محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829988466
دانشگاهداری از مشروطه تا انقلاب/ یک قرن تقابل علم غربی و دینی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
دانشگاهداری از مشروطه تا انقلاب/ یک قرن تقابل علم غربی و دینی
شناسهٔ خبر: 2505270 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
دین و اندیشه > سایر
دوره فترتی از مشروطه تا ۱۳۲۰ داریم که بهشدت دانشگاهها و مدارس پیشدبستانی و مهدکودک با ساختار غربی در ایران حاکم میشود و بخشی از اقشار جامعه در این ساختار آموزش میبینند. به گزارش خبرگزاری مهر، برای اثبات اهمیت تعلیم و تربیت نیازی نیست لزوماً سراغ اندیشه و آرای اندیشمندان و بزرگان داخلی و خارجی رفت، بررسی سیر تحول نظام تعلیم و تربیت در کشورمان یا به قولی مدرسهداری و دانشگاهداری در کشور نشان میدهد، موضوع دانشگاه صرفاً در سطح نازل سوادوعلم آموزی نیست، بلکه میدان تقابل دو جریان فکری، اندیشهای و جهانبینی متفاوت است که در عمل منجر به شکلگیری یک زاویه بزرگ میشود.نوشتار پیشرو به دنبال بررسی این سیر تحولی و اهمیت مدرسهداری ودانشگاهداری بهویژه در حوزه علوم انسانی در کشورمان است.دارالفنون نماد نفوذ علم مدرن به جامعه علم دینیحضور مدرنیته در ایران در دوران مشروطه در همه عرصههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی بسط و گسترش پیدا کرد، پیش از آن در عهد ناصری تأسیس مدرسه دارالفنون که از سوی امیرکبیر رخ داد، دروازهای بود که از این طریق مدرنیته به تعلیم و تربیت کشور وارد شود؛ دارالفنون درواقع یک نماد از آغاز نفوذ علم مدرن به جامعه علم دینی است.در ایران ابتدا ساختار علمی وارد شد نه محتوایی که غرب را به آن دستاوردها رسانده بود، حتی محتوای واردشده هم بخش اندک و مبتذلی از علم غربی بود؛ در شرایط ضعف تمدنی داخلی و قوت تمدنی غرب، دانشجویان دارالفنون متأثر از فضای روشنفکری مرعوب غربزده آن زمان، تنها آنچه را واردشده بود، علم دانستند و متعصبانه از علم بومی جامعه خودشان روی گردانیدند چراکه میدیدند علم موجود منجر به دستاوردهایی که غرب بدان رسیده، نشده است.برای دانشآموزان فضاسازی شد که صاحب علم شما نیستید و علم آن است که در غرب تعریف میشود و اینقدر متعصبانه و مطلق به این گزارهها نگاه شد که با علم، ظاهرگرایانه روبهرو شدند و نه نقادانه که این نوع مواجهه حتی در غرب هم نبود!فروپاشی ساختارهای علم دینیبا این رخنهای که از آن تاریخ ایجاد شد، در دوره پهلوی شاهد تسریع و تثبیت مدرنیته و علم مدرن هستیم، در آن زمان علم غربی آنقدر فضا را برای علم بومی تنگ میکند که حتی ساختارهای علم بومی مثل مکتبخانهها و حوزههای علمیه از هم فرومیپاشد؛ علمی که انباشته ۱۳۰۰ ساله در ایران داشت و زمانی یک تمدن با آن اداره میشد، به ناگاه هم ساختار و هم محتوایش فرومیپاشد. برای همین در اواخر دوره قاجاریه حوزههای علمیه تشکل و انسجام خود را از دست دادند و تا قبل از دهه اول ۱۳۰۰ که حوزه علمیه قم از سوی آیتالله حائری تأسیس شد اصلاً حوزه علمیه فعال و قوی در ایران نداشتیم.بنابراین دوره فترتی از مشروطه تا ۱۳۲۰ داریم که بهشدت دانشگاهها و مدارس پیشدبستانی و مهدکودک با ساختار غربی در ایران حاکم میشود و بخشی از اقشار جامعه در این ساختار آموزش میبینند، فضای اختناق دوران رضاخان فقط در بخش سیاسی-اجتماعی نبود، بلکه در بخش علمی هم بود، یعنی روشنفکران غربدیده و غربزده که خودشان رضاخان را سرکار آورده بودند، فضا را چنان خفقانبار کردند که علم بومی مجال بروز مجدد نداشت.با سقوط رضاخان، فضای به نسبت آزادی در کشور ایجاد میشود و تا فاصله زمانی قدرتیابی محمدرضا پهلوی، اندیشههای کمونیستی و حزب توده رشد میکنند، لذا دانشگاه و محافل علمی متأثر از فضای مارکسیستی و کمونیستی میشوند؛ در چنین شرایطی در میان قشر مذهبی جامعه انگیزه ایجاد میشود که باید ساختار متناسب با میراث فرهنگی و بومی کشورمان، حداقل در مقطع ابتدایی تا دبیرستان تأسیس شود و همچنین برنامههایی برای اصلاح حوزه علمیه پیشنهاد شدند.رشد کمونیسم و احساس نیاز به مدارس دینیهرچند حوزه علمیه در قم شکلگرفته بود و در این دوره تقویت شد، اما مهمترین مسیر رسیدن به علم برای عموم مردم بیش از گذشته همچنان در دانشگاه و مدارس بود، بنابراین جامعه مذهبی در دهه ۳۰ احساس کرد که صرفاً نمیتوان به حوزه علمیه برای علمآموزی فرزندان اتکا کرد چراکه بههرحال همه به سمت حوزه نمیرفتند و طبعاً باید وارد این مقطع ۱۲ ساله دبستان و دبیرستان میشدند؛ لذا انگیزه تأسیس مدارس مبتنی بر میراث فرهنگی، دینی و بومی که شکل مدارس مدرن را داشته باشند، به وجود آمد، با این تفاوت که در محتوا به دو بخش توجه شد: یکی توجه به ظواهر دینی مثل توجه به قرآن، نماز و معلمین مذهبی و دیگری تقویت دانشآموزان ازلحاظ سطح معارف دینی تا وقتی فرد وارد دانشگاه میشود، به لحظه دینی بیمه باشد.از این زمان است که مدارس دینی تأسیس میشود و دهه ۴۰ اوج تأسیس اینچنین مدارسی میباشد، مثل مدارس حاجی عابدزاده، مدرسه تدین به نام مدرسه دارالتعلیم دیانتی[۱] در مشهد، مدارس علوی در تهران.تجربه مدرسهداری دینی و انگیزه ایجاد دانشگاه اسلامیبنابراین قبل از انقلاب، مدرسهداری با رویکرد دینی و مبتنی بر فرهنگ بومی و اسلامی را تجربه کردیم، ولی در آن زمان اینقدر جریان دینی خودش را در تنگنا و اقلیت میدید که فکر تأسیس دانشگاه به ذهنش هم خطور نکرده بود اما انقلاب اسلامی این اعتمادبهنفس را به وجود آورد، چون خود محصول یک حرکت کاملاً دینی مبتنی بر فرهنگ اسلامی بود.در تأسیس مدارس دینی حوزه علمیه پیشتاز بود، بنابراین وقتی حوزه بهعنوان بنا و پایه انقلاب اسلامی عمل کرد، ایده تأسیس دانشگاه مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی نیز شکل گرفت؛ خود حضرت امام(ره) از ابتدای نهضت، دو مخاطب اصلی را مورد خطاب قرار میدادند، یکی حوزه و دیگری دانشگاه.امام(ره) تأکید زیادی بر نقش دانشگاه در جامعهسازی داشت، بنابراین بسیاری از شاگردان ایشان مانند آقای منتظری، موسوی اردبیلی، مهدوی کنی و شهید بهشتی، هم دغدغه دانشگاه را داشتند چراکه این ساختار میتواند ارتباط ما رابین میراث فرهنگی دینیمان و ساختار علم مدرن برقرار کند، امام(ره) جایگاه دانشگاه را اینگونه میدید که توانایی تعامل و تخاطب با جامعه علمی دنیا را دارد، درحالیکه حوزه چنین توانایی را ندارد که البته با این دیدگاه امام(ره) مخالفتهای زیادی از طرف حوزه وجود داشت.انقلاب اسلامی و تحول در دانشگاهداریقبل از سالهای ۵۷ هم همین ادبیات را در امام(ره) میبینیم یا آنجا که قطع شدن ارتباط حوزه و دانشگاه را تحلیل میکند که اینها نشاندهنده نظریه مبنایی ایشان است، در این نظریه علم دینی مبنای تمدنسازی و اداره حکومت است و اگر تمدنی در حوزه حکومتداری و جامعهسازی ساختار علمیاش، پیوستگی و همبستگی به لحاظ محتوایی و شکلی نداشته باشد، عملاً در همه بخشها میلنگد، بهنظر میرسد یکی از مهمترین دلایل طرح ایده وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام(ره) همین مسئله باشد.با توجه به اهمیت و جایگاه این مسئله، شاگردان و پیروان ایشان میخواستند بعد از پیروزی انقلاب ساختار علمی کشور را همچون سایر بخشهایی که متأثر از انقلاب اسلامی مردم به سمت دینی شدن درحرکت بودند، دینی کنند.«انقلاب فرهنگی» در ساختار و محتوااین کار به دو روش انجام شد؛ اولین روش، با این هدف بود که سیاستگذاری کلان کشور همین دانشگاههای موجود را اصلاح کند، این اصلاح دو حالت داشت، یکی کادر این ساختار علمی اعم از رئیس، استاد و حتی جذب دانشجو و دیگری محتوایی که در جامعه علمی کشور وجود داشت اعم از سرفصلهای درسی، کتب وغیره.«انقلاب فرهنگی» که آغاز شد عمدتاً روی بخش کادر عمل کرد و محتوا را به حوزویان ازجمله آیتالله مصباح یزدی سپردند، اما بعد از مدتی در محتوا نتیجهای مطلوب حاصل نشد؛ یکی از مهمترین دلایل این امر دور بودن فضای حوزه از دانشگاه برای سالیان متمادی و تفاوت جدی در پارادایمها، تعریف علم، روشهای نظریهپردازی و منابع آن بود.مثلت دانشگاه، حوزه و حکومتدانشگاه و حوزه تفاهم زبانی نداشتند، لذا عملاً در محتوا نتوانستند کاری بکنند. کمتر کسی مثل امام(ره) بود که این تفاهم زبانی را بفهمد و تفکیک کار قائل شود و بگوید دانشگاه عهدهدار کار تجربه است و بر اساس منبع تجربه عمل میکند و حوزه بر اساس مباحث انتزاعی و عقلی کار میکند و هر دو هم برای پیشبرد انقلاب اسلامی ضروری هستند.برای همین امام(ره) گفتند این دو بایستی باهم تعامل داشته باشند و همدیگر را فهم کنند، یعنی آن مفاهیم انتزاعی را به تجربه بیاوریم و از تجربه به حکومت منتقلش کنیم، بههرحال «انقلاب فرهنگی» در بخش محتوا توفیق چندانی به دست نیاورد، یکی از مهمترین دلایلش هم روند تاریخی جدایی حوزه و دانشگاه بود.دانشگاه امام صادق(ع)، آغاز اولین تجربههاروش دوم آغاز اولین تجربههاست، یعنی حوزویها گفتند: ما اگر بخواهیم دانشگاه را با انقلاب اسلامی متناسب کنیم باید تجربه مدرسهداری را که در نهضت نتیجه داده است، در دانشگاه هم پیاده کنیم، چطور در آن زمان مدارسی متناسب با ساختار مدارس مدرن و مورد تأیید آموزشوپرورش حکومت پهلوی تأسیس کردیم، بعد در محتوا دست بردیم و نیرو پرورش دادیم، حالا اینجا هم خودمان مدیریت دانشگاه را بر عهده میگیریم. صفرتا صدش در اختیار خود ماست، از گرفتن کادر تا گرفتن دانشجو و تعیین محتوا و... لذا دانشگاه امام صادق(ع) شکل گرفت، هیئتامنای آنهم همه شاگردان امام(ره) و در تراز اول کشور همچون مقام معظم رهبری، آیتالله منتظری، آیتالله امامی کاشانی و آیتالله مهدوی کنی بودند.دانشگاه امام صادق(ع) که تأسیس شد با این هدف بود که برای تحقق یکی از آرمانهای اساسی که تبلیغ جمهوری اسلامی و صدور انقلاب است، باید یک دانشگاهی متخصص بافهم دینی و انقلابی، زبان گویای انقلاب اسلامی در دنیا باشد، به همین دلیل اولین رشتهای که در دانشگاه امام صادق(ع) ایجاد میشود، رشته «تبلیغ» است.هدف دوم این بود که اگر بخواهیم حکومت را اداره کنیم نیاز به مدیرانی داریم که آنها علاوه بر تخصص، کاملاً دیندار باشند و عرصه مدیریتیشان را بر اساس دین مدیریت کنند.با این دو هدف، رشتههای علوم سیاسی، مدیریت، اقتصاد و تبلیغ در دانشگاه ایجاد میشود، میبینیم رشتههایی که اجزای اصلی حکومت هستند، تمام این رشتهها هم واژه معارف اسلامی در کنارش میآید. این رویکرد متناظر با همان شرایط مدیریتی ابتدای انقلاب اسلامی بود که مدیران دولت بازرگان (بهعنوان اولین نخستوزیر ایران و کابینهاش) یا بنیصدر و... افراد متخصص دانشگاهی بودند اما برخی تعهد نداشتند و آنها هم که تعهد داشتند مبتنی بر نگاه اسلام نابی حضرت امام(ره) نبود.تکثیر مدل دانشگاه امام صادق(ع) در کشور توسط سایر شاگردان امام(ره) اتفاق میافتد مثل دانشگاه علوم رضوی توسط آیت ا... واعظ طبسی، دانشگاه مفید قم توسط آیت ا... موسوی اردبیلی و مدرسه عالی شهید مطهری توسط آیت الله امامی کاشانی.در دانشگاه امام صادق(ع) هدف این بود که دانشجویان تا نزدیک درس خارج بروند و مسلط بر دروس حوزوی شوند، اما در مدل دانشگاه مفید چنین چیزی دنبال نشد و خیلی دانشگاهی شد یا برعکس در مدرسه عالی شهید مطهری یا دانشگاه رضوی دروس حوزوی بسیار پررنگ و توجه به سایر علوم انسانی کمرنگ شد.علم غربی و تجربهای نو در موسسه امام خمینی(ره)پس از انقلاب فرهنگی در ظاهر و محتوا و تجربه دانشگاههای تلفیقی، در دهه هفتاد ایده چهارمی در بحث رسوخ انقلاب به دانشگاهها مطرح میشود که مبتنی بر آن تجارب و بر پایه این سؤال است که چرا مثل دانشگاه امام صادق(ع) از دیپلم، دانشجو بگیریم و بعد درسهای حوزوی را نه با سیستم حوزوی بلکه با سیستم دانشگاهی به او ارائه بدهیم؟لذا گفته شد دانشگاه میزنیم و دانشجو را از میان طلبهها جذب میکنیم، یعنی کسی وارد دانشگاه بشود که درسهای حوزویاش را خوانده باشد و اینجا ما درسهای تخصصی و تجربی را به او آموزش بدهیم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ابتکار آیتالله مصباح از این مدل بود.درواقع ایجاد موسسه امام خمینی(ره) دوره تحولی تجربیات گذشته بود، با این روش میخواستند در علم مدرن تصرف کنند، یعنی آیتالله مصباح با دغدغه تحول در علوم انسانی چنین کاری کرد، نمونه دیگر دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم است که توسط دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم راهاندازی شد.در این نوع دانشگاهها درسهایی مثل روانشناسی، علوم سیاسی، مدیریت و... ارائه شد اما در عمل چون این طلبهها در فضای دانشگاهی رشد نکرده بودند و اساتید هم کسانی بودند که همه علوم غربی را خوانده بودند لذا باز هم نتیجه کاملی حاصل نشد؛ البته دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم یک نمونه متحولتر از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود و این موسسه هم بعدها رویه خودش را اصلاح کرد.ازآنجاییکه دانشجویان موسسه در ابتدای کار نتوانستند بهصورت اجتهادی علم غربی را بیاموزند لذا تحولی که میخواستند در علوم انسانی هم انجام بدهند، اجتهادی نبود، یعنی روش حوزه را نتوانستند در حوزه تخصصی پیاده کنند.تصرف مجتهدانه در علم غربیاما در دهه ۸۰ رویکردهای متفاوت و پیشرفتهتری را در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و... میبینیم، به این صورت که این دانشگاه در ورودی خود طلبه جذب می کند اما علم غربی را متصرفانه، نقادانه و مجتهدانه ارائه میدهند؛ که این حاصل تجربیات گذشته بود، البته نباید از حق گذشت که تعدادی از این افراد در این سالها دچار استحاله نشدند و توانستند روش حوزه را در علوم انسانی وارد کنند. این سیر تحولی مربوط به حوزه علوم انسانی است و انقلاب اسلامی در حوزه علوم فنی به نحو دیگری عمل کرده که جای سخن در این مجال نیست.پی نوشت: [۱] رهبر معظم انقلاب نیز در این مدرسه حضورداشتهاند.*نویسنده: جمال یزدانی، دانشجو دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
تفاوت روانشناسی دینی و غربی در چیست؟
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ یک کارشناس امور دینی جایگاه روانشناسی دینی را در مقابل روانشناسی غربی در جامعه مهم دانست وی گفت تکیه اصلی روانشناسی دینی بر مبانی اسلام است که افراد به روانشناس دینی به دلیل محور بودن دین بر موضوعات مراجعه میکنند و پاسخ درستی از روانشناس دریادر جهان بینی دینی علم در یک چارچوب خداباورانه قرار دارد
مهدی گلشنی در جهان بینی دینی علم در یک چارچوب خداباورانه قرار دارد شناسهٔ خبر 2505687 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها استاد فلسفه علم دانشگاه شریف گفت علم دینی ضمن به کارگیری علم تجربی مبتنی بر جهان بینی جامع است که همه ابعاد هستی را در نظر مبزرگداشت بیش از نیم قرن مجاهدت علمی علامه دوانی
بزرگداشت بیش از نیم قرن مجاهدت علمی علامه دوانی شناسهٔ خبر 2496559 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشمندان همایش مورخ پیشگام انقلاب اسلامی بزرگداشت بیش از نیم قرن مجاهدت علمی استاد علامه علی دوانی ره در کتابخانه ملی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر بزرگدارایه راهکارهای علمی و عملی برای بازگشت مردم به فرهنگ دینی
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۲ معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت بعضی از مواقع کارهای یک سری از افراد که ادعای دینداری میکنند سبب میشود افرادی که شناخت کامل نسبت به دین خود ندارند در باورها و اعتقاداتشان دچار انحراف و دینزدگی شوند حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوریسلسله نشستهای علمدینی برگزارمیشود/اولین نشست باحضور دکتر گلشنی
به همت انجمن علمی دانش اجتماعی مسلمین سلسله نشستهای علمدینی برگزارمیشود اولین نشست باحضور دکتر گلشنی شناسهٔ خبر 2505109 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹ ۲۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست اول از این سلسله نشست ها فردا با سخنرانی دکتر گلشنی با موضوع رابطه علم و دین و امکانیازمند نظریهپردازیهای فقهی عالمان دینی در اقتصاد و سیاست هستیم/ طرف غربی بداند ایران هرگز از مسیر توسعه علم
در حال بروزرسانی روحانی در جمع مردم قم نیازمند نظریهپردازیهای فقهی عالمان دینی در اقتصاد و سیاست هستیم طرف غربی بداند ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست بر نمیدارد پایان مذاکرات باید لغو همه تحریمها باشد سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در جمع مردم قم آغاز شد به گزارش خبرنگدیدار وزیر آموزش وپرورش از خانواده معلم شهید دوران انقلاب
همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت دیدار وزیر آموزش وپرورش از خانواده معلم شهید دوران انقلاب خبرگزاری پانا وزیر آموزش وپرورش با حضور در خانواده معلم شهید حسن کریمی از شهدای دوران پیروزی انقلاب اسلامی از خانواده و فرزندان وی تجلیل کرد ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن ساعتتوسط دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد آذربایجان غربی صورت میگیرد برگزاری اولین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفر
توسط دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد آذربایجان غربی صورت میگیردبرگزاری اولین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در ارومیهرئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد آذربایجان غربی گفت اولین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی توسط دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد آذربایجان غربی در مرکزشکلگیری جریان بیداری اسلامی مرهون انقلاب اسلامی است
آیت الله اراکی شکلگیری جریان بیداری اسلامی مرهون انقلاب اسلامی است شناسهٔ خبر 2499565 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شکلگیری جریان بیداری اسلامی مرهون انقلاب اسلامی ایران است گفت امروز نوپاسخ آیتالله جوادی به پرسشی درباره دیوار آهنین ذوالقرنین
پرسمان پاسخ آیتالله جوادی به پرسشی درباره دیوار آهنین ذوالقرنین آیت الله جوادی آملی به پرسشی درباره دیوار آهنین ذوالقرنین در قرآن پاسخ دادند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله جوادی آملی به پرسشی درباره دیوار آهنین ذوالقرنین در قرآن پاسخ دادند متن پرسشمرگ تدریجی استکبار جهانی در تقابل با انقلاب اسلامی
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد مرگ تدریجی استکبار جهانی در تقابل با انقلاب اسلامی شناسهٔ خبر 2499573 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۹ سیاست > امنیتی و دفاعی حجت الاسلام و المسلمین حاجی صادقی گفت جبهه استکبار مرگ تدریجی خود را در تقابل با انقلاب اسلامی قطعی می داند اارایه راهکارهای مناسب برای بازگشت مردم به فرهنگ دینی
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۲ معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت بعضی از مواقع کارهای یک سری از افراد که ادعای دینداری میکنند سبب میشود افرادی که شناخت کامل نسبت به دین خود ندارند در باورها و اعتقاداتشان دچار انحراف و دینزدگی شوند حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوریآیتالله سیستانی سلامهای خود را به رهبر انقلاب ابلاغ کردند
معاون اول رئیسجمهور آیتالله سیستانی سلامهای خود را به رهبر انقلاب ابلاغ کردند معاون اول رئیسجمهور با حضرت آیتالله العظمی سیدعلی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق دیدار کرد به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور ظهر امروز چهارشنبه &شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی منتشر شد
شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2506269 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پنجاه و سومین فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر پنجاه و سومین فصلنامه عنشست علمی انقلاب خانواده و سبک زندگی در گلستان برگزار شد
با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش نشست علمی انقلاب خانواده و سبک زندگی در گلستان برگزار شد شناسهٔ خبر 2499617 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۲ استانها > گلستان گرگان- نشست علمی با موضوع انقلاب خانواده و سبک زندگی با حضور مشاور امور بانوان و خانواده وزیر آموزش و پرورش در دانشگاهمدیرکل حوزههای علمیه آذربایجان غربی: توسعه حوزههای علمیه در آذربایجان غربی مورد توجه قرار گیرد
مدیرکل حوزههای علمیه آذربایجان غربی توسعه حوزههای علمیه در آذربایجان غربی مورد توجه قرار گیردمدیرکل حوزههای علمیه آذربایجان غربی گفت توسعه حوزههای علمیه در آذربایجان غربی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه حجتالاسلام محمدجواد قهرمانیچرا آب تکفیریها با انقلاب ایران در یک جوی نمیرود؟
کارشناس فرق و مذاهب تشریح کرد چرا آب تکفیریها با انقلاب ایران در یک جوی نمیرود آنها تلاش کردند انقلاب را پدیده ای همراه با دردسر و زحمت برای مردم بنامند که موجب ریخته شدن خون افراد شد و خسارت هایی وارد کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام و المسلمین "-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها