تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803236668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كاريكاتورهاي مروج نفرت اعلام جنگ به مسلمانان جهان است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: كاريكاتورهاي مروج نفرت اعلام جنگ به مسلمانان جهان است
انتشار كاريكاتوري از حضرت محمد (ص)‌ روي جلد مجله فكاهي «شارلي ابدو»‌ روز گذشته موجي از واكنش‌هاي مختلف را در ميان جوامع و شخصيت‌هاي اسلامي در پي داشت و اين واكنش‌ها، لوز، طراح اين تصوير موهن را وادار به دفاع از اين اقدام توهين‌آميز خود كرد.
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 


انتشار كاريكاتوري از حضرت محمد (ص)‌ روي جلد مجله فكاهي «شارلي ابدو»‌ روز گذشته موجي از واكنش‌هاي مختلف را در ميان جوامع و شخصيت‌هاي اسلامي در پي داشت و اين واكنش‌ها، لوز، طراح اين تصوير موهن را وادار به دفاع از اين اقدام توهين‌آميز خود كرد.

  واكنش‌ها به شارلي ابدو
عكس روي جلد مجله «شارلي ابدو»‌ در نخستين شماره‌اي كه پس از حوادث تروريستي هفته گذشته در فرانسه منتشر مي‌شود در روز گذشته حاوي تصويري از حضرت محمد (ص) با قطره اشكي در گوشه چشمش و بنري در دستش بود كه جمله معروف كمپين اعتراض فرانسوي‌ها در اين روزها را حمل مي‌كند: «‌من شارلي هستم». در بالاي اين تصوير نيز اين عبارات نوشته شد: «‌همه بخشوده مي‌شوند.»
خبرگزاري CNN‌ امريكا طي گزارشي درباره واكنش‌هاي جوامع اسلامي به اين اتفاق نوشته است: «بسياري از مسلمانان هر گونه اقدام در جهت نمايش پيامبرشان اعم از تصاوير محترمانه يا غير محترمانه را نشانه سرپيچي از آموزه‌هاي ديني او و شرك مي‌دانند. برخي مسلمانان به روش‌هاي مختلفي به جلد اخير شارلي ابدو واكنش نشان دادند.»
برخي واكنش‌ها به اين جلد موهن مثبت بوده و برخي نيز منفي. حسين رشيد، استاد انديشه اسلامي دانشگاه «هافسترا»‌ نيويورك اين كاريكاتور را پاسخ و واكنشي تقريباً كامل به فاجعه اخير قلمداد كرده و گفته است كه اين تصوير مي‌تواند به كاهش خشم عليه جوامع اسلامي در فرانسه كمك كند.
با اين حال همزمان با انتشار تصوير روي جلد شارلي ابدو در سطح رسانه‌هاي اجتماعي، ساير مسلمانان در ساير نقاط دنيا واكنش‌هاي متفاوت‌تري نسبت به اقدام موهن شارلي ابدو داشته‌اند؛ يحيي عادل ابراهيم، امام مسجدي در استراليا، 100 هزار مسلمان پيرو خود در صفحه فيس‌بوكش را دعوت به آرامش كرده و از آنان خواسته است كه راه و طريقت حضرت محمد (ص) را در پيش بگيرند حتي اگر كه با تصاويري توهين‌آميز مواجه شدند !
وي گفته است: «روشن است كه اين قبيل كاريكاتورها باز هم در حال منتشر شدن هستند و مسلمانان به ناچار باز هم از اين منظر مورد آزار قرار مي‌گيرند و خشمگين مي‌شوند اما واكنش ما بايد بازتابي از آموزه‌هاي كسي باشد كه او را دوست داريم و به خاطر او خشمگين مي‌شويم. تحمل و صبر، مدارا و شكيبايي و رحمت و مهرباني از خصيصه‌هاي شخصيت پيامبر عزيز ما بوده است.»

  آيا هجو تلاش كاريكاتوريست‌ها را مي‌پسنديد؟!
شماري از رهبران اسلامي هم اين كاريكاتور را محكوم كردند. داوود وليد مدير اجرايي بخش ميشيگان شوراي روابط اسلامي - امريكايي گفته است: «اينكه به اصطلاح گفته مي‌شود اين تصويري خوش‌خيم است چيزي را درست نخواهد كرد چراكه اين كاريكاتور توهين‌آميز و عمداً تحريك‌آميز است.»
CNN‌  نوشته است: «‌در قرآن كه كتاب اول مسلمانان است چيزي درباره به تصوير كشيدن پيامبر نوشته نشده است اما بر اساس احاديث، حضرت محمد(ص) مسلمانان را از كشيدن تصاوير خود برحذر مي‌داشت.»
به گفته وليد، جلد جديد شارلي ابدو بسياري از مسلمانان را مي‌رنجاند. وي به اين موضوع نيز اشاره كرده است كه وقتي تصوير توهين‌آميز قبلي در اين نشريه منتشر شد 99/999 درصد از جمعيت 5 ميليوني مسلمان فرانسه به شكلي صلح‌آميز و مسالمت‌آميز به آن واكنش نشان دادند.»
ياسر قدهي، روحاني امريكايي كه شمار زيادي از مسلمانان اين كشور پيرو او هستند نيز در واكنش به اين جلد شارلي ابدو گفته است كه به هيچ وجه با هرگونه نمايش و به تصوير كشيده شدن حضرت محمد (ص) موافق نيست اما اين بار برخلاف دفعات قبل، مشخص است كه شارلي ابدو قصد مسخره كردن مسلمانان را نداشته است.
او يادآور شده است در حالي كه به حق آزادي بيان احترام مي‌گذارد اما اقدام (شك برانگيز) جوامع غربي و مجله شارلي ابدو در انتخاب سوژه‌هاي مناسب براي مسخره كردن را نمي‌پسندد. قدهي همچنين اين سؤال معنادار را مطرح كرده است: «آيا خوب است كه كاريكاتورهايي منتشر شود و در آن مرگ كارتونيست‌ها به سخره گرفته شده يا كار و تلاششان هجو شود؟»

  واكنش الازهر به جلد شارلي ابدو
اميد صافي، رئيس مركز مطالعات اسلامي دانشگاه دوك نيز با انتقاد از اقدام اخير مجله شارلي ابدو اين مجله فرانسوي را به خاطر سوژه‌هايي كه هدف تمسخر قرار مي‌دهد محكوم كرد.  صافي گفته است: «به نظرم يكي از اهداف هميشگي طنزها، تمسخر قدرت‌هايي است كه بدون زحمت صاحب امتيازات گسترده شده‌اند. ما در اين طنز با كدام قدرت مي‌خواهيم صحبت كنيم؟ مطمئناً با تروريست‌هاي خشن اما چرا روي صحبت ما با ساير عوامل خشونت نباشد؟ از جمله با آنهايي كه تحت حمايت‌هاي دولتي هستند؟ به همين خاطر در نظر من طنزي كه شارلي ابدو منتشر كرده طنز خوبي نيست!»
همچنين علماي الازهر مصر هم به اقدام موهن شارلي ابدو واكنش نشان دادند؛ الازهر كه معتبرترين مركز تسنن آموزه‌هاي اسلامي است هشدار داده است كه كارتون‌هاي شارلي ابدو مروج كلام نفرت است و در راستاي همزيستي مسالمت‌آميز ميان مردم قرار نمي‌گيرد. دارالافتا، مقام ديني مورد حمايت دولت مصر نيز با محكوم كردن شارلي ابدو، انتشار اين كاريكاتور را اقدامي تحريك‌آميز و غيرموجه عليه احساسات 5/1 ميليارد  مسلمان قلمداد كرده است.  عنجم كداري، واعظ برجسته انگليس هم انتشار اين كاريكاتور موهن را «اقدام جنگي» و «تحريك آشكار» توصيف كرده است.

  لوز: «متأسفيم»!
واكنش جهاني جوامع و شخصيت‌هاي اسلامي به كاريكاتور موهن شارلي ابدو در عين حال واكنش لوز، كاريكاتوريست طراح تصوير روي جلد اين مجله را در پي داشت. لوز گفته است: «‌متأسفم كه دوباره تصويرش (تصوير حضرت محمد(ص)) را كشيديم اما محمدي كه اين بار كشيده‌ايم تنها يك آدم كوچك است كه دارد گريه مي‌كند. او خيلي از آن حضرت محمدي كه آن مردان مسلح پيروش هستند بهتر است.»
روز گذشته شمار زيادي از روزنامه‌ها در سرتاسر دنيا و نيز شبكه‌هاي تلويزيوني و وب‌سايت‌‌ها تصوير روي جلد شارلي ابدو را منتشر كردند ؛ برخي با صراحت و به منظور نشان دادن حمايت خود از آزادي مطبوعات و برخي ديگر هم به منظور به تصوير كشيدن اين موضوع بحث برانگيز. حتي در كشور مسلماني چون تركيه، روزنامه سكولار «جمهوريت» در تلاش براي بازنشر شماري از نسخه‌هاي فرانسوي شارلي ابدو براي خوانندگان خود است اما رسانه‌هاي بزرگ در بسياري از كشورهاي عربي و برخي كشورهاي آفريقايي و آسيايي اين تصوير را منتشر نكردند.
بر اساس اين گزارش، در سال 2006 ميلادي هنگامي كه انتشار كاريكاتورهايي از حضرت محمد (‌ص) در روزنامه‌اي دانماركي، موجب جوشش خشم و اعتراضات خشونت‌آميز در مصر و ساير كشورهاي اسلامي شده بود شارلي ابدو هم اقدام به باز نشر اين كاريكاتورها كرده بود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 497]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن