تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819926888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظام پیچیده غرب از طریق حک و اصلاح قابل کنترل نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
نظام پیچیده غرب از طریق حک و اصلاح قابل کنترل نیست

سید مهدی میرباقری


شناسهٔ خبر: 2505878 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
دین و اندیشه > اندیشمندان

میرباقری گفت: نظام غرب از طریق حک و اصلاح قابل کنترل نیست. باید در مقیاسی فراگیر به دنبال عدالت اسلامی بود. نظام سرمایه داری مانع تحقق عدالت است. نباید با عنوان اعتدال به طرف سازش با نظام غرب رفت. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری در نوشتاری در نشریه «عصر اندیشه» به آینده پژوهی عدالت اسلامی پرداخته و ضمن ایدئولوژیک و جائرانه خواندن نظام تمدنی غرب آن را مانع تحقق عدالت می‌داند. وی پرداختن به یک مدل فراگیر از مفاهیم و ساختار‌ها برای رسیدن به عدالت اسلامی را ضروری می‌داند و از افتادن به ورطه اعتدال و سازش با نظام سلطه پرهیز می‌دهد.حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری معتقد است: «بی‌عدالتی در جهان، ناشی از نظام و ایدئولوژی مدرنیته است. مکتب غالب آن هم مکتب سرمایه داری و لیبرال دمکراسی است که جهان را از طریق مفاهیم، ساختار و محصولات اداره می‌کند؛ غرب اخلاق و حق را به تبع خواست انسان، نسبی کرده است. سپس مناسبات توسعه، سرمایه و استکبار و تفرعن، یک عده خاص را بر همه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حاکم کرده و یک نظام جهانی اقتصاد محور ایجاد نموده است. این نظام اقتصاد محور سیاست و فرهنگ را به منزله خدمات برای توسعه اقتصادی تعریف می‌کند.»وی می‌افزاید: «انباشت قدرت اقتصادی یک عده خاص، اقتضائاتی دارد که آن اقتضائات به اخلاق تبدیل می‌شود؛ انسان مثل بنزین خرج سرمایه داری شده و همه انرژی‌هایش استحصال می‌شود. این حقیقت نظام سرمایه داری است که مفاهیم، ساختار‌ها و محصولات و به عبارتی سبک زندگی خود را جهانی کرده است. چنین نظامی مانع تحقق عدالت است.»میرباقری تصریح می‌کند: «مسئله عدالت مواجه با یک نظام جهانی جائرانه است که بر اساس مفاهیم بنیادی و ایدئولوژی مادی است؛ انسان را مادی تعریف می‌کند و تکامل حیات را بر محور آرمان‌های مادی شکل می‌دهد؛ طبیعی است که در چنین نظامی، تعارض بر سر دنیا و به دنبال آن قشر متسکبرین شکل می‌گیرد و سعی می‌کنند همه امکانات را به نفع خود مصادره کنند؛ تا آنجایی که انسان را نیز به عنوان امکانی می‌بینند که باید همه هویتش را در اختیار گرفت و برای او خصلت و از جمله اخلاق ایجاد کرد. امروزه مدل انسان غربی با ویژگی مصرف گرایی‌اش در جهان در حال تولید است.»میرباقری با تأکید بر اینکه ایدئولوژیک بودن علوم مدرن باید اثبات و افشا شود می‌گوید: «باید فاش کرد که نظام غربی با ادبیات کار‌شناسی و نقاب علم و دانش، اهداف سلطه جویانه خود را دنبال می‌کند و در عین حال هم ادعا دارد که ایدئولوژیک نیست؛ مانند روشنفکران طرفدار علوم انسانی غربی که علوم انسانی را غیرایدئولوژیک می‌دانند و معتقدند ایدئولوژی نمی‌تواند همگانی شود و فقط علم قابلیت جهانی شدن دارد؛ در حالی که بی‌شک علوم انسانی موجود هم ایدئولوژیک هستند.»عدالت اسلامی رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم معتقد است: «نظام مفاهیم و ساختار‌ها و محصولات پیچیده غرب از طریق حک و اصلاح قابل کنترل نیست؛ بنابراین در برابر مدل عدالت غربی باید مدل فراگیر دیگری تولید و ارائه کرد. برای تولید مدل عدالت اسلامی، باید مفاهیم مبتنی بر عدالت اسلامی تولید شود.»وی با اشاره به اینکه باید یک عدالت رقیب جهانی را در مقابل عدالت غربی ایجاد نمود می‌گوید: «انقلاب اسلامی این کار را در حد آرمان انجام داده و یک آرمان جدید به جهان ارائه داد. نظام غرب را یک نظام ظالمانه و جائرانه معرفی کرد و مدعی شد که به دنبال یک نظام عادلانه مبتنی بر پرستش خدای متعال است، اما اگر انقلاب اسلامی نتواند مناسبات اندیشه اسلامی را در حوزه تولید مفاهیم، ساختارهای اجتماعی و محصولات ایجاد کند، در عینیت از غرب شکست می‌خورد.»میرباقری تأکید می‌کند: «در مقابل یک مکتب فراگیر باید یک مکتب فراگیر وارد کرد و یک نقشه فراگیر داشت، هر چند موضعی عمل شود. وقتی دشمن در یک جنگ همه جانبه از همه مرزهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حمله می‌کند باید یک نقشه مقابله جامعه در برابر او طراحی کرد. بنابراین باید در جنین مقیاسی به دنبال عدالت بود و توجه داشت که حاکمیت مکتب سرمایه داری چه الزاماتی را در پی دارد.»این استاد حوزه علمیه در پایان یادآور می‌شود: «نباید تحت عنوان اعتدال به طرف سازش با نظام غرب رفت. اگر سازش با نظام غرب تحت عنوان اعتدال دنبال شود اعتدال اسلامی هرگز محقق نخواهد شد و نظام سلطه سرمایه داری بر این کشور هم الگوی خود را تحمیل می‌کند؛ و الزماتش که در حوزه قدرت، ثروت و اطلاع است محقق خواهد شد؛ حتی قدرت و حاکمیت بر اطلاعات هم خصوصی خواهد شد.»................................................*نوشتار فوق الذکر در صفحات ۷۰ و ۷۱ از شماره پنجم نشریه «عصر اندیشه» با عنوان «آینده عدالت؛ آینده پژوهی سرنوشت عدالت اسلامی» منتشر شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن