واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با سخنرانی عشاقی، سلیمانی امیری و دلیر
نشست علمی "موضوع فلسفه" برگزار شد/ فلسفه اولی را باید از نو ساخت
شناسهٔ خبر: 2470020 سهشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
فلسفه اولی را باید از نو ساخت؛ چون به دنبال تبدیل موضوع فلسفه، محمولات گزارههای فلسفی، و خود گزارههای فلسفی نیز تغییری بنیادین میكنند، و بسیاری از دعاوی فلسفی به گونه دیگری باید طرح شود. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسین عشاقی ارائه دهنده موضوع فلسفه در ابتدای این نشست در پاسخ به این پرسش که فلسفه اولی در باره چه سخن میگوید، و احكام و اوصاف چه موضوعی را بیان میكند گفت: پاسخی كه اغلب فلاسفه حكمت مشائی، اشراقی و متعالی به این پرسش دادهاند، این است كه فلسفه اولی در باره «هستی» بهمعنای مطلق «واقعیت» بدون این كه به خصوصیتی مقید شود، بحث میكند، و احكام ان را اثبات مینماید؛ انها از چنین موضوعی گاهی با عنوان «وجود مطلق» یاد میكنند، گاهی با عنوان «موجود از ان جهت كه موجود است» و گاهی با عنوان «حقیقت وجود» كه همه به یك حقیقت برمیگردند.وی افزود: درستی چنین پاسخی وابسته به این است، كه وجود یا موجودی كه این فلاسفه ان را به عنوان موضوع فلسفه پذیرفتهاند، حكمپذیر باشد و احكامی داشته باشد؛ زیرا اگر چنین وجود یا موجودی، حكم پذیر نباشد، و اتصافش به احكامی، ممكن نباشد، برای فیلسوف و فلسفه، مجالی باقی نیست كه سخن از احكام ان بگوید.عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه همچنین ادامه داد: با توجه به اثار بزرگان هر سه مشرب فلسفی پیشین، روشن میگردد كه انها، بدون هیچ استدلالی، حكم پذیری وجود یا موجود، و امكان اتصافش را به احكام، امری مسلم و قطعی الصدق پنداشتهاند؛ ولی به عكس، از اثار عرفانی فهمیده میشود كه عرفاء بر خلاف فلاسفه، ثبوت هر گونه حكمی را برای «وجود مطلق»، نفی و انكار میكنند، و میگویند «وجود» از ان جهت كه وجود است، هیچ اسم و رسمی ندارد و متصف به هیچ حكمی نیست.عشاقی گفت: با وجود چنین اختلافی بین بزرگان فلاسفه و عرفاء نمیتوان بدون تحقیق و بررسی، جانب یك دسته را گرفت، بلكه باید با اقامه برهان روشن گردد كه ایا «وجود» حكم پذیر است یا نه، ایا امكان اتصاف به حكمی را دارد یا نه؛ زیرا اگر وجود، حكم پذیر باشد، میتوان ان را موضوع فلسفه اولی قرار داد و راهی را رفت كه فلاسفه مشائی یا اشراقی یا متعالی رفتهاند، و اگر حكم پذیر نباشد، نمیتوان انرا موضوع فلسفه قرار داد، و به دنبالش، باید موضوع دیگری را برای فلسفه ارائه كرد، و این به این معنا است كه فلسفه اولی را باید از نو ساخت؛ چون به دنبال تبدیل موضوع فلسفه، محمولات گزارههای فلسفی، و خود گزارههای فلسفی نیز تغییری بنیادین میكنند، و بسیاری از دعاوی فلسفی به گونه دیگری باید طرح شود، و به شكل دیگری باید تحلیل و اثبات گردد، و در اینجا است كه باید گامهای نوینی در فلسفه برین برداشته شود. در ادامه این نشست علمی حجج اسلام و المسلمین سلیمانی امیری و دلیر نیز به نقد موضوع مورد بحث پرداختند. لازم به ذکر است این نشست دوشنبه ۲۹ دی ماه ۹۳ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]