محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842746300
تحلیل رهبر انقلاب از سیاستورزی امام هشتم |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تحلیل رهبر انقلاب از سیاستورزی امام هشتم
تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران دهساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنجساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهلبیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته است
کد خبر: ۴۶۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸ - 23 December 2014
مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است. از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب، بخشهایی از پیام معظم له به کنگرهی جهانی امام رضا علیهالسلام در 1363/5/18 به این شرح است:
شش تدبیر حضرت امام رضا علیهالسلام در نبرد با مأمون:
1. پرکردن فضای مدینه از کراهت و نارضایتی خود در هنگام دعوت ایشان از مدینه به خراسان
2. نپذیرفتن ولایتعهدی تا هنگام تهدید به قتل و ابراز اجباری بودن آن در هر فرصتی
3. مشروط کردن پذیرش ولایتعهدی به دخالت نکردن در هیچ یک از شئون حکومت
4. برملا کردن داعیه امامت شیعه در سطح عظیم اسلام و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمانها
5. استفاده امام از هر فرصتی برای قرارگیری در معرض ارتباط با مردم
6. حمایت امام از شورشگران و سرجنبانان تشیع
تشکیل کنگره علمی زندگی امام هشتم در جوار تربت پاک آن بزرگوار و همزمان با سالروز ولادت آن حضرت، گام تازهای در جهت روشنگری چهره تابناک ائمه معصومین (علیهمالسّلام) و آشنائی با زندگینامه پرحماسه و پررنج آن پیشوایان عظیمالشأن است. باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (علیهمالسّلام) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارتبار آنان حتی بر شیعیانشان پوشیده مانده است.
مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر "مبارزه حاد سیاسی" است. از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهلبیت (علیهمالسّلام) مبارزه سیاسی خود را به شیوهای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند. این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود.
تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران دهساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنجساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهلبیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است.
اکنون جای آن است که به اختصار، حادثه ولیعهدی را مورد مطالعه قرار دهیم. در این حادثه امام هشتم علیبنموسیالرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن میتوانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب میکرد:
اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنهی مبارزات حاد انقلابی شیعیان به عرصه فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود. همانطور که گفتم شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و تمام نشدنی داشتند،این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیفناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست... با این کار مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان میگرفت زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلقالعنان وقت و متصرف در امور کشور است نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس.
دوم: تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود.
سوم: اینکه مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود، در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و بهجز خود آن حضرت، همه سران و گردنکشان و سلحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد.
چهارم: اینکه امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سؤالها و شکوهها بود در محاصره مأموران حکومت قرار میداد و رفتهرفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند.
هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب میکرد. طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیاطلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید.
ششم آنکه در پندار مأمون، امام با این کار، به یک توجیهگر دستگاه خلافت بدل میگشت. بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوائی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی بهعنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت هیچ نغمهی مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد. این همان حصار منیعی بود که میتوانست همهی خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد.
اکنون به تشریح سیاستها و تدابیر امام علیبنموسیالرضا در این حادثه میپردازیم:
1- هنگامیکه امام را از مدینه به خراسان دعوت کردند آن حضرت فضای مدینه را از کراهت و نارضائی خود پرکرد، بهطوریکه همهکس در پیرامون امام یقین کردند که مأمون با نیت سوء حضرت را از وطن خود دور میکند. امام بدبینی خود به مأمون را با هر زبان ممکن به همهی گوشها رساند. در وداع با حرم پیغمبر، در وداع با خانوادهاش هنگام خروج از مدینه، در طواف کعبه که برای وداع انجام میداد، با گفتار و رفتار، با زبان دعا و زبان اشک، بر همه ثابت کرد که این سفر، سفر مرگ اوست. همه کسانی که باید طبق انتظار مأمون نسبت به او خوشبین و نسبت به امام به خاطر پذیرش پیشنهاد او بدبین میشدند در اولین لحظات این سفر دلشان از کینه مأمون که امام عزیزشان را اینطور ظالمانه از آنان جدا میکرد و به قتلگاه میبرد لبریز شد.
2- هنگامیکه در مرو پیشنهاد ولایتعهدی آن حضرت مطرح شد، حضرت به شدت استنکاف کردند و تا وقتی مأمون صریحاً آن حضرت را تهدید به قتل نکرد آن را نپذیرفتند. این مطلب همهجا پیچید که علیبنموسیالرضا ولیعهدی و پیش از آن خلافت را که مأمون به او با اصرار پیشنهاد کرده بود نپذیرفته است. دستاندرکاران امور که به ظرافت تدبیر مأمون واقف نبودند ناشیانه عدم قبول امام را همهجا منتشر کردند، حتی فضلبنسهل در جمعی از کارگزاران و مأموران حکومت گفت من هرگز خلافت را چنین خوار ندیدهام، امیرالمؤمنین آن را به علیبنموسیالرضا تقدیم میکند و علیبنموسی دست رد به سینهی او میزند.
3- با این همه علیبنموسیالرضا فقط بدین شرط ولیعهدی را پذیرفت که در هیچیک از شئون حکومت دخالت نکند و به جنگ و صلح و عزل و نصب و تدبیر امور نپردازد و مأمون که فکر میکرد فعلاً در شروع کار این شرط قابل تحمل است و بعدها به تدریج میتوان امام را به صحنه فعالیتهای خلافتی کشانید، این شرط را از آن حضرت قبول کرد. روشن است که با تحقق این شرط، نقشهی مأمون نقش برآب میشد و بیشترین هدفهای او نابرآورده میگشت.
4- اما بهرهبرداری اصلی امام از این ماجرا بسی از اینها مهمتر است: امام با قبول ولیعهدی، دست به حرکتی میزند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل بیت در سال چهلم هجری تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بینظیر بوده است و آن برملا کردن داعیهی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمانهاست. تریبون عظیم خلافت در اختیار امام قرار گرفت و امام در آن سخنانی را که در طول یکصد و پنجاه سال جز در خفا و با تقیه و به خصیصین و یاران نزدیک گفته نشده بود به صدای بلند فریاد کرد و با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که جز در اختیار خلفا و نزدیکان درجه یک آنها قرار نمیگرفت آن را به گوش همه رساند.
5- درحالیکه مأمون امام را جدا از مردم میپسندید و این جدائی را در نهایت وسیلهای برای قطع رابطهی معنوی و عاطفی میان امام و مردم میخواست، امام در هر فرصتی خود را در معرض ارتباط با مردم قرار میداد، با اینکه مأمون آگاهانه مسیر حرکت امام از مدینه تا مرو را به طرزی انتخاب کرده بود که شهرهای معروف به محبت اهل بیت مانند کوفه و قم در سر راه قرار نگیرند. امام در همان مسیر تعیین شده، از هر فرصتی برای ایجاد رابطهی جدیدی میان خود و مردم استفاده کرد. در اهواز آیات امامت را نشان داد، در بصره خود را در معرض محبت دلهائی که با او نامهربان بودند قرار داد، در نیشابور حدیث سلسلةالذهب را برای همیشه به یادگار گذاشت و علاوه بر آن نشانههای معجزهآسای دیگری نیز آشکار ساخت و در جابهجای این سفر طولانی فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد، در مرو که سر منزل اصلی و اقامتگاه خلافت بود هم هرگاه فرصتی دست داد حصارهای دستگاه حکومت را برای حضور در انبوه جمعیت مردم شکافت.
6- نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام موجب دلگرمی آنان شد و شورشگرانی که بیشترین دورانهای عمر خود را در کوههای صعبالعبور و آبادیهای دوردست و با سختی و دشواری میگذراندند با حمایت امام علیبنموسیالرضا حتی مورد احترام و تجلیل کارگزاران حکومت در شهرهای مختلف نیز قرار گرفتند.
مأمون نه تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علیبنموسی مایهی امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شده است، در مدینه و مکه و دیگر اقطار مهم اسلامی نه فقط نام علیبنموسی به تهمت حرص بدنیا و عشق به مقام و منصب از رونق نیفتاده بلکه حشمت ظاهری بر عزت معنوی او افزوده شده و زبان ستایشگران پس از دهها سال به فضل و رتبه معنوی پدران مظلوم و معصوم او گشوده شده است. کوتاه سخن آنکه مأمون در این قمار بزرگ نه تنها چیزی بدست نیاورده که بسیاری چیزها را از دست داده و در انتظار است که بقیه را نیز از دست بدهد. اینجا بود که مأمون احساس شکست و خسران کرد و در صدد بر آمد که خطای فاحش خود را جبران کند و خود را محتاج آن دید که پس از این همه سرمایهگذاری سرانجام برای مقابله با دشمنان آشتیناپذیر دستگاههای خلافت یعنی ائمه اهلبیت (علیهمالسّلام) به همان شیوهای متوسل شد که همیشه گذشتگان ظالم و فاجر او متوسل شده بودند، یعنی قتل.
بدیهی است قتل امام هشتم پس از چنان موقعیت ممتاز به آسانی میسور نبود. قرائن نشان میدهد که مأمون پیش از اقدام قطعی خود برای به شهادت رساندن امام به کارهای دیگری دست زده است که شاید بتواند این آخرین علاج را آسانتر به کار برد، شایعهپراکنی و نقل سخنان دروغ از قول امام از جمله این تدابیر است، به گمان زیاد اینکه ناگهان در مرو شایع شد که علیبنموسی همه مردم را بردگان خود میداند جز با دستاندرکاری عمال مأمون ممکن نبود.
هنگامیکه ابیالصلت این خبر را برای امام آورد حضرت فرمود: "بار الها، ای پدیدآورنده آسمانها و زمین تو شاهدی که نه من و نه هیچ یک از پدرانم هرگز چنین سخنی نگفتهایم و این یکی از همان ستمهائی است که از سوی اینان به ما میشود."
تشکیل مجالس مناظره با هر آن کسی که کمتر امیدی به غلبه او بر امام میرفت نیز از جمله همین تدابیر است. هنگامیکه امام، مناظره کنندگان ادیان و مذاهب مختلف را در بحث عمومی خود منکوب کرد و آوازه دانش و حجت قاطعش در همه جا پیچید، مأمون در صدد برآمد که هر متکلم و اهل مجادلهای را به مجلس مناظره با امام بکشاند، شاید یک نفر در این بین بتواند امام را مجاب کند. البته چنان که میدانیم هر چه تشکیل مناظرات ادامه مییافت قدرت علمی امام آشکارتر میشد و مأمون از تأثیر این وسیله نومیدتر.
در آخر چارهای جز آن نیافت که به دست خود و بدون هیچگونه واسطهای امام را مسموم کند و همین کار را کرد و در ماه صفر دویست و سه هجری یعنی قریب دو سال پس از آوردن آن حضرت از مدینه به خراسان و یک سال و اندی پس از صدور فرمان ولیعهدی به نام آن حضرت دست خود را به جنایت بزرگ و فراموش نشدنی قتل امام آلود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]
صفحات پیشنهادی
انتشار کتاب اندیشه های اقتصادی رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
انتشار کتاب اندیشه های اقتصادی رهبر انقلاب کتاب اندیشه های اقتصادی مقام معظم رهبری با عنوان راهبردهای اقتصادی زیر نظر دکتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد کد خبر ۴۵۷۴۳۰ تاریخ انتشار ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۷ - 11 December 2014 کتاب اندیشه های اقتصادی مقلوح تقدیر رهبر انقلاب به انوشیروان ارجمند |اخبار ایران و جهان
لوح تقدیر رهبر انقلاب به انوشیروان ارجمند کد خبر ۴۵۸۳۶۵ تاریخ انتشار ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۹ - 15 December 2014 کیهان نوشت در سال 1366 که حضرت آیتالله العظمی خامنهای مقام ریاست جمهوری را برعهده داشتند به تماشای نمایش شگرد آخر به کارگردانی انوشیروان ارجمند نشستند و پس از آن لواربعین حسینی در کلام رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
اربعین حسینی در کلام رهبر انقلاب کد خبر ۴۵۷۷۸۰ تاریخ انتشار ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۶ - 13 December 2014 پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی گزیده ای از سخنان رهبر انقلاب پیرامون اربعین را منتشر کرده است جاودانه شدن یاد نهضت حسینیدیدار هیأتهای دانشجویی با رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
دیدار هیأتهای دانشجویی با رهبر انقلاب مسئول هیأتهای دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها از دیدار نمایندگان 630 هیأت دانشجویی کل کشور با مقام معظم رهبری همزمان با اربعین حسینی خبر داد کد خبر ۴۵۷۳۶۲ تاریخ انتشار ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۹ - 11 December 2014 مسئول هیأتهای دانعزاداری اربعین در حضور رهبر انقلاب برگزار شد |اخبار ایران و جهان
عزاداری اربعین در حضور رهبر انقلاب برگزار شد عزاداری هیأتهای دانشجویی در حضور رهبر معظم انقلاب صبح امروز به مناسبت اربعین حسینی در حسینیه امام خمینی برگزار شد کد خبر ۴۵۷۷۶۳ تاریخ انتشار ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۶ - 13 December 2014 عزاداری هیأتهای دانشجویی در حضور رهبر معظم انقلابصلح امامحسن(ع) چگونه باعث بقای اسلام شد؟ |اخبار ایران و جهان
صلح امامحسن ع چگونه باعث بقای اسلام شد آیت الله خامنه ای در نوشتاری می گوید امام حسن اگر صلح نمیکرد یقیناً اسلام ضربه میدید تبلیغات و پول آنچنان جو بدی به وجود آورده بود که امام حسن ع اگر آن روز جان خود و اصحاب نزدیک و معدود خود را از دست می داد چیزی از اسلام باقی نمی مامرقد امام حسین، از اولین بنا به دست مختار |اخبار ایران و جهان
مرقد امام حسین از اولین بنا به دست مختار در مقطع ابتدایی بنای بقعه نهاده شده و بازسازی آن از آغاز تا پایان دوره عباسی در مراحلی صورت گرفته است به نحوی که پس از شهادت امام حسین علیه السلام طایفه ای از بنی اسد به همراه امام سجاد علیه السلام پیکر آن امام و یارانش را در همان جاییچخش مستند «یک واحد انقلاب، پای درس استاد» |اخبار ایران و جهان
چخش مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد امشب از شبکه سوم سیما پخش میشود کد خبر ۴۵۵۵۹۵ تاریخ انتشار ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ - 06 December 2014 مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد امشب از شبکه سوم سیما پخش میشود به گزارش تابناک مستند یکپخش مستند «یک واحد انقلاب، پای درس استاد» |اخبار ایران و جهان
پخش مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد امشب از شبکه سوم سیما پخش میشود کد خبر ۴۵۵۵۹۵ تاریخ انتشار ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ - 06 December 2014 مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد امشب از شبکه سوم سیما پخش میشود به گزارش تابناک مستند یککتاب اندیشههای اقتصادی مقام معظم رهبری |اخبار ایران و جهان
کتاب اندیشههای اقتصادی مقام معظم رهبری کتاب اندیشههای اقتصادی مقام معظم رهبری با عنوان راهبردهای اقتصادی زیر نظر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد کد خبر ۴۵۷۵۷۵ تاریخ انتشار ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۰ - 12 December 2014 کتاب اندیشههای اقتصادی مقام معظم رهبری با عنوان راهبردهاعلل صلح امام حسن(ع) به روایت رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
علل صلح امام حسن ع به روایت رهبر انقلاب اگر امام حسن ع صلح نمیکرد تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد همه چیز به کلی از بین میرفت و ذکر اسلام بر میافتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمیرسید کد خبر ۴۶۰۱۰۳امام جمعه بوکان: 16 آذر نماد شور انقلابی ملت ایران در مقابله با استکبار جهانی است
امام جمعه بوکان 16 آذر نماد شور انقلابی ملت ایران در مقابله با استکبار جهانی است بوکان مهاباد - ایرنا - امام جمعه بوکان گفت روز 16 آذر مصادف با روز دانشجو در تاریخ ایران اسلامی به عنوان نماد شور انقلابی ملت در مقابله با استکبار جهانی به شمار می رود ماموستا عبدالرحمان خلیفه زاعلام فیلمهای سینمایی ایام شهادت امام رضا(ع) |اخبار ایران و جهان
اعلام فیلمهای سینمایی ایام شهادت امام رضا ع فیلمهای سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن ولایت عشق مسافر شب روز هفتم حج پاکان روز هشتم مسیر عشق روز ملاقات آقای مهربان سه شنبه ۲ دی ماه مصادف با سالروز شهادت امام رضا ع از شبکههای سیما پخش میشود کد خبر ۴۵۹۶۵آغاز پیادهروی عزاداران از میدان امام حسین(ع) |اخبار ایران و جهان
آغاز پیادهروی عزاداران از میدان امام حسین ع مردم سیاه پوش و عزاداران حسینی که از نقاط مختلف تهران خود را به میدان امام حسین ع رسانده بودند با شعار لبیک یا حسین حرکت خود را به سمت حرم عبدالعظیم ع آغاز کردند کد خبر ۴۵۷۷۰۱ تاریخ انتشار ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۲ - 13 December 2014 مفراخوان بعثه رهبری از زائران اربعين حسينی |اخبار ایران و جهان
فراخوان بعثه رهبری از زائران اربعين حسينی روابط عمومي بعثه در فراخوانی از همه زائران و شركت كنندگان در راهپيمايي عظيم اربعین خواست تا پيشنهادات خود را براي برنامهريزيهاي اربعين آينده به حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان حج ارسال کننند کد خبر ۴۶۰۲۳۹ تاریخ انتشار ۰۱ دی ۱۳۹۳ -توصیه رهبر انقلاب به امام جمعه تبریز |اخبار ایران و جهان
توصیه رهبر انقلاب به امام جمعه تبریز ایشان گفتند تبریز اهم است و تعبیر دقیقی که داشتند این بود که با وجود ایشان در آن استان فکرم از آنجا راحت است فعلا فکر مرا مخدوش نکنید که ایشان را به تهران منتقل کنید بنابراین وقتی اینها جواب سرسخت معظمله را دیدند قضیه دبیرکلی بنده منتفی شدپیام رهبرانقلاب درپی فوت حجةالاسلام غیوری |اخبار ایران و جهان
پیام رهبرانقلاب درپی فوت حجةالاسلام غیوری کد خبر ۴۵۹۷۵۱ تاریخ انتشار ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۱ - 20 December 2014 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم پرهیزگار و خدمتگزار مرحوم حجة الاسلام و المسلمین حاج سیّد علی غیوری را تسلیت گفتند به گزارش تابناک ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها