محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842997556
تأملاتی درباره تمدن نوین اسلامی - اخبار ایران و جهان |
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از رضا غلامی؛
تأملاتی درباره تمدن نوین اسلامی
شناسهٔ خبر: 2483973 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
یکی از فرصتهای بسیار مهمی که امروز برای شکلگیری تمدن نوین اسلامی پیش روی ماست، شکست غرب در تحقق وعدههایی است که قرنها بشر را با آن دلخوش داشته و در قبال آن، عزیزترین سرمایه بشری را از او گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر، اگر در گذشته صحبت از شکلگیری مجدد تمدن شکوهمند اسلامی، یک آرمان بلند و مشکوکالوصول به حساب می آمد، امروز به برکت پیشرفتهای چشمگیر جمهوری اسلامی ایران، از یک طرف در استقرار نظام مترقی مردمسالاری دینی یا رشد چشمگیر علمی و تکنولوژیکی، و از طرف دیگر در رواج جهانی نهضت امام خمینی(ره) و شکلگیری موج تازهای از بیداری اسلامی، این آرمان کوتاه، و تا حد زیادی دستیافتنی شده است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا تمدن اسلامی که اوج آن را در سه مقطع حیات مبارک پیامبر(ص) [به مثابه پیگذاری تمدن اسلامی]، قرن چهارم و پنجم هجری و عصر طلایی صفویه مشاهده میکنیم، از بین رفته است و امروز مسلمانان فاقد تمدن هستند که به دنبال احیاء تمدن اسلامی هستیم، یا بهتر است بگوییم تمدن اسلامی زنده است لکن فاقد بروز و ظهور و به طریق اولی اوج و شکوه میباشد؟در پاسخ به این سئوال، ذکر چند نکته ضروری است: اول آنکه تمدنها از دو بخش روح و کالبد تشکیل شدهاند؛ ممکن است کالبد یک تمدن، به دلایل گوناگون که فرصت ورود به آنها در این مجال نیست، دچار مرگ شود لکن روح یک تمدن- هرچند امکان ضعیف شدن آن وجود دارد- اما هرگز نمیمیرد. واقعیت این است که امروز طرح موضوع شکلگیری تمدن نوین اسلامی در طول تمدن اسلامیای که در گذشته دارای اوج و شکوه بوده است قابلقبول است، و نه در عرض آن چراکه بهرهگیری از تجارب و داراییهای تمدنی مسلمانان از صدر اسلام تا الان، در کنار عبرتآموزی از آن، به قدری ارزش دارد که نتوان از آن به سادگی گذشت. نکته دوم این است که گرچه شکلگیری تمدنها میتواند از بعضی قواعد یکسان تبعیت کند اما وقتی صحبت از تمدن نوین اسلامی میشود، لزوماً قرار نیست قالبهای قدیمیِ شکلگیری و اوج تمدن اسلامی تکرار گردد. به بیان دیگر، امروز تمدنسازی نوین اسلامی از بسترها و شرایطی برخوردار است که مقتضای آن، استفاده هوشمندانه از قالبها و روشهای تازه است. یک تفاوت اساسی که میتوان میان اوج گیری تمدن اسلامی در گذشته و امروز به آن توجه کرد، نقش بارز یک نظام اسلامیِ منسجم شیعی آن هم با محوریت ولی فقیه مبسوطالید در پدید آوردن آن است.هرچند نمیتوان انکار کرد که اوجگیری تمدن اسلامی در دوره های پیشین نیز بدون ظهور یک یا مجموعهای از حکومتهای اسلامی قوی و خوشفکر ممکن نبوده است لکن بررسیهای تاریخی نشان میدهد پیش از این، یک یا چند حکومت سیاسی مشخص نقش حداکثری در اوجگیری تمدن اسلامی نداشتهاند. وقتی صحبت از سهم بالای یک نظام اجتماعی و سیاسی در تمدنسازی به میان می آید، معمولاً پرسش از پروسهای یا پروژهای بودن شکلگیری تمدنها هم طرح میشود. در پاسخ میتوان گفت، پروژهای شدن تمدنسازی، فینفسه چیز بدی نیست بلکه آن عنصری که در بد یا خوب بودن آن موثر است تفکر و محتوایی است که در پشت آن قرار دارد؛ لکن نباید از نظر دور داشت که مطلقاً پروژهای تلقی کردن پدیدههایی نظیر تمدنسازی، بیش از اینکه مورد قضاوت ارزشی قرار گیرد، امری سادهلوحانه محسوب میشود چراکه معلوم نیست در عمل چنین چیزی میسر باشد. بر همین اساس، بهتر است بگوییم، در تمدن نوین اسلامی پروژه و پروسه هر دو هم زمان وجود دارند و حتی در مواردی با همدیگر ارتباط تعاملی نیز خواهند داشت. تقاوت دیگری که بین ظهور و اوج تمدن سابق و تمدن تازه میتوان به آن عنایت نمود، غلبه بُعد نرمافزاری تمدن جدید اسلامی بر بُعد سختافزاری آن و نیز قلمرو فرامرزی و جهانی تمدن نوین اسلامی است که البته تکنولوژیهای پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطاتی در این زمینه سهم بهسزایی دارند. در حقیقت، امروزه بسط منطقهای یا جهانی ارزشها و رفتارهای اسلامی مهمتر از تجسمبخشی به اندیشه و فرهنگ اسلامی در قالب معماری، صنعت و غیره است هرچند منطقهای و جهانیشدن ارزشها و رفتارهای اسلامی در بیشتر عرصههای زندگی مدنی میتواند اثرگذار باشد.یکی از بحث های مهمی که جا دارد در حد اشاره به آن توجه شود، اصل «عینیتیافتگی» در شکلگیری و اوج تمدنهاست. معنی اصل عینیتیافتگی این است که بالقوه بودن یک اندیشه و فرهنگ، و یا بُروز و ظهور نیافتن آن، هرقدر نیز که با ارزش تلقی شود، مساوی با وجود تمدن نیست؛ بلکه مهم این است که اندیشه و فرهنگ علاوه بر برخورداری از ظرفیت لازم برای تحقق عینی، پیروان هوشمند، توانا و باانگیزهای هم داشته باشد تا زمینه عینی شدن آن را فراهم نمایند. در اینصورت باید توجه داشت، وجود منابع فکری غنی اسلامی تا زمانی که در جامعه اسلامی عینیت پیدا نکنند، اطلاق تمدن اسلامی به آنها یا جامعهای که این منابع را در بطن خود حفظ کرده است- هر میزان نیز که سرمایهای عظیم و منحصربهفرد قلمداد شود- ممکن نیست.موضوع دیگری که میتوان به آن توجه نمود، شکلگیری تمدن نوین اسلامی صرفاً در قلمرو یک ملت- دولت مشخص یا در قلمرویی فراملی و حتی جهانی است. در اینجا ذکر چند نکته مفید است : اولاً. نطفهگیری و یا اوج یک تمدن میتواند در کانون یک ملت ـ دولت پدیدار گردد لکن تمدنهای قوی و پرظرفیت معمولاً در محدودهی مرزها نمیگنجند و به سرعت خود را به بیرون از مرزها سرایت میدهند بهطوریکه این سرایت گاه به نحوی است که نقش کانون مرکزیِ شکلگیری یا اوج تمدن محو میشود و کانونهای تازهای در عرض آن کانون بهوجود میآیند. ثانیاً. در شکلگیری و یا اوج تمدنها، تعاملات میان ملتها سهم بهسزایی دارند و این خود در میل تمدنها به بسطیابی و فراملی شدن ذینقش است. حال اگر بنا را بر ضرورت در نظر گرفتن قلمرویی فراملی برای تمدن نوین اسلامی در نظر بگیریم، موضوع وحدت اسلامی به منزله موضوعی مهم و تمدنساز به میان میآید. آنچه نباید از نظر دور بماند، نقش بارز تفرقه در عقبماندگی مسلمانان در طول تاریخ و ضدیت آن با تمدنسازی است، چیزی که در سدههای گذشته به درستی از سوی دشمنان اسلام فهم شده و توطئههای پیچیدهای را برای تفرقهپراکنی و تعمیق آن در دنیای اسلام از سوی آنها رقم زده است. با این ملاحظه، تردید نباید کرد، تا زمانی که امکان دستیابی به یک وحدت نسبی اما پایدار در بخشهای مهمی از دنیای اسلام فراهم نشود، شکلگیری و اوج تمدن نوین اسلامی، آن هم با گسترهای منطقهای و یا جهانی به دور از ذهن و غیرواقعی است.از سوی دیگر، نمی توان تمدن غرب مدرن را به عنوان رقیب و در عین حال، جدیترین دشمن تمدن نوین اسلامی فراموش کرد. به بیان واضح تر، تمدن نوین اسلامی نه تنها باید درباره تمدن غرب حرف جدی داشته باشد و مرز میان خود و آن را به روشنی ترسیم کند، بلکه انتظار می رود توان جلو زدن از آن در عرصه های علمی، تکنولوژیکی، صنعتی، رفاهی و غیره البته با مبانی و در مواردی با روشهای متفاوت را نشان دهد. تمدن نوین اسلامی این ادعا را دارد که قادر است با استقرار مردمسالاری دینی از یک سو و محوریتبخشی به نظام مترقی عدالت در تمامی عرصههای اجتماعی، زندگیای خالی از فقر، فساد، خشونت، پوچی و بیمعنایی را به بشر هدیه کند چیزی که تمدن غرب مدرن از اعطاء آن به بشر بازمانده است.شاید یکی از فرصتهای بسیار مهمی که امروز برای شکلگیری و اوج تمدن نوین اسلامی پیش روی ماست، همین شکست غرب در تحقق وعدههایی است که قرنها بشر را با آن دلخوش داشته و در قبال آن، عزیزترین سرمایه بشری یعنی دین ناب و الهی را از او گرفته است. امروز غرب با گرفتاریهای جدی روبروست. کاخ شیشهای نظام سرمایهداری ترکهای اساسی برداشته و جوامع غربی همچون بشکه باروتی است که هر لحظه ممکن است با انفجار خود، زمینهی افول و غروب این تمدن پردردسر و مخرب بشری را برای همیشه مهیا کند. گرچه مشکلآفرینیهای تمدن غربی برای نسلهای قرون ماضی فراوان است لکن آنچه امروز بیش از هر چیز نمایان شده است، نهادینه شدن بیعدالتی در نظامات غربی است؛ بنابراین، غیرطبیعی نیست که مهمترین فریاد معترضان امروز غرب، اعتراض به حاکمیت یک درصد بر نود و نه درصد از مردم باشد، چیزی که هماکنون مردم کشورهای غربی را به شدت رنج می دهد. به هرحال، مهم این است که درک کنیم در شرایطی موضوع شکلگیری تمدن نوین اسلامی مطرح است که دیگر خبری از قدرت گذشته غرب، رؤیای قبضه کردن همه جهان و کدخدایی غرب بر دهکده جهانی نیست. در حقیقت سالهاست که غرب وارد سرازیری افول شده لکن مهمترین تقلای آن این بوده تا این واقعیت از چشمان مردم دنیا مخفی بماند. موضوعی که در بحث تمدنسازی نباید از آن به هیچ وجه غافل شد، نقش منحصربهفرد علوم انسانی نه فقط در شکلگیری تمدن، بلکه در حفظ و مراقبت از تمدن است. دوستان عزیز دانشگاهی و حوزوی باید به وضوح بدانند که با علوم انسانی غربی و سکولار که ثمره آن پیش چشمان ماست نمیتوان به شکلگیری و اوج تمدن اسلامی فکر کرد. شاید دیگر بر کمتر کسی پوشیده مانده باشد که مغزافزار حرکت های عظیم مدنی و در عالیترین سطح آن، تمدنسازی، علوم انسانی است و این علوم تا زمانی که در اسارت انحصارگرایی معرفت شناختی و تحجر و دگماتیسم مدرن گرفتار باشند، نه تنها هیچ نقش موثری در شکلگیری تمدن نوین اسلامی نخواهند داشت بلکه عقبماندگیهای مسلمین را روز به روز تشدید خواهند ساخت. البته پرواضح است که این عرض به مفهوم نادیده گرفتن تجارب و دستاوردهای بشری در میدان علوم انسانی نیست چراکه روشن است که اوج تمدن پیشین اسلامی نیز خود در گرو روشنبینی متفکران و علماء دنیای اسلام و بازکردن آغوش مجامع علمی مسلمانان به روی افکار گوناگون است. اما یک تفاوت اساسی میان رویکرد آنها به دستاوردهای علمی بشر با رویکرد روشنفکران غربزده وجود دارد و آن، استفاده محققانه و حسابشده علمای روشنبین اسلامی از این دستاوردها و در نقطهی مقابل، استفاده مقلدانه و منفعلانه از این دستاوردها از سوی روشنفکرنماهاست چیزی که اگر صدها سال نیز تداوم یابد، هیچ چشمانداز روشنی را برای شکلگیری تمدن مستقل و باشکوه اسلامی پیش چشم مسلمانان جهان نخواهد گشود.به هر حال، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، هماکنون بحث از تمدن نوین اسلامی خود را در صدر موضوعات علمی مجامع علمی دنیای اسلام نشانده است و گریزی از پرداختن به آن نیست. در این موقعیت، مهمترین توصیه به محافل علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی، کنار گذاشتن شعارهای بیثمر چه در تایید و چه در ردّ آن، و ورود عالمانه و آزاداندیشانه در این بحث است. همانطور که عرض شد، در حال حاضر، صدها سئوال ریز و درشت دربارهی تمدن نوین اسلامی پیش روی ما قرار گرفته است که بدون احصاء، طبقهبندی و پاسخگویی به آنها نمیتوان به نگاهی جامع، عمیق و کارساز درباره تمدنسازی دست یافت.منبع: فصلنامه علوم انسانی اسلامی، شماره ۱۱ و ۱۲، پاییز و زمستان ۹۳.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
نشست «بررسی و نقد دیدگاه نیکی آرکدی درباره انقلاب اسلامی»برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
امروز نشست بررسی و نقد دیدگاه نیکی آرکدی درباره انقلاب اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2478519 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها دومین نشست از سلسله نشستهای علمی انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزتاریخ شفاهی زنان سیاسی و مبارز در دوران پهلوی دوم و انقلاب اسلامی - اخبار ایران و جهان |
تاریخ شفاهی زنان سیاسی و مبارز در دوران پهلوی دوم و انقلاب اسلامی شناسهٔ خبر 2482046 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها فائزه توکلی گزارشی از تاریخ شفاهی زنان فعال سیاسی و اجتماعی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۸۵-۱۳۴۲ می دهد به گزارش خبرگزاری مهر گزااعلام ریز برنامههای همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی» - اخبار ایران و جهان |
اعلام ریز برنامههای همایش جهان انسانی حکمت اسلامی شناسهٔ خبر 2482279 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به همت کانون اندیشه جوان و همکاری کارگروه فلسفه اسلامی مؤسسه اشراق همایش جهان انسانی حکمت اسلامی امروز و فردا در دانشگاه تهران برگزار مینشست «کاریکاتورها در فرانسه و نیاز به گفتگوی تمدن ها» برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
نشست کاریکاتورها در فرانسه و نیاز به گفتگوی تمدن ها برگزار میشود شناسهٔ خبر 2474550 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها سخنرانی کاریکاتورها در فرانسه و نیاز به گفتگوی تمدن ها برای رسیدن به جهانی عاری از خشونت به همت مدیریت همکاری های علمی و بین المللیبرگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع «ماهواره و جمهوری اسلامی» - اخبار ایران و جهان |
توسط موسسه طلوع برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع ماهواره و جمهوری اسلامی شناسهٔ خبر 2474560 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها دومین جلسه از سلسله جلسات کرسی های آزاد اندیشی موسسه طلوع با عنوان ماهواره و جمهوری اسلامی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مامكان تأسيس علوم انسانی اسلامی بررسی شد - اخبار ایران و جهان |
با ارائه دادجوی و نقد قائمینيا امكان تأسيس علوم انسانی اسلامی بررسی شد شناسهٔ خبر 2477997 جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها با ارائه دكتر دادجوی و نقد دكتر قائمینيا و دكتر موحدابطحی نشست امكان تأسيس علوم انسانی اسلامی برگزار شد به گزارش خبرگزاریروششناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامیسازی معرفت - اخبار ایران و جهان |
در مقاله پژوهشی بررسی شد روششناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامیسازی معرفت شناسهٔ خبر 2475254 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۸ دین و اندیشه > سایر باوجودتألیفات فراوانی درحوزه تعلیم وتربیت اسلامی داریم تلاشهای پژوهشی اندک درباره بنیانهای معرفتشناختی و روششناختی پژوهجدیدترین کتاب درباره شیعیان عربستان منتشر شد - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
استاد دانشگاه کمبریج منتشر کرد جدیدترین کتاب درباره شیعیان عربستان منتشر شد شناسهٔ خبر 2472770 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب سعودی های دیگر تشیع اختلاف وفرقه گرایی عنوان جدیدترین کتاب دکتر توبی متیسن استاد دانشگاه کمبریج است که درباره تشیع سعزم قاریان شاخص جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای تلاوت در کشور - اخبار ایران و جهان |
عزم قاریان شاخص جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای تلاوت در کشور شناسهٔ خبر 2474179 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی افتتاحیه اولین دوره آموزش عالی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان شاخص جمهوری اسلامی ایران دیروز ۵ بهمن برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر ایناطلاعيه سازمان دارالقرآن درباره تجديد بيعت جامعه قرآنی با امام و رهبری - اخبار ایران و جهان |
اطلاعيه سازمان دارالقرآن درباره تجديد بيعت جامعه قرآنی با امام و رهبری شناسهٔ خبر 2474074 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی سازمان دارالقرآنالكريم با صدور اطلاعيهای از تمامی فعالان قرآنی و عموم مردم قرآنی كشورمان برای حضور در مراسم تجديد ميثاق با آرايران پايهگذار مکاتب فلسفه اسلامی است - اخبار ایران و جهان |
آيتالله اعرافی در صربستان ايران پايهگذار مکاتب فلسفه اسلامی است شناسهٔ خبر 2478758 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئيس جامعةالمصطفی العالميه ص ايران را مهد تفکر فلسفی به ويژه تفکر فلسفه اسلامی دانست و افزود مهمترين و فاخرترين مکاتب فلسفه اسلامینشست «نظریه دولت - تمدن با تأکید بر آراء ابنخلدون» برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
با همکاری جامعه المصطفی ص واحد تهران نشست نظریه دولت - تمدن با تأکید بر آراء ابنخلدون برگزار میشود شناسهٔ خبر 2472751 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نخستین نشست از سلسه نشست های تخصصی همایش ملی علم اجتماعی مسلمین با موضوع نظریه دولت ـ تمدنشماره پاییز و زمستان فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد - اخبار ایران و جهان |
با پرونده ویژه تمدن سازی نوین اسلامی شماره پاییز و زمستان فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد شناسهٔ خبر 2474228 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها یازدهمین و دوازدهمین شماره فصلنامه پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمکتاب «عرفان اسلامی در آيينه مطالعات معاصر» منتشر شد - اخبار ایران و جهان |
کتاب عرفان اسلامی در آيينه مطالعات معاصر منتشر شد شناسهٔ خبر 2478788 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب عرفان اسلامی در آيينه مطالعات معاصر به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب عرفان اسلامی دربزرگترین کتابخانه تخصصی اسلامی در آلمان ساخته شد - اخبار ایران و جهان |
بزرگترین کتابخانه تخصصی اسلامی در آلمان ساخته شد شناسهٔ خبر 2476812 جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان این کتابخانه بزرگ و بی نظیر با کمک محققین و دانشمندان و خیرین جهان اسلام ساخته شده مکانی مناسب برای تحقیقات اسلامی در غرب است به گزارش خبرگزاری مهر بهنگاهی به زندگانی وشخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی/ گفتار علما درباره حضرت - اخبار ایران و جهان |
به مناسبت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی نگاهی به زندگانی وشخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی گفتار علما درباره حضرت شناسهٔ خبر 2473336 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ستایشهایی كه ائمه معصومین ع از وی به عمل آورده اند نشان دهنده شخصیت علمی و مورد اعتماینفوگرافی نظرات ملکیان، خسروپناه و عبدالکریمی درباره نسبت عقل و دین - اخبار ایران و جهان |
اینفوگرافی نظرات ملکیان خسروپناه و عبدالکریمی درباره نسبت عقل و دین شناسهٔ خبر 2475503 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان در این اینفوگرافی نظرات این اساتید در پاسخ به سوالاتی چون آیا دین قابل اثبات است آیا عقلانی است آیا بین عقل و دین تعارض است آیا د-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها