تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805380403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وحدت در کثرت را می توان در راهپیمایی ها دید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فرشاد مهدی پور در نشست جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن:
وحدت در کثرت را می توان در راهپیمایی ها دید

فرشاد مهدی پور


شناسهٔ خبر: 2501940 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

یک پژوهشگر فرهنگی و رسانه ای گفت: هر حرکتی هم شامل وحدت است هم کثرت. در راهپیمایی افراد مختلف با وضعیت های گوناگون حضور پیدا می ­کنند اماهمه در قالب راهپیمایی باهم وحدت دارند. به گزارش خبرنگار مهر، سمینار یک روزه جامعه شناسی راهپیمایی ۲۲ بهمن به همت پژوهشکده باقر العلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی، در محل این پژوهشکده برگزار شد. این سمینار در قالب چهار نشست و در هر نشست با سخنرانی ۳ نفر از اساتید و نخبگان پیرامون تحلیل ماهیت، کارکردها و برداشت های مختلف از راهپیمایی­های انقلابی ایرانیان خصوصا راهپیمایی ۲۲ بهمن ادامه یافت.در این نشست، فرشاد مهدی­ پور، پژوهشگر فرهنگی و رسانه ای سخنرانی خود را با موضوع بازنمایی راهپیمایی ۲۲ بهمن به مثابه یک «حرکت» آغاز کرد. وی در مقدمه صحبتهای خود با تبیین معنای بازنمایی و توضیح اینکه بازنمایی به دنبال ایجاد تمایز است و می­خواهد آن را تبدیل به هنجار کند وارد بحث شد. ما وقتی به دنبال بازنمایی می­رویم به دنبال معنا دار کردن واقعیت هستیم از طریق انواعی از استراتژی های دروازه بانی و برجسته سازی هستیم.به عبارت دیگر بازنمایی ،بازسازی واقعیت در چارچوب استراتژی مورد نظر ما است. هر استراتژی بازنمایانه برآمده از تعدادی پیش فرض مادر است.مهدی پور تلقی از راهپیمایی ۲۲ بهمن به مثابه یک «حرکت» را پیشفرض بنیادین استراتزی بازنمایانه اش قرار می دهد. مهدی پور گفت: حرکت یکی از قدیمی ترین مباحثی است که فلاسفه از ارسطو تا به امروز پیرامون آن صحبت کرده اند و من با استفاده از نظر فارابی و ملاصدار درباره حرکت سعی میکنم راهپیمایی را به مثابه یک حرکت صورت بندی کنم. وی با تصریح این نکته که راهپیمایی ۲۲ بهمن یک حرکت است که با تلقی صدرایی از حرکت قابل تحلیل است.وی ادامه داد: منظور از حرکت، حرکت شیء از قوه به فعل است. حرکت از نظر فارابی و صدرا دارای ویژگی هایی است که از جمله آن می­توان به «مبدأ» ،«فاعل»، «غایت» و «مسافت» اشاره کرد.وی مهمترین شاخص تمایز راهپیمایی از دیگر کنشهای جمعی خیابانی را« سیر کمالی» دانست و گفت: این ویژگی راهپیمایی نه تنها آن را در جهان برجسته و مورد توجه قرار داده است بلکه به مرحله حال گرته برداری از سوی دیگران نیز رسیده است. لذا با اینکه  بازنمایی رسانه های جهانی از انقلاب اسلامی و خصوصا راهپیمایی ناقص و حتی واژگون است، اما این واقعیت با اینکه در کندی صدور فرهنگی انقلاب مؤثر بوده اما به صورت مطلق مانع گسترش گفتمان انقلاب اسلامی نشده است. این موضوع نشان دهنده این نکته مهم هم هست که «رسانه» اصلی ترین عنصر بازنمایی کننده انقلاب اسلامی نیست.وی ادامه داد: حرکت شش بعد دارد و بعد اول آن مبدأ است. مثلا در تهران یکی از مبادی مهم راهپیمایی میدان امام حسین(علیه السلام) است اما منظور از مبدأ، صرفا مبدأ مکانی نیست، بلکه مبدأ زمانی دیگری هم وجود دارد که آن ۲۲ بهمن ۵۷ است. بعد دیگر فاعل است. تمام کسانی که در راهپیمایی شرکت می­کنند فاعل به حساب می­آیند. متحرک بعد دیگر راهپیمایی است . متحرک یعنی عنصری که فاعل ها را به حرکت واداشته است.غایت نیز بعد مهمی از راهپیمایی به مثابه حرکت محسوب می شود. پایان فیزیکی راهپیمایی میدان آزادی است،اما غایت معنوی آن بسته به ساحتی که در آن بروز می­کند حداقلی و حداکثری می شود چه اینکه ماهیت حرکت را گزارش می کند.این محقق، مسافت و زمان را به عنوان ابعاد دیگری مدنظر قرار داد. حرکت انواع مختلفی دارد که در این جا به دو نوع آن اشاره می­کنم. اول حرکت از حیث معنا است. یعنی این حرکت چه معنایی را منتقل می­کند و دوم حرکت از جهت کیفیت و وضعیت است. یعنی به چه تعدادی آمده بودند؟ چه نسبتی بین آن­ها برقرار بود؟ و مسایلی از این دست.این پژوهشگر فرهنگی در پایان تاکید کرد: هر حرکتی هم شامل وحدت است هم کثرت. در راهپیمایی افراد مختلف با وضعیت های گوناگون حضور پیدا می ­کنند اما همه در قالب راهپیمایی با هم وحدت دارند. مهدی پور معتقد است توجهات جامعه شناسانه از مبدأ مفهوم صدرایی حرکت بر عکس تلقیات «آسیب شناسانه» که با تمرکز بر کاستیهای یک پدیده از درک مراتب و وجوه بالنده  آنها ناتوان می نماید در درک ابعاد بهسازانه و سویه های برانگیزاننده و رهایی بخش راه پیمایی کاربردهای جالب توجهی دارد.مهدی پور مدعی شد: رویکردهای آسیب شناسانه به بدلیل تمرکز بر «عرضیات» این پدیده خود موجب نوعی کژکارکرد جدیدی در نادیده گرفتن ذات بالنده راهپیمایی که همان  حضور مردم است بشود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن