تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798763553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولويت‌هاي نظامي امريكا در سال 2015 كدام‌ها هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اولويت‌هاي نظامي امريكا در سال 2015 كدام‌ها هستند؟
آمریکا 350 هزار نیرو در منطقه آسیا-اقیانوس آرام دارد که بیشتر آنها متعلق به نیروی دریایی است و پنج کشور از هفت کشور دارای پیمانهای ائتلاف با آمریکا نیز در این منطقه هستند.
نویسنده : دکتر سید رضا میرطاهر 
جوان آنلاين: سنای آمریکا لایحه بودجه دفاعی ۲۰۱۵ این کشور را در ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) به میزان ۵۷۷ میلیارد دلار تصویب کرد. ۶۴ میلیارد دلار از این مبلغ برای ماموریت‌های خارجی اختصاص یافته و مبلغ ۴/۳ میلیارد دلار نیز برای اعزام نیروهای مسلح به مناطق تحت نفوذ داعش در نظر گرفته شده است. این لایحه که پیشتر در مجلس نمایندگان تصویب شده بود، با ۸۹ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف، از تصویب سناتورهای آمریکایی گذشت. بودجه دفاعی آمریکا باید برای تکمیل مراحل قانونی، به امضای اوباما برسد.
کاهش 20 درصدی با توجه به تصویب بودجه دفاعی 2015 آمریکا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده که در راستای برنامه صرفه‌جویی در سال مالی پیش رو، بودجه‌اش را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. این صرفه‌جویی شامل نیروهای ارتش آمریکا در خارج از خاک این کشور هم می‌شود. بدین ترتیب پنتاگون قصد دارد هزینه‌ نیروهای نظامی این کشور در سال آینده مالی را یک پنجم کاهش دهد. این رقم به ۵۱ میلیارد دلار (۴۳ میلیارد یورو) خواهد رسید. کاهش 51 میلیارد دلاری بیشترین کاهشی است که در بودجه وزارت دفاع آمریکا از زمان حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ صورت گرفته است. بالاترین رقم بودجه پنتاگون برای نیروهای نظامی خارج از خاک آمریکا مربوط به سال ۲۰۰۸ و زمان ریاست جمهوری جرج بوش بود. در آن زمان ۱۶۵ هزار سرباز آمریکایی در خاک عراق حضور داشتند. بودجه نیروهای نظامی آمریکا در خارج از خاک این کشور در حال حاضر بالغ بر ۶۴ میلیارد دلار است. بخشی از برنامه صرفه‌جویی در این بودجه با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اجرا شده است. طبق برآوردهای انجام‌شده، بودجه نظامی آمریکا تا سال ۲۰۱۶ به ۵۳۴ میلیارد دلار خواهد رسید.


اولويت‌هاي نظامي امريكا در سال 2015 كدام‌ها هستند؟


تعطیلی پایگاهها این در حالی است که امریکا طی طرحی، تاسیسات غیر فعال و اضافی خود را در اروپا تعطیل می کند. مارک رایت، سخنگوی وزارت دفاع امریکا 20 دی ماه ضمن اعلام این خبر گفت كه یکپارچه سازی تاسیسات امریکا در اروپا باعث افزایش کارآمدی شده و منافع آن در نهایت به کشورهای میزبان نیز بازمی گردد. پنتاگون روز پنجشنبه 18 دی اعلام کرد قصد دارد در چارچوب طرح کاهش بودجه‌ خود در ۱۰ سال آینده 15 پایگاه نظامی را در اروپا تعطیل کند. وزارت دفاع امریکا در نظر دارد با این اقدام، سالانه پانصد میلیون دلار صرفه‌جویی کند. قرار است پایگاه هوایی امریکا در انگلیس و 14 پایگاه دیگر در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا و پرتغال تعطیل و اداره آنها به دولت‌ این کشورها واگذار شود. پنتاگون همچنین افزود در طول چند سال آینده حدود 2000 نظامی امریکایی، انگلیس را ترک می‌کنند و این بزرگترین گام در جهت یکپارچه سازی نیروهای نظامی در اروپا محسوب می‌شود. چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا اذعان کرد این اقدام سبب می‌شود در کشورهای مذکور برخی مشاغل از بین برود اما این تغییرات برای کمک به حداکثر رساندن قابلیت‌های نظامی‌ امریکا در اروپا لازم است. امریکا بیش از 64 هزار نظامی در اروپا دارد که عمدتا در آلمان، ایتالیا و انگلیس مستقر هستند.
تغيير اولويت ها کاهش حضور آمریکا در کشورهای اروپایی بیانگر تغییر اولویت های این کشور و رویکرد آن درباره مخاطرات مختلف از جمله مخاطرات اقتصادی و امنیتی بخصوص از جانب چین است. وزارت دفاع آمریکا با هدف کاهش هزینه های نظامی خود تصمیم دارد با کاهش شمار نیروهای آمریکایی در اروپا حضور خود را در قاره سبز به سبب مسائل مالی کاهش دهد و طی یک دهه آینده یک هزار میلیارد دلار (یک تریلیون دلار) در هزینه های خود صرفه جویی کند. این امر نشان‌دهنده نگاه آمریکا به مخاطرات آینده است. بر همین اساس تصمیم گرفته است پانزده پایگاه خود در اروپا را تعطیل کند و آنها را تحویل کشورهای میزبان این پایگاه ها دهد که اولین آن ها در انگلیس و آلمان قرار دارند. این اقدام سالانه پانصد میلیون دلار برای آمریکا صرفه جویی به همراه خواهد داشت که آمریکا می تواند از این مبلغ برای حمایت از طرح این کشور جهت تجهیز متحدان اروپایی خود به سلاح استفاده کند. با اجرای این طرح، کشورهای اروپایی که پایگاه های آمریکایی در آنها قرار دارند، حدود یک هزار و صد شغل را از دست می دهند و ناچار خواهند بود هزینه های نظامی خود را برای راه اندازی تاسیساتی که آمریکا تصمیم به تخلیه آنها گرفته است، افزایش دهند که با توجه به بحران های اقتصادی پی در پی، فشارهای مالی را بر این کشورها افزایش خواهد داد. کاهش حضور آمریکا در اروپا، یادآور عقب نشینی این کشور از افغانستان و قبل از آن عراق است که پس از گرفتار کردن مردم این کشورها در جنگی که هنوز هم ادامه دارد، صورت می گیرد. به این ترتیب به نظر می رسد قاره اروپا نیز با شدتی کمتر با همان سرنوشت روبرو شده و جایگاه آن در فهرست اولویت های آمریکا تنزل کرده است.

تمرکز بر منطقه آسیا- اقیانوس آرام آمریکا در شرق آسیا یعنی منطقه آسیا –اقیانوس آرام به یک تهدید اقتصادی و امنیتی رو به رشد یعنی چین می نگرد که مقابله با آن به ترسیم نقشه جدیدی برای استقرار نیروهای نظامی آمریکا در جهان نیاز دارد. بدین ترتیب با وجود تشدید بحرانها در خاورمیانه و نیز افزایش رویارویی ناتو با روسیه در شرق اروپا، آمریکا اعلام کرده که هم‌چنان تمرکز خود را بر منطقه آسیا - اقیانوس آرام قرار داده است. در این زمینه جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در اواسط 2014 اعلام کرد که علیرغم این واقعیت که در حال حاضر رخدادهای زیادی در سراسر جهان در حال بروز است و پنتاگون همچنان درباره این مسائل به بحث و بررسی می‌پردازد اما موضوع اصلی مباحثات در وزارت دفاع آمریکا و توجه پنتاگون بیشتر به سوی منطقه آسیا-اقیانوس آرام معطوف است. آمریکا 350 هزار نیرو در منطقه آسیا-اقیانوس آرام دارد که بیشتر آنها متعلق به نیروی دریایی است و پنج کشور از هفت کشور دارای پیمانهای ائتلاف با آمریکا نیز در این منطقه هستند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در عین حال تاکید کرد که البته این به آن معنا نیست که ما توجه و تمرکز خود را به سایر نقاط جهان از دست بدهیم. ما می‌دانیم که تعهدات امنیتی در سراسر جهان به ویژه در خاورمیانه، آفریقا و اروپا داریم و به همکاری مستحکم خود با این کشورها و بر اساس این تعهدات ادامه می‌دهیم و نسبت به این مناطق بی توجه نیستیم. کربی در عین حاال بر این مساله تاکید کرد که "استراتژی دفاعی وزارت دفاع آمریکا این امکان را فراهم می آورد تا ضمن توجه خاص به برقراری توازن مجدد در آسیا – اقیانوس آرام، همچنان بر سایر نواحی جهان نیز تمرکز داشته باشیم."
تغییر استراتژی نظامی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در ژانویه 2012 میلادی استراتژي جدید نظامی اين کشور تحت عنوان "بازبینی استراتژي دفاعی" را اعلام کرد. این استراتژی تا حد زیادی بر دو موضوع حضور نظامي بيشتر در آسيا -اقیانوس آرام و خاورمیانه متمرکز است. در اين استراتژي مساله کاهش نيروهاي آمريکايي در اروپا نیز مورد توجه قرار گرفت که نتيجه کاهش قابل ملاحظه بودجه نظامي امريکا و نیز دیدگاه جدید استراتژیست های آمریکایی درباره تهدیدات نظامی جدید بود. با توجه به اين که از ديدگاه استراتژيست هاي آمريکايي تهديدات عمده در ناحيه آسیا –اقیانوس آرام قرار دارند، لذا طبيعتا پنتاگون تمرکز بيشتري بر اين منطقه معطوف کرد. بدین ترتیب دولت اوباما سیاست چرخش نظامی از خاورمیانه به آسیا را از سال 2012 در دستور کار قرار داده است و تلاش می‌کند ضمن توسعه روابط نظامی با متحدان سابق حضور نظامی خود را برای کنترل قدرت اقتصادی و نظامی چین افزایش دهد. ارتش آمریکا در حال حاضر در ژاپن، کره جنوبی و استرالیا نیروی نظامی دارد و قصد دارد در فیلیپین نیز حضور نظامی خود را به نحو قابل توجهی افزایش دهد. این در حالی است که اقدامات نظامی اخیر آمریکا از جمله تمرکز 60 درصد از ناوگان نیروی دریایی این کشور در منطقه گسترده آسیا-اقیانوس آرام که با هدف اجرایی کردن استراتژی نظامی جدید آمریکا صورت گرفته، در کنار دیگر اقدامات آمریکا مانند استقرار سامانه های ضد موشکی جدید در برخی از کشورهای این منطقه مانند ژاپن، باعث شده تا چین بیش از پیش از اهداف آمریکا بیمناک شده و در صدد تقویت نظامی خود بر آید. آمریکا در عین حال سعی بر افزایش 50 درصدی کمکهای نظامی به کشور های دوست و متحد خود در این منطقه استراتژیک دارد تا بدین ترتیب به تعادل نظامی با چین دست یابد. واقعیت این است که چين در سال هاي اخير همگام با افزایش قابل توجه توانمندی اقتصادی خود، گام هاي بلندي نیز براي مدرنيزه کردن نيروهاي نظامي خود برداشته است. این اقدام چینی ها هم برای مقابله با برتری جویی منطقه ای آمریکا، مقابله با تهدیدات احتمالی از جانب همسایگان و از همه مهمتر کسب پرستیژ بین المللی برای چین صورت گرفته است. در این راستا چینی ها تمرکز زیادی بر گسترش توانمندی های استراتژیک خود در ابعاد موشکی، دریایی و هوایی دارند. از دیدگاه آمریکایی ها با گسترش توانایی های نظامی چین بویژه زرادخانه موشکهای هسته ای استراتژیک این کشور، تهدید نظامی چین علیه آمریکا ابعاد جدیدی پیدا کرده است. در این راستا ادامه تاکید پنتاگون بر تمرکز استراتژی نظامی این کشور بر آسیا –اقیانوس آرام به مفهوم صف آرایی هر چه بیشتر نیروهای آمریکایی در برابر چین در این پهنه گسترده خواهد بود.

منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن