تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805366029
![نمایش مجدد: سخنان تکان دهنده و تقیه امام حسن عسکري(ع) در سنين کودکي refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
سخنان تکان دهنده و تقیه امام حسن عسکري(ع) در سنين کودکي
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1393/10/10/IMG18085741.jpg)
گوشه ای از زندگانی امام عسکری (علیه السلام)؛
سخنان تکان دهنده و تقیه امام حسن عسکري(ع) در سنين کودکي
حضرت در همان موقعيّت و با همان زبان كودكى لب به سخن گشود و بهلول را مخاطب قرار داد و اظهار نمود: اى كم عقل! مگر ما انسان ها براى سرگرمى و بازى آفريده شده ايم، كه با من اين چنين سخن مى گوئى.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، بسيارى از تاريخ نويسان آورده اند روزى يكى از بزرگان شهر سامراء به نام بهلول از محلّى عبور مى كرد، بچّه هائى را ديد كه مشغول بازى هستند و حضرت ابومحمّد حسن بن علىّ عسكرى عليه السلام را ديد که در سنین کودکی كنارى ايستاده و گريه مى كند. بهلول گمان كرد كه چون اين كودك، اسباب بازى ندارد، نگاه به بچّه ها مى نمايد و با حسرت گريه مى كند؛ به همين جهت جلو آمد و اظهار داشت: اى فرزندم! ناراحت مباش و گريه نكن، من هر نوع اسباب بازى كه بخواهى، برايت تهيّه مى كنم.
حضرت در همان موقعيّت و با همان زبان كودكى لب به سخن گشود و بهلول را مخاطب قرار داد و اظهار نمود: اى كم عقل! مگر ما انسان ها براى سرگرمى و بازى آفريده شده ايم، كه با من اين چنين سخن مى گوئى.
بهلول سؤال كرد: پس براى چه چيزهائى آفريده شده ايم؟
حضرت عليه السلام در پاسخ به او فرمود: ما بندگان خدا، براى فراگيرى دانش و معرفت و سپس عبادت و ستايش پروردگار متعال آفريده شده ايم.
بهلول گفت: اين مطلب را از كجا و چگونه آموخته اى و آيا براى اثبات آن دليلى دارى؟
حضرت فرمود: از خداوند سبحان و از گفتار حكيمانه او آموخته ام، آن جائى كه مى فرمايد:
أفَحَسِبْتُمْ أنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أنَّكُمْ إلَيْنا لا تُرْجَعُونَ. (1) يعنى؛ آيا شما انسان ها گمان كرده ايد كه شما را بيهوده و بدون هدف آفريده ام، و نيز گمان مى كنيد براى بررسى اعمال و گفتار به سوى ما بازگشت نمى كنيد!؟. سپس بهلول با آن موقعيّت و شخصيّتى كه داشت از آن كودك عظيم القدر تقاضاى موعظه و نصيحت نمود.
حضرت در ابتداء چند شعرى حكمت آميز را سرود؛ و بعد از آن بهلول را مخاطب خود قرار داد وفرمود: اى بهلول! عاقل باش، من در كنار مادرم بودم، او را ديدم كه مى خواست براى پختن غذا چند قطعه هيزم ضخيم را زير اُجاق روشن كند؛ ولى آن ها روشن نمى شد تا آن كه مقدارى هيزم باريك و كوچك را روشن كرد و سپس آن هيزم هاى بزرگ و ضخيم به وسيله آن ها روشن گرديد.
و گريه من از اين جهت است كه مبادا ما جزئى از آن هيزم هاى كوچك و ريز دوزخيان قرار گيريم.
با بيان چنين مطالبى، بهلول ساكت ماند و ديگر حرفى نزد. (2) امام حسن عسگري (ع) و اوج تقيه کردن
از آنجا كه امام براى غيبت كبرى زمينه سازى مى كرد ويكى از ويژگي هاى عصر غيبت تقيّه است، زندگى او حتّى بيشتر از ديگر امامان به شديدترين حالات پنهانكارى متمايز شده است. ماجراهاى زير مى توانند گوشه اى ازحالات تقيّه را در دوران امام بازگو كنند:
الف - داوود بن اسود گويد: سرورم (امام عسكرى عليه السلام) مرا فرا خواند وچوبى كه گويا پايه درى بود، گرد و دراز به اندازه كف دست، به من داد وفرمود: اين چوب را به "عمرى" (يكى از نمايندگان مقرب آن حضرت) برسان. به راه افتادم. در خيابانى با يك سقّاء كه استرى داشت رو به روگشتم. استر راه مرا سدّ كرده بود. سقّاء بانگ زد كه راه را باز بگذار. من همان تكه چوب را بالا بردم و بر استر زدم، چوب شكست. به قسمت شكستگى چون نگاه كردم، چشمم به نامه هايى كه در آن تعبيه شده بود، افتاد. شتابان چوب را در آستينم نهان كردم. سقّاء شروع به داد و فرياد كرد و به من و سرورم دشنام داد.(3)
امام از شيوه پنهانكارى اينگونه و با اين سطح عالى، حتّى براى رساندن نامه هايش از خانه اى به خانه ديگر و يا از شهرى نزديك به شهر نزديك ديگر، استفاده مى كرد. در پايان اين ماجرا هم مى بينيم كه حامل نامه به خاطر عدم رعايت اصول پنهان كارى باعتاب شديد مواجه مى گردد.
خادم امام به نقل از آن حضرت مى گويد: اگر شنيدى كسى به ما دشنام مى گويد به راهى كه به تو فرموده ام برو، مبادا در صدد جوابگويى بر آيى ويا بخواهى بدانى كه آن شخص كيست؟ چون من در شهر و ديارى بد، زندگى مى كنم. پس راه خود گير كه اخبار و احوال تو به ما مى رسد، اين نكته را بدان.(4)
ب - شيوه سخن گفتن با اشاره و رمز در محافل شيعه امرى بس شايع بوده است. اين امر از بسيارى از ماجراهايى كه نقل شده، كاملاً محسوس است. در ماجراى زير به اين شيوه برمى خوريم و همچنين ميزان عمق هشدار امام از مخالفت با تقيّه را در مى يابيم.
محمّد بن عبد العزيز بلخى گويد:
روزى در خيابان گوسفندان بودم كه ناگهان امام عسكرى را ديدم كه به قصد دار العامه. از خانه اش بيرون آمده بود. با خود گفتم: اگر فرياد برآرم كه اى مردم اين حجّت خدا بر شماست، او را بشناسيد، آيا مراخواهند كشت؟ چون به من نزديك شد، انگشتان سبابه اش را بر دهانش گذارد به اين معنى كه ساكت باش و همان شب آن حضرت را ديدم كه مى فرمود:
يا پنهان كارى است يا كشته شدن، پس از خدا بر خويشتن بترس.(5)
ج - باز در باره به كارگيرى شيوه سخن گفتن با اشاره به ماجراى على بن محمّد بن حسن بر مى خوريم. وى گويد: جماعتى از اصحاب ما از اهوازآمده بودند و من نيز با ايشان بودم. سلطان به سوى صاحب بصره (كه دربصره خروج كرده بود و همان صاحب الزنج معروف است) امده بود. ما نيز براى ديدن امام عسكرى عليه السلام (كه معمولاً براى اجراى اصل تقيّه، درچنين مناسباتى سلطان را همراهى مى كرد) بيرون آمده بوديم.
در حالى كه راه مى رفت و مى گذشت به او مى نگريستيم و خود ميان دو ديوار در سُرّمن رأى نشسته، بازگشتش را انتظار مىكشيديم. آن حضرت بازگشت وهمين كه به موازات ما رسيد و به ما نزديك شد، ايستاد و دستش را به طرف كلاهش برد وآن را از روى سرش برداشت و به دست ديگرش داد و با آن يكى دست بر سرش كشيد و در چهره يكى ازافراد ما خنديد.
مرد فوراً گفت: گواهى مى دهم كه تو حجّت و برگزيده خداوندى. به او گفتم: فلانى مشكل تو چه بود؟ گفت: من در مورد او شك داشتم. پس با خود گفتم: اگر او باز گشت و كلاه از سر گرفت به امامتش اقرارمى كنم.(6)
------------------------------
1-سوره مؤمنون: آيه 115.
2-إحقاق الحقّ: ج 19، ص 620، صواعق المحرقه: ص 205، نورالا بصار: ص 166. 3-بحارالانوار، ج50، ص283.
5،4-بحارالانوار، ج50، ص283.
6-بحارالانوار، ج50، ص294.
۱۰/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
پیام سازمان تبلیغات اسلامی بهمناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۹ سازمان تبلیغات اسلامی با صدور پیامی سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیهالسلام را به ملت مسلمان و ولایتمدار ایران تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این پیام آمده است شهادت حضرت امام حسن عسکری اگر چه داغی گتوصیه های امام حسن عسکری(ع) در مکاتبات با شیعیان -
توصیه های امام حسن عسکری ع در مکاتبات با شیعیان شناسهٔ خبر 2453038 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام عسکری ع از راه نامه با برخی از شیعیان ارتباط برقرار میکردند تا حقایق راستین جامعه و موقعیت حساس زمان و مسائل اعتقادی را برای آنها تبیمراسم سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع)در امارات برگزار شد
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۹ مراسم سوگواری سالروز شهادت امام حسن عسکری ع در شهرهای مختلف امارات متحده عربی برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در دوبی همزمان با سالروز شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری ع مراسم عزاداری و سوگوویژگی شیعیان از دیدگاه امام حسن عسکری (ع)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۸ یکی از فعالیتهای امام حسن عسکری آماده سازی مردم برای پذیرش غیبت امام زمان عج بود از این رو ایشان کمتر با مردم تماس میگرفت و جز نوّاب و یاران خاص خود کسی را به حضور نمیپذیرفت و فقط به واسطه آنان مشکلات دینی مردم را حل میکرد امام عسکری با عمل بتعریف متفاوت از فرد زاهد و عابد در بیان امام حسن عسکری (ع) / شیعه واقعی چه کسی است؟
تعریف متفاوت از فرد زاهد و عابد در بیان امام حسن عسکری ع شیعه واقعی چه کسی است فرهنگ > دین و اندیشه - هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام یازدهم حسن عسکری ع است که سال های زندگی و امامتش را به اجبار در سامرا و زیر نظر حکومت عباسی گذراند پرونده خبرآنلاین در ساروزشمار تاریخ شهادت پیشوای یازدهم مسلمانان حضرت امام حسن عسکری
روزشمار تاریخشهادت پیشوای یازدهم مسلمانان حضرت امام حسن عسکریشهادت پیشوای یازدهم مسلمانان حضرت امام حسن عسکری ع 260 ق تصرف شهر تفلیس توسط سلطان جلال الدین خوارزمشاه و اختراع کبریت از رویدادهای تاریخی است که در امروز روی داده است به گزارش خبرگزاری فارس امروز 10 دی 1393 خورشیدتمام تلاش امام حسن عسکری(ع) این بود که مردم سروسامان بگیرند -
زائری در تفسیر اصول کافی تمام تلاش امام حسن عسکری ع این بود که مردم سروسامان بگیرند شناسهٔ خبر 2453280 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت السلام والمسلمین دکتر زائری دیروز نهم دیماه مصادف با شب شهادت امام حسن عسکری ع در ادامه سلسله جلسآمادهکردن شیعیان برای غیبت امام زمان(عج) مهمترین اقدام عصر امام عسکری(ع)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۵ یک کارشناس مسائل دینی یکی از اقدامات مهم در عصر امام حسن عسکری ع را آمادهسازی شیعیان برای غیبت مهدی موعود عج دانست و گفت با گذر زمان زندگی ائمهاطهار ع با فراز و نشیبهای فراوانی مواجه بود که رفتهرفته سردمداران خلافت زندگی را برای ائمه معصومینروضه امام حسن عسگری (ع) |اخبار ایران و جهان
روضه امام حسن عسگری ع روضه امام حسن عسگری ع با صدای حاج محمد رضا طاهری کد خبر ۴۶۲۳۷۵ تاریخ انتشار ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۲۷ - 30 December 2014 دانلود لینک را کپی کنید لینک را کپی کنید دانلوداعزام نیرو برای محافظت ازحرم امام حسن (ع) |اخبار ایران و جهان
اعزام نیرو برای محافظت ازحرم امام حسن ع منبع خبری در پلیس استان ذی قار اعلام کرد یگانی از نیروهای ضربت پلیس استان ذی قار برای مشارکت در تامین امنیت حرم امام حسن عسکری علیه السلام و زائران ایشان این هفته به سامراء فرستاده خواهند شد کد خبر ۴۶۱۴۶۴ تاریخ انتشار ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱ ۴امام عسکری(ع) آثار مهم تفسير قرآن برجای گذاشت/ صورت و سیرت امام عسکری -
به مناسبت شهادت امام حسن عسکری ع امام عسکری ع آثار مهم تفسير قرآن برجای گذاشت صورت و سیرت امام عسکری شناسهٔ خبر 2452701 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام حسن عسکری ع آثار مهمی از تفسير قرآن و نشر احکام و بيان مسائل فقهی و جهت دادنگفتمان جهادی چگونه صلح با معاویه را توضیح می دهد؟ سه واژه کلیدی در استراتژی امام حسن(ع)
گفتمان جهادی چگونه صلح با معاویه را توضیح می دهد سه واژه کلیدی در استراتژی امام حسن ع فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر محسن الویری گفت اگر گفتمان جهاد را وارد مبحث جنگ صلح امام حسن ع کنیم حرکت امام جهادی است جهاد به معنی سختکوشی برای تبیین احکام خداوند مومن میتوابخشی از زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام
بخشی از زندگی امام حسن مجتبی علیه السلامولادتدر نيمه ماه رمضان سوم هجري اولين فرزند علي عليهالسلام و فاطمه سلام الله عليها به دنيا آمد پس از ولادت نامگذاري از جانب مادر به پدر و از او به رسول خدا محوّل شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاري پروردگار ماند تا اينکه جبرئيل امين وحيعلل صلح امام حسن(ع) به روایت رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
علل صلح امام حسن ع به روایت رهبر انقلاب اگر امام حسن ع صلح نمیکرد تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد همه چیز به کلی از بین میرفت و ذکر اسلام بر میافتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمیرسید کد خبر ۴۶۰۱۰۳حمله داعش به خودروي زائرين امامين عسكريين(ع)
يك منبع امنيتي حمله داعش به خودروي زائرين امامين عسكريين ع نیروهای امنیتی عراق محل حادثه را محاصره کرده و خودروی امدادرسان مجروحان را به بیمارستان منتقل کرده است به گزارش سرويس ديني جام نيوز یک منبع امنیتی عراقی از حمله عناصر گروه تروریستی داعش به خودروی حامل زائران امپیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع)
السلام علیک یا کریم اهل البیت ع پیامک شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی ع آن لـب کـه بوسه زد جد مطهّرش نوشیده جام زهر از دست همسرش پـای جنـازهاش دل در محـن نشست تیر از کفن گذشت بر آن بدن نشست سرویس دینی جام نیوز اى دل خون شده ایّام عزاى حسن ست کززیارت جامعه کبیره بر کتیبه گنبد حرم مطهر امامین عسکریین
زیارت جامعه کبیره بر کتیبه گنبد حرم مطهر امامین عسکریین فرهنگ > دین و اندیشه - کمیته صنعتی و هنری ستادبازسازی عتبات از ساخت کتیبه گریو گنبد حرم مطهر امامین عسکریین با مضمون زیارت جامعه کبیره خبر داد به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات بر اساس اعلام این ک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها