تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827630953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ اختياري


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
مرگ اختياري
آيا مي شود روح را براي مدتي با اختيار يا بي اختيار از جسم خود جدا كرد؟ در اين صورت چه حالي به انسان دست ميدهد؟





به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات که در خصوص مرگ مطرح است اینکه آيا مي شود روح را براي مدتي با اختيار يا بي اختيار از جسم خود جدا كرد؟ در اين صورت چه حالي به انسان دست ميدهد؟


پاسخ:
1. موضوع مرگ و موت، يك حقيقت عرفاني جاري و ساري در خلقت است و هنر مردن (موت اختياري) بالاترين هنر عرفاني و فطري محسوب مي شود و به معناي فاني شدن از خود و باقي شدن به حياتي برتر در مراتب مختلف است كه همين امر، اساس سيلان و حركت فطري و استعلايي موجودات عالم به سمت كمال خدايي و مراتب بالاتري از حيات است.

2. مرگ‌ اختياري‌« حصول‌ تجرّد و توّحد و نقل‌ مكان‌ كردن‌ از ماده‌ به‌ معنا و ناسوت (عالم ماده)‌ به‌ جبروت‌
(عالم معني) است‌ ؛ به‌ تعبير علامه‌ حسن‌ زاده‌ آملي‌: «موت‌ اختياري‌ حيات‌ حقيقي‌ است‌، من‌ لم‌ يذوق‌ لم‌ يدر؛ تا نچشي‌، نداني‌». (حسن‌ زاده‌ آملي‌، هزار و يك‌ نكته‌، ص‌ 248). علي(ع) فرمود: «موتوا قبل‌ ان‌ تموتوا واُخرجوا قلوبكم‌ من‌ ابدانكم‌ قبل‌ ان‌ تخرجوكم‌ منها» (نهج‌ البلاغه‌، خ‌ 143). مرگ‌ اختياري‌ به‌ منزله‌ بعثتي‌ است‌ كه‌ در روح‌ و روان‌ سالك‌ ايجاد مي‌گردد و توجه‌ او را از ظاهر به‌ باطن‌ عالم‌ و شهود جان‌ و جانان‌ و سرمايه‌هاي‌ وجودي‌ خويشتن‌ جلب‌ مي‌نمايد.
اين‌ مرگ‌ حجاب‌ چهره‌ جان‌ را كنارزدن‌ و مراتبي‌ از شهود را ادراك‌ كردن‌ است‌.

3.موت اختياري در قرآن و روايات مي توان مبدأ اصلي مطرح شدن اصطلاح «موت اختياري» در عرفان
اسلامي را برگرفته از اين كلام پيامبر اسلام (ص) دانست كه فرمودند: «موتوا قبل ان تموتوا»؛[ بحار الانوار، ج 69، ص 57] بميريد پيش از آن كه بميريد. در اين كلام بميريدِ اوّل به معناي موت و به عنوان يك عمل اختياري مطرح شده و بميريد دوم به معناي فوت است كه در اجلي محتوم براي هركسي واقع خواهد شد.
همچنان كه تمناي موت و خواستن آن به عنوان معياري آشكار و خطا ناپذير براي مدعيان محبت و اخلاص، بارها در قرآن مطرح شده است: «قُلْ يا أَيُّهَا الَّذينَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ
النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين‏»؛[جمعه 6] اي بهوديان،اگر گمان مي كنيد كه فقط شما دوستان خدائيد نه ساير مردم، پس آرزوي مرگ كنيد اگر راست مي گوئيد (تا به لقاي محبوبتان برسيد ).
بسياري از عرفا اين آيات را دعوت به موت اختياري دانسته اند كه خداوند مدعيان عشق خود را بدان فرا خوانده و آن را معيار محبت الاهي دانسته است.
در آيه ديگري از قرآن همين مطلب در مورد منافقان مطرح شده است كه اگر از جانب خدا بر آنان مقرر شود كه خود را بكشند، جز اندكي اين كار را نمي كنند: «وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيارِكُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاَّ قَليلٌ مِنْهُمْ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبيتاً»؛[نساء 66] اگر بر آنها مقرر كرده بوديم كه خود را بكشيد و يا از خانه هايتان بيرون رويد
جز اندكي از آنها اين كار را نمي كردند و اگر آنچه را كه به آنها اندرز مي شود انجام مي دادند برايشان بهتر و استوار تر بود.
4. بايد توجه داشت كه موت اختياري خارج از حيطه قدرت خداوند نيست ؛ چرا كه اين نوع مرگ نيز به اذن و اراده الهي صورت مي پذيرد ، اگر اراده حق تعالي نباشد موت ( اعم از اختياري و غير
اختياري) حاصل نخواهد شد .

5. حالتي كه در مرگ اختياري و جدايي روح از بدن دست مي دهد را تنها بايد تجربه و كرد و اين حال فقط براي خود فرد كه اين حالت براي او اتفاق افتاده قابل درك و فهم است و توصيف و بيان ان ممكن نيست .
 



۰۷/۱۲/۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن