تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827216726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تساهل مذهبی یا دین حکومتی در هند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
تساهل مذهبی یا دین حکومتی در هند

تاج محل


شناسهٔ خبر: 2526827 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
دین و اندیشه > اسلام در جهان

دادگاه عالی هند با تشویقهایی برای تغییر مذهب به هندونیزم ضربه شديدی به پروژه‌ای که توسط گروه‌های تندرو هندو برای تغيير دين درحال اجراست وارد کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، مردم از سخنراني‌هاي طولاني و شديد الحن توسط گروهي از افراد جامعه بر ضد اقليت که به نظر مي‌آيد راي اخير دادگاه عالي هند در مورد تغيير دين را ناديده گرفته‌اند، خسته و دلزده هستند.بر اساس رأي دادگاه اگر فردي مسيحي يا مسلمان که متعلق به پايين ترين طبقه اجتماعي در هند است به هندوئيزم تغيير دين دهد، از مزاياي سهميه مشاغل دولتي براي اين طبقه اجتماعي برخوردار مي‌شود. دادگاه عالي با اين رأي ضربه شديدی به پروژه‌اي که توسط گروه‌هاي تندرو هندو براي تغيير دين درحال اجراست وارد کرده است.با در نظر گرفتن اين حقيقت تاريخي که اکثريت مسلمانان و مسيحيان در اصل هندوهايي از طبقه پايين اجتماع بوده‌اند که تغيير دين داده‌اند. راي اخير دادگاه انگيزه جذابي را براي تغيير دين به هندوئيسم فراهم مي‌آورد. اين راي دادگاه رويکرد اکثريت در قانون اساسي را نسبت به مسئله سهميه مشاغل دولتي براي افراد پايين ترين طبقه اجتماعي تقويت مي‌کند. قانون اساسي که جمهوري سکولار است، بر اين اساس پايه گذاري شده است که دولت نه مي‌تواند يک دين خاص را رسمی کند و نه مي‌تواند حمايت ويژه‌اي از دين بخصوصي را ارائه کند. اما قانون اساسي از همان ابتدا به تعصب خاصي به نفع دين اکثريت اشاره داشته است.در سال ۱۹۵۰ قانون اساسي، مفهوم اصطلاح Dcpressed dusses که طيف وسيعي از طبقات مردم را شامل مي‌شد و در زمان استعمار انگليس به کار مي ر‌فت را کاملا محدود کرد و با نادیده گرفتن غیر هندوها دوباره آن را با نام Scheduled castesباز تعريف کرد.اصلاحيه‌هاي بعدي در قانون اساسي که امتیازScheduled castes را به جامعه سيکها در سال ۱۹۵۶ و به بودائي‌ها در سال ۱۹۹۰ اعطا کرد، نقطه اوج يک الگوي فکري بود که آشکارا امتياز خاصي به اديان هندي نسبت به ديگر اديان که ريشه در خارج از هند دارند مي‌داد. بند ۲۵ قانون اساسي (که در مورد حق آزادي انتخاب دين مي‌باشد) زمانی به طور جدی مورد توجه قرار گرفت که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در سخنراني خود گفت: «تعريف هندو شامل کساني که سيک، جين و بودائي هستند، نيز مي‌شود» به اين معني که تعبير از پيروان هندوئيسم شامل سيکها، جين‌ها و بودائي‌ها نيز مي‌شود. مفهوم بند ۲۵ اين است که يک سيک يا بودائي يا جين قانونا مي‌تواند داخل معابد هندو شود اما غیر مستقیم اشاره به اين دارد که مسلمانان و مسيحيان اجازه ورود به معابد را ندارند. با اينکه سيکها و بودائي‌ها، هندو تلقي مي‌شوند ولي در واقع جزو اقليت‌ها هستند.تاييديه قانون اساسي در اعطاي Scheduled castes به جامعه سيکها و بودائي‌ها و رد آن براي مسلمانان و مسيحيان، به مثابه صدور مجوز و تحريم و تبعيض بر اساس دين افراد است. اين تبعيض تقريبا شبيه فلسفه هندو در هند قديم مي‌باشد که علاوه بر هندوئیسم، اديان بودا، سيک و جين از آن سرچشمه گرفته‌اند و هندو تلقي مي‌شوند و همه آنها مخالف مسلمانان و مسيحيان هستند که اديانشان از جاي ديگري سرچشمه گرفته است، و بيگانه تلقي مي‌شوند.دليل ارائه شده براي عدم اعطای امتیازScheduled castes براي طبقه پايين اجتماعي در مسيحيان و مسلمانان اين است که کسانيکه از اين طبقه اجتماعي تغيير دين داده‌اند ديگر با هيچ ننگ اجتماعي و اقتصادي رو برو  نبوده‌اند. دادگاه مي‌گويد: وقتي شخصي هندو مسيحي شود به دليل ترک دين هندو مشکلات اجتماعي و اقتصادي گذشته دیگر متوجه او نیست، از اين رو لازم نيست ديگر از آن شخص حمايت شود. اين خلاف قانون است.نگرشهای طبقاتي بخشی از زندگي هر روز ما مي‌باشد و عموميت آن، شکلي عادي به آن بخشیده است. هر چند ممکن است ما در اين مورد خود را فريب دهيم، ولي همه ما از اين مسئله زخم خورده‌ايم. افراد طبقه پايين جامعه (Dalits) صرفنظر از باورهاي دينيشان، قرباني تعصب عميق و باور غير منطقي وسنتی مي‌باشند. چشم پوشي بر حقايق موجب این بحث شده است که سيستم طبقاتي در جامعه مسلمانان و مسيحيان به رسميت شناخته نشده است.علاوه بر اين بر همين مقياس اعطاي مقام Scheduled castes به پيروان سيک و بوديسم متناقص با باورهاي نظري آنهاست که سيستم طبقاتي را رد مي‌کنند. مهاتما گاندي که بيش از هر کس ديگري هندو مردم آن را مي‌شناخت مي‌گويد: يک شخص از طبقه پايين اجتماعي Harijan چه اسلام مسيحي، مسلمان، هندو يا سيک باشد او همچنان از طبقه پايين جامعه است. او ممکن است کسوتش را عوض کند و خود را يک کاتوليک Harijan و يا يک مسلمان Harijan و يا يک نئوسيک بخواند، اما تعلق به طبقه پايين جامعه در طول مدت زندگيش با او خواهد بود. دکتر آمبدکار اين سوال را مطرح می کند که: چگونه مسيحيت می تواند براي يک هندو خوب باشد اگر آن شخص طبقه اجتماعي خود را پاک نکند؟برجسته ترين انسان شناس اجتماعي هند آقاي ام. ان. شيري نواس به اين مسئله اشاره داشت که: تغيير دين به مسيحيت فقط دين را عوض مي‌کند و نه سنت‌ها را، و نه فرهنگ عمومي و يا سابقه نوکيشان در جامعه را. دادگاه عالي در قضاوتهای مختلف پافشاريهاي لجوجانه ای بر سيستم طبقاتي در جامعه داشته است. نوکيشان، اديان دیگر را در جستجوي آزادي مي‌پذيرند، اما به دين قبلي خود باز مي‌گردند، زمانی در مي‌يابند محروميت‌هايشان و جایگاه اجتماعیشان به همان شکل قبلی به قوت خود باقی است.با مجازات کردن افراد از طبقه پايين جامعه که به مسيحيت يا اسلام تغيير دين مي‌دهند، در حقیقت قانون اساسي به  حامی دين غالب تبدیل می شود. آخرين آراء دادگاه عالي نیز انگيزه‌اي را براي رجعت دوباره به دين هندوئيسم فراهم می آورد. حال این سوال به ذهن متبادر می شود که چه کسي مي‌گويد هند يک کشور هندو نيست؟**منبع: رایزنی فرهنگی ایران در هندپی نوشت:ملاحظه و تحلیل: واژه دالیت اصطلاحا به طبقات پایین و فرودست هند اطلاق می شود که از نگاه آیین هندو در جایگاهی فروتر و پست تر از انسان قرار می گیرند. پس از استقلال هند امتیازات ویژه ای برای این گروه در نظر گرفته شد تا ساختار اجتماعی تغییر کند. اما بر اساس همین قانون دالیتها تنها در میان هندوها قابل شناسایی بودند در حالی که بسیاری از پیروان سایر ادیان در حقیقت دالیتهایی هستند که برای فرار از هویت خود تغییر دین داده اند. لذا این قانون آنان را دچار سردرگمی می کند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن