محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827387654
دیدگاهها و فتاوی تقریبی علمای مسلمان
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
دیدگاه؛
دیدگاهها و فتاوی تقریبی علمای مسلمان
ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم، واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم، اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود بدانید که یا جاهل هستند و یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ برخی از دیدگاهها و فتاوی علمای شیعه و سنی در خصوص تقریب مذاهب تبین می گردد. دیدگاهها و فتاوی علمای شیعه: آیتالله العظمی بروجردی مرحوم آیتالله بروجردی در نامهای به شیخ عبدالمجید سلیم، مفتی اعظم اهلسنت و رئیس اسبق دانشگاه الازهر، مینویسد: «ازخدای متعال میخواهم که بی اطلاعی و جدایی و پراکندگی مسلمانان را نسبت به هم، به معرفت و شناخت واقعی و محبت و همبستگی مبدل سازد. و انّه علی مایشاء قدیر».(۱) آیت الله واعظ زاده خراسانی دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، که یکی از شاگردان آیتالله بروجردی است، نقل میکند که ایشان نسبت به قضیه خلافت، که یکی از مسائل مهم اختلافی بین شیعه و اهل سنت است، میفرمودند: «امروز مسلمین نیاز ندارند که بدانند کی خلیفه بوده و کی نبوده، آنچه امروز نیاز مسلمانان است این است که بدانند از چه مأخذی احکام گرفته میشود، آنان میگویند قرآن و سنت, ما میگوییم قرآن و عترت. بنا بر این امروز که نه حکومتی است و نه خلافتی ما میتوانیم حرف خود را به کرسی بنشانیم و بگویم مرجع مشکلات مردم ائمه اهل بیت)ع) هستند».(۲) امام خمینی امام خمینی که یکی دیگر از منادیان راستین وحدت مسلمانان بود، میفرماید: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم، واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم، اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود بدانید که یا جاهل هستند و یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند».(۳) و نیز میفرماید: «اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند امکان نداشت اجانب بر آ نها تسلط پیدا بکند این تفرقه بین مسلمین است که باعث شده است اجانب بر ما تسلط پیدا بکند … واجب است بر همه مسلمین که با هم با شند».(۴) آیتالله خامنهای از حضرت آیتالله خامنهای سؤال میشود که: با وجود ادله متقن حاکم بر وجوب وحدت مسلمین، نظر حضرت مستطاب عالی در خصوص اطلاق امت اسلامی بر اتباع مذاهب دیگر اسلامی اعم از فرق چهارگانه اهل سنت، زیدیه، ظاهریه، اباضیه و دیگران که اصول دین مبین را معتقدند، چیست؟ آیا تکفیر فرق مزبور، جایز است یا خیر؟ و اصولاً حدود تکفیر در عصر حاضر چگونه است؟ ایشان در جواب میفرمایند: «فرق اسلامی، همگی امت اسلامی محسوب و از تمام مزایای اسلامی برخور دارند و تفرقه بین طوایف مسلمین، علاوه بر آنکه خلاف تعلیمات قرآن کریم و سنت رسول گرامی اسلام(ص) است، موجب تضعیف مسلمین و سوژه به دست دشمنان اسلام دادن است، فلذا به هیچ وجه جایز نیست».(۵) آیتالله العظمی سیستانی آیتالله العظمی سیستانی در پاسخ به این سؤال که آیا هرکس شهادتین را بر زبان آورد و رو به قبله نماز بخواند و از یکی از مذاهب هشتگانه (که عبارتند از: حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی، جعفری، زیدی، اباضی و ظاهری) پیروی کند، مسلمان است و خون و ناموس و مالش حرمت دارد؟ میفرماید: «هر کس شهادتین را بر زبان آورد و هرکاری برخلاف آن انجام ندهد و به اهل بیت علیهم السلام دشمنی نورزد، مسلمان است.(۶) دیدگاهها و فتاوی علمای اهل سنت: فتوای شیخ محمود شلتوت از استاد شیخ محمود شلتوت رئیس دانشگاه الأزهر، سؤال شد که بعضی از مردم چنین میاندیشند برای آنکه مسلمان عبادات و معاملاتش صحیح باشد حتماً باید به یکی از مذاهب چهارگانه معروف عمل کند و در بین آنها مذهب شیعه امامیه و مذهب زیدیه نیست. آیا شما با این رأی به طور کلی موافقت دارید، و تقلید از مذهب شیعه امامیه را جائز نمیشمارید؟ ایشان در جواب چنین فرمودند: «دین اسلام بر احدی از پیروانش متابعت از مذهب خاصی را لازم نمیشمرد، بلکه ما میگوییم: برای هر فرد مؤمن چنین حقی است که بتواند در ابتدای امر از هر یک از مذاهبی که صحیحاً نقل شده و در کتابهای مخصوص احکام آن مذهب نوشته شده است پیروی کند و همچنین کسی که از یک مذهب از این مذاهب پیروی میکرده میتواند عدول به مذهب دیگر بنماید، هر مذهبی باشد، و در این عمل باکی بر او نیست. مذهب جعفری معروف به مذهب امامیاثناعشری، مذهبی است که شرعاً پیروی از آن مانند پیروی از مذاهب اهلسنت جایز است. و سزاوار است مسلمانان این مطلب را بدانند و از عصبیت و طرفداریهای بیجا و بدون حق و حمایت از مذهب معینی خودداری کنند. دین خدا و شریعت او تابع مذهبی نیست یا منحصر در مذهبی نیست. هر کس به مقام اجتهاد فائز گردد عنوان مجتهد بر او بار، و در نزد خدای تعالی عملش مقبول خواهد بود. و جایز است برای کسی که اهلیت نظر و اجتهاد را ندارد از ایشان تقلید کند و به آنچه در فقهشان مقرر داشته اند عمل بنماید، و در این مسئله بین عبادات و معاملات تفاوتی نیست».(۷) شیخ عبدالمجید سلیم(م۱۹۵۴) شیخ عبد المجید سلیم رئیس اسبق دانشگاه الازهر، در نامهای به آیت الله بروجردی، مینویسد: ««متأسفانه روزگاری بر مسلمانان گذشت که هدف دسیسه مغرضین قرارگرفتند، دسیسهای که میخواست آنان را از حق باز دارد و نسبت به دین متزلزل وبه سوی باطل بکشاند و از دعوت به سوی خدا و جهاد در راه او جلوگیری کند و به وسیله اختلاف و جدال، آنها را متفرق و پراکندهگرداند. پیوسته آثار این تفرقه، روی خِردها پرده میکشید و دلها را به خود مشغول میداشت و میان بیشتر مردم فاصله میافگند و آنان را از فهم صحیح و درک اسرار دین و فداکاری در راه بزرگداشت آن منصرف میساخت. بنا براین نخستین چیزی که بر ما جمعیت علما (اعم از شیعه و سنی) واجب میباشد، این است که آنچه را وابسته به این افتراق و پراکندگی است، از اذهان مردم دور سازیم».(۸) شیخ محمد سید طنطاوی، شیخ الازهر از شیخ محمد سید طنطاوی سؤال میشود که آیا جایز است هرکسی را که از یکی از مذاهب اسلامی، یعنی مذاهب چهارگانه اهل سنت، مذهب ظاهری، مذهب جعفری، مذهب زیدی و مذهب اباضی پیروی و تبعیت می کند، مسلمان بدانیم؟ او با اشاره به احادیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که در آنها شرط اسلام اقرار به شهادتین و پذیرش ارکان اسلام مانند نماز، روزه، زکات، حج، بیان شده است، میگوید: «هر انسانی، (جدا از اینکه مرد باشد یا زن)که شهادت دهد جز خداوند متعال معبودی نیست و محمد(ص) رسول خداست و این ارکان را به جا آورد و هر چیزی را از دین که به آن آگاهی دارد انکار نکند، مسلمان است و پیروان مذاهبی که در سئوال ذکر شده (همانطور که از ظاهر احوال آنها با خبریم) همه آنها به وحدانیت خداوند متعال گواهی میدهند و حضرت محمد(ص) را رسول خدا میدانند و به ارکان پنجگانه معترف هستند و آنها را انجام میدهند و اگر اختلافی در ادای این ارکان بین آنها وجود دارد، آن اختلاف، اختلاف در فروع است نه اختلاف در ارکان و اصول و ما نمیتوانیم بگوییم که صاحبان این مذاهب مسلمان نیستند و شریعت اسلامی به پیروانش امر میکند که بر مردم بر اساس ظاهرشان حکم کنند و باطنشان را فقط خداوند متعال به آن داناست. در حدیث شریف آمده: “به من امر شده که بر مردم بر اساس ظاهرشان حکم کنم و خدا عالم به نهان است”. و باید اضافه کنم که در دانشکده های شریعت در دانشگاه الازهر، این مذاهب تدریس میشود و اختلاف بین آنها توضیح داده میشود، با علم به اینکه این اختلاف همانطوری که اشاره کردیم، اختلاف مشروع و به حقی است. زیرا که اختلاف در فروع است نه در اصول».(۹) دکتر واصل نصر، مفتی اعظم مصر از محضر جناب آقای دکتر واصل نصر، مفتی کشور مصر در خواست میشود نظرتان را در مورد اقتدا کردن پیروان مذاهب اسلامی به کسی که پیرو مذهب اهل بیت است اعلام فرمائید. آیا اقتدا کردن به ایشان صحیح است یا خیر؟ ایشان در جواب میفرماید: هر مسلمانی که به خداوند ایمان داشته باشد وشهادت به وحدانیت خدا و رسالت حضرت محمد (ص) بدهد ومنکر ضروریات دین نشود وبه طور کامل عالم به ارکان اسلام ونماز وشرایط آن باشدصحیح است امامت جماعت او برای دیگران وامامت دیگران نسبت به او، هنگامی که شرایط ذکر شده را دارا باشد اگر چه امام وماموم اختلاف مذهبی داشته باشند وشیعه اهل بیت هم شامل همین مطلب است. ما همراهی می کنیم با آنها (شیعیان اهل بیت)درباره خداوند ورسول الله واهل بیت او وصحابه او واختلافی بین ماو آنها در اصول ومبانی شریعت اسلامی وضروریات قطعی دینی نیست. زمانی که خداوند افتخار حضور در دولت اسلامی را به ما عطا فرمود، درشهرهای تهران وقم ما پشت سر آنها وآنها نیز پشت سر ما نماز جماعت خواندند. از خداوند خواستاریم که وحدت را بین امت اسلامی محقق سازد و هرگونه دشمنی، درگیری واختلاف را از آنان دور نماید و اختلاف در برخی فروعات فقهی، مذهبی را مرتفع سازد.(۱۰) شیخ محمدغزالی(معاصر) شیخ محمد غزالی میگوید: «وظیفه مسلمین در این شرایط حساس و اوضاع خطرناک این است که از پراکندگی و اختلاف بازآیند و در برابر حملههای صلیبی مدرن، جبههای نیرومند به وجود آورند و در این مبارزه سرنوشتساز، در سنگر استوار دین ثابت قدم بمانند و توجه داشته باشند که برای ایشان ، مایه ننگ و شوم است که به هنگام تجمع قوای شرّ و اتحاد دشمنان در حمله و هجوم همگانی بر ایشان، پراکنده و بیسامان باشند یا در میدان مسابقه واپس بمانند یا از تمسک به دین خود سستی کند؛ در شرایطی که پیروان مذاهب باطل به عقاید خود پای بندند».(۱۱) او میگوید: «به یاد دارم یکی از جاهلان، با خشم و خروش از من پرسید: چگونه شیخ الزهر(شیخ محمد شلتوت) فتوا داده است که تشیع، مذهبی اسلامی و مانند سایر مذاهب است؟ من درجواب گفتم: تو از شیعه اطلاع داری؟ از تشیع چیزی میدانی؟ او اندکی سکونت کرد و آنگاه گفت: ایشان گروهی از پیروان دینی، غیر از دین ما هستند. گفتم: ولی من دیدهام که ایشان درست به مانند ما نماز میکزادند و روزه میگیرند. مرد با تعجب گفت: چگونه چنین چیزی ممکن است؟ گفتم: عجیبتر اینکه ایشان درست مانند ما قرآن میخوانند و پیامبر خدا را بزرگ میدارند و فریضه حج را به جا میآورند گفت: شنیدهام آنها قرآنی دیگر دارند و با این اندیشه آهنگ کعبه میکنند که آن را مورد توهین قرار دهند. گفتم: تو معذوری؛ زیرا بعضی از ما چیزهایی درباره آنان میگویند که منظوری جز هتک حرمت ایشان ندارند».(۱۲) فتوای مشترک اتحادیه جهانی علمای اسلام در اجلاس اردن اتحادیه جهانی علمای اسلام در اجلاسی که با حضور بیش از ۱۷۰ عالم و اندیشمند اسلامی از چهل کشور جهان در اردن برگزارشده بود، ضمن تأکید بر اعتدال و میانهروی در اسلام و مقابله با افراطیگری مذهبی، با صدور فتوای مشترکی اعلام نمود: تکفیر هیچیک از پیروان مذاهب هشتگانه اسلامی جایز نیست. در بیانیه این اجلاس آمده است که بر اساس دیدگاهها و فتواهای آیت الله سید علی سیستانی و دیگر مراجع شیعه (اعم از زیدی و جعفری)، شیخ الازهر، مفتی مصر، مفتی عمان، مجمع فقه اسلامی، مجلس اعلای امور دینی ترکیه، مفتی اردن و هیأت صدور فتوا در آنجا و فتوای شیخ یوسف قرضاوی، و بر اساس بحثها و بررسیهایی که در این کنفرانس انجام گرفت، آنچه را که ما بدان دست یافتیم، طی توافقی که در ذیل میآید اعلام مینماییم: - هر کس که پیرو یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت و جماعت (حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی)، مذهب جعفری، زیدی، اباضی و ظاهری باشد، مسلمان است و تکفیر او جایز نیست. ریختن خون او و تعرض به مال و ناموس او حرام است. همچنین طبق فتوای شیخ الازهر، تکفیر اصحاب عقیده اشعری، پیروان تصوف حقیقی و اهل اندیشه صحیح سلفی مجاز نیست. از این رو، هیچ کس حق تکفیر گروههای مسلمانی را که ایمان به خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص)، ارکان ایمان و احترام به ارکان اسلام در خود دارند و در عین حال منکر مسلمات و بدیهیات دین نیستند، ندارد. - مذاهب هشتگانه پیش از اینکه اختلافاتی میان آنها باشد، مشترکات فراوانی دارند و پیروان این مذاهب در مبادی اساسی اسلام متفق القولند. همگی به خدای یگانه، قرآن کریم و حضرت محمد(ص) به عنوان فرستاده خدا برای همهی بشریت، ایمان دارند. ضمن اینکه در باب ارکان پنجگانه اسلام یعنی شهادتین، نماز، زکات، روزه و حج اتفاق نظر دارند و نسبت به ارکان ایمان، یعنی ایمان به خدا، ملائکه، کتابهای آسمانی، پیامبران، آخرت، مقدرات نیک و بد، هم عقیده هستند، اما اختلاف علما در این مذاهب اختلافاتی است در فروع و نه در اصول و این خود رحمت است؛ زیرا در گذشته گفته اند: اختلاف علما در رأی، امر خوبی است. - پیروی از مذاهب اسلامی به معنی التزام به راه صحیح و مشخص در فتواهاست، لذا هیچکس، بدون شایستگی خاص که آن مذهب آن را تأئید میکند، حق قرار گرفتن در جایگاه فقهی را ندارد و مجاز به صدور فتوا بدون تبعیت از راه صحیح نیست. ضمن اینکه کسی حق ندارد در صدد تشکیل و تأسیس مذهب جدید و اصرار فتوای غیر قابل قبول و به دور از قواعد شریعت باشد.(۱۳) پینوشتها: 1. مجله حوزه، ش۲۲، ص۶۵٫ 2. خراسانی, واعظ زاده، زندگی آیت الله العظمی بروجردی، ص ۳۹۰ 3. وحدت از دیدگاه امام خمینی، تنظیم معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چ۲، ۱۳۷۸ش.، ص۲۱۰٫ 4. وحدت از دیدگاه امام خمینی، ص ۱۶۶ 5.http://www.taghrib.ir/tmain_fa.aspx?lng=fa&mode=art&artid=5595 6.http://www.taghrib.ir/tmain_fa.aspx?lng=fa&mode=art&artid=1797 7. همبستگی مذاهب اسلامی(مقالات دارالتقریب)، ترجمه عبدالکریم بی آزار شیرازی، تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۱۳۷۷ش.، ص۳۴۵-۳۴۴٫ 8. مجله رساله الاسلام، سال۴، شماره۲؛ محمدتقی قمی، منادیان تقریب، مؤسسه دارالتقریب مصر، مسلم تهوری، ص۱۱۸٫ 9.http://www.taghrib.ir/tmain_fa.aspx?lng=fa&mode=art&artid=1795 10. http://www.taghrib.ir/tmain_fa.aspx?lng=fa&mode=art&artid=762 11. نشریه اندیشه تقریب، شماره۳ع ص۱۲۹٫ ۱۲. همان
۱۴/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]
صفحات پیشنهادی
اعمال محدوديت شديد بر مسلمانان كنيا به بهانه مبارزه با تروريزم -
اعمال محدوديت شديد بر مسلمانان كنيا به بهانه مبارزه با تروريزم شناسهٔ خبر 2447499 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان پليس كنيا در ماه هاي گذشته به بهانه مبارزه با تروريزم محدوديت های شديدی را عليه مسلمانان شهرهای ساحلی اين كشور اعمال كرده است به گزارش خبرگکشتار مسلمانان در هند توسط بودایی ها + تصویر
خودداری دولت هند از اعزام ارتش کشتار مسلمانان در هند توسط بودایی ها تصویر حملات بودوها درحالی طی ماههای اخیر تشدید شده که دولت هند با وجود درخواست مردم در ایالت آسام از اعزام ارتش برای حفاظت از آن خودداری کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز خبرگزاری آناتولی از قتلافزایش فشار دولت چین بر مسلمانان این کشور
رویترز گزارش داد افزایش فشار دولت چین بر مسلمانان این کشور رسانه هاي چيني از تصویب 18 بند جدید توسط دولت این کشور خبر می دهند که بر اساس آن آزادی های مذهبی مردم به شدت کاسته خواهد شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از رویترز reuters رسانه های چینی از محدودیت هاینمایندگان ایران امروز در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان تلاوت میکنند
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۰ نمایندگان ایران در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن امروز جمعه در پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان تلاوت میکنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان که از روز گذشته 11 دیماه با حگزارش ایسنا از حاشیه پنجمین دوره مسابقات بینالمللی دانشجویان مسلمان
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۶ پنجمین دوره از مسابقات بینالمللی دانشجویان مسلمان عصر امروز با حضور رییسجمهور و رییس جهاد دانشگاهی در مرکز همایشهای برج میلاد کار خود را آغاز کرد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در ابتدای این مراسم پس از قرائت سرود جمعلمالهدی: قرآن میتواند مسلمانان را گردهم جمع کند
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۱۶ معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت تفاوت قرآن با سایر کتابهای مقدس مانند تورات و انجیل این است که قرآن کلام مستقیم خداوند است که به وسیله جبرئیل بر پیامبر ص نازل شد وهر کس خواست مشابه آن را بیاورد نتوانست به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزانواب: مسلمانان و بودائیان برای آینده روشنتر تلاش کنند
سهشنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۱ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه مسلمانان و بودائیان بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل میدهند تاکید کرد که این دو مکتب باید در جهت طراحی برای آینده روشنتر تلاش کنند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلامرئیس جمهور: چرا باید دیگران بتوانند به خود جرأت بدهند برای مسلمانان تصمیم بگیرند؟
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۱ رئیس جمهور گفت چرا باید در دنیای امروز دیگران بتوانند به خود جرأت بدهند تا برای مسلمانان تصمیم بگیرند به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسهمه علمای اسلام، فتواهای تکفیریها را محکوم میکنند
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۹ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت همه علمای اسلام بر عدم صلاحیت صادر کنندگان فتواهای تکفیری تأکید دارند و فتواهای این افراد را محکوم میکنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری داشجویان ایران ایسنا آیتالله محسن اراکی در گفتوگو با برنامه کنکاشاقدام جالب کلیسای کلن در اعتراض به جنبش ضد مسلمان
دوشنبه آینده اقدام جالب کلیسای کلن در اعتراض به جنبش ضد مسلمان اپرای معروف شهر درسدن نیز در زمان برگزاری راهپیمایی پگیدا در این شهر تمام چراغهای خود را در اعتراض به این جنبش خاموش کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از ابنا مقامات کلیسای «کلن» آلماعلمای اسلام، فتنههای بهوجود آمده را خاموش کنند
دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۲ آیتالله صافیگلپایگانی گفت وظیفه همه علمای بزرگ اسلام این است که با درایت کامل فتنههای به وجود آمده اخیر در جهان اسلام را خاموش کرده و جهانیان را با بیانیهها و اعلامیههای صلح و دوستی قرآن کریم آشنا سازند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویاندلیل مسلمان نشدن چرچیل
روزنامه ایندیپندنت اعلام کرد دلیل مسلمان نشدن چرچیل وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق انگلیس طی دورهای قصد داشت مسلمان شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز بر اساس اطلاعاتی که به تازگی فاش شده است "وینستون چرچیل" نخست وزیر اسبق انگلیس طی دورهای قصد داشت مسلمان شودمحافظت جوانان مسلمان نیجریه از مسیحیان در روز کریسمس
محافظت جوانان مسلمان نیجریه از مسیحیان در روز کریسمس فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت بیش از 200 تن از جوانان مسلمان در روز کریسمس با حضور در اطراف کلیسای شهر کادونا در 100 مایلی ابوجا پایتخت از مسیحیانی که برای عبادت به کلیسا آمده بودند محافظت کردند بهروحانیون هندی تغییر دین اجباری مسلمانان در این کشور را محکوم کردند -
روحانیون هندی تغییر دین اجباری مسلمانان در این کشور را محکوم کردند شناسهٔ خبر 2444466 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان روحانیون مسلمان هندی تغییر دین اجباری حدود ۳۰۰ مسلمان در شهر آگرای این کشور به آئین هندو را محکوم کردند به گزارش خبرگزاری مهر به نقلبرگزاری نشست علمی«اهل بیت(ع)، میراث نبوی در اندیشه متفکران مسلمان» -
با سخنرانی فرید العطاس برگزاری نشست علمی اهل بیت ع میراث نبوی در اندیشه متفکران مسلمان شناسهٔ خبر 2449958 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها مرکز تحقیقات امام علی ع بیست و نهمین نشست علمی خود را با عنوان اهل بیت ع میراث نبوی در اندیشه متفکران مسلمان برکمپین ملی مسلمانان بریتانیا برای ایجاد تقریب مذاهب اسلامی -
کمپین ملی مسلمانان بریتانیا برای ایجاد تقریب مذاهب اسلامی شناسهٔ خبر 2453783 پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۳ دین و اندیشه > اسلام در جهان مراسم لاو محمد که چند سالی است به ابتکار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در لندن برگزار می شود از این پس به عنوان یک کمپین ملی در بریتانیا عملکریستین بنو: وحدت مسلمانان به میزان عقل و آگاهی آنهاست
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۰ ۵۹ یک پژوهشگر حوزه قرآن و فلسفه اسلامی گفت فرصتها برای درک وحدت همان آگاهی و دوری از امیال نفسانی مثل خودشیفتگی و خودپرستی است که انسانها باید از آن دور شوند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پروفسور کریستین بنو در همایش وحد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها