار پوش را رحمت فرما! ... ای مردم! شلوار را [به عنوان پوشش] برگزینید ؛ چرا که از پوشاننده‌ترین لباس‌های شماست و به وسیله آن ، زنان خود را هنگام خروج از منزل حفاظت کنید . 12در این کلام نورانی ، از این پوشش ، به عنوان یک لایه حفاظتی ، یاد شده که نشانگر فلسفه پوشش و پیامد آن است . در این جا انواع پوشش‌های نامناسب را که موجب تشدید تحریک می‌شوند ، می‌آوریم : انواع پوشش‌های نامناسبالف . پوشش‌های جذّاب و تحریک کنندهجذّابیت و تحریک کنندگی ، ممکن است به صورت آرایش سر و صورت ، استفاده از انواع زیورآلات ، مُد لباس ، و یا استفاده از رنگ‌ها و پارچه‌های جذّاب باشد . همه این‌ها در مفهوم «تبرُّج» جمع می‌شوند که از ویژگی‌های زنان جاهلیت است . 13
حجاب
خروج از منزل با زینت کامل ، ویژگی عصر جاهلیت است و اختصاص به امروز ندارد . ممکن است شیوه آرایش و انواع آرایه‌ها پیشرفته شده باشند، امّا اصل تبرّج ، ویژگی جاهلیت و فراتر از زمان و مکان و نژاد است . رسول خدا می‌فرماید : بدترین زنان شما ، زنان آرایش کرده و متکبّر هستند.14  پیامبر صلی الله علیه و آله ، در جای دیگر فرموده‌اند: هر زنی که آرایش کرده از خانه خارج شود ، با هر قدم، خانه‌ای در جهنم برای او بنا می‌شود. 15 در قرآن کریم نیز آمده است:[ زنان] زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است ، آشکار نسازند . 16 زن‌ها زینت خود را جز برای محارم ، نباید آشکار سازند . زینت زن ، مرد را تحریک می‌کند و نتیجه‌اش به خطر افتادن امنیت خودِ زن است . آیا هیچ انسان خردمندی ، دشمن عفاف و پاکی خویش را تحریک می‌کند؟! ب . پوشش‌های نازک و بدن نماگاهی با شکلی از پوششْ روبه رو هستیم که در اصل، برهنگی را احیا کرده است! لباس‌های نازک و بدن نما در حقیقت، برهنگی را احیا می‌کنند؛ زیرا هدف از پوشش ـ که حفظ خویشتن‌داری و جلوگیری از افسار گسیختگی جنسی است - با این گونه لباس‌ها محقّق نمی‌شود. این نوع پوشش، نه تنها به کاهش تحریک جنسی منجر نمی‌شود، بلکه ممکن است شدّت تحریک را نیز افزایش دهد. در فرهنگ روایات، از این گروه از زنان، به عنوان «پوشیده‌های برهنه» نام برده شده  است.17 پیامبر صلی الله علیه و آله در زمره اهل دوزخ، از زنانی نام می‌برد که لباس بر تن دارند، امّا گویا برهنه‌اند و در میان
حجاب
مردم، به صورت تحریک کننده‌ای راه می‌روند. جالب، این که این گروه ، اهل نماز و مسجد نیز هستند . رسول خدا می‌فرماید: در پایان امّت من، مردنماهایی هستند که سوار بر وسایل نقلیّه خود شده ، جلوی مساجد پیاده می‌شوند. زنان اینان پوشیده‌های برهنه هستند که موهایشان برآمده است؛ این‌ها زنان نفرین شده‌اند . 18روزی اسماء (دختر ابوبکر) در حالی که لباس نازک و بدن‌نمایی بر تن داشت، وارد خانه رسول خدا شد. پیامبر صلی الله علیه و آله به محض ورود ، روی خود را از وی برگرداند و به وی فرمود : ای اسماء! زن ، وقتی بالغ شد ، شایسته نیست که جز صورت و دست‌هایش دیده شوند . 19 لباس نازک و بدن‌نما ، مفاسد بی شماری را در پی خواهد داشت . لذا رسول خدا فرموده‌اند : نابودی زنان امّت من، در آن دو چیز سُرخ است: طلا و لباس نازک. 20 امام صادق علیه السلام نیز فرموده‌اند : سزاوار نیست که زن مسلمان ، لباسی بر تن کند که بدن وی را نمی‌پوشاند . 21 ج . پوشش‌های چسبانپوشش‌های تنگ و چسبان نیز ویژگی پوشش‌های بازدارنده را ندارند . روزی پارچه‌ای قیمتی ، ظریف و زیبا از یمن برای رسول خدا آوردند . ایشان پارچه را به یکی از یارانش هدیه کرد . پس از چند روز ، آن لباس را بر تن وی ندید . علّت را که جویا شد ، وی گفت : آن را به همسرم داده‌ام . حضرت فرمود : «به وی بگو زیر آن ، لباس دیگری بپوشد ؛ زیرا می‌ترسم که حجم بدنش را مشخص سازد» . 22پیامبر صلی الله علیه و آله ، در جای دیگر فرموده‌اند : هر زنی که آرایش کرده از خانه خارج شود ، با هر قدم ، خانه‌ای در جهنم برای او بنا می‌شودحضرت زهرا علیهاالسلام نیز قبل از شهادت، نگران پیکر بی‌جان خود بود که مبادا به هنگام تشییع، حجم آن برای نامحرم، نمایان گردد. لذا با راهنمایی اسماء ، قرار بر این شد که پیکر ایشان را درون تابوت قرار دهند تا هنگام تشییع ، از دید نامحرم ، پنهان بماند . 23 ادامه دارد ...فرآوری: شکوریگروه دین تبیانپی‌نوشت‌ها:1.ر. ک : نهج‌البلاغه ، حکمت 420 .2.بحار الأنوار ، ج 104 ، ص 38 ، ح 34 .3.عیون اخبار الرضا ، ج 2 ص ، ص 97 .4.سوره نور ، آیه 30 .5.سوره نور ، آیه 31 .6.ر. ک : بحار الأنوار ، ج 104 ، ص 37 ، ح 25 .7.همان ، ص 37 ، ح 25 .8.سوره احزاب ، آیه 59 .9.سوره نور ، آیه 31 .10.الدرّ المنثور ، ج 6 ، ص 181 .11.الفردوس ، ج 1 ، ص 398 ، ح 1409 .12.مستدرک الوسائل ، ج 3 ، ص 244 ، ح 1 .13.ر. ک : سوره احزاب : آیه 33 ؛ سوره نور ، آیه 60 .14.السنن الکبری ، ج 7 ، ص 82 .15.ر. ک : بحار الأنوار ، ج 103 ، ص 249 ، ح 38 .16.سوره نور ، آیه 31 .17.ر. ک : صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 2192 ؛ السنن الکبری ، ج 2 ، ص 234 ؛ مسند ابن حنبل ، ج 2 ، ص 356 ؛ الجامع الصغیر ، ج 2 ، ص 101 ، ح 5045 .18.مسند ابن حنبل ، ج 2 ، ص 223 .19.سنن أبی داوود ، ج 2 ، ص 270 .20.تنبیه الخواطر ، ج 1 ، ص 3 .21.الکافی ، ج 3 ، ص 396 ، ح 14 .22.الطبقات الکبری ، ج 4 ، ص 64 ؛ و نیز ر. ک : سنن أبی داوود ، ج 4 ، ص 64 ، ح 4116 ؛ المجازات النبویة ، ص 166 ، ح 126 .23.ر. ک : تهذیب الأحکام ، ج 1 ، ص 469 ، ح 1540 .منبع: جوان، هیجان و خویشتن‌داری، گروه نویسندگان،سازمان چاپ و نشر دارالحدیث





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن