تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته و عملش دو چندان است. دعاى روزه دار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830171084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهيت و چيستي تقوا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ماهيت و چيستي تقوا
نویسنده : تنظيم‌كننده: جواد اسكندري 
يكي از اساسي‌ترين مفاهيم ديني و قرآني كه در كلام علما هم بسيار مورد توجه و تأكيد قرار گرفته و گاهي اساس تربيت ديني شناخته مي‌شود، مفهوم «تقوا» است. اگر معناي دقيق و اصلي تقوا به عنوان يك كليد‌واژه ديني مشخص نشود، آنگاه نصايح علما و توصيه‌هاي آنان به تقوا، آنگونه كه بايد سودبخش نخواهد بود. در اين نوشته بخش‌هايي از جلد پنجم كتاب «آشنايي با قرآن كريم» استاد مطهري با همين موضوع انتخاب و تنظيم شده است. ترجمه ناكامل از كلمه تقوا تقوا را گاهي در ترجمه‌ها به «ترس» و گاهي به «اجتناب» ترجمه مي‌كنند و اگر بعد از آن «خدا» ذكر شده باشد، مي‌گويند يعني از خدا بترسيد، و اگر «معصيت» ذكر شده باشد، مي‌گويند معنايش اين است كه از معاصي اجتناب كنيد. ولي مفهوم كلمه تقوا نه اجتناب است و نه ترس. البته تا حدي ملازم با اين دو هست، يعني هر جا كه تقوا باشد خشيت الهي هم هست و هر جا كه تقوا باشد اجتناب از معاصي هم هست. ولي خود اين لغت معنايش نه اجتناب است و نه ترس. حضرت امير (ع) در خطبه 112 مي‌فرمايند: «تقواي الهي سبب اجتناب از معاصي و سبب ترس از خدا مي‌شود» يعني اجتناب از معصيت و ترس از خدا را به عنوان دو لازم براي تقوا ذكر كرده نه عين تقوا. معناي تقوا به عنوان يك حالت روحي و معنوي تقوا از ماده «وَقْي» است. وقي يعني نگهداري. تقواي از معاصي در واقع معنايش «خودنگهداري» است. متقي باش يعني خودنگهدار باش. خود اين، يك حالت روحي و معنوي است كه از آن تعبير به «تسلط بر نفس» مي‌كنند. اينكه انسان بتواند خود بر خود و در واقع اراده و عقل و ايمانش بر خواهش‌ها و هوس‌هايش تسلط داشته باشد به طوري كه بتواند خودش خودش را نگه دارد، اين نيروي خودنگهداري اسمش تقوا است. «تقواي از گناه» معنايش اين است كه خود را نگه دار از اينكه گرفتار گناه شوي و «تقواي از خدا» معنايش اين است كه خود را نگه دار از اينكه گناه كني و در اثر گناه كردن در معرض خشم الهي قرار بگيري. معادل فارسي تقوا هميشه گفته مي‌شود تقواي الهي داشته باشيد، لغتي در زبان فارسي وجود ندارد كه به جاي كلمه «تقوا» بگذاريم ولي با يك جمله اين معنا قابل بيان است، در واقع تقوا «خود را نگهداري كردن» است. به اين معنا كه انسان خود بر خود مسلط باشد و اين نشان مي‌دهد كه انسان دو «خود» دارد، يك خودش خود حقيقي است و خود ديگرش ناخود است، و در واقع تقوا تسلط خود است بر ناخودي كه انسان آن ناخود را خود مي‌داند. تقوا در نهج‌البلاغه در نهج‌البلاغه تعبيراتي درباره تقوا هست كه از جنبه رواني بسيار لطيف و عالي است. در خطبه 189 مي‌فرمايد: «فَصونوها وَ تَصَوَّنوا بِها» يعني تقوا را نگه داريد و خود را به وسيله تقوا حفظ كنيد. خيلي عجيب است! شما تقوا را نگه داريد و تقوا شما را نگه دارد. آيا اين دوْر است؟ نه. مثل اين است كه انسان لباس را نگه مي‌دارد و لباس انسان را. انسان لباس را نگه مي‌دارد از اينكه گم شود يا دزد ببرد و لباس انسان را نگه مي‌دارد از اينكه سرما يا گرما بخورد. اين دو با هم منافات ندارند. مي‌فرمايد شما تقوا را نگه داريد و تقوا شما را نگه دارد. در خطبه 289 حضرت مي‌فرمايند: «شما را سفارش مي‌كنم به اينكه از خدا براي رسيدن به تقوا كمك بخواهيد و از تقوا براي رسيدن به خدا كمك بگيريد.» معناي حقيقي تقوا شايد اين حديث را مكرر خوانده باشيم كه پيغمبر اكرم (ص) از جايي عبور مي‌فرمودند، ديدند عده‌اي از جوانان مسلمين از اين راه كه سنگ بزرگي را بلند مي‌كردند، مشغول زورآزمايي هستند، فرمودند: از همه شما قوي‌تر آن فردي است كه وقتي شهوت و طمعش به هيجان در‌مي‌آيد بتواند بر آن مسلط باشد، و آن كسي است كه وقتي بر چيزي خشم مي‌گيرد بتواند بر خشم خودش مسلط باشد. اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايد: «اَشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبَ هَواهُ» از همه مردم شجاع‌تر كسي است كه بر هواي نفسش غالب باشد. پس روح تقوا همان خود‌نگهداري است. اگر انسان بتواند بر نفس خودش در آن حد مسلط باشد كه بر جبن خودش مسلط باشد، بر بخل و حسد و خشم و طمع و آز و حرص خودش مسلط باشد، اين اسمش تقوا است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن