محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802884146
فاضل میبدی: وحدت به معنی ادغام مذاهب نیست |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فاضل میبدی: وحدت به معنی ادغام مذاهب نیست
۳۶ سال از انقلاب می گذرد هنوز ما در مصر یک سفیر نداریم و آنها هم ندارند. خانه فرهنگی که به نظرم خیلی مهم است، هم برای ما و هم برای مصر بسیار مهم است وجود ندارد. بنابراین اینکه همواره بنشینیم و شعار وحدت بدهیم کار درست نمی شود.
کد خبر: ۴۶۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳ - 09 January 2015
حجت الاسلام فاضل میبدی گفت: در این دنیا ادیان و مذاهب گوناگونی وجود دارد وحدت مذاهب ممکن است اما ادغام آنها به هیچ وجه ممکن نیست و آرزوی آن آرزویی محال است.
خبرگزاری مهر، به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت و حساسیت موضوع وحدت در این برهه از زمان، با آیت الله فاضل میبدی در این زمینه به گفتوگو پرداخت. وی در پاسخ این سوال که اساساً چرا این هفته را هفته وحدت نامیده اند گفت:
به خاطر اختلافی که در تولد پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که اهل سنت معتقدند که دوازدهم و شیعه معتقد است که هفدهم ربیع است، این هفته به نام هفته وحدت نام گذاری شد و سالی یک بار هم جلساتی گرفته می شد و علمای اهل سنت و شیعه جمع می شدند و تبادل افکار می کردند و در سال های اول انقلاب هم خیلی مفید فایده بود. اما در بحث وحدت مسأله مهم آن است که اولاً هیچ نوع کینه ای نسبت به کسانی که برخلاف من می اندیشند در ما نباشد و در هیچکس نباشد. چراکه در این دنیا ادیان و مذاهب گوناگونی وجود دارد که هیچ وقت همه این مذاهب و ادیان در هم ادغام نمی شوند. در طول تاریخ، هرکس یا هر طایفه یا هر گروه یا قوم، یک مسلک یا دینی برای خودشان داشته اند. اینکه ما آرزو داشته باشیم که مذاهب یا ادیان در هم ادغام شوند این آرزویی محال است.
بنابراین چون مذاهب گوناگونی وجود دارد ما نباید نسبت به هیچکس، هیچگونه بدبینی و کینه ای در دل داشته باشیم. چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، فرقی نمی کند. مسأله دیگر اینکه اگر ما بخواهیم وحدت حاصل شود، نباید فکر کنیم که تمام حقیقت پیش من است. این غلط است. مثالی مولوی در کتاب فیه ما فیه دارد که در آن می گوید حقیقت شیشه ای بود که از آسمان افتاد و شکست و هرکسی تکه ای از آن را برداشت. پس حقیقت بین افراد پخش است. بنابراین اینکه بگوییم حقیقت نزد من است و دیگران بر باطل هستند با این نگرش چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل اعتقادی هیچ وقت وحدت حاصل نمی شود.
نکته دیگری که برای وحدت وجود دارد، این است که صدا و سیمای ما و تبلیغات دینی و مذهبی ما، باید به گونه ای سخن بگویند که ایجاد اختلاف نکند. متاسفانه برخی به گونه ای سخن می گویند و عمل می کنند که مخل وحدت است. حتی در برنامه های صدا و سیما، گاهی انسان چیزهایی می شنود که اینها برخلاف آن چیزی است که ما در وحدت از آن انتظار داریم.
اینها که بیان کردم از جنبه سلبی بود. جنبه های ایجابی آن هم روشن است. من بر این باورم که باید سالی یک بار، دو بار، سه بار بتوانیم با مخالفین فکری خودمان، چه مخالفین فکری، مذهبی و چه سیاسی، بنشینیم و هم اندیشی و تبادل نظر کنیم. این کار کم رنگ صورت می گیرد. الان وحدت ملت ها ممکن است صورت گرفته باشد. اما از وحدت دولت ها که به نظرم خیلی مهمتر است، خبری نیست. الان در کشورهای اسلامی منطقه، شما عربستان سعودی، ترکیه، مصر و ایران را نگاه کنید. این چند کشور که قطب کشورهای اسلامی هستند، را نگاه کنید. ببینید چقدر بین سران دولت های کشورهای اسلامی وحدت وجود دارد. در صورتی که به نظر می رسد گاهی خصومت هم وجود دارد.
الان مشکلی که ما بر سر مسئله نفت داریم، این به هر حال خصومتی است که عربستان نسبت به ما یا به عنوانی، علیه شیعه دارد برنامه ریزی می کند. قیمت نفت را تا این اندازه پایین آورده است. به نظرم نباید کار به اینجاها برسد، حالا یا سیاست خارجه ما کوتاهی کرده یا سیاست خارجه عربستان سعودی بد عمل کرده است، من نمی دانم. اما به هر حال باید به گونه ای عمل می کردیم که بین ما و کشور عربستان سعودی به این گونه اختلاف نبود. یا بین ما و مصر، فرقی نمی کند، چراکه هر دو کشور مسلمان اند. حالا ما شیعه هستیم و آنها غالباً سنی اند.
۳۶ سال از انقلاب می گذرد هنوز ما در مصر یک سفیر نداریم و آنها هم ندارند. خانه فرهنگی که به نظرم خیلی مهم است، هم برای ما و هم برای مصر بسیار مهم است وجود ندارد. بنابراین اینکه همواره بنشینیم و شعار وحدت بدهیم کار درست نمی شود. بلکه باید دولت های اسلامی با هم یک هم اندیشی داشته باشند و از دولت ها مهمتر علمای اسلام هستند. حالا درست است که سمینارهایی در قم برگزار شد اما این کافی نیست. خیلی باید بیشتر از اینها باید به همدیگر نزدیک شویم و همانطور که گفتم ادغام که اصلا محال است، اما حداقل همدیگر را تحمل کنیم و این احتمال را بدهیم که در او هم بخشی از حقیقت وجود دارد. این مسئله مهمی است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شعار وحدت یک شعار اصیل است یا یک شعار استراتژیک و تاکتیکی تصریح کرد: اینکه ما بگوییم که می خواهیم به لحاظ تاکتیکی با هم باشیم به درد نمی خورد. نه من معتقدم که وحدت اصلاً تاکتیک نیست. خداوند تمام حقیقت را نزد من قرار نداده و حقیقت پخش شده است. به هر حال قرآن هم فرموده برای هرکس منهاج و شریعتی وضع کردیم. اینکه بگوییم به صورت تاکتیکی بیاییم با هم کنار بیاییم که اصلا به نظرم غلط است و شعار قرآن این است که یکی از اهداف پیامبران این است که تفرقه را از بین ببرند. اینکه قرآن می فرماید؛ شماها با هم اختلاف داشتید و دعوا می کردید ما شما را متحد کردیم را که قرآن به مثابه تاکتیک نگفته است. وحدت چیزی مانند عدالت اجتماعی و اخلاق اجتماعی است. این ها تاکتیک نیستند. حقیقتی است که چون آدم می خواهد در این دنیا زندگی کند به آن احتیاج دارد.
وحدت فقط بین شیعه و سنی هم نیست. این وحدت بین تمام ادیان است. یعنی بنده باید یک بودایی را تحمل کنم، یک بودایی باید یک هندو را تحمل کند چرا که می خواهیم در کنار همدیگر زندگی کنیم. به همین دلیل است که قرآن مذاهب موجود در مدینه را به رسمیت شناخت. همانطور که می دانید در مدینه مذاهب و ادیان مختلف و گوناگونی بود. خود پیامبر در نامه ای که به سران کشورها نوشت گفت بیایید به سوی کلمه واحد که با هم یکی بشویم، نه شما پیرو ما بشوید و نه ما پیرو شما بشویم.
بنابراین در کنار همدیگر بودن مستلزم این است که نگاه این باشد که بخشی از حقیقت نزد دیگران است. در واقع این قدم اول است. متأسفانه ما امروز در بین خودمان این اختلاف را داریم و گروهی هستند که در بین سران کشور خودمان ایجاد تفرقه می کنند پس چگونه می توان وحدت ایجاد کرد؟ به عنوان مثال با انگ زدن به یکدیگر وحدت ایجاد نمی شود. چپ، راست، اصولگرا، اصلاح طلب، او علیه این است، این علیه آن است، آن به این تهمت می زند، ... با این مسائل که وحدت ایجاد نمی شود. بعد ممکن است بگویند شما به چه وحدتی دعوت می کنید که خودتان در داخل اینگونه به جان همدیگر می افتید. حال بیاییم و مدام بگوییم وحدت، وحدت و دو تا آخوند هم از افغانستان بیاوریم و بنشینیم با همدیگر در تلویزیون پخش کنیم، از آن طرف بر سر همدیگر بزنیم، این که وحدت نمی شود.
میبدی در پاسخ به این سوال که آیا وحدت نیازمند یک سری مقدمات است و مقدمات دستیابی به وحدت پایدار چیست؟ تاکید کرد: به هر حال انبیاء و پیامبران آمده اند که آدم ها را در کنار هم دیگر بچینند و اصل حیات دور از قتل و کشتار انگار در بین انبیا یک اصل بوده است که افراد بر سر و کله همدیگر نزنند. به قول قرآن ولاتنازعوا. یعنی نزاع نکنید. دو واژه در قرآن وجود دارد که بسیار جالب است. یکی واژه اخوان است که می گوید اخوان علی سرر متقابلین. این مال اهل بهشت است. بهشتی ها برادر وار در کنار همدیگرند. واژه دیگر نزاع است. خصومت، جنگیدن که این مال اهل جهنم است. یعنی اینکه ما اگر خواسته باشیم با همدیگر زندگی کنیم. طرفی که در کنار من نشسته است را با هر کیش و آیینی که دارد تمام حقی که برای خودم قائلم برای او هم قائل باشم. هر حقوقی که برای خودم قائلم برای او هم قائل باشم.
پیامبر با مشرکین مدینه هیچ وقت به خاطر شرکشان نجنگید. به حقوق شهروندی آنها احترام می گذاشت تا زمانی که دست به توطئه نزده بودند. اگر دست به توطئه می زدند، خوب در همه دنیا رسم است که با جاسوس و توطئه گر برخورد کنند اما هیچکس را به خاطر عقیده اش نباید از حقوق شهروندی اش محروم کرد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که شناخت مذاهب و گروه ها از همدیگر تا چه اندازه می تواند در تحکیم وحدت موثر باشد؟ گفت: سوال این است که شناخت برای چی؟ برای اینکه همدیگر را دعوت کنیم که تو بیا به دین من یا من بیایم به دین تو؟ آیا منظور این است؟ به هر حال ما اگر منطقه جغرافیایی، شرایط اجتماعی هر جامعه ای را بشناسیم که چرا چینی ها چنین هستند و غربی ها طرفدار مسیحیت هستند و ... اینها ممکن است خیلی از سوالات ما را پاسخ دهند. اما اینکه ما دینی را بشناسیم تا آن را باطل کنیم این به نظر من این چیزی نیست که انسان بخواهد با آن به جایی برسد. بالاخره بنده باید بر این اعتقاد باشم که بروم و انسان را بشناسم و دعوت انبیا را بشناسم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
شبکه های رادیویی ادغام می شوند |اخبار ایران و جهان
شبکه های رادیویی ادغام می شوند معاون رییس سازمان صدا و سیما چابک سازی و ادغام شبکه ها را از اهداف و سیاست های اصلی در رادیو عنوان کرد کد خبر ۴۶۱۹۸۳ تاریخ انتشار ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۷ - 29 December 2014 معاون رییس سازمان صدا و سیما چابک سازی و ادغام شبکه ها را از اهداف و سیاست هدرسهای وحدتآموز علی ابن ابیطالب(ع) |اخبار ایران و جهان
درسهای وحدتآموز علی ابن ابیطالب ع فرزاد جهانبین کد خبر ۴۶۳۶۴۰ تاریخ انتشار ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ - 04 January 2015 علی ع نخستین گرونده به پیامبر اسلام و اولین تصدیق کننده ایشان بود نهج البلاغه خطبه ۷۱ همیشه همراه پیامبر و مصاحب ایشان بود نهج البلاغه خطبه ۱۹۲ در راهآخرین آرزوی مرتضی احمدی چه بود؟ |اخبار ایران و جهان
آخرین آرزوی مرتضی احمدی چه بود پیشکسوت عرصه هنر ایران که یک پرسپولیسی دو آتیشه بود قبل از مرگ آرزوی جالبی داشت کد خبر ۴۶۰۱۲۳ تاریخ انتشار ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۷ - 22 December 2014 پیشکسوت عرصه هنر ایران که یک پرسپولیسی دو آتیشه بود قبل از مرگ آرزوی جالبی داشت به گزارش ایسنا مرتضتحلیل رهبر انقلاب از سیاستورزی امام هشتم |اخبار ایران و جهان
تحلیل رهبر انقلاب از سیاستورزی امام هشتم تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران دهساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنجساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهلبیتاعوانی: دین بدون ولایت، دین نیست |اخبار ایران و جهان
اعوانی دین بدون ولایت دین نیست کد خبر ۴۵۹۸۱۱ تاریخ انتشار ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۰ - 20 December 2014 دکتر اعوانی می گوید با مطالعه در ادیان مختلف به این نتیجه میرسیم که ولایت نه تنها در اسلام باطن دین است بلکه در هر دین الهی ولایت درک و حقیقت دین است دین بدون ولایت دین نیسایران رتبه اول اختراع در کشورهای اسلامی |اخبار ایران و جهان
ایران رتبه اول اختراع در کشورهای اسلامی سازمان بین المللی آیسسکو اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران از لحاظ ثبت اختراع در رتبه اول کشورهای اسلامی قرار دارد کد خبر ۴۶۲۰۷۳ تاریخ انتشار ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۱۷ - 29 December 2014 سازمان بین المللی آیسسکو اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران ازشهرداری دفتر یک انتشاراتی را پلمپ کرد |اخبار ایران و جهان
شهرداری دفتر یک انتشاراتی را پلمپ کرد یکی از دفاتر انتشارات روشنگران و زنان از سوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران پلمپ شد کد خبر ۴۵۹۸۱۰ تاریخ انتشار ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۵ - 20 December 2014 یکی از دفاتر انتشارات روشنگران و زنان از سوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران پلمپ شد الهه خسروییگانه در خاکران خانه پدری با اعتراض مجلس، لغو نشد |اخبار ایران و جهان
اکران خانه پدری با اعتراض مجلس لغو نشد در حالی که برخی رسانهها ادعا می کنند لغو مجوز اکران فیلم خانه پدری به دلیل اعتراض اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس است یکی از اعضای این کمیسیون تاکید دارد که مجلس قوه اجرایی نیست و نمیتواند مجوز اکران یا لغو اکرانی را صادر کند کد خبر ۴۶۳بودجه میلیاردی شورای نظارت بر صداوسیما کجا هزینه میشود؟ |اخبار ایران و جهان
بودجه میلیاردی شورای نظارت بر صداوسیما کجا هزینه میشود تحت عنوان برنامه ارزشیابی و نظارت در قالب رسیدگی به شکایات قوا از صداوسیما 16 پرونده در نظر گرفته شده و برای رسیدگی به هر پرونده 75 میلیون تومان لحاظ شده و در نهایت عدد یک میلیارد و دویست میلیون تومان لحاظ شده که در نامامجمعه تبریز: برخی شیعه لندنی را تبلیغ میکنند |اخبار ایران و جهان
امامجمعه تبریز برخی شیعه لندنی را تبلیغ میکنند آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر مبارزه با خرافات در دین یادآور شد برخی همچون سیدصادق شیرازی شیعه لندنی را تبلیغ و ترویج می کنند و در راستای منافع آمریکا و انگلیس قدم بر می دارند باید در مقابل شیعه لندنی تشتکذیب فتوای منتسب به آیتالله مکارم شیرازی |اخبار ایران و جهان
تکذیب فتوای منتسب به آیتالله مکارم شیرازی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به نامه جمعی از مقلدان خود در خصوص انتشار فتوای جعلی از معظمله پیرامون ازدواج موقت آن را تکذیب و خواستار تعقیب مجرمان نشر اکاذیب از طریق مجاری قانونی شدند کد خبر ۴۶۱۴۰۲ تاریخ انتشار ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵طالبزاده: GPS جهان به هم ریخته است |اخبار ایران و جهان
طالبزاده GPS جهان به هم ریخته است دبیر پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت GPS جهان به هم ریخته است الا آنجا که خط مستقیم اسلام دنبال میشود کد خبر ۴۶۲۷۶۵ تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۵ - 01 January 2015 دبیر پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت GPS جهان به هم ریختاعتراض یک کارگردان به آمار فروش غیرواقعی |اخبار ایران و جهان
اعتراض یک کارگردان به آمار فروش غیرواقعی کارگردان فیلم سینمایی تراژدی با اعتراض به ارائه آمار فروش غیرواقعی فیلمها در سینما گفت وقتی سالنهای برخی فیلمها را خالی میبینم ولی آمار فروششان را چندبرابر اعلام میکنند مشخص است یک جای معادله ایراد دارد کد خبر ۴۵۹۸۰۱ تاریخ انتشار ۲۹گفتوگو با شاهد معجزات حضرت ابوالفضل(ع) |اخبار ایران و جهان
گفتوگو با شاهد معجزات حضرت ابوالفضل ع به او گفتم بچهات گریه میکند که ناگهان سراسیمه از جا بلند شد و با بغض فریاد میزد زنده شد زنده شد آن زن گفت بچهام سه روز است که مرده و او را آوردم تا اینجا زنده شود زیرا اگر پدرش میدانست قطعا مرا میکشت کد خبر ۴۶۰۳۵۶ تاریخ انتشارارزیابی حسامالدین سراج از مراسم تشییع پاشایی |اخبار ایران و جهان
ارزیابی حسامالدین سراج از مراسم تشییع پاشایی کد خبر ۴۶۰۹۵۲ تاریخ انتشار ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۲ - 25 December 2014 حسامالدین سراج تصریح کرد موسیقی حرمت و احترام دارد و حرام نیست به گزارش ایسنا این خواننده موسیقی آیینی اظهار کرد بعضی از عزیزان باید مراقب باشند که با تصمیمها و کزرتشتیان در سوگ زرتشت پیامبر |اخبار ایران و جهان
زرتشتیان در سوگ زرتشت پیامبر پیروان آیین زرتشی امروز پنجم دی ماه در سالروز درگذشت رزتشت پیامبرشان به سوگ نشستند کد خبر ۴۶۱۱۷۸ تاریخ انتشار ۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۰ - 26 December 2014 پیروان آیین زرتشی امروز پنجم دی ماه در سالروز درگذشت رزتشت پیامبرشان به سوگ نشستند به گزارش ایسنمبارزه یک خواننده دیگر با سرطان |اخبار ایران و جهان
مبارزه یک خواننده دیگر با سرطان غلامرضا صنعتگر اظهار کرد پس از آنکه با دعای خیر مردم و لطف خداوند مرحله نخست شیمیدرمان من با موفقیت سپری شد پس از ماه صفر مرحله دوم آن در شش جلسه با دور بالاتر آغاز می شود کد خبر ۴۶۰۳۶۰ تاریخ انتشار ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۰ - 23 December 2014-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها