تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820364743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلفیق انتزاع موسیقی و فرم گوش


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷




1421074069493_3.jpg

پس از حاشیه‌های ایجادشده برای پوسترهای جشنواره‌ی فجر، طراح پوستر جشنواره‌ی موسیقی فجر درباره‌ی اثرش سخن گفت. آیدین قشلاقی - طراح پوستر سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: باعث افتخار من است که در سی‌امین سال زندگی‌ام به‌عنوان طراح گرافیک پوستر سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر بودم که مهم‌ترین اتفاق موسیقایی کشور است و از کسانی که این فرصت را در اختیارم گذاشتند، قدر‌دانی می‌کنم، بویژه که موسیقی جزو بزرگ‌ترین علایق زندگی من است. او ادامه داد: در پوستر سی‌امین جشنواره‌ی موسیقی فجر سعی شد که از فرم‌هایی که بر پایه و اساس ظواهر موسیقی است، مانند سازها، نت‌ها و ... پرهیز شود و از «انتزاع» که خاصیت موسیقی است، در قالب فرم‌های سیال و رنگی استفاده شود. این طراح پوستر همچنین گفت: من در طراحی پوستر، به مخاطب اهمیت ویژه می‌دهم و در تمام مراحل کار، خود را جای مخاطب قرار می‌دهم. دوست داشتم بیننده با دیدن این تصویر، حس خوش شنیدن موسیقی را که با رنگ جلوه کرده است، درک کند. قشلاقی به استفاده از فرم «گوش» در این پوستر اشاره و اظهار کرد: در ابتدای مسیر طراحی پوستر، ایده‌های مختلفی اجرا شد. سرانجام با توجه به این‌که در سی‌امین سال برپایی این جشنواره هستیم، به این نتیجه رسیدیم که عدد 30 می‌تواند در پوستر جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و از فرم «گوش» به‌عنوان عضو شاخص شنیداری که با موسیقی در ارتباط است، در پوستر استفاده شد و این فرم را با عدد 30 تلفیق کردیم. او افزود: استفاده از فرم‌های رنگی، شاخصه‌ای برای شناساندن تنوع گونه‌های متفاوت موسیقی است که به این جشنواره راه می‌یابند و می‌توانند مخاطبان مختص به خود را داشته باشند. هویت ایرانی - تئاتر ملی یارتا یاران - طراح پوستر سی‌و‌سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر - نیز که طرحش با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شد، به خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا گفت که ترجیح می‌دهد درباره‌ی این موضوع و پوسترش گفت‌وگو نکند. او پیش از این، در یادداشتی گفته بود: «سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مبنای اساسی کار خود را بر محور "هویت ایرانی - تئاتر ملی" قرار داده است. هویت، خانه‌ای‌ است که تن و جان آدمی در آن قرار می‌یابد. خانه به‌قرار و امن انسان، زبان اوست و اوج زبان، شعر است و از همین روست که مردمِ بی‌شاعر، مردمی بی‌هویت‌اند. در اهمیت شعر، همین بس که یک اثر هنری والا، در اوج زیبایی خود، صفت شاعرانه (نه به معنای رمانتیک و عام آن) می‌گیرد. یک نمایش، نخست بر مبنای زبان، شکل می‌گیرد، حتا اگر قرار بر بازی در سکوت باشد. جان‌داران دیگر نیز اهل بازی‌اند، اما بدون برخورداری از کلمات. کلمات - که اگر در جای سزاوار خود باشند بر خرد گواهی می‌دهند - گواه بارزترین تفاوت‌ ما با جان‌داران دیگرند. این برخورداری از خرد است که سرشته شدنش با تن و جان انسان، سبب‌ساز آفرینش‌های گوناگون می‌شود و بر گستریدن هویت آدمی در چندین هنر، یاری می‌رساند. این چندین هنر، در هر جغرافیا برخوردار از مختصاتی است که نشانِ ویژگی‌های آن سرزمین است. هنر، مقدس است. تقدس، امری‌ است که در شکل روی می‌دهد، شکلی واحد، بیان‌گر ذاتی کثیر و برعکس. هنر مقدس، در ساده‌ترین تعریف، تبدیل مربع به دایره و دایره به مربع است. دایره، نشان آسمان و دور بی‌پایان کیهانی و ذات الوهیت و مربع، نشان زمین و خانه و تثبیت ذات الوهیت بر زمین است. باستانی‌ترین نشانه ایرانی - که در شمار باستانی‌ترین اشکال جهان است - مربعی‌ است که اضلاع آن امتداد پیدا کرده‌اند و با انطباق این اضلاع بر هم، علامت به‌علاوه در وجود می‌آید که محور مشترک دایره و مربعی‌ است که یکی در دیگری محاط است یا بر دیگری محیط (شاکله هنر مقدس). این شکل باستانی که اساس طراحی پوستر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، مبنای تمامی نقش‌های بی‌شمار اسلیمی ایرانی‌ است. رنگ‌های حاکم بر طراحی و نقاشی این پوستر، فیروزه‌یی و لاجوردی و طلایی (اُکر) است که رنگ‌های اصلی هنر ایران‌اند. هنر ایرانی برآوردن آن پردیس مثالی یعنی بهشت است که آدمی را یک‌بار به خواری از آن رانده‌اند. روی این زمین، نخست باید اهلیت شنیدن داشت تا اهلیت گفتن یافت و نخست باید اهلیت دیدن داشت تا اهلیت نمایش دادن یافت. بر این مبنا، جشنواره تئاتر دعوت به دیدن است و شنیدن. دعوت دو بازیگر ایرانی زن و مرد (آدم و حوا: اساس آفرینش) با ماسک‌هایی که برخوردار از نقش ترنج کامل اسلیمی ایرانی‌اند، تأیید بر این امر است. وظیفه نمایش که در جایی به نام تئاتر روی صحنه می‌آید، نشان دادن قلمروی از بهشت گمشده آدمی‌ است یا نشان دادن گوشه‌ای از دوزخی‌ است از عذاب و اضطراب، که برانگیزاننده میل بازگشت به پاکی از دست رفته و بی‌گناهی پیشین انسان در بهشت است. ایران، در محدوده جشنواره تئاتر قرار است قلمروی باشد از آشتی حاصل از هنر نمایش. در این ایام، باغ ایرانی: پردیس امروزی ما، چند روز و شبی، برآمدنی‌ است، نورانی‌ است. نقاشی شاعرانه مینیاتور ایران (این پرده از بهشت) که روزها و ساعت‌های بسیار، وقت، صرف اجرای آن شده، کار «محبوبه نیکخواه بهرامی»، نقاش نابغه‌ای‌ است که در دید من، توانایی و خلاقیت رضا عباسی در سر انگشتان او دوباره زنده شده است. نورپردازیِ روی دستکار او، در عکاسی، بر خصلت رازگونگی بهشت ایرانی افزوده است. کار اصلی یک پوستر، جلب توجه است. تا پس از آن، بیننده بیندیشد به آنچه در شکل گیرا، به زیبایی، طرح شده است. پوستری که نتواند نگاه رهگذران بی‌هوش و حواس را به خود جلب کند، در آنچه قصد بیان آن را دارد، پیشاپیش شکست خورده است. برخورداری از این خصلت، در این پوستر، به یاری همراهان و همکاران و دوستانم بوده است: "سیما بابایی" که وقت بسیاری گذاشت در تهیه و دوخت لباس و نشستن زیر دست سازنده ماسک‌ها (سمیه فراهانی) و کار دوباره و خسته‌کننده عکاسی را زیر نورهای کورکننده با متانت تمام و اخلاق حرفه‌یی تاب آورد؛ "مسعود فیروزخانی" که ساعت‌ها وقت صرف اجرای پوستر کرد و "فرشته طاهری" که در آخرین ساعت‌ها یاری رساند. بدون یاری اینان، این پرده از پردیس ایران (بهشت مثالی) بدون دعوت‌کننده می‌ماند، بدون پرده‌خوان، بدون راوی که حضورش سرشت نمایش ایرانی‌ است.» به گزارش ایسنا، اردشیر صالح‌پور - دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر - پس از حاشیه‌های پیش‌آمده برای پوستر جشنواره‌ی تئاتر فجر، در گفت‌وگویی از هنرمندان برای طراحی دوباره‌ی پوستر این جشنواره دعوت و فراخوان جدیدی را برای طراحی پوستر جشنواره اعلام کرد و افزود: هنرمندان تا 25 دی‌ماه فرصت دارند طرح خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارائه کنند تا با نظر سه استاد برجسته‌ی این حوزه، پوستر انتخاب و رونمایی شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن