تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835854190
امتیازات اسلام بر سایر ادیان
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
امتیازات اسلام بر سایر ادیان
به رغم آنچه در تعارض و ناسازگاری مسیحیت با علم و معرفت بیان شد، دین اسلام با دانش و معرفت، پیوندی نزدیک و ناگسستنی دارد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، اسلام امتيازات بیشماری نسبت به اديان ديگر دارد كه ما به بخشی از آنها اشاره میكنيم. باشد كه قدر اين دين عزيز را بیشتر بدانيم:
۱. خردپذیری و خردپروری از جمله امتیازات مهم اسلام، عقلانیت، خردپذیری و بالاتر از آن، خردپروری آموزههای آن است. این مساله در امور مختلفی خود را نشان میدهد؛ از جمله:
الف) نظام فکری و عقیدتی اسلام: (مانند خداشناسی، هستیشناسی، انسانشناسی، راهنماشناسی و فرجامشناسی)؛
ب) نظام اخلاقی اسلام؛
ج) نظام رفتاری و قوانین و دستورات عملی؛
د) دعوت به تحقیق و پرسشگری در انتخاب دین.
خردپذیری آموزههای اسلام، از چنان وضوح و روشنی برخوردار است که قرآن مجید، آدمیان را به بررسی هوشمندانه و انتخاب خردمندانه دین دعوت کرده و هر گونه تحمیل و اجبار و پذیرش کورکورانهای را نهی میکند: «فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَه [زمر/۱۷-۱۸] پس بشارت ده بندگانم را، آنان که به سخنان [مختلف] گوش فرا داده و برترین آنها را بر میگزینند» و «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی [بقره/۲۵۶] هیچ گونه تحمیل و اجبار در امر دین روا نیست؛ [زیرا] به خوبی راه هدایت از ضلالت روشن شد». اما مسیحیت کنونی به علت قرار گرفتن در تنگناهای شدید معرفتی و ناتوانی در حل رابطه تثلیث و توحید و تجسد و خدا انگاری مسیح، به جداسازی و گسست ایمان از معرفت فتوا داده و دین و ایمان را با عقل و خرد بیگانه ساخته است!
پروفسور لگنهاوزن میگوید: «چیزی که در اسلام بیش از همه، برای من جاذبه داشت، این بود که چقدر این دین از پرسشهای انسان استقبال میکند و همواره دعوت به تحقیقات بیشتر در تعالیم دین میکند».[۱] وی در ادامه میگوید: «وقتی از کشیشها میپرسیدم که من نمیفهمم چه طور خدا یکی است و سه شخص است؟ در اکثر موارد جواب میگفتند که ما نمیتوانیم به درک این آموزه برسیم. تنها خدا میداند که حقیقت این امر چیست. این رمزی است که فقط خدا آن را میداند و عقل در اینجا به بن بست میرسد! از جمله چیزهایی که برای بنده خیلی جالب بود، این بود که در اسلام نگفتهاند اصول دین را چشم و گوش بسته بپذیر؛ بلکه دعوت کردهاند که بپرس. مخصوصاً این خصلت در میان شیعیان خیلی بیشتر است».[۲]
خانم مارگریت مارکوس (مریم جمیله) نیز در این زمینه مینویسد: «پس از آنکه عقاید همه کیشهای بزرگ را مورد بررسی قرار دادم، به این نتیجه رسیدم که به طور کلی مذهبهای بزرگ یکی بودند؛ ولی به مرور زمان فاسد شدهاند. بت پرستی، فکر تناسخ و اصول طبقهبندی در کیش هندویی سرایت کرد. صلحجویی مطلق و انزوا از مشخصات کیش بودایی شد. پرستش آبا و اجداد جزء عقاید کنفسیوسی، عقیده اصالت گناه و تثلیث و در نتیجه آن مفهوم خدایی مسیح و شفاعت به استناد مرگ ادعایی عیسی بر روی دار در مسیحیت، انحصارطلبی ملت برگزیده یهود و... نتیجه این انحرافات است. هیچ یک از این اندیشههایی که منرا منزجر ساخته بود، در اسلام پیدا نمیشد؛ بلکه به صورت روزافزونی احساس میکردم که تنها اسلام آن مذهب اصیلی است که طهارت خودش را حفظ کرده است. سایر مذهبها فقط و فقط بعضی اجزای آن، مقرون با حقیقت است؛ ولی فقط اسلام است که تمام حقیقت را حفظ کرده است».[۳]
۲. اسلام و علم
به رغم آنچه در تعارض و ناسازگاری مسیحیت با علم و معرفت بیان شد، دین اسلام با دانش و معرفت، پیوندی نزدیک و ناگسستنی دارد. وفاق و آشتی دین و دانش در اسلام در سه حوزه چشمگیر و در خور توجه است:
الف) تشویق به فراگیری دانش: در این عرصه اسلام گوی سبقت از هر مکتب و آئینی را ربوده است و از این هم فراتر رفته و کسب دانشهای لازم در جهت تامین نیازمندیهای دنیوی و اخروی را ضروری دانسته است؛ چنان که پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «ان طلب العلم فریضة علی کل مسلم : همانا علم آموزی بر هر مسلمانی واجب است».[۴] و نیز آمده است: عالمی که از دانش او بهره برند از هفتاد هزار عابد برتر است. [۵] در کتابهای روایی و نصوص دینی ابواب مفصلی در این زمینه وجود دارد. [۶]
ب) تقویت روحیه علمی: اسلام روحیه پژوهشگری را ارج مینهد و در مسیر حقیقتیابی و معرفتاندوزی هیچ مانعی نمینهد. قرآن مجید آوای تحقیق و جستوجوی آزاد و گزینش معقول را اصل قرار داده است: «بشارت ده بندگانی را که به سخنان گوش فرا داده و برترین آنها را برمی گزینند».[۷]
ج) دارا بودن مضامین علمی: نصوص دینی اسلام آکنده از مضامین و مطالب علمی است. در این عرصه اسلام هم در بردارنده مبانی و پیش فرضهای عام و متافیزیکی علوم است و هم دارنده بسیاری از گزارههای علمی، به گونهای که یکی از وجوه اعجاز کتاب آسمانی اسلام اعجاز علمی آن شناخته شده تا آنجا که دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان صدها کتاب در باب رهاوردهای علمی قرآن به رشته تحریر در آوردهاند.
از جهت سازگاری با علم و دانش بشری نیز اسلام کارنامه درخشانی دارد. موریس بوکای، دانشمند فرانسوی، به دو امتیاز اساسی در این رابطه اشاره میکند:
- غنای فراوان قرآن در حوزه مسائل علمی؛ در حالی که عهد قدیم (تورات) و عهد جدید (انجیل) نسبت به بسیاری از آنها ساکت و فاقد اطلاعات و دادههای مشخصی هستند.[۸]
- استواری و توافق دادههای قرآن با دستاوردهای متقن و معتبر علوم روز؛ در حالیکه عهد عتیق و اناجیل به تعارضات آشتیناپذیری در این زمینه مبتلا هستند. بوکای مینویسد: «من بدون سبق ذهن و با عینیت کامل، ابتدا به قرآن توجه کردم و خواستم درجه سازگاری این متن را با معلومات علمی امروز بسنجم... در پایان کار بر من مسلّم شد که قرآن، به ایجاب و اثبات هیچ مطلبی نمیپردازد که در این دوره معاصر، بتوان آن را از نظرگاه علمی محل انتقاد و تردید قرار داد. براساس همین روش عینی، عهد عتیق و اناجیل را نیز مطالعه کردم. در مورد عهد عتیق به هیچ وجه نیازی نبود که پا را از کتاب نخست آن؛ یعنی، سفر تکوین (پیدایش) فراتر بگذارم، تا به تاکیداتی آشتی ناپذیر، با معلومات متقن علمی این روزگار برخورد کنم! در همان صفحه اول انجیل نیز، شجره و نسب حضرت عیسی(علیهالسلام) ما را دچار اشکال میکند؛ زیرا در این باب متن انجیل متی، با متن انجیل لوقا آشکارا در تناقض است. درباره تاریخ ظهور بشر بر روی زمین نیز مطالب انجیل لوقا با معارف امروزی کاملاً ناسازگار است.[۹]
البته اسلام در این باره، امتیاز اساسی دیگری نیز بر مسیحیت دارد و آن نوع نگاه اسلام به علم و دانش است. اسلام دینی است که به گسستناپذیری علم، عقل، ایمان، معرفت و رستگاری فتوا میدهد.[۱۰] اما به اعتقاد رسمی مسیحیت شجره ممنوعه -که آدم و حوا به جرم خوردن آن از بهشت رانده شدند و به تبع آن همه انسانها مورد خشم الهی قرار گرفته و گنهکار شدند- چیزی جز شجره معرفت و دانش نیک و بد نبوده است: «پس گرفته خداوند پروردگار آدم را در بهشت عدن قرار داد تا او را رستگار و مورد عنایت خود سازد و آدم را امر نموده، چنین گفت: «آنچه از درختان خواهی بخور؛ اما مبادا که از درخت معرفت نیک و بد بخوری که هر گاه از آن بخوری خواهی مرد».[۱۱]
در باب سوم میگوید: «خداوند پس از تخلف آدم چنین گفت: «اکنون انسان مانند یکی از ما شده که نیک و بد را تمیز میدهد و اکنون است که دست دراز کند و از درخت حیات نیز بخورد و تا ابد زنده بماند؛ پس او را از بهشت عدن بیرون کرد».[۱۳]
بر اساس این آموزه، جستوجوی دانش و معرفت در تعارض با رستگاری و خلود انسان در بهشت است. به عبارت دیگر، چنین وانمود میکند که یا باید رستگاری در بهشت را برگزید و یا در جستوجوی دانش و معرفت برآمد. پس آنکه بهشت و رستگاری میخواهد، باید از پیمودن طریق دانش و معرفت فاصله گیرد و آنکه دانش و معرفت میجوید، باید بهای سنگین خروج از بهشت و سعادت جاودان را بپردازد! استاد مطهری در این باره مینویسد: «بر اساس این برداشت همه وسوسهها، وسوسه آگهی است؛ پس شیطان وسوسهگر همان عقل است».[۱۴]
پی نوشتها:
[۱]. محمد لگنهاوزن، با پرسش زندهام، پرسمان (ماهنامه)، پیش شماره اول، خرداد ۸۰، ص ۵.
[۲]. همان، ص ۶
[۳]. مارگریت، مارکوس، نقش اسلام در برابر غرب، ترجمه: غلامرضا سعیدی، تهران: شرکت سهامی انتشار، ۱۳۴۸، ص ۹.
[۴]. شیخ مفید، الامالی، ص ۲۹۲.
[۵]. بصائر الدرجات، باب فضل العالم علی العابد، ص ۶.
[۶]. اصول کافی، ج ۱، کتاب فضل العلم
[۷]. «فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» [زمر/ ۳۹].
[۸]. موریس، بوکای، عهدین، قرآن و علم، ترجمه حسن حبیبی، تهران: حسینیه ارشاد، بیتا، ص ۱۲.
[۹]. همان، ص ۱۲-۱۳.
[۱۱]. اصول کافی، ج۱، کتاب «نفس العلم» و کتاب «العقل والجهل».
[۱۲]. تورات، سفرپیدایش۲، ۱۵-۱۷.
[۱۳]. تورات، سفر پیدایش، ۳، ۲۲.
[۱۴]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، قم، صدرا، چاپ هفتم، ۱۳۷۷، ج ۲، ص ۳۰.
۲۱/۰۱/۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]
صفحات پیشنهادی
تفاوت بين بهشت و جهنم از نظر اسلام و اديان ديگر چيست؟
پرسمان تفاوت بين بهشت و جهنم از نظر اسلام و اديان ديگر چيست از آن رو كه اعتقاد به زندگي پس از مرگ و قدم برداشتن در آن مسير از ريشة فطري بهره مند است در تمام اديان با تفاوت هايي عقيده به بهشت و جهنم وجود دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص آخرت اینکهبرگزاری ميزگرد «نقش عقل در فهم معارف اسلامی» در تونس
برگزاری ميزگرد نقش عقل در فهم معارف اسلامی در تونس شناسهٔ خبر 2527272 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان همزمان با برپایی سیویکمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب در تونس ميزگردی علمی با عنوان نقش عقل در فهم معارف اسلامی در سالن اجتماعات عبدالعزیزدانشگاه زوریخ نشریه الکترنیکی حقوق اسلام راهاندازی کرد
دانشگاه زوریخ نشریه الکترنیکی حقوق اسلام راهاندازی کرد شناسهٔ خبر 2518899 پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان دانشگاه زوریخ نشریه الکترنیکی حقوق اسلام را در موضوعات مختلفی مانند حقوق بشر حقوق اساسی در اسلام حقوق زنان قوانین اساسی کشورهای اسلامی باندانشگاه کمبریج دورههای اسلامی را به صورت آنلاین برگزار میکند
دانشگاه کمبریج دورههای اسلامی را به صورت آنلاین برگزار میکند شناسهٔ خبر 2520156 چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان دانشگاه کمبریج دوره های دروس اسلامی را برای بهره مندی علاقه مندان به صورت آنلاین برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازدر جهان بینی اسلامی سعادت گرایی اصالت دارد، نه لذت گرایی
خسروپناه در جهان بینی اسلامی سعادت گرایی اصالت دارد نه لذت گرایی شناسهٔ خبر 2526139 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام خسروپناه گفت در جهان بینی اسلامی سعادت گرایی اصالت دارد نه لذت گرایی جهان بینیها میتواند تمدن ساز یا تمدن سوز باشندهمایش «مطالعات اجتماعی اسلام / دین در ایران»برگزار می شود
همایش مطالعات اجتماعی اسلام دین در ایران برگزار می شود شناسهٔ خبر 2528088 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش مطالعات اجتماعی اسلام دین در ایران به همت گروه جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهبنت الهدی صدر؛ دختری که با داستان و شعر، اسلام را معرفی میکرد
گفتگو با نویسنده کتاب دختری از تبار هدایت بنت الهدی صدر دختری که با داستان و شعر اسلام را معرفی میکرد شناسهٔ خبر 2528999 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۱ دین و اندیشه > سایر فریبا انیسی گفت شخصیت واقعی بنت الهدی صدر هنوز کاملا تشریح نشده است دختری که همانند او در جامعهمایش «جایگاه و نقش زن در اندیشه اسلامی» در هرات برگزار میشود
همایش جایگاه و نقش زن در اندیشه اسلامی در هرات برگزار میشود شناسهٔ خبر 2527702 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان همایش جایگاه و نقش زن در اندیشه اسلامی ۲۰ فروردينماه جاری به همت وابستگی فرهنگی ايران در هرات برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهررئوس فعاليتهای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال جديد
آیت الله رشاد عنوان کرد رئوس فعاليتهای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سال جديد شناسهٔ خبر 2526423 یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها در نخستين جلسه شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح شد که رئوس فعاليتهای پژوهشگاه در سال جديد مشخص شود به گزاراحیاء عقلانیت، راه برون رفت جامعه اسلامی از معضلات امروز است
آیت الله جوادی آملی احیاء عقلانیت راه برون رفت جامعه اسلامی از معضلات امروز است شناسهٔ خبر 2529706 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی با تاکید بر احیاء عقلانیت در مقابله با معضلات امروز جامعه اسلامی اظهار داشت ابتدا باید دین را ازگرد همایی با هدف تقریب ادیان در کانادا
گرد همایی با هدف تقریب ادیان در کانادا شناسهٔ خبر 2519294 شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان گرد همایی با حضور پیروان ادیان مختلف و با هدف تقریب ادیان در کانادا برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آن اسلام در کانادا همایشی برگزار شد که دربرگزاری سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن در مرکز اسلامی هامبورگ
برگزاری سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن در مرکز اسلامی هامبورگ شناسهٔ خبر 2527590 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دارالقرآن مرکز اسلامی هامبورگ سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم را در رشته های اذان حفظ قرائت و مفاهیم قرآن کریم از تاریخ ۳بررسى تطبیقى تعریف و مؤلفه هاى دین در نگاه غرب و اسلام
بررسى تطبیقى تعریف و مؤلفه هاى دین در نگاه غرب و اسلامدین در ادبیات اسلامى و قرآنى با آنچه در غرب تحت این عنوان مشهور و معروف است بکلى متفاوت است این دین واضع و متولى معینى دارد کسى که آن را براى بشریت خواسته است ضمن آنکه خالق اوست علیم و حکیم است بخش دوم و پایانی ویژگى هاىنمایشگاه پوشش اسلامی در استرالیا راهاندازی شد
نمایشگاه پوشش اسلامی در استرالیا راهاندازی شد شناسهٔ خبر 2524554 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان ظهور مسلمانان در استرالیا به 200 سال پیش باز میگردد مسلمانان با توسعه در اقتصاد و سیاست اینک توانسته اند نقش مهمی در فعالیتهای متعدد این کشور داشتهروز جمهوری اسلامی روز تحقق آرمانهای بزرگ است
بیانیه سازمان اوقاف بهمناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی روز تحقق آرمانهای بزرگ است شناسهٔ خبر 2525127 سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با انتشار بیانیهای ۱۲ فروردین ماه روز جمهوری اسلامی ایران را که یادآورزنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا از حسنات انقلاب اسلامی است
مدیر عقیدتی و نظارت بسیج سازمان تبلیغات اسلامی زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا از حسنات انقلاب اسلامی است شناسهٔ خبر 2521015 چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام و المسلمین دارابی مدیر عقیدتی و نظارت بسیج سازمان تبلیغات اسلامی گفارزشهای اسلامی در استرالیا مورد حمله واقع می شود
ارزشهای اسلامی در استرالیا مورد حمله واقع می شود شناسهٔ خبر 2524549 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان مرکز اسلامی و یک مدرسه ابتدایی در سیدنی با پلاکاردهایی که در آن شعارهای ضد اسلامی نوشته شده بود هدف قرار گرفت به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آن&n-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها