محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832599778
تقسیم تاریخ به سنت و مدرنیته مشکل دارد/ بشر قدیم و جدید نداریم!
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست نقد آثار رحیمپورازغدی(۳)
تقسیم تاریخ به سنت و مدرنیته مشکل دارد/ بشر قدیم و جدید نداریم!
شناسهٔ خبر: 2513636 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
رحیم پورازغدی گفت: اگر مفهوم بشر قدیم و جدید را بپذیرفتید، معنی این کار قطع رابطه انبیاء با بشر جدید میشود و عملاً میگویید قرآن دیگر کارکردی ندارد، چون توان پاسخ به پرسشهای جدید را ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «گفتوگو با اصحاب علوم اجتماعی» با حضور استاد حسن رحیمپور ازغدی و دانشجویان و نخبگان علوم اجتماعی در سالن جلسات موسسه اشراق برگزار شد.«گفتوگو با اصحاب علوم اجتماعی» عنوان سلسله نشستهای تخصصی است که کارگروه علوم اجتماعی «موسسه اشراق» در آن به بررسی پروژه فکری و پژوهشی نخبگان علوم اجتماعی در ایران می پردازد.متن زیر بخش سوم سخنان رحیمپورازغدی است که از نظرتان میگذرد.رحیمپور ضمن تأکید بر درباری بودن برخی از فلاسفه غرب گفت: ماکیاولی کتاب مشهور شهریار را برای خدمت به سلطانی که روی کار آمده بود نوشت و بعداً که شبهانقلابی شد و جمهوریخواهها روی کار آمدند، ماکیاولی پیش آنها رفت و گفت، من برای شما هم میتوانم مانیفست بنویسم. البته جمهوریخواهها او را تحویل نگرفتند اما وی برای آنها نیز چیزهایی نوشت.رحیم پور ازغدی افزود: یک وقت ما میگوییم همه چیز و کل علوم انسانی غرب توطئه است که من این حرف را قبول ندارم و یکبار هم میگوییم تمام کسانی که نظریهپردازی کردند به دنبال حق مطلق بودند و به منافع و مسائل سیاسی هم هیچ کاری نداشتند، این را هم بنده قبول ندارم. ما نباید دچار افراط و تفریط شویم. خیلی از فلاسفه غربی و شرقی درباری بودند. حتی غزالی هم به نوعی اینگونه بوده. با این حال نیز من هنوز به این کارها توطئه نمیگویم اما این کارهایی که در صد سال اخیر در کشورهای اسلامی و بخصوص ایران انجام میشود، اینها توطئه است.وی افزود: نظریات در مکاتب گوناگون، ضد ونقیضهایی دارند. چرا گزینش شده برخی از اینها وارد کشور میشود. آیا تمام مکاتب علوم اجتماعی در دانشگاههای ما تدریس میشوند؟ همه مکاتب در حال نقدشدن هستند. اگر این طور بود که خیلی عالی و علمی بود. ولی گزینشی با مکاتب برخورد میشود. چرا کتب برخی متفکران غربی تا الان ترجمه نشده مگر در حد یکی دو مقاله! چرا برخی کتب به طور مداوم توسط چند ناشر تجدید چاپ میشود وبرخی نه؟ اینها سوالاتی است که باید پرسیده شود و سادهانگارانه از کنار آنها رد نشد. من نمی گویم فلاسفه غربی با سرویسهای جاسوسی در ارتباط بودند ولی میپرسم چرا درجهبندی شهرت دانشمندان علوم اجتماعی در کشورهایی مثل ایران به اندازه درجهبندی سطح علمی و تأثیرشان نیست؟ آن وقت حتی کتب دانشمندان قویتری که به این دانشمندان نقد علمی وارد کردند، حتی ترجمه نمیشود چه برسد به آنکه تدریس هم بشود!ازغدی در ادامه بیان داشت: اولین متون روانشناسی توسط دکتر تقی ارانی وارد کشور شد. وی مارکسیست است و به دنبال مطالبی در رشتههای علوم زیستی و روانشناسی میگشت که توجیهی برای مارکسیست باشد. تا مدتها برخی فکر میکردند علم روانشناسی یعنی همین مطالبی که دکتر ارانی ترجمه کرده است! درحالی که وی از صدها کتب در این زمینه با توجه به مبانی فکری خود، سه نمونه را ترجمه و در داخل کشور گسترش داد!وی افزود: چه کسی تصمیم گرفت دانشگاه تربیت معلم راه بیفتد و دانشجویان آن در کدام دانشگاههای غرب تحصیل کنند؟ سفارت انگلیس و رضاخان! در همان زمان پنج مکتب در حوزه تعلیم و تربیت موجود بود ولی فقط جهت تحصیل در یک مکتب خاص، دانشجو به خارج اعزام میکردند! اگر کسی در دهه ۶۰ میلادی در فرانسه پیش دو استاد خاص تحصیل کرده باشد، معلوم است که آن دانشجو چه نحله فکری را وارد فضای ایران میکند و بعد عدهای میگویند علوم انسانی همین است! در حالی که این رگهای از از دهها گرایش علوم انسانی موجود است. عدهایی به دلایل شخصی یا غیرشخصی بخشی از علوم انسانی موجود غرب را وارد کشور کردند.وی در جواب سؤال یکی از حضار گفت: بنده نگفتهام علوم انسانی جهان را نساخته است. اتفاقاً چون جهان با این علوم انسانی ساخته میشود باید دقت نظر بیشتری بر آن داشت. اما نباید به علوم انسانی به شکل یک قوطی دربسته نگاه کرد و فکر کرد علوم انسانی یک چیز واحدی است. این تیترهایی که میگذاریم علوم انسانی در ذیل هر کدام چندین مکتب وجود دارد. کدام علوم انسانی؟ مگر ما علم روانشناسی و جامعهشناسی داریم؟ ما یک تیترهایی به اسم روانشناسی و جامعهشناسی داریم که در ذیلش از همان اولی که شروع میشود به چندین مکتب گوناگون تقسیم میشود. یعنی از همانجایی که سوال شروع میشود که ادراک چیست؟حافظه چیست؟ و …. . ما علم روانشناسی و جامعهشناسی و علوم سیاسی نداریم بلکه مکاتب روانشناسی و جامعهشناسی و علوم سیاسی و … داریم.وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که تاریخ علم را در نیمه دوم قرن نوزده و نیمه اول قرن بیست برای همه دنیا نوشتند. مثلاً به ما میگویند که فیزیک قدیم و جدید از کجا و با کدام گزاره شروع شد. خیلی از اینها دروغ است و بنده سندهای تاریخی برای حرف خود دارم. تقسیم تاریخ به سنت و مدرنیته مشکل دارد. این پیش فرض که تعریف علم در فلان قرن تغییر کرد، یک پیش فرض غلط است. اصلاً تعریف از علم تغییر نکرده است! تاریخی که برای علوم و فلسفه نوشتند غلط است و یک پیشفرضهایی دارد. پیش فرض این تاریخ علم این است که تا قبل از ماکیاولی و بیکن و غیره، برخی سوالاتی اصلاً برای جامعه بشر مطرح نبوده و این سوالات برای بشر جدید مطرح شده است! این پیش فرض غلط است و پایه علمی ندارد. تمام پرسشهایی که ماکیاولی تا فرانسیس بیکن و دکارت و غیره، جواب دادند، پاسخ به پرسش جدیدی نبوده است. کسانی که تاریخ علم و فلسفه را اینگونه نوشتند تا در ادامه بگویند بشرقدیم و بشر جدید و یا سنت و مدرنیته، اینها دارای پیشفرضاند.وی بیان داشت: اگر شما پذیرفتید که سوالات جدیدی برای بشر ایجاد شده است که قبلاً مطرح نبوده و پاسخهایی داده شده که هیچ کس قبلاً نداده و مفهوم بشر قدیم و جدید را بپذیرفتید، معنی این کار قطع رابطه انبیا با بشر جدید میشود و عملاً میگویید قرآن دیگر کارکردی ندارد، چون توان پاسخ به پرسشهای جدید را ندارد. تمام پرسشهایی که میگویند ماکیاولی مطرح کرده و به آنها جواب داده، همهاش در قرآن مطرح است و قرآن به آنها پاسخ داده است.وی افزود: تقسیم سنت و مدرنیته، غلط است. تقسیمات ما باید معرفتی باشد. در حوزه معرفتشناسی نه در دوران مدرن و نه در دوران پستمدرن هیچ حرف تازهای زده نشده است. هیچ پرسش جدید کانتی، ماکیاولی و یا فرانسیس بیکنی وجود ندارد. تمام این پرسشها قدیمی است. پاسخهایشان هم قدیمی است. منظورم اصولش است اما ممکن است در جزئیات نوآوریهایی رخ بدهد.وی در پاسخ به یکی از حضار افزود: من نمیگویم علوم اجتماعی مبنای فلسفی ندارد بلکه میگویم بسیاری از پیشفرضها و مبانی علوم انسانی اثبات نشده است. شما فکر میکنید که هر مطلبی که فلسفی است، اثبات شده است. برخی مطالب سنخشان فلسفی است ولی اثبات نشدهاند. شما میتوانید دوگزاره فلسفی متناقض باهم مطرح کنید اما هر دوی اینها اثباتپذیر نیستند ولی سنخ هردوی اینها فلسفی است.وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری افزود: علوم انسانی یعنی تفکر راجع به انسان. اگر کسی معتقد باشد که علوم انسانی توطئه است باید عقیده داشته باشد که کل تاریخ علم و دین توطئه است. بنده چنین عقیدهای ندارم. نظریهپردازی که ادعایی را در علوم اجتماعی میکند و آن ادعا دارای پیشفرض اثبات نشده است، این ادعا علمی نیست. چرا تعبد به علوم اجتماعی دارید؟ در جواب این نقد من، نباید گفت که شما علوم اجتماعی را با این نقد ضعیف میکنید. اگر کسی اینچنین نقد میکند که قدرت را از علوم اجتماعی نگرفته است بلکه باعث پیشرفت آن میشود. برخورد شما با هر گزارهای که از هر جامعهشناس میخوانید باید به صورت علمی باشد نه ایدئولوژیک. برخورد ایدئولوژیک اینطوری است که وقتی نظریه توسط شخصی مطرح شد، بگویید چون وی این نظریه را داده بنده سوال و نقدی نمیکنم. چون وی گفته، من از او دلیلی نمیخواهم. این برخورد علمی نیست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
مازندران کانون تاریخی محلی ایران/ مشکل هویت در شهرک های جدید
در همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران عنوان شد مازندران کانون تاریخی محلی ایران مشکل هویت در شهرک های جدید شناسهٔ خبر 2507306 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۹ استانها > مازندران ساری - بنیانگذار تاریخ محلی در ایران از مازندران به عنوان یکی از کانونهای بارو و تاریخ محلی یاد کرفراخوان نوروزی مؤسسه خیریه همت شادی سال جدید را با فقرا تقسیم کنیم
فراخوان نوروزی مؤسسه خیریه همتشادی سال جدید را با فقرا تقسیم کنیمسال گذشته مؤسسه خیریه همت موفق شد ۲۵۰ بسته تدارک ببیند و به خانوادههای آبرومند هدیه کند امسال این مؤسسه در نظر دارد تعداد بستهها را به ۴۰۰ بسته افزایش دهد سایت موسسه خیریه اینترنتی همت نوشت خیریه اینترنتی همت هآیتالله گرامی: دولت جدید برای مملکت کار میکند
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۳ وزیر اطلاعات گفت اخبار و اطلاعاتی که از اقدامات وزارت اطلاعات منتشر میشود از رویکردی همراه با استدلال و وثوق برخوردار است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در حاشیه سفر کاروان تدبیر و امید به قم در دیدارشماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی منتشر شد
شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2506269 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پنجاه و سومین فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر پنجاه و سومین فصلنامه عهماندیشی بینالمللی تحول مفاهیم حقوق بشر برگزار شد
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هماندیشی بینالمللی تحول مفاهیم حقوق بشر برگزار شد شناسهٔ خبر 2512534 جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش هماندیشی بینالمللی تحول مفاهیم حقوق بشر به مناسبت روزهای جهانی حقوق بشر و همبستگی بشر دهم اسنشریه تاریخ روشنفکری در اسلام در دانشگاه برلین به چاپ می رسد
نشریه تاریخ روشنفکری در اسلام در دانشگاه برلین به چاپ می رسد شناسهٔ خبر 2506243 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان دانشگاه آزاد برلین دارای موسسات مطالعاتی زیادی است که یکی از این موسسات موسسه اسلام شناسی است به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آمدیریت موقوفات با سامانه جامع از روند سنتی خارج شده است
قائم مقام سازمان اوقاف مدیریت موقوفات با سامانه جامع از روند سنتی خارج شده است شناسهٔ خبر 2506283 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قائممقام سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه اوقاف از حالت سنتی خارج شده گفت در حال حاضر کل اطلجدیدترین خبرها از سریال رییسعلی دلواری/ بوشهر قدیم ساخته شد
جدیدترین خبرها از سریال رییسعلی دلواری بوشهر قدیم ساخته شد برای تولید پروژه فاخر حریم بوشهر قدیم در شهرک سینمایی دفاع مقدس بازسازی شده است و این سریال را علی غفاری خواهد ساخت به گزارش نامه نیوز مجید میرفخرایی طراحی شهر بوشهر قدیم در شهرک سینمایی دفاع مقدس را برعهده داشته و محضرت فاطمه(س) تنها بانوی معصومه تاریخ است
سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۰ یک پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به اینکه حضرت فاطمه س تنها بانوی معصومه تاریخ است و از آنجایی که محدثه بود جبرئیل بر ایشان نازل میشد و ایشان حدیث میگفتند گفت کمتر شخصیتی در تاریخ وجود داشته که این فضایل را به صورت مجتمع داشته باشطرح سوال مشکلات کم آبی خراسان جنوبی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد
حجتالاسلام عبادی طرح سوال مشکلات کم آبی خراسان جنوبی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد شناسهٔ خبر 2508142 شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۰ استانها > خراسان جنوبی بیرجند- نماینده مردم شهرستانهای بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت طرح سوال مشکلات کم آبی خراسان جنوبی تقدیم هیئتیکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ به «جامعه شناسی تاریخی» میپردازد
یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ به جامعه شناسی تاریخی میپردازد شناسهٔ خبر 2506515 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها چهل و نهمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با موضوع جامعه شناسی تاریخی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر چهل و نهمقرآن بهترين نسخه شفابخش براي درمان مشکلات بشريت است
۳ اسفند ۱۳۹۳ ۹ ۵۱ق ظ مديرکل بنياد شهيد کرمانشاه قرآن بهترين نسخه شفابخش براي درمان مشکلات بشريت است مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان کرمانشاه گفت قرآن بهترين و برترين نسخه شفابخش براي درمان مشکلات بشريت است به گزارش خبرگزاري موج يازدهمين دوره مسابقات قرآني مرحله استرئیس انجمن موسیقی و سرود کشور: مدرنیته به دنبال نابودی هنر و فرهنگهای سنتی است
رئیس انجمن موسیقی و سرود کشور مدرنیته به دنبال نابودی هنر و فرهنگهای سنتی استرئیس انجمن موسیقی و سرود کشور گفت امروز شاهد هستیم که مدرنیته به دنبال نابودی هنر و فرهنگهای سنتی است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستان قدس رضوی فاضل نظری در هشتتوکل بر خداوند و توسل به حضرت ولی عصر(عج) راه حل تفوق بر مشکلات است
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۴ آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در دیدار حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ضمن تشکر از زحمات رییس جمهوری و دولت تصریح کرد شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید و البته با مشکلات طاقت فرسایی روبرو می باشید به گزارش خبرگزاری دانشجویآل اسحاق: اشتغال و معیشت دو مشکل مردم/وجود 5 میلیون نیروی بیکار جویای کار/ حضور نمایندگان بانک مرکزی،استاندار
آل اسحاق اشتغال و معیشت دو مشکل مردم وجود 5 میلیون نیروی بیکار جویای کار حضور نمایندگان بانک مرکزی استاندارد و وزرات جهاد در دوره جدید اتاقآل اسحاق اعلام کرد امروز اقتصاد ایران با دو مشکل اساسی اشتغال و بهبود معیشت مردم مواجه است و اگر همه بخشهای خصوصی و دولتی دست به دست هم ن- گزارش تارنمای هم نوا از قدیمی ترین گرمابه سنتی تبریز
گزارش تارنمای هم نوا از قدیمی ترین گرمابه سنتی تبریز تارنمای هم نوا گزارشی از آخرین وضعیت قدیمی ترین حمام سنتی تبریز تهیه و نوشته است حمام 400ساله ای که روی شعله های شعار داغ مسوولان بخار می شود تاریخ در رگ های گرمابه نظافت تبریز جریان دارد حمام یا به اصطلاح قدیمی گرمابه نظامبلغی: گفتوگوی اسلام و مسیحیت فرصتی به نفع معنویت و بشریت است
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۸ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت امروز باید و میشود که گفتوگوی اسلام و مسیحیت عمق بیشتری پیدا کند و در شرایط حساس کنونی این گفتوگو به مثابه یک فرصت برای خدمت به معنویت و بشریت قرار داده شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها