تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829196868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشد شخصيت، انگيزه و کشمکش (3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رشد شخصيت، انگيزه و کشمکش (3
رشد شخصيت، انگيزه و کشمکش (3)   نويسنده: ريموند فرنشمان مترجم: ناديا غيوري   اصول فيلمنامه نويسي: جوهره. ساختار. سبک   هنگام بسط و گسترش فيلمنامه تان، مهم ترين مسئله آن است که هر کشمکش بايد نسبت به کشمکش قبلي بزرگ تر باشد و همين طور مانعي را که بر سر راه قهرمان خود مي گذاريد، بايد از مانع پيش از آن، قوي تر و محکم تر باشد. به تبع اين موضوع، قهرمان نيز بايد با شجاعتي بيش تر و درجه فزون تري از دليري و جرئت با موانع آتي روبه رو شود و آن ها را شکست دهد. در واقع قهرمان بايد هر لحظه قوي تر و قوي تر شود. در فيلمنامه شما، هميشه بايد عنصري وجود داشته باشد تا باعث تهديد قهرمان باشد؛ اين عنصر مي تواند تهديدي فيزيکي باشد؛ مثل از دست دادن ثروت. و يا مي تواند تهديدي احساسي باشد؛ مثل شرمساري و خجلت قهرمان. بنابراين با توجه به افزايش قوت و قدرت ضرباتي که بر قهرمان وارد مي شود، او در مخاطرات بيش تري گرفتار مي شود. از اين نظر فيلم داستان اسباب بازي، نمونه اي شاخص است. اين مسئله ما را به دو اصل مهم و بنيادي رهنمون مي سازد: 1. هر مانع بايد با مانع پيشين فرق داشته باشد. اين موضوع شامل موانع فيزيکي، احساسي و روان شناختي و ... مي شود. 2. هر مانع يا نيت متقابل بايد قوي تر و پيچيده تر از قبلي باشد. بنابراين با توجه به افزايش و سنگين ترشدن ضربات بر قهرمان، تجديد حرکت او مستلزم شجاعت بيش تر اوست. البته گسترش چنين کشمکشي (کشمکش حداقلي) در فيلمنامه، قابل پيش بيني است و حوصله مخاطب شما را سر مي برد. نمودار چنين گسترشي را مي توان به شکل زير ترسيم کرد:

اما براي اين که بتوانيد از هر کشمکش، حداکثر تأثيرات نمايشي را بيرون بکشيد، شما هم به کشمکش (پيش رونده تا نقطه اوج) نياز داريد و هم به ضربه. در روند حوادث يک فيلمنامه بلند سينمايي، شما بايد حداقل سه ضربه عمده بر قهرمان خود وارد آوريد. نمودار اين کشمکش در زير ترسيم شده است: شما بايد به مقياس ضربات روي نمودار و اندازه کشمکش ها توجهي دقيق داشته باشيد. همواره بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که نقطه اوج فيلمنامه، لزوماً به معني اوج يک کشمکش فيزيکي نيست. نقطه اوج فيلمنامه مي تواند يک اوج روانشناسانه باشد. (مزرعه رؤياها، بي خواب در سياتل و اغلب فيلم هاي اروپايي اين گونه اند.) اکنون سعي کنيد نموداري از کشمکش، ضربات و موانعي که در بسط و گسترش فيلمنامه تان بر سر راه قهرمان خود قرار داده ايد، ترسيم کنيد. بايد از خود بپرسيد که: 1. چه موانعي بر سر راه قهرمان وجود دارد؟ يادتان باشد که اين موانع يا فيزيکي اند (مثل شخصيت هاي ديگر / محيط) يا موانع دروني، فراطبيعي و فرهنگي اند. 2. چرا اين موانع بر سر راه قهرمان من قرار گرفته اند؟ 3. اين موانع با توقف حرکت قهرمان من، به چه اهدافي دست مي يابند؟ 4. آيا اين موانع، محکم تر و قوي تر از مانع قبلي است؟ چطور؟ چرا؟ خب حالا بايد شما را دوباره به دو ترکيب اساسي رجعت دهيم، انگيزه شخصيت و کشمکش شخصيت.

آخرين توصيه ها   به عنوان يک فيلمنامه نويس، اصيل ترين وظيفه شما – و پيچيده ترين چالش شما خلق يک واقعيت احساسي روي کاغذ است. کليد اين مسئله از دو چيز ساخته شده؛ شخصيت و انگيزه او. تا به حال چند بار برايتان پيش آمده که در حين تماشاي يک فيلم، از کنش شخصيت حيرت کرده ايد و مي خواسته ايد بدانيد که چرا او اين کار را انجام داده است؟ به عنوان يک مخاطب، هميشه مي خواهيم در فيلمنامه، دلايلي خوب براي کنش شخصيت ها وجود داشته باشد. ما هميشه مي خواهيم بدانيم که به چه دلايلي شخصيت ها، گرفتار کشمکش مي شوند. هميشه در وجود شخصيت، يک خاصيت قهرماني وجود دارد که تعجب ما را برمي انگيزاند، اما يادتان باشد که حرکات شخصيت بايد قابل باور باشد. واقعيت احساسي از حادثه هاي برانگيزاننده قوي و ويژگي هاي شخصيتي افراد ناشي مي شود. وقتي يک شخصيت به ناگزير به مخاطره مي افتد و گرفتار کشمکش مي شود، مخاطب به واسطه خطرکردن شخصيت، هويت او را بازشناسي مي کند. يک صحنه بدون کشمکش به معني کمبود يا نبود مصالح احساسي است؛ و همين طور نبود فضايي براي تعيين هويت افراد. فيلم توتسي مثال خوبي است. اين فيلم در برگيرنده يک واقعيت احساسي است؛ چرا که نه فقط به واقعيت پهلو مي زند، بلکه به ما مي باوراند که چرا مايکل با توجه به نيازهاي احساسي و درونيش (انگيزه دروني) خود را به اين کار شاق وادار کرده است. براي خلق واقعيت احساسي در درون يک صحنه و يا کل فيلمنامه خود، شما بايد شخصيت هايي قابل باور بسازيد که تجربه يک کشمکش را از سر گذرانده باشند. و يادتان باشد که اين کار به موجزترين شکل ممکن بايد صورت بگيرد. شايد بتوان همه اين موضوع را در يک جمله خلاصه کرد: فقط چيزهايي را نشان مي دهد که لازم است و نه بيشتر. نشان دادن عناصر اضافي باعث کندشدن ريتم کشمکش و در نتيجه کندشدن ريتم واقعيت احساسي اي مي شود که شما سعي در خلق آن داريد. وظيفه ديگري که در نوشتن به عهده داريد، آن است که مخاطب به شکلي کامل با مخمصه اي که شخصيت به آن گرفتار شده، درگير شود و مسائل او را مشکلات خود تلقي کنيد. مرور و خلاصه   گفتيم که شخصيت و کشمکش بنياديترين عناصر هر فيلمنامه اي هستند. البته بايد گفت فيلمنامه اي موفق است که اين دو عنصر را به شکلي باورپذير عرضه کند. توجه به مواردي که در ذيل مي آيد، به يقين به شما کمک مي کند تا فيلمنامه اي جذاب داشته باشيد: 1. سعي کنيد اسمي مناسب، تأثيرگذار و قوي براي شخصيت خود انتخاب کنيد. اسامي شخصيت ها مي توانند تأثيرات به خصوصي روي مخاطب بگذارند. 2. اهداف و انگيزه هاي قهرمان است که پيرنگ را پيش مي برد. در واقع تصميم گيري هاي قهرمان که به شکل کنش هاي او بروز مي کند، مسير داستاني فيلمنامه را مشخص مي سازد. شما بايد سعي کنيد شخصيت هاي سه بُعدي خلق کنيد. هر شخصيت سه بُعد دارد؛ کنش (شامل فعاليت هاي بدني، فعاليت هاي کلامي و فعاليت هاي رواني)، عواطف و ويژگي هاي شخصي.

3. شما بايد شخصيت هاي فيلمنامه خود را به سه دسته تقسيم کنيد: 1. شخصيت هاي اصلي (افراد اصلي پيش برنده داستان) 2. شخصيت هاي فرعي (افراد تأثيرگذار بر روند پيشرفت پيرنگ) 3. شخصيت هاي جزئي (افرادي که به قصه رنگ و بو مي دهند). 4. براي اين که به شناخت دقيقي از شخصيت خود برسيد، بايد يک زندگينامه از او فراهم آوريد. 5. ساختن پيشينه شخصيت از ديگر موارد اساسي فيلمنامه است. منظور از پيشينه، سرگذشت شخصيت و حوادثي است که کمي پيش از ورود او به داستان فيلمنامه برايش اتفاق افتاده است. 6. داشتن يک قهرمان کامل و بي نقص، بدون اين که ضد قهرمان يا شخصيت هاي ديگري در نقطه مقابل و مخالف با او باشند، هيچ فايده اي ندارد. 7. به عنوان يک فيلمنامه نويس بايد تا حد امکان شخصيت قهرمان را خيلي زود به مخاطب معرفي کنيد. علاوه بر اين، بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که مخاطب بايد با قهرمان شما همسو شود. 8. قدرتمند بودن يک شخصيت، يکي از عوامل فريبنده براي مخاطب است. البته شجاعت، عزم و اراده قوي، شانس، هوش و حفظ اصول در هنگام مواجهه با وسوسه ها و خطرات، از جمله مواردي است که تحسين مخاطب را برمي انگيزد. 9. يادتان باشد که قهرمان شما بايد رشد کرده و متحول شود و اين رشد بايد در جهت معنابخشي به وجود ديگر شخصيت ها و عمق و غناي بيش تر داستان باشد. يک اصل را هرگز فراموش نکنيد: رشد شخصيت در نتيجه مواجهه او با موانع اتفاق مي افتد. 10. همواره بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که رشد يک شخصيت نبايد در مضمون آن اثر اغتشاش ايجاد کند. مضمون و رشد با يکديگر ارتباط دارند، اما منحني رشد بايد در خدمت شخصيت ها باشد و به آن ها بعد دهد. در حالي که مضمون يک اثر، در ارتباطي ويژه با مخاطب آن قرار مي گيرد. 11. قهرمان شما بايد يک نياز يا هدف واضح و مشخص باشد و دليلش براي اعمال و رفتارش، روشن و آشکار باشد؛ اين موضوع همان انگيزه شخصيت است. هر شخصيت مي تواند دو نوع انگيزه داشته باشد:

الف. انگيزه بيروني (مسير حرکتي شخصيت) ب. انگيزه دروني (علت حرکتي شخصيت) 12. کشمکش اساس دارم است. کشمکش فقط به وجود مي آيد که يک نياز / نيت / هدف با يک مانع برخورد مي کند. شما به عنوان يک فيلمنامه نويس، بايد سعي کنيد که هر چه زودتر کشمکش را وارد فيلمنامه تان کنيد تا به اين ترتيب داستانتان قوي تر شود. منبع:ماهنامه فيلم نگار شماره 15 /ن  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 843]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن