تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804762972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجتهاد شیعی اجتهاد مدرن است/ مجتهد باید همیشه در حال تجدد باشد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: موسوی بجنوردی:
اجتهاد شیعی اجتهاد مدرن است/ مجتهد باید همیشه در حال تجدد باشد

موسوی بجنوردی


شناسهٔ خبر: 2469245 سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
دین و اندیشه > اندیشمندان

آیت الله بجنوردی گفت: نواندیشی نوعا در جاهایی است که موضوع عوض می‌شود. برای همین نواندیشی فقیهی را می‌خواهد که تغییر موضوعات را متوجه بشود و کاملا درک بکند. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدحسن موسوی بجنوردی، در گفت‌و‌گو با شماره پنجم از نشریه «گفتمان الگو» اصلی‌ترین مولفه نواندیشی دینی را توجه به موضوعات جدید عنوان کرده و می‌گوید: «نواندیشی نوعاً در جاهایی است که موضوع عوض می‌شود. برای همین نواندیشی، فقیهی را می‌خواهد که تغییر موضوعات را متوجه بشود و کاملا درک بکند. باید حضور در دنیا داشته باشد؛ یعنی ننشیند در حجره مدرسه فقط خودش را ببیند و یک سری کتاب‌های قدیمی را.»به نظر آیت الله بجنوردی: «نواندیشی این است که بیاید موضوعات فقهی را با مسایل روز تطبیق بدهد. وقتی موضوعات فقهی را با مسایل روز، تطبیق داد، می‌بینم در جامعه عقلاً نیکو پنداشته می‌شود. ما یک احکام تعبدی داریم، تعبد محض است. ما با تعبد محض کاری نداریم. قانون گذار یک چیزی گفته، آن را نمی‌شود کاری کرد. اما اکثر موضوعات فقهی عقلایی است.»وی در این باره تأکید می‌کند: «اجتهاد شیعی اجتهاد مدرنی است؛ یعنی بر اساس حکم عقل که یکی از منابع مهم فقیه در مقام استنباط هست، در مسایل عقلایی غیرتعبدی باید عنصر زمان و مکان را در نظر بگیرد و فتوا بدهد. در مسایل تعبدی محض کاری با این‌ها ندارد. نماز صبح دو رکعت است، نماز مغرب سه رکعت است، مغرب از اول فلان است تا آخر فلان. این‌ها تعبدیات است، اما مسایل عقلایی فرق می‌کند. اکثر احکام اسلام عقلایی است. وقتی احکام اکثرش عقلایی بود، باید زمان و مکان را نیز دخالت بدهیم.»این استاد حوزه علمیه معتقد است: «وقتی دینی به این گستردگی از حیث مکان، و از حیث زمان است، شما نمی‌توانید بگویید که عنصر زمان و مکان در آن دخالت ندارد، باید عنصر زمان و مکان دخالت داشته اشد. لذا فقه شیعی عقل را جزء منابع تشریع می‌داند. نکته‌اش چه است؟ چرا ما عقل را جزء منابع تشریع می‌دانیم؟ چون به اعتقاد ما فقه اسلام، متعلق به یک زمان و یک مکان نیست، تا قیام قیامت این دین هست. حضرت مهدی(عج) هم ظهور می‌کنند تا اسلام واقعی را بیان کنند.»وی در مورد تقلید از مجتهدان نواندیش می‌افزاید: «امروز اگر بخواهیم تقلید بکنیم، اتفاقا باید از یک فقیه نواندیش تقلید بکنیم. اعلمیت یعنی چه؟ یعنی به فقه اسلام از بقیه دانا‌تر باشد، چه کسی دانا‌تر است؟ کسی که عنصر زمان و مکان را دخالت می‌دهد و موضوع‌شناسی می‌کند.»رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی درباره دشواری اجتهاد می‌گوید: «اجتهاد امروز مشکل است، مثل سابق نیست. یک مجتهد باید تمام مسائل روز را بداند، باید همیشه در حال تجدد باشد. این طور نیست یک رساله بنویسد و تمام شد. توضیح المسائل ما باید عوض بشود، باید مسائل روز را هم بگذارد، باید موارد ابتلاء را بگذارد و مسائل جدیدی هم که می‌آید باید در نظر بگیرد. هر سه، چهار سال باید توضیح المسائل‌ها عوض بشود، جور دیگر بیاید. این طور نیست که حکم خدا عوض شده باشد، حکم خدا عوض نمی‌شود، محال است، «حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامة» موضوعات عوض می‌شود. وقتی موضوع عوض شد، حکم هم تابع موضوع است. نسبت حکم به موضوع نسبت معلول به علت است.»بجنوردی به تفاوت نواندیشی دینی با روشنفکری دینی نیز اشاره کرده و درباره آن می‌گوید: «روشنفکری دینی‌‌ همان مدرنیزاسیون دین است و به باورهایی که نسبت به دین دارد، طوری نگاه می‌کند که با وضعیت جدید، با وضعیت امروز، با عقلانیت امروز، کاملا تطابق داشته باشد؛ یعنی عقلانیت را محک قرار می‌دهد. اگر دید که نه، دین با وجود این معنا مخالف است، به عنوان تعبد قبو ل می‌کند، والا آن باورهای دینی را با این روشنگری دینی توجیه می‌کند.»آیت الله بجنوردی در پایان با تأکید بر اینکه: «جامعه اسلامی نمی‌تواند فاصله‌ای از عقلانیت بگیرد. چون احکام عقلایی باید بر اساس عقل عملی باشد» می‌گوید: «چشم جهان اسلام امروز به حوزه‌های علمیه ما به خصوص به حوزه قم روشن است و امیدواریم قم بتواند مرکز تحرک مسایل فقهی اسلامی و مورد ابتلاء جامعه باشد.»...........................................................*گفت‌و‌گوی فوق الذکر در صفحات ۹۲ تا ۹۴ از شماره پنجم نشریه «گفتمان الگو» با عنوان «تنها باید از فقیهان نواندیش تقلید شود» منتشر شده است.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن