واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
حجتالاسلام و المسلمین سیدعلی طالقانی گفت: تمام معرفت ما مبتنی بر دلایل و شواهد نقض پذیر است که ممکن است در آینده نادرستی آن ثابت شود. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، این استاد حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی «تقلید به عنوان منبع معرفت» که شب گذشته، در مجمععالی حکمتاسلامی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: این تصوری است که در سنت ما وجود دارد و یک تلقی حداکثری از علم از ما طلب میکند که توجیه ما قطعی باشد. وی ادامه داد: نتیجه این معرفت شناسی این است که باعث شود باب شکاکیت بسیار گسترده شود و در مقابل مشخص است معارف مبتنی بر ادراکات حسی نمیتواند این مطالبه را برآورده کند. طالقانی خاطرنشان کرد: در این بین عدهای به دلیل عدم پاسخگویی تجربه به سراغ عقل میروند و از فیلسوفان معاصر شنیده میشود که عقل معصوم است. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اما عقل چه کسی معصوم است؟ عقلی که در ریاضی، منطق و حتی در تجربه دچار خطا میشود آیا قابل استناد است؟ طالقانی با بیان اینکه «چه چیزی میتواند منبع معرفت باشد؟» عنوان کرد: معرفت شناسی تحلیلی دارای 5 منبع، شامل ادراک حسی، عقل و استدلال عقلی، حافظه، دروننگری و منبع قابل اعتماد است. وی اضافه کرد: معرفت در فلسفه معاصر نیز شامل معرفت شخصی، فرایندی و گذارهای است. این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص تقلید به عنوان یکی از منابع معرفت سخن گفت و اضافه کرد: آیا این ادعا مخالفانی دارد یا خیر؟ اگر مخالفانی نداشته باشد طرح و بحث آن حشو و بیهوده است و این ادعا بهطور دقیق چیست؟ طاقانی تصریح کرد: تقلید به عنوان معرفت با مخالفتهای بسیاری از سوی طلاب و فضلای حوزه روبرو است و زمانیکه با این عنوان مواجه شوند احساس مخالفت دارند. وی اضافه کرد: البته در مقابل زمانیکه با منابع سنتی اسلامی روبرو میشوند، به سرعت رای خود را تغییر میدهند. این استاد حوزه علمیه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اما بهطور عمده انکار گستردهی ابتدایی در حوزهی علمیه در خصوص تقلید به عنوان منبع معرفت وجود دارد. وی عنوان کرد: در سنت فلسفی، کلامی، اصولی ما، علم به نحوی تعریف شدهاست که اجازه ورود به باورهای مبتنی به تقلید را نمیدهد و مشکل همین است. طالقانی گفت: علم شامل باور و اعتقاد است که با ویژگی جاذم نقیض را محال دانستن، قطعی بودن، صاحب باور بایستی اطمینان داشته باشد و نیز مطابق با واقعیت و ثابت بودن همراه است. این استاد حوزه علمیه و دانشگاه تصریح کرد: قید ثابت در این خصوص ذکر میشود که تقلید را از آن خارج کند. «ثابت» در واقع یعنی این باور و اعتقاد بایستی از خود حقیقت نشات گرفته باشد. طالقانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال زمانی که من میدانم لیوانی پیش روی من است که باور داشته باشم این لیوان است محال بدانم لیوانی در دست من نیست و باور من صادق و نیز این باور بایستی نشات گرفته از خود حقیقت باشد و برگرفته از سخن فردی دیگر نباشد. وی گفت: اگر قوای حسی و لامسه دچار اختلال شده باشد و دیگری به من اطلاع دهد که لیوانی در دست من است، نسبت به آن علم پیدا نمیکنم. این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این باور عمومی بین فیلسوفان، متکلمان و به تبع اصولیان و فقیهان مسلمان و حوزه های علمیه امامیه وجود دارد که تصوری رایج است. بنابراین اگر کسی بگوید یکی از منابع معرفت تقلید است به نظر میآید ادعای عجیبی کرده است. وی افزود: تصوری بین روشنفکران ایرانی است که تقلید کار انسان عاقل نیست که هم بین روشفکران مذهبی و هم روشنفکران سکولار وجود دارد. طالقانی عنوان کرد: در سنت ما، اخباریون و سلفیها و از جمله آنها وهابیون جز سرسختترین مخالف تقلید بودند. این ادعا مخالفانی را در مواجهه اولیه نیز اعم از مذهبی، غیرمذهبی و ضدمذهبی دارد. این استاد حوزه علمیه و دانشگاه تصریح کرد: اصولیان ما در مواجهه با اخباریان رساله و آثاری تحت عنوان «الاجتهاد و التقلید» را دارا هستند که در این آثار تا حدی تلاش کردهاند در خصوص ماهیت اجتهاد، تقلید و مباحث پیرامون آن بحث فنی کنند. طالقانی با بیان اینکه «اختلافی بین اصولیان شیعه وجود دارد که با دو دیدگاه مورد بررسی قرار میگیرد» تصریح کرد: نخست، حقیقت تقلید اخذ دیدگاه دیگری است و حقیقت تقلید عمل بر پایه دیدگاه دیگر است که این اختلافنظر در مباحث فقهی و فتوا نیز ورود پیدا کردهاست. وی اضافه کرد: تقلید یعنی متابعت و پیروی از دیگری بدون دلیل که این تقلید میتواند نظری و عملی باشد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]