تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798555813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وجود مبارک حضرت فاطمه (س) حجةالله است/ محور حجيت، عصمت است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت‌الله جوادی‌آملی:
وجود مبارک حضرت فاطمه (س) حجةالله است/ محور حجيت، عصمت است

آیت الله جوادی آملی


شناسهٔ خبر: 2527649 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
دین و اندیشه > اندیشمندان

آیت‌الله جوادی‌آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود گفت: وجود مبارک صديقه کبری(سلام الله عليها) يک سلسله مقاماتی دارد که واقعاً فهم آن مقدور ما نيست. وجود مبارک حضرت فاطمه (سلام الله عليها) حجةالله است. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود با اشاره به روایتی از مرحوم کليني به رویدادهای بعد از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) اشاره و بیان کرد: مرحوم کليني(رضوان الله عليه) در جلد اول کافي نقل مي‌کند که بعد از رحلت وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) جبرئيل مي‌آمد و آن معارف الهي را بيان و حوادث آينده را تشريح و بازگو مي‌کرد. صديقه کبری(سلام الله عليها) هم اينها را مي‌شنيد بعد به حضرت امير(سلام الله عليه) املاء مي‌کرد و علي‌ بن‌ ابيطالب(سلام الله عليه) نیز آنها را يادداشت مي‌کرد ‌و در نهایت مصحف فاطمه(س) نام گرفت.معظم له در ادامه به عظمت تنزل وحی بر وجود مبارک صديقه کبری(س) پرداخت و ابراز داشت: اگر خدا به حضرت ابراهيم(ع) يا برخي انبياي ديگر صحف داد به وجود مبارک صديقه کبری(س) هم صحيفه عطا کرده است منتها این صحیفه شريعت نيست؛ ولی اخبار غيبي هست، علوم و معارف الهي هست و مانند آن. این واقعاً مقدور ما نيست که جبرئيل مي‌آيد يعني چه؟! چگونه تنزل مي‌کند؟ اين چه وحي‌اي است که بر غير نبي مي‌آيد! چه وحي‌اي است که بر غير امام مي‌آيد! اين چه وحي‌اي است که بر حجت خدا بر معصومه کبری مي‌آيد!

این حکیم متأله به چرایی حجةالله بودن وجود مبارک آن حضرت اشاره و اظهارداشت: وجود مبارک حضرت فاطمه(سلام الله عليها) حجةالله است براي اينکه اگر پيغمبر حجت است نه براي اينکه پيغمبر است براي اين است که معصوم است و اگر امام، حجت است نه براي اينکه امام است بلکه برای اين است که معصوم است و اگر کسي معصوم بود قول و فعل و تقرير او مي‌شود حجت. حالا امامت يک مقام برتر است، نبوت يک مقام برتر است؛ ولي حجيت قول دائرمدار عصمت است يعني اين انسان کامل معصوم است و هيچ چيزي نمي‌گويد مگر به دستور خدا؛ چنين کسي فعل او و قول او و تقرير او مي‌شود حجت.استاد برجسته حوزه علمیه، صدور فتوا بر طبق کلام نورانی آن حضرت را قطعی دانست و بیان داشت: اگر ما روايتي را از صديقه کبری(سلام الله عليها) داشته باشيم بدون ترديد طبق آن فتوا مي‌دهيم براي اينکه معصوم جز حق نمي‌گويد و قول امام حجت است للعصمة، قول پيامبر حجت است للعصمة و قول حضرت صديقه کبری هم حجت است للعصمة.

وی در پایان محور حجیت فرمایشات حضرت زهرا (س) را عصمت آن حضرت دانست و بیان کرد: وجود مبارک حضرت امير(ع) به قول حضرت زهرا(س) استدلال مي‌کند و مي‌گويد فاطمه اين‌ چنين گفته است اين را در اصول خوانده‌ايد که قول معصوم بما أنّه معصومٌ حجت است؛ حالا خواه امام باشد خواه پيامبر باشد؛ خواه نه امام نه پيامبر. محور حجيت، عصمت است. اگر کسي واقعاً هيچ راهي براي نفوذ وهم و خيال و شيطنت در او نيست،هيچ راهي براي سهو و نسيان او نيست و هر چه هست رضاي خداست آن وقت مي‌شود معصوم؛ وقتي معصوم شد قولش هم مي‌شود حجت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن