تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815615059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقسیم ادیان به دو دسته ابراهیمی و غیرابراهیمی دقیق نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰




1420637040565_98.jpg

دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور گفت: تقسیم‌بندی ادیان به دو دسته ابراهیمی و غیرابراهیمی معمولاً از سوی دانشمندان غربی مطرح می‌شود که البته از منظر قرآن کریم دقیق نیست. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نویسنده کتاب «دو پیشوای ملل، حضرت ابراهیم(ع) و حضرت رضا(ع)» در گفت‌وگویی به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد پیامبر خاتم(ص) در پاسخ به این سؤال که چرا اسلام جزو ادیان ابراهیمی است؟ گفت: چون شخصیت پیامبر اکرم(ص) در نسل جناب ابراهیم(ع) قرار داده شده و این شخصیت بزرگ میان ادیان مختلف جهان از جمله یهود و مسیحیت و اسلام مورد احترام است. وی افزود: البته تقسیم‌بندی ادیان به دو دسته ابراهیمی و غیرابراهیمی کار دانشمندان غربی است و از منظر قرآن کریم این تقسیم‌بندی مشهور دقیق نیست. جناب ابراهیم حق بزرگی بر دیانت آن هم دیانت همراه با تعقل و احتجاج فکری دارد و این موضوع صرفاً به ادیان ابراهیمی محدود نمی‌شود. رئیس مرکز هماهنگی، توسعه، پژوهش و آموزش عالی قرآنی اظهار کرد: به قول فیلسوف ذوالفنون علامه شعرانی، می‌توان گفت که حکمای جهان از احتجاجات و براهین ابراهیم(ع) به آیین خرد و توحید و برهان رهنمون شده‌اند. یعنی حق ابراهیم(ع) فقط در مناسک نیست بلکه در مسئله تعقل نیز وجود دارد و مشهود است. خوش‌منش درباره شخصیت حضرت ابراهیم(ع) اضافه کرد: ابراهیم(ع) حدود چهار هزار سال قبل پرچم تعقل، حق‌گرایی و حنیف بودن را در این سرزمین برافراشت. ایشان پیامبر برهان و احتجاج و استدلال‌های توحیدی است و مناظرات ایشان با آزر، بت‌پرستان، ستاره‌پرستان و نمرود در تاریخ جاودانه شده و ایشان میان ادیان مختلف محترم و معتبر است. وی افزود: ابراهیم(ع) تمدن‌ها را درک کرده، آیین‌ها و رنگ‌های مختلف تعبد و پرستش را دیده و جدای از بین‌النهرین، در شام و مصر نیز حاضر شده که نقاط تمدنی آن سرزمین بوده‌اند. سپس مأمور می‌شود خانه خدا را در صحرای سوزانی بنا کند تا از نسل این پیامبر بزرگ جهانی و به تعبیری پیامبر نخستین، یک امت مسلِم پیدا شود. این دکترای علوم قرآن و حدیث در پاسخ به پرسشی درباره معنای «دین حنیف» گفت: وقتی قطب‌نما را روی زمین می‌گذاریم، عقربه به این طرف و آن طرف حرکت می‌کند تا جهت صحیح را پیدا کند و رو به نقطه‌ای ثابت شود. «حنیف» همان زمانی است که نقطه اصلی و درست پیدا می‌شود. جناب ابراهیم(ع) پیامبر توحید و گرایش به فکرت و فطرت است و آیین حنیف از سوی ایشان بنیاد شده است. خوش‌منش همچنین در پاسخ به این پرسش که مراد از «ملت ابراهیم» در قرآن کریم چیست؟ اظهار کرد: «ملت ابراهیم» یعنی کیش و آیینی که حضرت ابراهیم(ع) از خودش در جهان به جا گذاشته و از طریق جناب اسماعیل و حضرت محمد(ص) به ما رسیده است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن