تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806427001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سقف و سازه سودگرایی بر ستون بی‌طرفی بنا شده است - اخبار ایران و جهان |


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست بررسی بی‌طرفی و سودگرایی اخلاقی؛
سقف و سازه سودگرایی بر ستون بی‌طرفی بنا شده است

 اخلاق


شناسهٔ خبر: 2478000 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

حسین سورکی گفت: انگاره و آموزه بی‌طرفی، فصل ممیزه سودگرایی از دیگر نظریه های پیامد‌گرا بوده است. تا آنجا که می‌توان ادعا و اذعان کرد که سقف و سازه سودگرایی بر ستون بی‌طرفی بنا شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، پنجاهمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع بی طرفی و سودگرایی اخلاقی با ارائه بحث حسین سورکی و با حضور اعضاء در اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. گزارشی کوتاه از این نشست را با هم می خوانیم:

بی طرفی impartiality ، به رغم تحلیل و تفسیر‌های گوناگون و بی آنکه تفسیر و تحلیل روشن و متفق علیهی  از آن ارائه شده باشد، همواره یکی از مفاهیم کلیدی و تأمل بر انگیز در حوزه فلسفه اخلاق- به حساب آمده و حتی به عنوان اساس و عصاره نگاه و نگرش اخلاقی شمرده شده است.بی طرفی گاه به عنوان یک ویژگی و یا یک صفت/ فضیلت اخلاقی و گاه به مثابه یک آزمون و معیار مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می رسد روی‌ هم رفته بی‌طرفانه عمل‌کردن در سیاق‌های مختلف، امری اخلاقی تلقی شده است، اما این مسأله که از چه جهتی و در قبال چه کسی می‌توان و باید بی‌طرف بود از مباحث تأمل‌بر‌انگیز و معرکه آرا و انظار بوده و هست.

البته، بی‌طرفی - با معنا و تفسیری ویژه و متفاوت - یکی از شاخصه های نظریه سودگرایی اخلاقی (moral utilitarianism) نیز بوده و هست و سودگرایان-چه سودگرایان کلاسیک مثل بنتام (Jeremy Bentham)) و جان استوارت میل (John Stuart Mill) و چه سودگرایان مدرن و معاصر همانند پیتر سینگر (Peter Singer) بر این اصل و آموزه تأکید و تکیه داشته‌اند.

انگاره و آموزه بی‌طرفی، فصل ممیزه سودگرایی از دیگر نظریه های پیامد‌گرا (consequential viewes) و وجه و ویژگی اصلی و مشترک بیشتر و بلکه همه تقریرهای متنوع و گونه‌گون سودگرایانه بوده است، تا آنجا که می‌توان ادعا و اذعان کرد که سقف و سازه سودگرایی بر ستون بی‌طرفی بنا شده است. 
 سودگرایان، تنها معیار درستی و نادرستی اعمال را برآورد نتایج و سود و ثمراتی می دانند که به بار می‌آورد و البته تأکید دارند که عامل اخلاقی، در روند و فرایند کیل و مکیال و مقایسه و محاسبه پیامدها و سود و ثمرات ببار آمده از آن باید کاملا بی طرفانه عمل کند، به این معنا که تنها باید بدنبال محاسبه و سنجش سود و لذت‌ها و بیشینه‌ کردن (maximizing) خیرات و سود و ارتقای سطح رفاه جمعی و همگانی باشد و -در مقام اجرای اصل سود - به هیچ رو، روابط و علقه و علاقه‌های شخصی اش را -با آنها که در دایره تأثیر فعل او قرار دارند -دخالت ندهد.از همین رو - در مقام سنجش و مقایسه نتایج -این مسئله که بهره‌وران از سود و لذت، ممکن است چه رابطه و نسبتی با عامل اخلاقی داشته باشند، هیچ اهمیتی ندارد و اصلاً نباید به‌ حساب آید و  به تعبیر و تاکید صریح بنتام: «هر فردی تنها یک نفر به‌حساب می‌آید نه بیشتر[۱]». از این منظر، اساساً نادیده ‌انگاشتن ملاحظات شخصی و روابط انسانی در نظر سودگرایان، یکی از پیش‌شرط های به‌ حداکثر رساندن سود و رفاه است.البته باید در نظر داشت که الزام بر بی‌طرفی، به یک معنا برآمده از ماهیت و رویکرد تجمیعی (aggregative) سودگرایی اخلاقی است و از این منظر اگر یک سودگرا – با تاکید بر پیامدگرایی و یگانه الزام اخلاقی‌‌اش، یعنی تجمیع و بیشینه سازی سود - بخواهد در باور به انگاره سودگرایانه اش سازگار و  منسجم باشد، به ناگزیر باید به رویکرد و رویه بی‌طرفانه معتقد و بلکه ملتزم باشد. به بیان دیگر، ماهیت تجمیعی و بیشینه‌نگر سودگرایی مقتضی و مستلزم رفتار بی‌طرفانه است.
 این تأکید تام و تمام بر بی‌طرفی، به همان اندازه که در ساختار سودگرایی برجسته و بنیادین بوده و هست، مناقشه بر‌انگیز و مورد انتقاد نیز بوده و بسیاری از فیلسوفان از زاویه نقد این آموزه و الزام، به نقد سودگرایی دست یازیده‌اند.در نظر بسیاری، تجمیع و بیشینه سازی سود و لذات به هر بهانه و حتی به بهای گزاف بی توجهی به روابط انسانی -همانند علقه‌های مادری و فرزندی- با شهودات و ارتکازات درونی آدمی سازگار نیست و از این منظر بی‌طرفی و الزام بر رفتار بی‌طرفانه، سودگرایی را به اخلاق خشک و بی‌روحی تبدیل می‌کند که تمام تمایزات و ویژگی‌های منشی افراد را نادیده می‌انگارد و بالمال به نقض و نادیده انگاشتن کرامت انسانی می انجامد.همچنین در نگاه برخی، باور و التزام به بی طرفی در سیاق سودگرایی، به معنا و مستلزم تن دادن به الزامات اخلاقی طاقت فرسا و شاق است و از این منظر سودگرایی نظریه‌ای بسیار سخت گیرانه و با الزامات طاقت‌فرسا  و فراتر از تاب و توان آدمیان خواهد بود و از این منظر نیز نمی‌تواند شاخصه‌های یک نظریه اخلاقی موجه و قابل قبول را داشته باشد.

خلاصه اینکه بی‌طرفی به رغم آنکه آموزه‌ای مهم و محوری و یکی از اضلاع رییسه همه تقریرهای سودگرایانه – چه کهن و چه نو پدید-به شمار می‌آید، همواره مناقشه بر‌انگیز و مهمل و مستمسکی  برای نقد سودگرایی نیز بوده است و بی‌تردید، تحلیل معنا و مفهوم بی‌طرفی و جایگاه آن در سیاق و ساختار سودگرایی و تامل در لوازم و پیامدهای اعتقاد و التزام به آن، آشکارا و به‌خوبی نقاط ضعف و کاستی سودگرایی را بازنمایانده و برجسته خواهد کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن