تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832212420




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توضیح آیت‌الله جوادی‌آملی درباره میوه ممنوعه حضرت آدم(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸




forootan-14-38.jpg

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به تعابیر مختلف درباره نوع میوه ممنوعه گفت: در قیامت، مومن هر چه بخواهد در اختیار اوست و از هر درختی هر نوع میوه‌ای بنابر میل مومن قابل استحصال است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، با اشاره به ماجرای حضرت آدم(ع) عنوان کرد: در قصه حضرت آدم دارد که ابلیس استکبار کرد و کان من الکافرین شد، علامه طباطبایی در اینجا تعبیر لطیفی دارند که خداوند از همان روز ازل که اینها را آفرید قبل از آزمون می‌دانست که درون او ناصادق است و امتحان سجده را پیش آورد. وی افزود: در اینکه آدم گندم خورد یا میوه دیگری تعابیر مختلف است؛ برخی گفته‌اند گندم بود و برخی چیز دیگر که همه درست است زیرا در قیامت همه چیز در اختیار مومن است و میوه بهشتی مانند دنیا نیست که از گندم فقط گندم بروید در آنجا اگر مومن اراده کند از گندم، میوه‌های دیگری هم به دست می‌آید. آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به بحث نفخات صور بیان کرد: در نفخ اول این مرگ است که اماته می‌شود لذا خالدین فیها است، وقتی نفخه دوم هم زده شد، مردم را به نام انبیاء و امامشان دعوت می‌کنند؛ اگر دنبال فرعون و نمرود بودند، می‌گویند فرعونیان و نمرودیان بیایند و اگر حسین و حسن(ع) باشند، می‌گویند حسینی‌ها و حسنی‌ها بیایند. وی تاکید کرد: احضار انبیاء تشریفاتی است، در جریان آمدن پیامبر(ص) در قیامت هم دارد که با جلال و شکوه می‌آیند تا شهادت بدهند؛ شهدا هم فرشتگانی هستند که «کراما کاتبین»اند؛ البته اعضا و جوارح در آن حد نیستند که همراه این شهودان بیایند از طرف دیگر عمل هم خودش حاضر است و دیگر جایی برای انکار نیست. این مفسر قرآن با اشاره به تعبیر قرآن مبنی بر«جزاء وفاقا» تصریح کرد: فرمود جزای آنان بیش از گناهانشان نیست، البته عفو و تخفیف هست، ولی بیشتر از گناهشان نیست، بلکه عصاره عملشان را به آنان نشان می‌دهیم که باطن عمل و یا تجسم عمل است. وی ادامه داد: این همه مراکز مذهبی، دینی و قرآنی و شهادت و ... را اینها در دنیا ندیدند و مراکز فساد را دیدند؛ در قیامت هم این طور محشور می‌شوند بهشت و انبیاء و ائمه و ... را نمی‌بینند و با همان چیزهایی که دیده است محشور می‌شود. اگر در دنیا مسجد و حسینیه را ندید در قیامت هم بهشت را نمی‌بیند و جهنم را می‌بیند. این مفسر قرآن تاکید کرد: جریان معاد را بخشی با برهان عقلی می‌فهمیم که حساب و کتابی و معادی هست و نقل، آن را تفصیل می‌دهد، اگر با برهان عقلی جلو رفتیم انشاء «قدروالله حق قدره» هستیم، اما اگر نه به برهان عقلی و نه برهان نقلی مراجعه نکردیم، «ما قدروالله» خواهد بود. این مرجع تقلید عنوان کرد: خدا اصلا قابل انکار نیست زیرا در درون هر کسی فطرت قرار داده است لذا نباید کاری کرد که این سرمایه دفن شود، دفن کردن، حرام است این سرمایه باشد ولو انسان عوام هم باشد راه را پیدا می‌کند. وی تاکید کرد: یکی از کارهای دشمنان این است که نگذارند این سرمایه شکوفا باشد و روی آن را با مسایل دنیوی می‌پوشانند و وظیفه حوزه و دانشگاه است که نگذارد این تبلیغات منفی روی مردم اثر بگذارد. استاد برجسته حوزه با بیان اینکه خداوند، رب و البته مالک و خالق همه عالم است، گفت: قرآن کریم فرمود مقالید آسمان‌ها و زمین از آن خداست؛ هر موجود آسمان و زمینی کلیدی دارد که هر کاری بخواهد انجام شود از طریق این کلیدها و اسباب است که کلینی نیز در اصول به آن اشاره کرده است. وی ادامه داد: نظام عالم سببی و مسببی و مانند آن است که از سبب به عنوان کلید مسبب یاد می‌شود، اگر خالق و رب، اوست و لاغیر، چرا برخی اصرار دارند که غیرخدا پرستش شود. این مفسر قرآن بیان کرد: مقالید همان مفاتیح است و اگر کسی به غیر خدا مراجعه کند، نه از مخزن خبر دارد و نه از کلید، و فرمود کافران و مشرکان خدا را آن طور که باید نشناختند، زیرا نفهمیدند که هم مفتاح خداست و هم مفتح در دست اوست؛ در بحث معاد هم فرمود همه در قیامت در قبضه الهی هستند، نه اینکه الان در قبضه الهی نیستند، بلکه الان پرده روی چشم انسان است، ولی در قیامت پرده برداشته می‌شود. این استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: یاد خدا، لفظی نیست، زیرا به سمع و لسان نسبت داده نشده است، اگر کسی آثار الهی را بفهمد و بنویسد و بگوید و بشنود، یاد خداست؛ الان این طور نیست که زمین رها یا در قبضه دیگری باشد و در قیامت در قبضه خدا باشد؛ الیوم در اختیار هو الاول و در قیامت هم در اختیار هوالاخر است که هوالاول همان هو الاخر است. وی در ادامه بحث تغییرات زمین در هنگامه قیامت اظهار کرد: شفاف و روشن است که به لحاظ بدن، ما از زمین هستیم و بعد هم به زمین برمی‌گردیم، روایات دارد که زمین به زمینی تبدیل می‌شود که در آن گناه نشده است، زمینی که هزاران سال از آن گذشته بر روی آن معصیت شده است به زمینی بدون معصیت تبدیل می‌شود و این از مسایل سخت تفسیری است؛ (البته این طور هم نیست که با تغییرات انسان، زمین عوض شود و از طرفی همه اجزای زمین و مسجد و ... هم در قیامت شهادت می‌دهند). وی ادامه داد: درباره کوه‌ها همه آیات به حسب ظاهر قابل فهم است، اینکه اول آن را مانند تل شن می‌کنیم و فرو می‌ریزیم، الان کوه‌ها میخ زمین هستند که زمین نلرزد، امام علی در نهج البلاغه فرمودند که خدا با صخره‌ها اضطراب زمین را برطرف کرد. الان اگر کسی خیانتی کرد می‌تواند در کوه و دره‌ای خود را پنهان کند اما در قیامت دیگر مجالی برای این کار نیست. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن