واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
نمونه هایی از سُنّت و سیرت بانوی آفتاب
شناسهٔ خبر: 2530631 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
اختصاص روزی از سال به عنوان روز جهانی مادر، گامی است مثبت در جهت ارج گذاری زحمات این قشر سرشار از عاطفه که از هیچ نوع گذشت و فداکاری در رشد و شکوفایی فرزندانشان دریغ نمی کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، از آن جهت که کاروان بشری محتاج رهبری راهنمایان الاهی است که در اَمام قافلهٴ انسانی قرار گیرد، و با درایت معصومانهٴ خود، سالکان کوی حق را هدایت کند و چنین پیشوای معصومی غیر از اهل بیت عصمت و طهارت نبوده و نیست. لذا حضرت فاطمه (س) فرمود: خداوند پیروی ما اهل بیت عصمت(ع) را وسیلهٴ برقراری نظم جامعه و استقرار نظام ملّت اسلامی و سبب امنیت آنان از آسیب اختلاف قرار داد.اختصاص روزی از سال به عنوان روز جهانی مادر، گامی است مثبت در جهت ارج گذاری زحمات این قشر سرشار از عاطفه که از هیچ نوع گذشت و فداکاری در رشد و شکوفایی فرزندانشان دریغ نمی کنند.آن چه مسلم است این که در قبال عشق، محبت و پاکی که مادر نثار فرزند خود می سازد، انسان از قدردانی عاجز و ناتوان است و بیتردید همین ناتوانی انسان در ارج نهادن به ارزش و مقام مادر بود که بهشت را زیر پای مادران قرار داد.ما در این ایام فرخنده که به تجلیل از مقام مادر اختصاص داده شده است بنا داریم تا از بنان عالمانه حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب "سروش هدایت"، نمونه هایی از سُنّت و سیرت آن آیت عُلیای الاهی را تقدیم شما کرده تا نسبت به دقت در ویژگی های آن بانوی بزرگ اسلام و تطبیق درست و اجرای کامل آن در متن زندگی خود، شاهد کمرنگ شدن مشکلات امروزی کانون گرم خانواده ها باشیم:حضرت فاطمه(س) نیازی به غیر دیدار خدا نداشتچون قرآن کریم تمام ماسوای خدا را هالک می داند، و جاودانگی را مخصوص خداوند قرار می دهد، و اشتیاق به موجود زوال پذیر مایهٴ رنج لحظهٴ هجران است، لذا حضرت فاطمه(س) نیازی به غیر دیدار خدا نداشت، و همین شوق وافر و فراگیر او را از توجّه به غیر خدا باز میداشت. چنانکه فرمود: شَغَلَنی عَنْ مسئلتِه لَذّةُ خِدمَتِهِ، لا حاجةَ لی غیرُ النّظرِ الی وجهِهِ الکریم.انس با قرآن و شنیدن نوای دلپذیر الاهی زیباترین مظهر پرهیزکاری حضرتچون دنیا جای تحصیل کمال های علمی و عملی است، تا رهتوشه سفر آخرت تهیه گردد، و بهترین زاد راه، پرهیز کاری است، و زیباترین مظاهر آن انس با قرآن و شنیدن نوای دلپذیر الاهی، و نیز مشاهدهٴ چهرهٴ ملکوتی آورندهٴ آن یعنی رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم)، و همچنین رفع نیاز مُستمندان می باشد، لذا حضرت صدیقهٴ کبرا(س) چنین فرمود: حُبِّبَ الی من دنیاکم ثلاث؛ تَلاوةُ کتابِ الله و النّظرُ فی وجهِ رسولِ اللّه (ص) و الإنفاقُ فی سبیل اللّه.فاطمهٴ زهرا (س) دلباختهٴ تکلّم با خداونداز آن جهت که هیچ وسیله ای نمی تواند، مشتاقِ مناجات با خداوند را به خوبی سرگرم کند، و فاطمهٴ زهرا (س) نیز دلباختهٴ تکلّم با خداوند بود و بهترین جلوهٴ آن در نماز ظهور می کند، لذا آن حضرت در اولین شب زندگی مشترک با حضرت علی(علیهالسلام) پیشنهاد نماز را مطرح نموده، چنین گفت: من دربارهٴ خودم و پایان عمرم اندیشیدم. تو را به خدا سوگند می دهم تا به نماز برخیزی و بایستی و خداوند را در این شب عبادت کنیم؛ فأُنشدُک اللّه! اَن قُمتَ الی الصّلاةِ، فنَعبدَ اللّهَ تعالی فی هذهِ اللیلة.ایثار حضرت در حال گرسنگی خود و فرزندانچون قرآن کریم ایثار را مایهٴ محبوبیت الاهی می داند، و از ایثارگران ستایش می کند، فاطمه زهرا (س) نیز در حال گرسنگی خود و فرزندان، نان خویش را به دیگران می بخشد و در این باره چنین می فرماید: ما عِندَنا إلاّ قُوتُ الصبیة و لکنَنا نُؤثِرُ به ضیفنا؛ یعنی نزد ما جز غذای کودکان نیست، لیکن ما مهمانان را ترجیح می دهیم.استدلال حضرت در مجامع عمومی در پرتو عفاف و حجابحضور فاطمه(س) در صحنهٴ سیاست و حمایت از رهبری و استدلال در مجامع عمومی در پرتو عفاف و حجاب، دو پیام الاهی و انسانی را به همراه دارد؛ یکی عدم احتجاب زن از حقوق اجتماعی و دیگری لزوم محجوب بودن زن از نامحرم. انتظار می رود خداوند ولایت آن حضرت را عیدی ولادت آن ملکهٴ عفاف قرار دهد.حضرت فاطمه(س) باطن لیلة القدر استحضرت فاطمه که از منظر برخی از معصومان(ع) باطن لیلة القدر است، بیانگر روند تکاملی اسلام و جهش تصاعدی حاملان راستین قرآن و عترت(ع) است، زیرا مُلک سلیمان با همه احتشام بر بال «غدوّها شهرٌ و رَواحُها شهرٌ» مستقر بود، لذا سرعت آن محدود بود، لیکن ملکوت حضرت ختمی مرتبت(ص) بر شهبالِ «لیلة القدر خیر من ألف شهرٍ» استوار است، لذا جهش آن طوری است که می توان یک شَبه ره صد ساله را پیمود و پیمانه این پیمودن به دست هم پیمانان ولایت فاطمی است که در صدد ادراک لیلة القدراند، وگرنه برای لیلة القبری ها چنین سیری میسور نیست.اگر مرکب رسول خدا(ص) هنگام معراج بُراق بود که هر قدم او به شعاع دید بود؛ خُطاهُ مدّ بصره، مَطِیه رهوار امّت هنگام عروج نسبی نماز است که عمود دین می باشد و با اقامه صحیح آن می شود، ظاهر و باطن لیلةالقدر را به قدر هستی خویش ادراک کرد و از آن سکوی پرواز استعانت جست و طبق ظرفیت ظریف و طریف روح مجرّد، طرفه فاطمی را زیارت نمود.اگر انسان کاملی خود باطن لیلة القدر باشد، تمام گامهای استوار او چنان است، هر لحظه راه هزار ماهه می رود. کدام چابک سواری به گَرد وی میرسد تا به گِرد او طواف کند. مرکب توده دوستان بانوی آفتاب چوبین است و اسب چوبین چون پای چوبین استدلالیون بی تمکین است لیکن «کرم دوده طاها و یاسین بکند کار خویش»، زیرا خود آن بانو در خطبه فدکیه، خاندان عصمت را که به تجمّل می نشینند و به جلالت می روند، وسیله معرفی کرد و چنین فرمود: «فَاحْمَدُوا الله الذی بنوره و عظمته ابتغی من فی السموات و من فی الارض الیه الوسیلة فَنَحْنُ وسِیلَتُه فی خلقه و نحن آل رسوله و نحن حجّة غیبه و ورثة انبیائه».آن حضرت هرگز در راه کسب معرفت تسامح و تساهل نورزیدحضرت فاطمهٍّ چونان معصومان(ع) دیگر، در متن صراط مستقیم بوده و هرگز در معرفت آنکه از مو باریکتر است، اشتباه نکرده است و در پیمودن آنکه از لبه تیز تیغ و شمشیر برندهتر است، تسامح و تساهل نورزیده است؛ بنابراین همانند قرآن مُمثَّل است که از تطاول تحریف به زیاده یا نقصان مصون مانده است.حضرت فاطمه(س) با سیره رائج و سنّت معصومانه دارج خود اسوه همگان بوده و هست، لیکن در رفتارهای خاص خویش قدوه صنف مخصوص است؛ مثلاً در سیر درونی و ذکر، اسوه عارفان شاهد و در اندیشه و فکر ذهنی، قدوه حکیمان و متکلمان و فقیهان و صاحبان فنون دیگر است. تحلیل خطبه معروف آن حضرت، سند صلاحیت اِئتسای خردمندان علوم عقلی و نقلی به آن ذات قدسی است.ــــــــــــــــــــــ
*:سید محسن روحانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]