پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848046054
طلاق زنان به خاطر بلند حرف زدن!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مبانی حجاب در یهود؛
طلاق زنان به خاطر بلند حرف زدن!
اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت، چنان که مثلاً بی آن که چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت، یا صدایش آن قدر بلند بود که چون در خانه اش تکلّم می نمود، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه ای او را طلاق دهد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، رواج حجاب در بین زنان قوم یهود، مطلبی نیست که کسی بتواند آن را مورد انکار یا تردید خود قرار دهد. مورّخین، نه تنها از مرسوم بودن حجاب در بین زنان یهود سخن گفته اند، بلکه به افراط ها و سخت گیری های بی شمار آنان نیز در این زمینه تصریح کرده اند. در کتاب «حجاب در اسلام»، آمده است:
«گرچه پوشش، در بین عرب مرسوم نبود و اسلام، آن را به وجود آورد، ولی در ملل غیر عرب، به شدید ترین شکل، رواج داشت. در ایران و در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می کردند، حجاب، به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام می خواست وجود داشت. در بین این ملت ها وجه و کفّین (= صورت و کف دست ها) هم پوشیده می شد. حتی در بعضی از ملت ها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادتِ سفت و سخت درآورده بودند».(۱)
ویل دورانت، در این مورد می گوید:
«در طول قرون وسطا، یهودیان همچنان زنان خویش را با البسه فاخر می آراستند، لکن به آنها اجازه نمی دادند که با سر عریان به میان مردم روند. نپوشاندن موی سر، خلافی بود که مرتکب را مستوجب طلاق می ساخت. از جمله تعالیم شرعی یکی آن بود که مرد یهودی نباید در حضور زنی که موی سرش هویداست، دست دعا به درگاه خدا بردارد».(۲)
او در توصیف زنان یهودی می گوید:
«زندگی جنسی آنان علی رغم تعدّد زوجات، به طرز شایان توجّه، منزه از خطا بود. زنان آنان دوشیزگانی محجوب، همسرانی ساعی، مادرانی امین بودند و از آن جاکه زود وصلت می کردند، فحشا به حدّاقل، تخفیف پیدا می کرد».(۳)
گونههای حجاب در یهود
با توجه به آنچه گذشت میتوان گونههایی از حجاب را این چنین اقتباس کرد:
۱-حجاب پوششی: مطابق مبنای حجاب در شریعت یهود، کاربرد واژه «چادُر» و «برقع»، که به معنای روپوش صورت است، کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان میدهد، و بر لزوم پوشاندن سر از نامحرمان و پرهیز از هرگونه آرایش برای دیگر مردها، تأکید شده است.(۴)
۲-حجاب رفتاری: مطابق آیین یهود، خداوند دختران متکبری را که با گردن افراشته و غمزات چشم راه میروند و به ناز میخرامند و به پایهای خویش خلخالها به صدا می آورند، خداوند فرقهها سر آنان را در آخرت، کَل خواهد ساخت و آنان که از آرایش و عطر استفاده کردند، به عوض عطریّات، عفونت، و به عوض کمربند، ریسمان، و به عوض مویهای بافته، کَلی، و به عوض سینه بند، زنّار پلاس، و به عوض زیبایی، سوختگی نصیبشان خواهد بود.(۵)
۳-حجاب گفتاری: در دین یهود، شواهدی وجود دارد که رعایت عفت و حجاب گفتاری را تأیید میکند؛ در گنجینه تلمود نقل شده است: زنی که از اجرای قوانین دینی یهود سرپیچی می کند، برای مثال، با هر مردی از روی سبکسری به گفت وگو می پردازد، زنی که در حضور شوهر خود، به والدین او دشنام می دهد و در خانه با شوهر خود به صدای بلند درباره امور زناشویی صحبت م یکند و همسایگانِ او می شنوند که چه می گوید، شوهر حق دارد او را بدون پرداخت مبلغ مهریه طلاق دهد.(۶) زن ممتاز از برای شوهرش تاج است.(۷)
در کتاب مقدّس یهودیان، موارد متعدّدی یافت می شود که به طور صریح و یا ضمنی، حجاب و پوشش زن و مسائل مربوط به آن، مورد تأیید قرار گرفته است. در برخی از آنها لفظ «چادر» و «برقع» به کار رفته است که نشانگر کیفیت پوشش زنان آن عصر است. اینک به پاره ای از آن موارد اشاره می گردد.
پوشش کامل در مقابل نامحرم
در «سِفْر پیدایش» تورات، چنین می خوانیم:
رفقه، چشمان خود را بلند کرد و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد. زیرا که از خادم پرسید:«این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید؟». و خادم گفت: «آقای من است». پس بُرقعِ خود را گرفته، خود را پوشانید.(۸)
عدم تشبّه مرد و زن به یکدیگر
در «تورات» آمده است:
«متاع مرد، بر زن روا نباشد و مرد، لباس زن نپوشد؛ زیرا هر که این کُند، مکروه یهوه (خدای تو) است».(۹)
نزول عذاب در اثر آرایش دختران یهود برای بیگانگان
در «تورات» می خوانیم:
«و خداوند می گوید از این جهت که دختران صهیون متکبّرند و با گردن افراشته و غمزات چشم، راه می روند و به ناز می خرامند و به پاهای خویش، خلخال ها را به صدا می آورند. بنابراین، خداوند فَرقِ سر دختران صهیون را کَلْ خواهد ساخت و در آن روز، خداوند زینت خلخال ها و پیشانی بندها و هلال ها را دور خواهد کرد و گوشوارها و دستبندها و روبندها و دستارها و زنجیرها و کمربندها و عطردان ها و تعویذها را و انگشترها و حلقه های بینی را و رداها و شال ها و کیسه ها را و آینه ها و کتان های نازک و عمامه ها و بُرقع ها را و واقع می شود که: به عوض عطریات، عفونت خواهد شد و به عوض کمربند، ریسمان و به عوض موهای بافته، کَلی و به عوض سینه بند، زنّار پلاس و به عوض زیبایی، سوختگی خواهد بود مردانت به شمشیر و شجاعانت در جنگ خواهند افتاد و دروازه های وی، ناله و ماتم خواهند کرد و او خراب شده، بر زمین خواهد نشست».(۱۰)
پوشش زنان
در تورات، از چادر و برقع و روبنده ای که زنان با آن، سر و صورت و اندام خویش را می پوشانده اند، صریحاً نام برده شده است، که نشانگر کیفیت پوشش زنان است.
برای نمونه در کتاب «روت» می خوانیم:
«بوعز گفت: زنهار کسی نفهمد که این زن به خرمن آمده است. و گفت: چادری که بر توست، بیاور و بگیر. پس آن را بگرفت و او شش کیل جو پیموده بر وی گذارد و به شهر رفت».(۱۱)
در مورد عروس یهودا می خوانیم:
«پس رخت بیوگی را از خویشتن بیرون کرد. بُرقعی به رو کشید و خود را در چادری پوشید و به دروازه عینایم که در راه تمنه است، بنشست».(۱۲)
یکی دیگر از علماء معاصر یهود در فلسطین اشغالی به نام «هاراو یعقوو یسرائل لوگاسی» در کتاب خود به نام « بت یعقوو» که به زبان عبری نگاشته است، در بخش حجاب زنان به طور مفصل در باب کیفیت پوشش و حجاب زنان بحث کرده که اهمّ آن از این قرار است:
- لباس باید به حدی گشاد و آزاد باشد تا اندام بدن به هیچ عنوان در آن برجسته نگردد و کمربند بسته نشود.
- آستین ها باید تا مچ دست را بپوشانند.
- گردن از طرفین تا شروع شیب کتف از پشت و در جلو تا بالای استخوان جناغ را بپوشاند ( یعنی تمام دور گردن پوشانده شود)؛ حتی پاها باید پوشیده باشد و از پشت جوراب نباید پوست پا دیده شود و جوراب های عکس دار و با رنگ های تند ممنوع است.
- پوشش سر باید تمام موی سر را بپوشاند و آرایشی که باعث جلب توجه دیگران گردد گناه بسیار بزرگی است (۱۳).
لزوم پوشاندن سر از نامحرمان
ویل دورانت می نویسد:
اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت، چنان که مثلاً بی آن که چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت، و یا در شارع عام نخ می رشت، یا بر هر سنخی از مردان، درد دل می کرد، یا صدایش آن قدر بلند بود که چون در خانه اش تکلّم می نمود، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت، مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه ای او را طلاق دهد.(۱۴)
او همچنین می نویسد:
… و به استعمال سرخاب و سرمه، نکوهیده می شمردند. موافق بودند که مرد، باید برای پوشاک زن خویش سخاوتمندانه خرج کند؛ لکن غرض آن بود که زن، خود را برای شوهر خویش بیاراید نه برای سایر مردها.(۱۵)
در کتاب «حکمه الحجاب و ادله وجوب النّقاب»، برای تأیید این که منشأ حجاب زنان یهودی، وجوب حجاب در شریعت موسی(ع) بوده، به داستان حضرت موسی و دختران شعیب اشاره شده است که در آن، حضرت موسی به آنان امر کرد تا پشت سر او حرکت کرده و از پشت سر، او را به منزل پدرشان هدایت کنند.(۱۶)
منابع:
۱-حجاب در اسلام، ابوالقاسم اشتهاردی، ص ۵۰٫
۲-تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج ۱۲، ص ۶۲٫
۳-همان، ص ۶۳٫
۴- عهد عتیق، سفر پیدایش، باب ۳۸، فقره ۱۵٫
۵-تورات، کتاب اشعیاء نبی، باب سوم، فقره ۱۶ ـ ۲۶٫
۶-ابرهام کهن، گنجینهای از تلمود، ص۱۸۶٫
۷-عهد عتیق، کتاب امثال سلیمان نبی، باب۱۲، فقره۲۸٫
۸-سفر پیدایش، باب ۲۴، فقره ۶۴ و ۶۵٫ به گفته مرجع مذهبی یهودیان ایران «خاخام اوریل داودی»، منشأ و وجوب حجاب در شریعت یهود، مستند به همین فقره است.
۹-تورات، سفر تثنیه، باب ۲۲، فقره ۵٫
۱۰-تورات، کتاب اشعیاء نبی، باب سوم، فقره ۱۶ – ۲۶٫
۱۱-تورات، کتاب روت، باب دوم، فقره ۸ – ۱۰٫
۱۲- تورات، سفر پیدایش، باب ۳۸، فقره ۱۴ و ۱۵٫
۱۳-یعقوو یسرائل لوگاسی، ۱۹۸۰م:ص۱۱۰
۱۴- تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج ۱۲، ص ۳۰٫
۱۵- همان، ص ۳۱٫
۱۶-حکمه الحجاب وادله وجوب النقاب، ص ۲۵۲٫ فرهنگ نیوز
۲۸/۱۱/۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
طلاق زنان به خاطر بلند حرف زدن / مبانی حجاب در یهود
طلاق زنان به خاطر بلند حرف زدن مبانی حجاب در یهود مبنای حجاب در شریعت یهود کاربرد واژه چادُر و برقع که به معنای روپوش صورت است کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان میدهد و بر لزوم پوشاندن سر از نامحرمان و پرهیز از هرگونه آرایش برای دیگر مردها تأکید شده است به گزارش فرهنگ نیحمله به زنان در آلمان به خاطر روسری/ سکوت دولت آلمان
حمله به زنان در آلمان به خاطر روسری سکوت دولت آلمان شناسهٔ خبر 2496009 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان دو زن محجبه ترک در آلمان به خاطر داشتن حجاب مورد حمله قرار گرفتند این در حالی است که رسانه های آلمانی در برابر این حملات سکوت کرده اند به گزاش مهزنان مسلمان بر حق حجاب وارزشهایی که برای زن به دنبال دارد تأکید کردند - اخبار ایران و جهان |
روز جهانی حجاب در سراسر جهان زنان مسلمان بر حق حجاب وارزشهایی که برای زن به دنبال دارد تأکید کردند شناسهٔ خبر 2483466 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان روزجهانی حجاب در ۱ فوریه در حالی برگزار شد که در جهان موج اسلام هراسی برپا شده است و هر روز شاهد خشوحکم نگاه به عکس زنان غیرمسلمان
احکام حکم نگاه به عکس زنان غیرمسلمان نگاه كردن به عكسهاى عريان و برهنه زنان و مردان غيرمسلمان چه حكمى دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بین خانواده ها اینکه نگاه كردن به عكس هاى عريان و برهنه زنان و مردان غيرمسلمان چه حكمى دارد پاسخدرخواست طلاق به خاطر اختلاس شوهر
درخواست طلاق به خاطر اختلاس شوهر زن جوان وقتي متوجه اختلاس شوهرش شد به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد آفتاب به گزارش مردم سالاری چندي پيش زن جواني با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد و در خصوص علت آن به قاضي گفت آقاي قاضي شوهرم مدير مالي يک شرکت است و چندين سازنی بدکاره که تنها به خاطر یک عمل آمرزیده شد!
عاقبت به خیری یک زن بدکاره زنی بدکاره که تنها به خاطر یک عمل آمرزیده شد شاید شما بسیار شنیده باشید ماجراهای افرادی را که تنها با انجام یک عمل در نزد خداوند چنان جایگاهی پیدا نموده اند که حق تعالی بهشت را بر آنان واجب می گرداند هرچند با کوله باری از گناه باشند به گزارشدرخواست طلاق به خاطر دختر خاله
رابطه پنهایی درد ساز درخواست طلاق به خاطر دختر خاله چندی پیش زن جوانی با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد و درخصوص علت آن به قاضی گفت آقای قاضی شوهرم به صورت پنهانی با دختر خالهام ازدواج کرده و من تازه این موضوع را متوجه شدم به گزارش سرویس حوادث جام نیوز به نقمعاون سیاسی - امنیتی دادستان کل کشور در گفتوگو با فارس: خاطرات انقلاب جان تازهای را به انقلابیون میبخشد/ عد
معاون سیاسی - امنیتی دادستان کل کشور در گفتوگو با فارس خاطرات انقلاب جان تازهای را به انقلابیون میبخشد عدهای از مسیر انقلاب منحرف شدندمعاون سیاسی - امنیتی دادستان کل کشور گفت ما در زمان انقلاب جوانهای پر شوری بودیم که با علاقه فراوانی در مورد حکومت اسلامی به رهبری امام خمتاریخ شفاهی زنان سیاسی و مبارز در دوران پهلوی دوم و انقلاب اسلامی - اخبار ایران و جهان |
تاریخ شفاهی زنان سیاسی و مبارز در دوران پهلوی دوم و انقلاب اسلامی شناسهٔ خبر 2482046 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها فائزه توکلی گزارشی از تاریخ شفاهی زنان فعال سیاسی و اجتماعی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۸۵-۱۳۴۲ می دهد به گزارش خبرگزاری مهر گزاطلاق به خاطر اختلاس
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۰ روزنامه مردمسالاری نوشت زن جوان وقتی متوجه اختلاس شوهرش شد به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد به گزارش ایسنا در ادامه این گزارش میخوانید چندی پیش زن جوانی با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد و در خصوص علت آن به قاضی گفت آقای قاضیافتتاح اولین مسجد زنانه در آمریکا با موذن و خطبه خوان زن
افتتاح اولین مسجد زنانه در آمریکا با موذن و خطبه خوان زن فرهنگ > دین و اندیشه - سازمان پیکو - یونیون پروجکت اولین مسجد زنانه ایالات متحده آمریکا را در ایالت لس آنجلس تایمز تاسیس کرد اولین مسجد زنانه ایالات متحده آمریکا اولین مسجد زنانه در ایالات متحده آمریکا اولیخاطراتی از «عاشق صادق» قرآن/ امتحان سخت خدا - اخبار ایران و جهان |
در ديدار با خانواده مرحوم علی اربابی مطرح شد خاطراتی از عاشق صادق قرآن امتحان سخت خدا شناسهٔ خبر 2483591 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی در تمام طول عمر هيچچيز نتوانست او را از قرآن جدا كند از خواب و تفريحش هم می زد تا جلسه قرآنش تعطيل نشود- کاهش قابل توجه پرونده های طلاق در کرمانشاه با فعالیت دفتر حمایت از زنان
کاهش قابل توجه پرونده های طلاق در کرمانشاه با فعالیت دفتر حمایت از زنان تهران - ایرنا - مشاور رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت 30 تا 55 درصد پرونده های طلاق در کرمانشاه با فعالیت دفتر حمایت از حقوق زنان وکودکان این استان در چند سال اخیر کاهش یافته است مریم قلعه نکی روز دوشاقدام زنان هندی در روز جهانی حجاب
همزمان با زنان محجبه دنیا اقدام زنان هندی در روز جهانی حجاب حجاب آزادی بانوان برای ابراز خود به آن شیوهای است که خود میخواهند نه آن مفاهیم کلیشهای و ناآگاهانهای که به آن نسبت داده میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز بانوان هند با پیوستن به میلیونها مسلمان و غیردرخواست طلاق به خاطر اختلاس شوهر |اخبار ایران و جهان
درخواست طلاق به خاطر اختلاس شوهر کد خبر ۴۷۲۰۰۳ تاریخ انتشار ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۵ - 02 February 2015 زن جوان وقتي متوجه اختلاس شوهرش شد به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد به گزارش مردم سالاری چندي پيش زن جواني با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد و در خصوص علت آندرخواست طلاق به خاطر شغل آزاد
درخواست طلاق به خاطر شغل آزاد زن جوان وقتی ديد شوهرش قصد دارد كارش را رها كند و به سراغ يك كار آزاد برود به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران چندی پيش زن جوان با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد وی در خصوص علت درخواست خود بدرخواست طلاق به خاطر قهرهای بیش از حد
درخواست طلاق به خاطر قهرهای بیش از حد مرد جوان زمانیکه دید همسرش برای بار دوازدهم قهر کرد و به خانه مادرش رفت تصمیم به جدایی گرفت به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران چندی پیش مرد جوانی پس از مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق داد وی در خصوص علت درخواست خود به قاضی گفت-