محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843470709
تفکر نقادانه در مطالعه یک متن چگونه است؟ / فلسفه برای کودکان در گفت و گو شکل میگیرد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
تفکر نقادانه در مطالعه یک متن چگونه است؟ / فلسفه برای کودکان در گفت و گو شکل میگیرد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت:
نشست «جایگاه تفکر انتقادی در برنامه فلسفه برای کودکان» عصر روز گذشته 9 دی ماه با حضور فائزه رودی، روح الله کریمی، سعید ناجی و ملیحه راجی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. بخش نخست این نشست به معرفی «راهنمای تفکر نقادانه: پرسيدن سؤالهاي بهجا» نوشته ام نيل براون و استوارت ام كيلي به ترجمه کوروش کامیاب ترجمه اختصاص داشت. فائزه رودی در ابتدای این نشست با بیان این که کتاب حاضر مدعی است که ما در تمام زندگیمان به تفکر نقادانه نیازمندیم، درباره ویژگیهای این اثر گفت: هر دو نویسنده این کتاب مدعیاند که این کتابی کاربردی و با تجربههای زندگی نزدیک است. اما فایده این که ما بخواهیم سؤالهای درست بپرسیم چیست؟ وی در پاسخ به این سؤال گفت: نخست این که به پرسشهای وابسته به ما که در عین حال نقادانه هستند آگاهی پیدا میکنیم و دوم این که با مطالعه این کتاب میتوانیم پرسشهای نقادانه را سر جایشان به کار ببریم. رودی با اشاره به روشهای موجود تفکر که در این کتاب نام برده شدهاند افزود: دو روش در مورد تفکر وجود دارد؛ روش اسفنجی و روش غربالی. در روش اسفنجی ما همچون اسفنج اطلاعات را جمع آوری میکنیم و دخالتی در آنها نداریم. جذب اطلاعات میتواند نقطه آغاز خوبی باشد اما برای این که بتوانیم انتخاب کنیم، روش خوبی نیست. به گفته وی، عیب تفکر اسفنجی در این است که کسی که از این روش استفاده میکند معمولاً به آخرین دادهای که به ذهنش رسیده است، اکتفا میکند اما در روش غربالی در واقع میخواهیم تمرین کنیم که با نویسنده ــ هر چند که وجود ندارد ــ وارد گفتوگو و تعامل بشویم. این دانشآموخته فلسفه کودکان با طرح این پرسش که نتیجه تفکر نقادانه به کجا میرسد گفت: قرار نیست ما با تفکر نقادانه به این پاسخ برسیم که این پاسخ درست است یا نیست. بلکه میخواهیم به این برسیم که کدام پاسخ به واقعیت نزدیکتر است. ما در تفکر نقادانه باید ایدههایی را که در گذشته داشتهایم، مورد نقادی قرار دهیم و بدانیم که در این زمینه به ایده ما نقد شده است نه به شخصیتمان. رودی افزود: تقسیمبندی دیگری در این کتاب وجود دارد که میگوید تفکر شامل تفکر حداقلی و تفکر حداکثری است. تفکر حداقلی، دفاع ما از تفکر پیشینی خودمان است اما تفکر حداکثری یعنی این که میخواهیم تفکرمان را نقادی کنیم. نویسنده میگوید اولین سؤالی که باید در مواجهه با یک متن در ذهنمان برسد و بتوانیم به آن پاسخ دهیم، این است که مسئله چیست و مدعا یا نتیجه کدام است؟ وی گفت: ما در هر متنی که با آن مواجه می شویم، دو نوع مسئله داریم؛ مسئله توصیفی و مسئله تجویزی. اما چگونه مسئله یک متن را پیدا کنیم؟ گاهی نویسنده خودش به آن اشاره میکند اما گاهی از مواردی که در متن آمده است باید به آن پی برد. اما مدعا یا نتیجه آن چیزی است که نویسنده میخواهد ما آن ادعا را بپذیریم. برای این که بتوانیم ادعا را بپذیریم، دو سؤال میتوانیم از خودمان بپرسیم؛ ابتدا این که نویسنده چه میخواهد بگوید و دوم این که دلایل استدلال کداماند؟ نویسنده باید برای مدعای خودش دلایلی داشته باشد. اگر از کسی دلیل خواستید و ناراحت شد آن شخص در مرحله حداقلی تفکر مانده است. رودی افزود: سؤال بعدی این است که کدام واژهها یا عبارات مبهماند؟ هر نویسندهای وظیفه دارد که بدون ابهام و باشفافترین واژهها مدعای خودش را برای مخاطبانش بیان کند. سؤال چهارم مطرحشده در این کتاب این است که تضادهای ارزشی و فرضهای ارزشی کداماند؟ باید پیش فرضهای نویسنده را کشف کرد و با توجه به آنها به سخن نویسنده پرداخت. این دانشآموخته فلسفه اضافه کرد: پرسش پنجم این است که فرضهای توصیفی کداماند؟ فرض کنید وقتی میگویند «فلان خودرو قابل اعتماد است»، پیش فرض توصیفی آن این است که این خودرو شما را تا هر جایی که بخواهید، بهراحتی میبرد. اینها پیش فرض ارزشی نیستند. پرسش ششم این است که آیا مغالطهای در کار هست؟ در این کتاب به چندین مورد از آنها اشاره شده است که آیا این فرد در سخنش مغالطه دارد یا ندارد. به گفته رودی، پرسش دیگری که میتوانیم از خودمان بپرسیم این است که شواهد تا چه اندازهای محکماند و پرسش بعدی آیا علتهای بدیلی در مطلبی که میخوانید، وجود دارد؟ آیا آمار عرضهشده فریبنده است؟ چه اطلاعات مهمی بیان نشده است؟ نویسنده ممکن است برخی اطلاعات را تحت تأثیر عواملی مختلفی بیان نکند. پرسش آخر هم این است که چه مدعا و نتیجه معقول دیگری را میتوان مطرح کرد؟
وی در پایان یادآور شد: موضوع جلسه امروز از آنجا نشأت گرفته که اکثر استادان فلسفه این اشکال را به برنامه فلسفه برای کودکان وارد میکنند که چرا شما این را «فلسفه برای کودکان» مینامید، در صورتی که باید به آن «تفکر انتقادی برای کودکان» گفت، چرا که شما بیشتر بیان تفکر انتقادی را به کودکان نشان میدهید و در جلسات می خواهید کودک را وادار به تفکر کنید. در کل، فلسفه را به تفکر انتقادی تقلیل میدهید. «تفکر انتقادی» یا «فلسفه» برای کودکان؟ در ادامه این توضیحات، سعید ناجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به نظریات متیو لیپمن گفت: اولین بار که لیپمن این کار را شروع کرد، ابتدا نظرش بر تفکر انتقادی بود اما بعد فهمید که چیزی کم دارد. تفکر انتقادی، کودکان را دقیقتر میکند اما عمق فلسفی نمیتواند پیدا کند. برای این کار لیپمن از گفتوگوهای افلاطون و دیدگاههای فلسفی برای کودکان استفاده کرد. او منظورش این بود که از فلسفه کمک بگیرد تا آرای کودکان را عمیقتر کند. ناجی افزود: فلسفه برای کودکان به این معنی نیست که درس فلسفه را برای کودکان ارائه کنیم. فلسفه دو گونه است. فلسفه آکادمیک و فلسفه آماتور. ویژگی فلسفه آکادمیک و دانشگاهی این است که سطح بالایی از انتزاع دارد و باعث میشود که از جامعه دور باشد. اما بحثهایی که در جامعه و نزد کودکان وجود دارد، بحثهای پیچیدهای نیستند که سطح انتزاعیت آن خیلی بالاست و شاید به درد بشر نخورند. این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه گفت: اما فلسفه آماتور آن است که از گفتوگوهای مردم و جامعه بیرون بیاید. در این حالت، فرد مشکلی دارد و ممکن است برای حل آن مشکل فلسفه هم بخواند. به عنوان مثال، مسائل اخلاقی از این نوعند که فرد در مواجهه با آنها ممکن است به مباحث فلسفی رجوع کند. پس فلسفه آکادمیک از یک مشکل شروع می شود و به حل آن میانجامد. وی همچنین گفت: بنابراین آنهایی که میگویند فلسفه برای کودکان، فلسفه نیست، به یک معنا حق دارند. اما بنا به دلایلی اتفاقاً همان فلسفه است که از گفتوگو شروع می شود. سقراط میگوید کتابهای فلسفه در بهترین حالت نمایی از یک حالت به فرد میدهند. اما فلسفه در گفتوگوی زنده فلسفه میشود. بنا به همین دلیل، فلسفه برای کودکان در گفتوگو شکل میگیرد.
در بخشهای دیگری از این نشست روحالله کریمی و ملیحه راجی نیز سخنانی را درباره جایگاه تفکر انتقادی در برنامه فلسفه برای کودکان بیان کردند. /6262
کلید واژه ها: فلسفه -
چهارشنبه 10 دی 1393 - 16:16:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
نشست «جایگاه تفکر انتقادی در برنامه فلسفه برای کودکان» برگزار میشود -
نشست جایگاه تفکر انتقادی در برنامه فلسفه برای کودکان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2449970 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه فلسفه و فکرپروری برای کودکان و نوجوانان فبک یازدهمین نشست از سلسه نشستهای ماهانه خود را با عنوان جایگاه تفکر انتقادی در برنامه فسبرنامه فلسفه برای کودکان به معنای سقراطی فلسفه است -
سعید ناجی برنامه فلسفه برای کودکان به معنای سقراطی فلسفه است شناسهٔ خبر 2452899 چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها سعیدناجی فلسفه برای کودکان به معنای فلسفه کانتی فلسفه نیست اما به معنی فلسفه سقراط که از گفتگو متولد می شود فلسفه است گفتگوهایی که در فلسفکارگاه «درآمدی بر فلسفه ادبیات» برگزار میشود -
کارگاه درآمدی بر فلسفه ادبیات برگزار میشود شناسهٔ خبر 2445474 شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگاه سوم نسبت ادبیات و فلسفه درآمدی بر فلسفه ادبیات به همت گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون با حضور دکتر امید همدانی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسینشست گفتوگو درباره دو کتاب فاخر عاشورایی برگزار میشود -
در روز پژوهش نشست گفتوگو درباره دو کتاب فاخر عاشورایی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2442566 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست و گفتوگو درباره دو کتاب عاشورایی آینه داران آفتاب و آینه در کربلاست سه شنبه ۲۵ آذرماه در فرهنگسرای سرو برگزار می شکتاب «فلسفه چیست»منتشر شد -
به همت نشر نی کتاب فلسفه چیست منتشر شد شناسهٔ خبر 2450603 دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۰ دین و اندیشه > سایر کتاب فلسفه چیست نوشته ژیل دلوز فلیکس گتاری که به همت محمدرضا آخوندزاده ترجمه شد توسط نشر نی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب فلسفه چیست نوشته ژیل دلوز فلیکس گتارینقوی حسینی در گفتوگو با فارس: باید با تفکر تازه میراث فرهنگی نسبت به ارزشها مقابله شود / موضوع عمیقتر از آن
نقوی حسینی در گفتوگو با فارس باید با تفکر تازه میراث فرهنگی نسبت به ارزشها مقابله شود موضوع عمیقتر از آن است که پرونده به سادگی بسته شودعضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به بیانیه تهدیدآمیز سازمان میراث فرهنگی نسبت به تدفین شهدا در میدان امیر چخماق یزد گفت تفکری در میراث فرهنگاستاد دانشگاه الازهر در گفتوگو با فارس اخوانالمسلمین تکفیری نیستند/رابطه الازهر و حوزه موجب از بین رفتن تفکر
استاد دانشگاه الازهر در گفتوگو با فارساخوانالمسلمین تکفیری نیستند رابطه الازهر و حوزه موجب از بین رفتن تفکر تکفیری میشوداستاد دانشگاه الازهر گفت در صورت شکلگیری ارتباطات واقعی بین الازهر و حوزههای علمیه روابط بین مذاهب بهتر خواهد شد و حتماً این روابط موجب از بین رفتن خطر تفضیلت زیارت رسول الله(ص) و متن زیارتنامه آن حضرت از راه دور
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم فضیلت زیارت رسول الله ص و متن زیارتنامه آن حضرت از راه دور جناب محدث قمی اعلی الله مقامه برای محبان و ارادتمندانی که امکان سفر به مدینهالنبی و زیارت قبر حضرت رسول ص را ندارند زیارتنامهای شریف با سند معتبر ذکر کردهاند که به زیارت حضرتفلسفه صلح وجنگ اهل بیت بامعاویه
پرسمان فلسفه صلح وجنگ اهل بیت بامعاویه پيامبر ص در عالم رؤيا ديد كه بنياميّه مانند بوزينگان بر منبر آن حضرت بالا و پايين ميروند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که در تاریخ مطرح است اینکه اگر كفر معاويه بخاطر قتال با علي ع ثابت شود پس چرا امام حسن ع با وي صلچگونه کودکان را تشویق کنیم؟
چگونه کودکان را تشویق کنیم تشویق رفتارهای مناسب فرزندان باید به صورت متناوب از سوی والدین انجام شود و بهتر است تقویت گاهگاهی و غیرمنتظره باشد تا کودک در برابر انجام هر کاری انتظار پاداش نداشته باشد دکتر الهام فروزنده در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسنا دانشگاه علوم پزشکی تهراتفکرات سیاسی بر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نباید حاکم شود -
حاجیانزاده تفکرات سیاسی بر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نباید حاکم شود شناسهٔ خبر 2445704 چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱ ۰۲ استانها > سمنان سمنان – مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام امور فرهنگی را وظیفه و رسالت اصلی این کانون برشمرد و گفت نباید هرگز مسایلتصور عجیب کودکان لندنی از عیسیمسیح
بر اساس نظرسنجی از هزار کودک تصور عجیب کودکان لندنی از عیسیمسیح کاهش اطلاعات دینی میان جوامع غربی امری غیر قابل انکار است در این میان یکی از رسانه ها در آستانه سال نو میلادی با انجام یک نظرسنجی به آمارهای جالبی دست یافته است به گزارش جام نیوز در آستانه سال نو میلادی یک موسکتاب فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای رونمایی شد
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۷ با حضور مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه از کتاب فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای اثر حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا رونمایی شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایکتاب فلسفه دین علامه جعفری به زبان انگلیسی منتشر شد -
توسط مجمع جهانی اهل بیت ع کتاب فلسفه دین علامه جعفری به زبان انگلیسی منتشر شد شناسهٔ خبر 2445231 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی توسط مجمع جهانی اهل بیت ع کتاب فلسفه دین علامه محمد تقی جعفری ره به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شد به گزارش خبرگزارآثار پيامبر و زيارتگاههای اهل بيت در سوريه منتشر شد+ متن -
آثار پيامبر و زيارتگاههای اهل بيت در سوريه منتشر شد متن شناسهٔ خبر 2445155 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۲ دین و اندیشه > اسلام در جهان كتاب آثار پيامبر ص و زيارتگاههای اهل بيت ع در سوريه نوشته احمد خامه يار از سوی حوزه نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد به گعضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با فارس: عدم حرکت متناسب با تحولات جامعه مشکل اساسی آموزش و پرورش است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با فارس عدم حرکت متناسب با تحولات جامعه مشکل اساسی آموزش و پرورش استعضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت مشکل اساسی آموزش و پرورش این است که نظام آموزش ما پا به پای تحولاتی که در جامعه اتفاق میافتد حرکت نمیکند محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماآیت الله مهدوی کنی(ره) چگونه با همسرشان آشنا شدند؟
خاطرات علما آیت الله مهدوی کنی ره چگونه با همسرشان آشنا شدند آیت الله محمد رضا مهدوی کنی داماد مرحوم آیت الله شیخ زین العابدین سرخه ای از علمای مطرح قبل از انقلاب در تهران و کن بودند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله مهدوی کنی در خاطرات خود می فرمایند من با صبیه مرحوم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها