تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834687119
خواجه نصیرالدین طوسی انقلابی در فقه شیعه ایجاد کرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محقق داماد در همایش بزرگداشت خواجه نصیر:
خواجه نصیرالدین طوسی انقلابی در فقه شیعه ایجاد کرد
شناسهٔ خبر: 2505127 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
مصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه خواجه با طرح حجت خبر واحد انقلابی در فقه شیعه ایجاد کرد، گفت: خواجه این انقلاب را ایجاد کرد و با این حرکت اجتهاد شیعه را به حرکت درآورد. به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی که عصر دوشنبه ۴ اسفند در سالن همایش های موسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.در بخشی از این همایش دکتر مصطفی محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی سخن خود را بدین گونه آغاز کرد: هر کس از خواجه طوسی نامی شنیده باشد بلافاصله چند علم در ذهنش میآید که در درجه اول کلام است. به هر حال خواجه طوسی نظامدهنده کلام شیعه اثنیعشری با کتاب تجریدالاعتقاد و سایر رسالات است. باز در علوم انسانی و فلسفه عرفان، شرح بر اشارات در نمط نهم و در غیر علوم انسانی نیز نجوم و ریاضیات و ... خواجه بسیار توانا بوده است.وی افزود: آنچه در اخلاق و فلسفه از خواجه صحبت نشده علم اصول فقه است که در دامن ادبیات اسلامی پرورانده شده است و مشهور است که بنیانش را شافعی مسلکان گذاشته اند اما در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. واقعیت این است که با تدوین این دانش علمای شیعه مقداری با قواعدی از این اصول موضع گیری کردند و می توان منکر آن شد که شافعی آن را بنیان نهاده است. در حوزه فلسفه؛ الفاظ، حجت و تعارض ادله علمای شیعه مقابل اهل تسنن موضع گیری کردند که باید بگویم در بخش الفاظ اختلافنظر نبود و آنچه محل اختلاف بود در بخش حجیت است و در منابع فقه، اختلاف عمیق وجود دارد.وی ادامه داد: در تمام بخش ها علمای شیعه در مقابل علمای سنی موضع گیری کردند. اما آنچه شیعه و سنی را از هم جدا می کند همین بخش است که درباره منبع شریعت می گوید. اینکه منبع شریعت چیست؟ آیا ما حجیتی داریم یا خیر؟ غیر از قرآن و سنت هم حجیت است؟ آیا فقط قرآن و سنت می توانند حجت باشند؟ چه کسی مار ا به سنت وصل می کند؟ آیا سنت هم می تواند حجت باشد؟ از اینها گذشته قرآن را چه کسی برای ما تفسیر میکند و چه کسی حق تفسیر دارد؟ سؤالاتی است که در این حوزه مطرح میشود. اگر قرآن و آیات نداشتیم و میخواستیم به سنت نبوی تمسک کنیم، چه کسی ما را به سنت نبوی متمسک می کرد؟ اینجا جایی است که شیعه و سنی مقابل هم ایستاده اند و مباحث ارزندهای مطرح شده است.وی در ادامه افزود: در روزهای نخستین، اهل سنت مشاهده کردند که در احادیث و منابع دست زیاد است بنابراین گفتند که هر ناقلی از پیغمبر(ص) حجت است، فقط باید بدانیم ناقل دروغگو نیست، بنابراین بیشتر روایاتی که در صحاح سته مطرح است، همینهاست، حرفهای مضحکی که هیچ کس باور نمیکند این را پیغمبر(ص) گفته باشد! متأسفانه یک چهره ظالم، دروغگو، مال مردم خور، شهوتران و ... از ایشان ساخته شده بود و لابه لای اخبار بود.وی افزود: این جاست که شیعه و سنی در مقابل هم موضع گیری کرده اند و مباحث بسیار ارزشمندی ارائه شده است. در قرن هفتم علامه حلی اولین کسی است که او را شیخ الطائفه خوانده اند. این مرد اجتهاد شیعه را اجتهاد پویا میخواند. هم در مبحث الفاظ و منابع فقه با حجیت خبر واحد، حجیت نکرده است. اخبار بسیاری در این زمان برای ما نقل شده اند که اکثرشان کذب است.وی در ادامه با اشاره به اینکه در بعد از خواجه دو عالم شیعی از جمله علم الهدی بود که برای اولین بار مطرح کردند که اخباری می توانند برای ما حجیت داشته باشند که تعداد کثیری آن را به تواتر نقل کرده باشند. حال توجه کنید اگر کسانی معتقد باشند که فقط قرآن و برخی از احادیث و روایات می توانند برای ما حجت باشند که به صورت تواتر نقل شده باشند در آن صورت دینی حداقلی برای ما ایجاد می شود و این امر تا قرن چهارم ادامه داشت تا فقیه ایرانی شیعه انقلابی را بوجود آورد. این فقیه کسی نبود جز شیخ طوسی که در ابتدا به شیخ طائفه معروف شد. وی با مطرح کردن حجت کردن خبر واحد این انقلاب را ایجاد کرد و با این حرکت اجتهاد شیعه را به حرکت درآورد.محقق داماد گفت: اسم فقه آن را المبسوط نام گذاری کرد و دلیل گسترش این فقه منبع آن بود که توانست گسترش بیابد. تا صد سال هیچ کس به میدان نقد او نیامد و همه مقلد او بودند. اما ایشان شاگردانی در نجف تربیت می کند و این شاگردان در چند حوزه در اطراف ایجاد می کنند و چند شعبه شدند؛ یک حوزه در حلب تشکیل شد و یکی در حلّه اما همه این حوزهها به لحاظ فکری با هم یکی نبودند، حلب نقاد شیخ طوسی است اما حوزه حله اول نقاد و بعد سکوت اختیار می کند، ابن ادریس حلی نتیجه شیخ طوسی است تمام حرف های جدش را نقادی کرده است، حتی عباراتی دارد که باور نمی کنیم از اوست.محقق داماد درباره حوزه حلب گفت: سید ابوالمکارم بن زهره کسی است که در حوزه حلب فعال بوده و ۱۰ سالی از نظر مرگ با ابن ادریس فاصله داشته، او فقط یک جا خواجه را نقد کرده و آن هم در مسئله حجیت خبر واحد است! محقق حلی و علامه حلی بعد از ابن زهره، طرفدار خواجه نصیر شدند و این اتفاق در حوزه حله هم رخ داد، دو نسخه کتاب ابن زهره در ایران موجود است که یک نسخه از سرمایههای ایران در مجلس شورای اسلامی است.وی در پایان با اشاره به اینکه شیخ تحت تاثیر ابن زهره نوه خود بوده است گفت: شاگرد او در مبحث خبر واحد نوشته که خواجه به خط خود در حاشیه کتاب او نوشته به نظر من خبر واحد نه برای انسان عمل، علم و نه اثر و اعتبار دارد و نه از نظر شریعت اعتبار دارد! امروزه نا بسیاری از چیزهایی را که ایراد می گیرند و به ما ایراد است مستندشان خبر واحد است همچنین بیشتر مباحثی که در اولویت حقوق بشر داریم مطرح میکنیم و فتوا میدهیم! همانها که در منابع اهل سنت است و منبع اشکال بر پیغمبر (ص) شده است. همه از خبر واحده است و در کل ماباید یک بازخوتنی بکنیم که بزرگانمان مانند شیخ طوسی چه کرده اند و /انها را الگوی خویش کنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
همایش روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی برگزار میشود
همایش روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2501931 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به همت موسسه حکمت ایران و انجمن حکمت ایران همایش روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی 4 اسفندماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهرجایگاه مصلحت در فقه سیاسی شیعه بررسی میشود
جایگاه مصلحت در فقه سیاسی شیعه بررسی میشود شناسهٔ خبر 2501888 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی جایگاه مصلحت در فقه سیاسی شیعه با حضور استادن و صاحب نظران حوزه فقه سیاسی به همت مرکز فرهنگ و سیاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران بررسی میشود به گزادر فقه شیعه نمیتوان جاهای خالی را با حکم مصلحت پر کرد
یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۶ سومین نشست علمی جایگاه مصلحت در فقه سیاسی شیعه با همکاری جهاد دانشگاهی در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه از جمله حججالاسلام داود فیرحی ابوالقاسم علیدوست سیدعلی میر موسوی و دانشجویان این دانشگاه عصر روز یکشنبه برگزاخواجهنصیر فیلسوف گفتگو بود/ کلام شیعه با خواجه جان میگیرد
دینانی در همایش بزرگداشت خواجه نصیر الدین خواجهنصیر فیلسوف گفتگو بود کلام شیعه با خواجه جان میگیرد شناسهٔ خبر 2505224 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دینانی در بیان تفاوت فیلسوف و حکیم گفت فیلسوف کسی است که دانش دارد اما حکیم کسی است که متآیین های بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۴ انجمن نجوم آماتوری ایران با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پنجم تا هفتم اسفند ماه جاری در همایش بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی ضمن فراهم کردن زمینه گردهمایی و تبادل نظر علمی فعالان جامعه نجوم آماتوری کشور و بررسی ابعاد شخصیتی و علمی خواجه نصیرالدین طگزارش مشروح فارس از همایش خواجه نصیرالدین طوسی دینانی: خواجهنصیر بدون دلیل منبر نمیرفت/ اعوانی: برخی عقل را
گزارش مشروح فارس از همایش خواجه نصیرالدین طوسیدینانی خواجهنصیر بدون دلیل منبر نمیرفت اعوانی برخی عقل را مانند آپاندیس میدانندغلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران گفت شاید در جهان اسلام هیچ فیلسوفی به اندازه خواجهنصیر درباره اخلاق مطلب نگفته و عمل نکرده باشد«خواجه نصیرالدین طوسی» روز مهندس به خانه مردم میآید
خواجه نصیرالدین طوسی روز مهندس به خانه مردم میآید شناسهٔ خبر 2504574 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۹ هنر > رادیو و تلویزیون انیمیشن خواجه نصیرالدین طوسی در روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس از شبکه پویا پخش میشود به گزارش خبرنگار مهر آشنایی با زندگی علمی و فرهمقالهای برجسته است که پرسش ایجاد کند
یک محقق مقالهای برجسته است که پرسش ایجاد کند شناسهٔ خبر 2501779 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها معیار برجستگی یک مقاله در ایجاد تردید ابهام و پرسش در ذهن خواننده است مقاله ای که ذهن خواننده خود را مملو از پرسش نماید و بر مسلمات او تلنگر بزند می تواندفیرحی: اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرد
گزارش از نشریات فیرحی اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرد شناسهٔ خبر 2504484 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان داود فیرحی گفت عقب افتادگی علوم انسانی باعث تأخیر فقهی شده است اگر علوم انسانی رونق پیدا کند فقه نیز رونق پیدا خواهد کرتحول عظیمی در اوقاف کشور ایجاد شده است
امام جمعه بوشهر تحول عظیمی در اوقاف کشور ایجاد شده است شناسهٔ خبر 2501769 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > سایر امام جمعه بوشهر با بیان اینکه تحولی عظیم در اوقاف کشور ایجاد شد گفت یکی از مشکلات نظام تهاجم فرهنگی و جنگ نرم استکبار است که وقف می تواند به عنوان ابزاراشتغال زایی با ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی یکی از اهداف اوقاف است
حجت الاسلام محمدی اشتغال زایی با ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی یکی از اهداف اوقاف است شناسهٔ خبر 2501767 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > سایر نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت در حوزه اشتغال نیز اوقاف با مشارکت واقفان در ایجاد و راهاندازی مرکز تجكشتار نمازگزاران شيعه در پاكستان
در حمله اي تروريستي كشتار نمازگزاران شيعه در پاكستان گفتنی است دو هفته پیش نیز حمله تروریستی دیگری به مسجد شیعیان در شهر شکارپور واقع در جنوب پاکستان صورت گرفت که در اثر آن 61 تن به شهادت رسیدند به گزارش سرويس ديني جام نيوز حمله تروریستی به مسجدی در پیشاور پاکستان دههاشرح مبارزات انقلابی شهید «آیتالله مدنی» از زبان شاگردش
در برنامه عیار ۲۴ مطرح شد شرح مبارزات انقلابی شهید آیتالله مدنی از زبان شاگردش علی آقامحمدی شاگرد شهید مدنی درمورد آیتالله مدنی میگوید ایشان همیشه در مبارزات خودشان پیش قدم و جلوتر از مردم بودند و با خطر مواجه میشدند به شدت اهل وفای به عهد بودند و وقتی حرفی میزدند حتممرز هنجارشکنی در سینما تا کجاست؟/ ضرورت مطالعات فقهی درباره سینما - اخبار ایران و جهان |
احمد مبلغی مرز هنجارشکنی در سینما تا کجاست ضرورت مطالعات فقهی درباره سینما شناسهٔ خبر 2492826 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نشست فقه سینما در چهارمین هم اندیشی سینما انقلاب گفت آیا سینما میفقه تکفیر دستگاه جدیدی درعرض فقه است/ دلایل جذابیت ایدئولوژی سلفی - اخبار ایران و جهان |
نشست بررسی فقهی جریانهای تکفیری فقه تکفیر دستگاه جدیدی درعرض فقه است دلایل جذابیت ایدئولوژی سلفی شناسهٔ خبر 2492371 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عبدالوهاب فراتی ما امروزه می توانیم بگوییم یک دستگاه جدیدی در عرض فقه اجتهاد شیعه و فقه المقا«مبانی فقهی و حقوقی مسئولیت مدنی ورزشکاران» - اخبار ایران و جهان |
معرفی کتاب مبانی فقهی و حقوقی مسئولیت مدنی ورزشکاران شناسهٔ خبر 2490873 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > سایر کتاب مبانی فقهی و حقوقی مسئولیت مدنی ورزشکاران نوشته دکتر محمد مهدی مقدادی از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم منتشر شده است به گزارش خبرگزاری مهر به رغالگوی جدید بشر بعد از فروپاشی غرب به وسیله شیعه تأمین میشود
معاون فرهنگستان علوم اسلامی قم الگوی جدید بشر بعد از فروپاشی غرب به وسیله شیعه تأمین میشود شناسهٔ خبر 2493694 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان تعارض غرب بسیار شديدتر از مارکسیسم و در نتیجه زمين خوردنش نیز قویتر است اگر غرب زمين بخورد بشر احتياج به الگو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها