تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846295526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادی از راوی فتح


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
یادی از راوی فتح

فرنو


شناسهٔ خبر: 2530148 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
دین و اندیشه > اندیشمندان

نام آوینی یادآور دم گرم و گفتارهای نغز او در مجموعه روایت فتح است و شهادتش نیز در نسبت با آن اقوال و احوال به تحقق پیوسته است. به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است که بهروز فرنو، به مناسبت شهادت سید مرتضی آوینی نگاشته و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.بیستم فروردین سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و همکارش در جریان تهیه و تصویربرداری برنامه روایت فتح در سال ۷۲ است. از آنجا که نام آوینی یادآور دم گرم و گفتارهای نغز او در مجموعه روایت فتح است و شهادتش نیز در نسبت با آن اقوال و احوال به تحقق پیوسته، همواره ما درماندگان و در راه­ماندگان را به آن می­ خواند که در ماهیت و حقیقت آن فتح و روایت آن تأمل کنیم؛ چه فتحی که او روایت می کند در کارزار انقلاب، جنگ و هنر دفاع مقدس، مرحله ای از فتح است که ان شاءالله کمال آن در فردایی دیگر محقق خواهد شد و البته که تداوم آن مجاهدت و فتح نه تنها در ظاهر مجاهدت و دفاع و جهاد اصغر است بلکه به باطن و حقیقت آن، یعنی پیروزی و توفیق در جهاد اکبر و فتوحات قلبی نیز نظر دارد.در آن روایت، مجاهدت، فتح و پیروزی رزمندگان خود برآمده از مجاهدت با نفس یعنی فتح و غلبه بر خود خواهی و عزم طی طریق در کارزار عشق است و فتوحاتی که حاصل می شود بی تکلف در هر دو عرصه ظاهر و باطن جریان دارد؛ آنچه که شهید در ظاهر و باطن به آن گواهی می ­دهد و انقلاب و توفیقات آن نیز منوط به آن است.اما هنگامی که باب مجاهدت و شهادت در ظاهر، یعنی دفاع مقدس تا حدودی بسته است چگونه می­ توان باب مجاهدت با نفس را باز نگاه داشت و همچنان در طریق فتوحات باطنی گام برداشت؟ این پرسشی است که آوینی در مقاله «ختم ساغر» پس از ارتحال امام خمینی (ره) و در رثای او در مجله سوره به آن اهتمام می ­کند. پاسخ آوینی عنایت به دولت پاینده عشق است که به استناد ابیات باده عشق و سبوی عشق امام(ره) به آن می­ پردازد.مردگان را روح بخشد، عاشقان را جان ستاند/ جاهلان را این چنین عاشق کشی باور نیامد. (باده عشق، امام خمینی(ره))"قتل شمشیر او [حضرت دوست] تقدیر محتوم عاشق است اگر بر عشق پای فشارد و از مشکلات طریق نهراسد، چرا که تنها آینه «ذبیح الله» می­ واند مجلای اسم شهید باشد." (آوینی ، سید مرتضی، فردایی دیگر ، مقاله  ختم ساغر ص ۱۷۰ )جان در هوای دیدن دلدار داده­ام/ باید چه عذر خواست متاع دیگر نبودآن سر که در وصال رخ او به باد رفت/ گر مانده بود در نظر یار سر نبود.  (باده عشق، امام خمینی ره)"سر آن است که در طریق وصال به باد رود و جان متاعی است که هم او بخشیده است تا به بهای آن لقایش را باز خریم؛ سرّ آنکه خون مقتول عشق را "ثارالله" گفته­اند نیز در همین جاست." ( همان منبع ص ۱۷۱)اما این دولت عشق به غایت غیرتمند است و با رای منی و مایی و تویی جمع نمی­ شود.با چشم منی جمال او نتوان دید / با گوش تویی نغمه او کس نشنیداین  ما و  تویی مایه کوری و کری است / این بت بشکن تا شودت دوست پدید (باده عشق، امام خمینی ره)"اول شرط تحقق سیر الی­الله خروج از نیت مظلم نفس خودی و خودخواهی است" ( اربعین حدیث ص ۶۲۵، امام خمینی ره )عشق صراحت و صداقت می خواهد و مستی و راستی و به هیچ وجه با روی و ریا جمع نمی­شود.برگیر جام و جامه زهد و ریا در آر/ محراب را به شیخ ریاکار واگذاربا پیر میکده خبر حال ما بگو / با ساغری برون کند از جان ما خمار ( باده عشق ص ۳۹)این خرقه ملوث و سجاده ریا / آیا شود که بر در میخانه بر درمگر از سبوی عشق دهد یار جرعه ای / مستانه جان ز خرقه هستی در آورمپیرم ولی به گوشه چشمی جوان شوم / لطفی که از سراچه آفاق بگذرم (سبوی عشق ص ۱۲)"پس ریا و زهد ریایی، آن است که در هنگام طاعت و عبادت، هنوز "هستی" شخص میان او و معبود حائل باشد و مراد حضرت روح الله(ره) نیز از "زهد ریایی" ، "ریا" ، "شیخ ریاکار" و "فرقه ملوث" ... همین است. زهد ریایی آن است که تو ظاهر به طاعت و عبادت مشغول کرده ای اما باطن تو مشغول غیر خداست." (فردایی دیگر ص ۱۶۴)اما این توجه به معشوق که مستلزم بیگانگی کامل با غیر  است، جز به شوق مستی و رویت قلبی حاصل نمی­شود. جز انسان و حقیقت انسانی که در طریق عشق ظلوم است و جهول، موجود دیگر حامل این بار امانت نتوانست بود.دوستان می زده و مست و زهوش افتاده / بی نصیب آن که در این جمع چو من عاقل بودآن که بشکست همه قید، ظلوم است و جهول / آن که از خویش و همه کون و مکان غافل بوددر بر دلشدگان، علم حجاب است حجاب / از حجاب آنکه برون رفت به حق جاهل بودعاشق از شوق به دریای فنا غوطه ور است / بی خبر آنکه به ظلمت­کده ساحل بود ( سبوی عشق ص ۱۷)"اهل معرفت گویند که انسان محجوب ترین موجودات از ملکوت است. مادامی که اشتغال به ملک و تدبیرات آن دارد؛ زیرا که اشتغالش از همه بیشتر و جدی تر است پس انتخابش از همه بیشتر است و از نیل به ملکوت محروم تر" ( اربعین حدیث ص ۴۱۷)از درس و بحث و مدرسه ام حاصلی نشد / کی می­توان رسید به دریا از این سراب؟هرچه فرا گرفتم و هرچه ورق زدم / چیزی نبود غیر حجابی پس از حجاب ( باده عشق ص ۴۹)در عبارات فوق توجه آوینی به درستی معطوف به آن است که مجاهدت در طریق ظاهر و باطن احوالی می ­خواهد که از آن به دوات عشق یاد شد و این دولت است که بدون ذوق حضور و سرمستی و جنون حاصل نمی­ شود. آنچنان که حافظ لسان­الغیب فرموده است:آسمان بار امانت نتوانست کشید/ قرعه فال به نام من دیوانه زدنداین دیوانگی که در کلام الله مجید از آن به ظلوعی و جهولی یاد شده است شأن حقیقی انسانی است که در پذیرش بار امانت و جانبداری معشوق حقیقی ظلوم است و غیرتمند و جهول است و از خطر اندیشه نمی ­کند ـ مطابق تفسیر حکمی و تفّقه لغوی مرحوم استاد فردید ـ .آنچه آوینی در مقاله ختم ساغر با استناد به ابیات و آثار امام ( ره) متذکر آن است به درستی همین نکته است که بدون این غیرتمندی و بی ­باکی حماسه و تغزل، یعنی سیاست و هنر به شأن حقیقی معنوی به ظهور نمی ­رسد. خاتمه این کلام ابیات حافظ لسان الغیب است که حسن ختام مقاله آوینی نیز هست.یارم چو قدح به دست گیرد / بازار بتان شکست گیردهرکس که بدید چشم او گفت / کو محتسبی که مست گیرددر بحر فتاده ام چو ماهی / تا یار مرا به شست گیرددرپاش فتاده ام به زاری / آیا بود آنکه دست گیردخرم دل آنکه همچو حافظ / جامی زمی الست گیرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن