واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یحیی بونو:
اصل وحدت با آگاهی و عقل همراه است
شناسهٔ خبر: 2454623 شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
یحیی بونو در همایش «وحدت اسلامی، چالشها و فرصتها از دیدگاه قرآن» گفت: اصل وحدت با آگاهی همراه است و این وحدت یعنی وحدت مربوب و به معنی تسلیم پروردگار شدن در همه امور و اطاعت از دستورات حضرت حق است. به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور کریستین (یحیی) بونو، استاد دانشگاه در همایش «وحدت اسلامی، چالشها و فرصتها از دیدگاه قرآن» که شب گذشته ۱۲ دیماه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: در همه چیز دعوت به وحدت میکند نه تنها در امور دینی، بلکه در امور سیاسی و ... نیز به وحدت دعوت میشویم. اما باید در این میان به این توجه داشته باشیم که وحدت اصل است یا فرع. توحید از باب تفعیل است اما مگر چند خدا داریم که یکی کنیم.
این قرآنپژوه با اشاره به اینکه اصل وحدت است، بیان کرد: اصل وحدت با آگاهی و عقل همراه است و این وحدت یعنی وحدت مربوب و تسلیم پروردگار شدن در همه امور و اطاعت از دستورات حضرت حق. بشر به معنای بنیآدم نیست بلکه همه ما DNA داریم اما این برای ایجاد کردن وحدت کافی نیست. بلکه وحدت با آگاهی و عقل همراه است.این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابر روایت اول اصول کافی عقل را هنگامی که خداوند خلق کرد به آن گفت بیا، آمد و گفت برو، رفت. چراکه اگر عقل نباشد تبعیت از دستورات هم معنا ندارد. سپس خداوند به عقل دستور میدهد که به واسطه تو پاداش و تنبیه میدهم و اگر عقل نباشد دین، تسلیم و وجدان معنا ندارد.بونو تصریح کرد: وحدت در ادیان توحیدی ملاکش همان عقل و آگاهی است. هرچقدر آگاهی بالاتر میرود وحدت نیز بالاتر میرود. بنابر گفته پیامبر(ص) دشمنترین دشمن انسان همان نفس است. که ما به این توجه نداریم و بلکه مادام دیگران را متهم میکنیم و هنگامی که از نفس پیروی میکنیم نیازی به تبعیت از شیطان نداریم.وی عنوان کرد: فرصتها برای درک وحدت و جلوگیری از تفرقهاندازی و دوری از امیال و خودشیفتگی و خودپرستی است که خودشیفتگی خود چالش است. بنابراین آگاهی هرچه بیشتر شود وحدت تقویت میشود.این خادم قرآن بیان کرد: بنابر روایت دیگری در اصول کافی؛ امام صادق(ع) فرمودهاند که هنگامی که خداوند آدم را خلق کرد، جبرئیل را فرستاد که ببین سه چیز یکی را انتخاب کن و دو تا را رها کن؛ عقل، دین و حیا. عقل که همان آگاهی است، دین همان عشق و حب و ولایت است و حیا نه به معنای خجالتی بودن است بلکه دعوت به وجدان است و آدم گفت عقل را انتخاب کردم.بونو تصریح کرد: پیروی از عقل انسانیت است و کنار عقل واقعی دین، حیا و وجدان است. وقتی حضرت علی(ع) میگوید اگر کل دنیا را به من بدهند که دانه گندمی را از دهان مورچه بیرون بکشم این کار را انجام نمیدهم، براساس دستور عقل عمل نکردن و بر اساس دستور شریعت و دین عمل نکردن که این کار حرام باشد، بلکه وجداناً این امر را نمیخواستند انجام دهند.این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر عقل، دین و وجدان همراه تصمیم بشر باشد، همواره در راه راست خواهیم بود چرا که صراط مستقیم انسانیت است و «اهدنا الصراط المستقیم» اگر چیز سادهای بود لازم نبود در هر نماز دو بار از خداوند بخواهیم تا ما را به آن هدایت کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]