محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846300599
فهم جامعی از یادگیری آدمی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ما چگونه یاد میگیریم؛
فهم جامعی از یادگیری آدمی
شناسهٔ خبر: 2533821 جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
دین و اندیشه > اندیشکده ها
هر فرایندی که در موجودات زنده به تغییر توان پایدار میانجامد و فقط به بلوغ یا رسش زیستشناختی مربوط نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، اواخر دهه ۱۹۷۰ناد ایلریس در منطقه اسکاندیناوی یه خاطر پیشرفت کاری بر روی پروژه مطالعاتی در زمینه نظری و کاربردی{عملی} به خوبی شناخته شده بود. در این کار، نظریه یادگیری، عمدتا با ترکیب رویکرد ژان پیاژه به یادگیری و آنچه که "نظریه انتقادی" نامیده شده، برپایه مکتب امریکایی-آلمانی فرانکفورت که به طور اساسی روانشناسی فرویدی را با جامعهشناسی مارکسیستی مرتبط کرد، به کار برده شد. دردهه ۱۹۹۰ ایلریس به ریشههای نظری یادگیریاش بازگشت، در این هنگام برای فهم کلیِ یادگیری، که نخستین بار در "سه بعد یادگیری" ارایه گردید، و پس از آن به طور کامل در "چگونه یاد میگیریم: یادگرفتن و یادنگرفتن در مدرسه و پیرامون" عرضه شد، درگیر بسیاری از رویکردهای نظری دیگر شد. نوشته پیشِ رو ایدههای اصلی این برداشت را نشان میدهد و ویرایشی برساخته از سخنرانیای است که ایلریس در همایشی در کپنهاک در سال ۲۰۰۶، هنگام انتشار "ما چگونه یاد میگیریم" به زبان دانمارکی انجام داد. این مطلب پیش از این به زبان انگلیسی چاپ نشده بوده است.این مطلب توسط الهام فخاری ترجمه و در سایت انسان شناسی و فرهنگ منتشر شده بود که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.پیشزمینه و مفروضههای اساسیاز دهههای آخر قرن ۱۹ نظریهها و برداشتهای بسیاری در مورد یادگیری ارائه شدهاند. اینها زاویههای گوناگون، خطمشیهای شناختشناسانه(معرفتشناسانه)ی متفاوت و مضمونهای بسیار ناهمانندی داشتهاند. برخی از آنان مغلوب دانش جدید یا استاندادهای تازه شدهاند، ولی در کل امروزه ما نمایی از یک گوناگونی زیاد در رویکردهای نظریهای یادگیری و برساختها داریم که در بازار جهانی دانشگاهی تاحدی سازگار و تاحدی قابل رقابت هستند. ایدهی اساسیِ رویکردی به یادگیری که در این فصل عرضه شده این است که برپایه انتخاب گستردهای از بهترینِ این برساختهها نظریهای بسازیم و بصیرتها و چشماندازهای تازهای بیافزاییم و در این مسیر فهم یا چارچوبی کلی که بتواند دید جامع و بهروزی در این زمینه ارائه کند، را توسعه دهیم.یادگیری بهطور کلی میتواند چنین تعریف شود که: هر فرایندی که در موجودات زنده به تغییر توان پایدار میانجامد و فقط به بلوغ یا رسش زیستشناختی مربوط نیست(ایلریس، ۲۰۰۷). من عامدانه و محتاطانه این گزارهبندی بسیار باز را انتخاب کردهام چون مفهوم یادگیری دربردارنده مجموعهای بسیار گسترده و پیچیده از فرایندهاست و فهم جامع یادگیری تنها موضوعی درمورد ماهیت فرایند یادگیری به تنهایی نیست. این فهم جامع باید همه شرایطی که اثرگذارند و از فرایند اثر میپذیرند را دربربگیرد. شکل ۱ حوزههای اصلی که در یادگیی درگیر هستند و ساختارها و رابطههای متقابل آنها را نشان میدهد.در صدر پایههای نظریهی یادگیری برای نمونه حوزههایی از دانش و فهم را که به باور من، باید زمینهساز تحول برساختِ نظریهی فراگیر و مرتبط باشد را قرار دادهام. این بخش دربردارنده همهی زمینهسازهای روانشناختی، زیستشناختی، و اجتماعی است که در هر یادگیری دخالت دارند. بخش زیر آن، بخش مرکزی، خودِ یادگیری، دربردارنده فرایند و ابعادش، گونهها و تیپها، و موانع یادگیری که به نظر من مولفههای اصلی در فهم یادگیری هستند، را شرح میدهد. چنین زمینهسازهای بیرونی و درونی ویژهای هستند که نه تنها اثرگذارند بلکه بهطور مستقیم در یادگیری دخالت دارند. و در پایان، کاربردهای ممکن از یادگیری هم درکار شدهاند. اکنون من در این پنج حوزه بحث، و بر برخی از مهمترین جنبههای هر کدام تاکید خواهم کرد.دو فرایند اساسی و سه بعد یادگیری نخستین شرط مهم که باید درنظرگرفته شود این است که کل یادگیری دلالت بر آمیختگی دو فرایند بسیار متفاوت، به نام فرایند تعامل بیرونی بین یادگیرنده و محیط اجتماعی-فرهنگی-یا مادیاش و یک فرایند روانشناختی درونی از تعادلیابی و مشوق دارد.بسیاری از نظریههای یادگیری تنها دربردارنده یکی از این فرایندها هستند، این که کدام مسیر به این معنا نیست که نادرست یا بیارزش باشند، چنان که هر فرایند میتواند به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گیرد. با این همه به این معناست که اینها هر یک به تنهایی نمیتوانند کل حوزه یادگیری را پوشش دهند. چنین چیزی به طور نمونه درمورد نظریههای یادگیری رفتارگری سنتی و شناختی که تنها بر فرایند روانشناختی درونی کتمرکز هستند، بیان شود. به همین میزان چنین نکتهای را دربارهی برخی از نظریههای برجستهی یادگیری اجتماعی امروزین که برخی اوقات در تضاد آشکار با مورد قبلی، توجه را به فرایند تعامل بیرونی به تنهایی کشاندهاند، میتوان گفت. با این هم، به نظر میرسد که هر دو فرایند باید بهطور فعالانهای در کار باشند تا هر گونه یادگیری رخ دهد.هنگام برساختن مدل در زمینه یادگیری(شکل۲)، با ترسیم فرایند تعامل بیرونی به عنوان یک پیکان دوتایی عمودی بین محیط، که زیرساخت کلی است و ازاینرو در پایه قرار گرفته، و فرد که یادگیرنده خاص است و به همین دلیل در صدر قرار گرفته، کار را آغاز کردم.سپس فرایند اکتساب{درونسازی} روانشناختی را بهصورت یک پیکان دوسویه دیگر افزودم. این فرایندی درونی از یادگیرنده است و از این رو باید در قطب بالایی فرایند تعامل قرار داشته باشد. پس این فرایندی از اثرمتقابل پیوستهای بین دو کنش روانشناختیِ برابرِ دستاندرکار در هر یادگیری، به نام کارکرد مدیریت محتوای یادگیری و کارکرد تشویق تامینکننده و هدایتکننده انرژی ذهنی لازم که فرایند را بهپیش میبرد، است. پس پیکان دوسویه از فرایند اکتساب بهطور افقی در بالای فرایند تعامل بین دو قطب محتوا و مشوق قرار گرفته و باید تاکید کرد که پیکان دوسویه به معنای این است که دو کارکرد همواره درگیر و غالبا بهشیوهای پیوسته هستند.چنان که دیده میشود، اکنون پیکانهای دو سویه می توانند یک حوزه سهگوشه را بین سه زاویه رقم بزنند. این سه زاویه سه جنبه یا بعد از یادگیری را ترسیم میکنند، و این مدعای کانونی از فهم این که همهی یادگیریها همیشه متضمن این سه بعد هستند، است.محتوا آنچه را که یادگرفته میشود معلوم میکند. چنین چیزی معمولا نه تنها به عنوان دانشها یا مهارتها توصیف میشود، بلکه بسیاری چیزهای دیگر ازجمله نقطهنظرات، بینشها، معنا، نگرشها، ارزشها، روشهای رفتار، شیوهها، راهبردها، و از این دست میتوانند به عنوان محتوای یادگیری درنظرگرفته شوند و در ساختن فهم و توان یادگیرنده دخالت داشته باشند. تلاش یادگیرنده برای برساختن معنا و توانایی دست و پنجه نرم کردن با چالشهای زندگی انجام میشود و از این رو یک کارآمدیِ فردی کلی تحول مییابد.بعد مشوق به انرژی ذهنی اشاره دارد و روشن میکند این انرژی ذهنی برای رخ دادن فرایند یادگیری لازم است. این دربردارنده مولفههایی مانند احساسها، عواطف، انگیزهها، و اراده است. کارکرد نهایی آن حفظ تعادل ذهنیِ هشیارانهی یادگیرنده است و برای همین بهطور همزمان و چندمتغیره به عنوان یک حساسیت شخصی توسعه مییابد.این دو بعد همیشه توسط درونداده هایی از فرایندهای تعاملی و مرتبط در فرایند درونی تعادلیابی و اکتساب برانگیخته میشوند. بنابراین محتوای یادگیری، به عبارتی، همواره با مشوق نامعلوم مرتبط است، برای نمونه بهر حال یادگیری برخاسته از آرزو، علاقه، نیاز یا اجبار است. متقابلا مشوقها همیه از محتوا اثرپذیرند، برای نمونه اطلاعات جدید میتوانند شرایط مشوق را تغییر دهند. بسیاری از روانشناسان از چنین ارتباط نزدیکی میان آنچه شناختی و عاطفی نامیده شده، آگاه بودهاند(مانند ویگوتسکی، ۱۹۷۸؛ فورت، ۱۹۸۷)، و اخیرا نورولوژی پیشرفته ثابت کرده هر دو حوزه{بعد} همیشه در فرایند یادگیری دخالت دارند مگر در مواردی که آسیب بسیار شدید مغزی رخ داده باشد(داماسیو، ۱۹۹۴).بعد تعامل محرکهای آغازکننده فرایند یادگیری را فراهم میسازد. چنین چیزی ممکن است به صورت ادراک، انتقال، تجربه، تقلید، فعالیت، مشارکت و مانند اینها رخ دهد(ایلریس، ۲۰۰۷: ۱۰۰). این یکپارچگیای فردی در ارتباطها و جامعه پدید میآورد و لذا شخصیت اجتماعی یادگیرنده را میسازد. با این همه این ساختن الزاما در دو بعد دیگر به وقوع میپیوندد.پس سه گوشه این که چه ممکن است توصیف شود را به عنوان حوزه تاکیدِ یادگیری در کل، و در هر رخداد یادگیری خاص یا فرایند یادگیری که بین توسعه کارآمدی، حساسیت، و اجتماعیبودن گسترش دادهشده-که البته جنبههای عمومی از چیزی هستند که ما شایستگی مینامیم- ترسیم میکند.همچنین اهمیت دارد که درنظرداشته باشیم هر بعد همانقدر که جنبهی ذهنی دارد جنبهی بدنی هم دارد. در واقع یادگیری با بدن آغاز میشود و در مغز، که البته بخشی از از بدن است رخ میدهد و تنها تاحدودی جنبه ذهنی به عنوان یک ویژگی جداشده ولی هرگز محدوده یا کارکرد مستقلی نیست(پیاژه، ۱۹۵۲).نمونهای از زندگی روزمره برای نشان دادن این که چگونه مدل میتواند درک شود و به کار رود، مثالی از زندگی روزمره از زندگی مدرسهای متداول را ارایه خواهم داد(که به این معنا نیست که مدل فقط شامل یادگیری مدرسهای است).در خلال درس شیمی در کلاس، آموزشیار در حال توضیح یک فرایند شیمیایی است. انتظار میرود دانشآموزان گوش دهند و احیانا پرسشهایی بپرسند تا اطمینان حاصل شود که توضیحات را بهدرستی فهمیدهاند. البته دانشآموزان در فرایند تعاملی درگیر شدهاند. ولی در همان زمان از آنان انتظار میرود چیزی را که آموزشیار تدریس میکند دریابند یا بیاموزند برای نمونه بین چیزی که تدریس میشود با چیزی که آموختهاند بهطور روانشناختی ارتباط برقرار شود. نتیجه باید این باشد که آنها بتوانند چیزی را که به ایشان درس دادهشده به یاد بیاورند و در شرایط مشخص قادر به بازتولید، بکارگیری و درگیر شدن با آن در یادگیری بیشتر باشند.ولی گاهی، یا برای برخی دانشآموزان، فرایند یادگیری به این گونه فرضشده رخ نمیدهد و اشتباهها یا ازخطخارجشدنهایی به شیوههای بسیار متفاوتی ممکن است پدید آیند. چه بسا که تعامل کار نمیکند چون توضیح آموزگار به اندازه کافی خوب نیست یا حتی غیرمرتبط است، یا ممکن است در موقعیت مزاحمتهایی وجود داشته باشند. در اینصورت توضیح تنها به صورت ناقص یا نادرست برداشت میشود و نتیجه یادگیری نابسنده خواهد بود. ولی ممکن هم هست فرایند اکتساب دانشآموز مثلا به دلیل کمبود تمرکز نابسنده باشد و این منجر به کاستی در نتیجهی یادگیری خواهد شد. یا ممکن است خطاها یا کمبودهایی در یادگیری قبلیِ برخی دانشآموزان باشد که آنها را ناتوان از فهمیدن توضیحات آموزگارو البته یادگرفتن چیزی که تدریس میشود، میکند.چنین چیزی بیشتر نشاندهنده آن است که اکتساب تنها یک موضوع شناختی نیست. حوزه یا کارکرد دیگر هم علاقهها، به حرکت درآوردن انرژی ذهنی در موردشان مثلا بعد مشوق درگیر است که بازخورد(نگرش) دانشآموزان به یادگیریِ قصدشده درنظر گرفته میشود.در موقعیتی مدرسهای تمرکز بر محتوای یادگیری است؛ مورد گفته شده درباره فهم دانشآموزان از ماهیت فرایند شیمیایی در نظر گرفته شده است. با این همه کارکرد تشویقی هنوز هم پابرجاست، مثلا این که موقعیت چگونه تجربه میشود، چه ترکیبی از احساسها و انگیزشها درگیر هستند، و البته ماهیت و قوت انرژی ذهنی که فعال شده است. ارزش و دوام نتیجه{دستاورد} یادگیری قویا با بعد تشویقی فرایند یادگیری در پیوند است.با این همه، هر دوی محتوا و مشوق به طور قطع به فرایند تعامل میان یادگیرنده و محیط اجتماعی-فرهنگی-مادی وابستهاند. اگر تعامل در درس شیمی برای دانشآموزان مناسب و قابل قبول نباشد، یادگیری آسیب خواهد دید.، یا ممکن است چیزی کاملا متفاوت، برای نمونه اثری منفی از آموزگار، از دیگر دانشآموزان، از موضوع، یا از موقعیت مدرسه بهطور کلی، یادگرفته شود.Illeris(۲۰۰۹). A Comprehensive Understanding of Human Learning, in Illeris, K. (۲۰۰۹). Contemporary Theories of Learning, London: ro
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]
صفحات پیشنهادی
فطرت و نهاد آدمی، منشأ گرایش به دین
دین پژوهی فطرت و نهاد آدمی منشأ گرایش به دین این ندای فطرت است که انسان را به سوی ایمان و گرایش به مبدأ و معاد و التزام به برنامهای متناسب با آن فرا میخواند به گزارش سرویس دینی جام نیوز از جمله مسائل مهمی که در طول تاریخ مورد توجه و تجزیه و تحلیل دانشمندان و روبرگزاری ميزگرد «نقش عقل در فهم معارف اسلامی» در تونس
برگزاری ميزگرد نقش عقل در فهم معارف اسلامی در تونس شناسهٔ خبر 2527272 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان همزمان با برپایی سیویکمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب در تونس ميزگردی علمی با عنوان نقش عقل در فهم معارف اسلامی در سالن اجتماعات عبدالعزیزحکم يادگيري احكام
احکام حکم يادگيري احكام آيا كسى كه در آموختن احكام دينى مورد نياز خود كوتاهى مىكند گناهكار است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص یادگیری احکام اینکه آيا كسى كه در آموختن احكام دينى مورد نياز خود كوتاهى مىكند گناهكار است همه مراجع اگر نيامعالمي ديگر ببايد ساخت و از نو آدمي
عالمي ديگر ببايد ساخت و از نو آدمي فرهنگ بخش زيربنايي و بنيادين تمدن هر جامعه است نویسنده سعيد طلوعيان اين فرهنگ است كه به عنوان زيربنا سازنده وجوه مختلف تمدن بوده و اقتصاد سياست معماري و همه و همه تابعي از زير بناي فرهنگ يك جامعه هستند در حقيقحضرت فاطمه(س) الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است
محمدباقر پورامینی در گفتکو با مهر حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است شناسهٔ خبر 2530096 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان نشاط عبادی گمشده هر انسانی است و حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است و زن مسلمان برایآوینی از ادبیات فلسفی برای فهم انقلاب کمک میگیرد
وحید یامین پور در گفتگو با مهر آوینی از ادبیات فلسفی برای فهم انقلاب کمک میگیرد شناسهٔ خبر 2529566 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان وحید یامین پور گفت آوینی در ساحت انقلاب اسلامی ایستاده و از ادبیات فلسفی برای تبیین آن کمک می گیرد ممکن است متفکریشهادت جوهر آدمی را آشکار میکند
یاداشتی از دکتر داوری اردکانی شهادت جوهر آدمی را آشکار میکند شناسهٔ خبر 2529730 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان داوری نوشت من و شهید عزیز آوینی یکدیگر را نمیدیدیم یا بسیار کم میدیدیم اما با هم بسیار دوست بودیم دوستانی که یکدیگر را نمیبینندباید اسلام را با ادبیات قابل فهم به جهانیان عرضه کرد
جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ معاون پژوهشی حوزههای علمیه خواهران کشور گفت اگر همه ظرفیت حوزهها برای علم دینی بسیج شود باز هم زمان بسیاری باید صرف کرد تا به این هدف برسیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر حصاری در اختسمینار فهم دین در مدرسه جعفریه جند اتک پاکستان برگزار شد
دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۲ سمینار فهم دین در مدرسه جعفریه جند اتک پاکستان با حضور جمعی از دانش آموختگان المصطفی و تعداد کثیری از مردم این منطقه برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این سمینار علما و سخنرانان با موضوعات توحید در کلام امیرالاز كجا بفهميم ديگران غيبت ما را مي كنند؟
از كجا بفهميم ديگران غيبت ما را مي كنند پارسا از آمدن دزد و دلتنگى او باخبر شد گليمى را كه بر روى آن خوابيده بود بر سر راه دزد انداخت تا محروم نشود در كتاب داستانهايي از گلستان سعدي به قلم روان آمده است سارقى براى دزدى به خانه يكى از پارسايان رفت هر چه جستجو كرد چيزى درتنها راه حل مشكلات فهم عوامل تمدنساز و تمدنبرانداز است
دانش تمدنی در انديشه مالك بن نبی تنها راه حل مشكلات فهم عوامل تمدنساز و تمدنبرانداز است شناسهٔ خبر 2519957 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان مالك بن نبی اندیشمند الجزایری جوهره مشكل هر ملتی را مشكلی تمدنی میدانست و معتقد بود كه تنها راه حل مشواکنش بازیگر خوش چهره هالیوود وقتی که فهمید دیگر نمی تواند باردار شود!! + عکس
پزشکان به کیم کارداشیان اعلام کردند که دیگر نمی تواند باردار شده و در صورت بارداری باید رحمش را بردارد کیم کارداشیان با خبر شوکه کننده ای روبرو شد پزشکان می گویند وی در صورتی که بخواهد فرزند دیگری داشته باشد باید رحمش را بردارد در اخرین ویزیتی که خانم کارداشیان با پزشکان داشتهمسجد جامعی فوت دو خبرنگار ورزشی را تسلیت گفت
در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران مسجد جامعی فوت دو خبرنگار ورزشی را تسلیت گفت خبرگزاری پانا عضو شورای اسلامی شهر تهران فوت دو خبرنگار ورزشی نویس که در حادثه سقوط هواپیمای جرمن وینگز در کوههای آلپ از دنیا رفتند را به اصحاب رسانه و خانوادههای آنها تسلیت گفت ۱۳۹۴ سه شنمشروح مناظره توافق لوزان/ منصوری آرانی خطاب به بذرپاش:تعجب می کنم چرا خیلی چیزها را نمی فهمید
مشروح مناظره توافق لوزان منصوری آرانی خطاب به بذرپاش تعجب می کنم چرا خیلی چیزها را نمی فهمید سیاست > دیپلماسی - دو نماینده مجلس درباره بیانیه لوزان در شبکه خبر به مناظره پرداختند هر چند بخش عمده ای از این مناظره به بگومگوهای سیاسی پرداخت ولی مهرداد بپذرپاش و منصوریملیپوش بانوان: برخی در اردوهای ملی تازه میفهمند قایقرانی چیست!
سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ عضو تیم ملی قایقرانی بانوان گفت در استان ها امکانات خیلی خوبی وجود ندارد و بسیاری از قایقرانان زمانی که به اردوهای ملی میآیند تازه متوجه میشوند که قایقرانی چیست حمیرا برزگر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره توجه به رشته قایقرانی اظهار کرد درمراکز یادگیری محلی سواد و مهارت ها در کشور ایجاد می شود
باقرزاده خبر داد مراکز یادگیری محلی سواد و مهارت ها در کشور ایجاد می شود شناسهٔ خبر 2527888 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۸ استانها > کهگیلویه و بویراحمد یاسوج – رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از ایجاد مراکز یادگیری محلی درکشور در سال جاری خبر داد به گزارش خبرنگار مهر علیمعاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد راهاندازی 1500 مرکز یادگیری محلی در کشور طی سه سال آینده
معاون وزیر آموزش و پرورش خبر دادراهاندازی 1500 مرکز یادگیری محلی در کشور طی سه سال آیندهمعاون وزیر آموزش و پرورش از راهاندازی 1500 مرکز یادگیری محلی در کشور طی سه سال آینده خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج علی باقرزاده عصر امروز در نشست با خبرنگاران استان کهگیلویه و بو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها