تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804786273
![نمایش مجدد: اظهارنظر حدادعادل برای یک فیلم refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
اظهارنظر حدادعادل برای یک فیلم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
![«شیار 143» در آزادی 1415957650788_azadi4.jpg](http://media.isna.ir/content/1415957650788_azadi4.jpg/2)
غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رییس فرهنگستان ادب که چندی پیش به دیدن این فیلم سینمایی به کارگردانی نرگس آبیار نشست، یادداشتی را درباره این فیلم سینمایی نوشته است. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،در بخش هایی از نامه حدادعادل نماینده مجلس چنین آمده است: داستان «شیار 143»، به هیچوجه داستانی عجیب و غریب و تخیلی نیست. این فیلم زندگی واقعی یک مادر شهید را حکایت میکند. متن کامل یادداشت غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس و رییس فرهنگستان ادب به شرح زیر است: "«شیار 143» فیلمی به سادگی و صداقت حقیقت گرچه میدانم نمیآیی ولی هر دم ز شوق سوی در میآیم و هر سو نگاهی میکنم بیش از پنجاه سال بود این یک بیت شعر را، که نمیدانم از کیست، در خاطر داشتم، اما هیچوقت مصداق آن را، مثل آن شب که به تماشای فیلم «شیار 143» رفتم پیدا نکرده بودم. از دهة فجر سال 92 که نام این فیلم بر سر زبانها افتاد و چندین جایزه جشنواره سینمایی را به خود اختصاص داد پیوسته مایل بودم آن را ببینم. این مقصود، سرانجام، سهشنبه یازدهم آذرماه 93 حاصل شد. خانم نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم و آقایان محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی تهیهکنندان و خانم مریلا زارعی بازیگر اوّل آن است. نخستین نکتهای که در باب این فیلم گفتنی است این است که هیچ یک از شیوههایی که برای ایجاد جذبه و رونق بخشیدن به گیشه در بیشتر فیلمهای سینمایی مرسوم و معمول است در آن دیده نمیشود و با این حال فیلم هم جاذبه دارد و هم پرفروش است و تماشاگران بسیاری از قشرهای مختلف مردم را با سلیقههای مختلف جذب میکند. نام فیلم معنا و مفهومی در ذهن مردم ندارد و تنها در پایان فیلم است که معنی آن بر بینندگان معلوم میشود. در فیلم از موسیقی سنگین و فاخری که همواره با متن همراه باشد خبری نیست. بازیگران هم آرایش و آلایشی ندارند. بازیگر اصلی فیلم که نقش مادر یک رزمندة به جبهه رفته را بازی میکند، سادگی و بیپیرایگی و چهرة آفتابسوخته و قامت رنجدیدة زنان روستایی کشورمان را دارد. صحنههای فیلم غالباً یک خانة محقر روستایی را نشان میدهد که همة اهل آن خانه و آن روستا به لهجة کرمانی صحبت میکنند. در شیار 143 از آبوتاب و رنگولعاب و ترفندهای سینمایی و صحنههای پرزدوخورد و عملیات حیرتآور تیراندازی و رانندگی در جادهها و کلیشههای تکراری بعضی فیلمهای دیگر خبری نیست. اکنون میباید پرسید اگر شیار 143 از جاذبههای معمول سینمایی استفاده نکرده است چه چیز آن را مورد علاقه و توجه مردم و صاحبنظران سینما کرده است؟ پاسخ این است که شیار 143 قوت اصلی و جاذبه فراوان خود را از حقیقتی بهدست آورده که نویسنده و کارگردان فیلم (خانم نرگس آبیار) آن را دیده و شناخته و از کنار آن بیاعتنا نگذشته است. حقیقتی که به فیلم اعتبار بخشیده، ایمان است و میوههای آن که صبر و توکل و ایثار و شجاعت باشد. وقتی جنگ عراق علیه ایران آغاز میشود، یونس، تنها پسر یک خانواده روستایی، که مادرش «الفت» او را با بیپدری بزرگ کرده، همراه با تنی چند از جوانان روستا و صدها و هزاران نفر از جوانان استان خود عازم جنگ میشود، با این امیدواری که به زودی به خانه بازگردد و داماد شود. اما این آرزو هیچگاه برآورده نمیشود و آن مادر تا پایان جنگ منتظر میماند الفت، روزی هزار بار میمیرد در حسرت اینکه یک بار دیگر فرزندش را ببیند. زان پس دو سال دیگر تا بازگشت اسیران جنگ و سپس از پنج سال دیگر چشم به در میدوزد تا کسی در خانه او را بکوبد و از یونس او، از یوسف گمگشته او خبری بیاورد. سرانجام انتظار تلخ و طاقتسوز پانزده ساله به پایان میرسد و یونس به خانه بازمیگردد. اینجاست که زیباترین و گیراترین صحنههای فیلم آفریده و ساخته میشود. بازی مکرر دوربین روی دو صحنه آغاز و پایان زندگی یونس غمانگیزترین صحنه فیلم است. مادر گریه نمیکند، او اهل صبر و تسلیم است، اما در سینما، تماشاگران، گریه میکنند. در این صحنه، این تماشاگران هستند که شیار 143 را با اشک و آه خود کامل میکنند. به قول اخوان، «ابرهای همه عالم، شب و روز، در دلم میگریند». داستان شیار 143، به هیچوجه داستانی عجیب و غریب و تخیلی نیست. این فیلم زندگی واقعی یک مادر شهید را حکایت میکند. مادری که در ایران امروز نمونه بسیار دارد. همان مادران چشم به راه، که هر وقت تشییع پیکر تازهیافته شهیدان اعلام میشود، عکس جگرگوشگان خود را به سینه میفشارند و از این و آن سراغ فرزند خود را میگیرند. جنگ و جبهه یکی از واقعیات برجسته و درخشان و مهم انقلاب اسلامی ماست . انقلاب، واقعیتهای ناشناخته فراوان دارد، جنگ هم زوایای ناشناخته بسیار دارد. جنگ، صدهزار جلو داشته است که برای دیدن آنها صدهزار دیده لازم است. دوربین فیلم شیار 143 یکی از آن صدهزار دیده است. نویسنده و کارگردان شیار 143 به سراغ یکی از واقعیتهای ناشناخته جنگ رفته است. واقعیت مادران چشم انتظار. آنها که روزی فرزندان مثل دستهگل خود را بوییدند و بوسیدند و به جبهه فرستادند و سپس سالها چشم به در دوختند تا مسافرشان از سفر برگردد. فیلم شیار 143، فیلمی هنرمندانه است، اما هنرمندی تهیهکننده و کارگردان و بازیگران این فیلم از جنس هنرمندیهای هنرپیشگان فیلمهای هالیوود و بالیوود نیست، هنر آنها در این است که اجازه دادهاند واقعیت، همانطور که هست، روایت شود و به نمایش درآید. هنر آنها در این است که حقیقت را «بزک» نکردهاند، بلکه اجازه دادهاند با زیبایی ذاتی خودش جلوه کند. سادگی و صمیمیت شیار 143 به اندازهای است که بیننده به آن به چشم یک فیلم مستند نگاه میکند و این عیب فیلم نیست بلکه حسن آن است. سینمای حقیقت اینجا حقیقت پیدا کرده است. در این فیلم، همه، هنرمندانه، خود را کنار کشیدهاند تا واقعیت، حقیقت خود را، آنچنان که هست، نشان دهد. شیار 143، فیلمی است فوقالعاده انسانی و علت جاذبه بیهیاهوی آن نیز همین انسانی بودن آن است. این فیلم احساسات و عواطف یک مادر را بیان میکند، از رنجی که او میبرد حکایت میکند و غم و درد او را به تماشاگرمنتقل میسازد؛ غصه دلواپسی، نگرانی، چشم انتظاری او را، دلبستگی، امیدواری، شور و اشتیاق دوست داشتن فرزند و خلاصه پانزده سال زندگی او را در برزخ بیم و امید، در میانه تاریکی و روشنایی، زندگی در حال چشم دوختن به افقی که نه روشن است و نه تاریک. شیار 143 انسان را با همه رگ و گوشت و پوست و خونش، مادر را با احوال زنانهاش، با نجواهای نیمهشب صمیمانهاش، با نغمههای روزانه روستاییش، به نمایش میگذارد. موضوع بسیاری از فیلمهای سینمای ایران، در دهههای اخیر، زن و زندگی زنانه بوده است. اما زنی که در شیار 143 معرفی میشود. زن دیگری است او دختر دانشجویی نیست که گرفتار تمایلات عاشقانه همکلاسی خود شده باشد. پرستاری نیست که در بیمارستان ماجراهایی بر او بگذرد، او یک مادر شهید است، زنی روستایی، که پانزده سال است چشم به در دوخته تا فرزندش را ببیند. او یک زن قهرمان ایرانی است و نماد و نمونه نزدیک به یک میلیون مادر ایرانی است. که فرزندان خود را به جبهه فرستادهاند. نویسنده و کارگردان چون خود یک زن بوده، در درک و بیان عوالم زنانه و احساسات مادری موفق بوده است. شیار 143، بیست و شش سال پس از اعلام آتش بس، نسل جوان امروز ایران را با یک صفحه از کتاب چندهزار صفحهای جنگ آشنا میکند. نسلی که جنگ را ندیده و بسا که داستان آن را هم نشنیده باشد. بعید نیست که این فیلم به مذاق و مزاج جشنوارههای کن و اسکار خوش نیاید. آنها فیلمهای دیگری را میپسندند و شیفته هنرپیشههای جوانی هستند که حاضر شده باشند باورها و ارزشهای جامعه خود را در مقابل دوربینهای آنها به حراج بگذارند. آنها به کارگردانهایی جایزه میدهند که ایران را یکسره سیاه سیاه نمایش دهد. اگر آنها شیار 143 را نپسندند باکی نیست. مردم ایران این فیلم را میپسندند چون در این فیلم خود را میبینند، زنان و مادران ایرانی را میبینند با قامتی استوار و ایمان و ارادهای چون کوه. مردم ایران با دیدن قد خمیده الفت، راز ایستادگی و استواری قامت بلند ایران را در هفت هزار سال تاریخی که دارد کشف میکنند. باید از همه کسانی که با تولید شیار 143 نگاهی دیگر را برای دیدن واقعیتهای ایران و زن ایرانی تجربه کردهاند، سپاسگزار باشیم.» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]
صفحات پیشنهادی
در گفتوگوی تصویری با فارس مطرح شد اظهارنظر جالب برهانی و عمرانزاده پس از فرود هواپیمای اهواز - تهران+فیلم
در گفتوگوی تصویری با فارس مطرح شداظهارنظر جالب برهانی و عمرانزاده پس از فرود هواپیمای اهواز - تهران فیلممهاجم و مدافع تیم فوتبال استقلال اظهارنظر جالبی در خصوص هواپیمای نفت و فرود آن در فرودگاه مهرآباد داشتند به گزارش خبرگزاری فارس پرواز اهواز به تهران هواپیمایی نفت به دلیلاظهارنظر جالب فرگوسن درباره مورینیو و فان خال+فیلم
اظهارنظر جالب فرگوسن درباره مورینیو و فان خال فیلمسرمربی سابق منچستر یونایتد در گفتوگویی جالب به اظهارنظر درباره مورینیو و فان خالی سرمربی فعلی شیاطین سرخ پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس سر الکس فرگوسن سرمربی سابق منچستر یونایتد که موفق شد در 26 سال حضور به همراه منچستر یونایتددو اظهارنظر برای اکران فیلم حاشیه ساز
دو اظهارنظر برای اکران فیلم حاشیه ساز در پی اکران فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از 8 دی ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه دو سینماگر در این زمینه نقطهنظراتشان را مطرح کردند در پی اکران فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از 8 دی ماه در گروه سینمایی هنردو اظهارنظر برای اکران یک فیلم
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۴ در پی اکران فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از 8 دی ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه دو سینماگر در این زمینه نقطهنظراتشان را مطرح کردند به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این فیلم قرار است برای مخاطب بالای 16 سال بدوناظهارنظر منتقد هالیوود ریپورتر درباره جشنواره فیلم فجر
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۹ دبورا یانگ منتقد سرشناس نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر درباره تغییرات سی و سومین جشنوراه فیلم فجر اظهار نظر کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپوتر که سالهاست در وصف سینمای ایران نقد مینویسد و کاملا با شرایط سینمایادداشت/ غلامعلی حدادعادل شیار ۱۴۳، فیلمی فوقالعاده انسانی
یادداشت غلامعلی حدادعادلشیار ۱۴۳ فیلمی فوقالعاده انسانیشیار ۱۴۳ قوت اصلی و جاذبه فراوان خود را از حقیقتی بهدست آورده که نویسنده و کارگردان فیلم آن را دیده و شناخته و از کنار آن بیاعتنا نگذشته است غلامعلی حدادعادل طی یادداشتی در خصوص فیلم سینمایی شیار 143 نوشت گرچه میدانماظهارنظر منتقد هالیوودی درباره جشنواره فیلم فجر
اظهارنظر منتقد هالیوودی درباره جشنواره فیلم فجر دبورا یانگ منتقد سرشناس نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر درباره تغییرات سی و سومین جشنواره فیلم فجر اظهار نظر کرد دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپوتر که سالهاست در وصف سینمای ایران نقد مینویسد و کاملا با شرایط سینمای کشورمان آشنا ایادداشت غلامعلی حدادعادل برای فیلم آبیار هنر سازندگان «شیار 143» بزک نکردن حقیقت است
یادداشت غلامعلی حدادعادل برای فیلم آبیارهنر سازندگان شیار 143 بزک نکردن حقیقت استغلامعلی حدادعادل درباره فیلم سینمایی شیار143 نوشت هنر آنها در این است که حقیقت را بزک نکردهاند بلکه اجازه دادهاند با زیبایی ذاتی خودش جلوه کند سادگی و صمیمیت شیار 143 به اندازهای است که بینندهغولی زیبا به نام لامبورگینی هوراکان + فیلم + عکس
لامبورگینی مدل هوراکان را به عنوان جایگزین گالاردو معرفی کرده و بار دیگر قدرت و ابتکار مهندسی خود را نشان داده است اگرچه در کنار گالاردو هوراکان همانند یک موجود تکامل یافته به نظر می رسد اما شباهت های خانوادگی نیز در آنها ملموس است به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اتوویک از نهلمز، پوآرو و خانم مارپل به جشنواره فیلم فجر میآیند
هلمز پوآرو و خانم مارپل به جشنواره فیلم فجر میآیند فرهنگ > سینما - مهر نوشت فیلمبرداری مجدد سکانس های سه شخصیت فیلم «پروندهای برای سارا» یعنی شرلوک هلمز هرکول پوآرو و خانم مارپل به پایان رسید سارا در پرونده ای که درگیر آن است پوآرو را به واکنشاقدام جدید شرکتهای فیلمسازی در مقابله با هکرهای احتمالی
پس از حمله هکری بزرگ به سونی پیکچرز کمپانیهای بزرگ فیلمسازی علیه گوگل و سایتهای عمده اشتراکگذاری برخاستهاند پس از حمله هکری بزرگ به سونی پیکچرز کمپانیهای بزرگ فیلمسازی علیه گوگل و سایتهای عمده اشتراکگذاری برخاستهاند به گزارش افتابعدازظهر یکشنبه/ دیدن این فیلم برای چه کسانی مناسب است؟
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۶ اکران فیلم آفتاب مهتاب زمین به کارگردانی علی قویتن در گروه سینمایی هنر و تجربه از امروز یکشنبه 23 آذرماه آغاز میشود به گزارش ایسنا این فیلم روایتگر رابطه یک کودک و روحانی در روستایی است و کارگردان آن معتقد است که کسی که به دنبال این است که مدتی اویژه خانواده شاهد و ایثارگر فیلم شیار 143 در تفرش اکران میشود
ویژه خانواده شاهد و ایثارگرفیلم شیار 143 در تفرش اکران میشودرئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران تفرش از اکران فیلم شیار 143 ویژه خانواده شاهد و ایثارگر این شهرستان خبر داد محمد مشهدی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد فیلم شیار 143 ساخته نرگس آبیار از 25 آذر به مددیدن این فیلم برای چه کسانی مناسب است؟
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۶ اکران فیلم آفتاب مهتاب زمین به کارگردانی علی قویتن در گروه سینمایی هنر و تجربه از امروز یکشنبه 23 آذرماه آغاز میشود به گزارش ایسنا این فیلم روایتگر رابطه یک کودک و روحانی در روستایی است و کارگردان آن معتقد است که کسی که به دنبال این است که مدتی اهلمز، پوآرو و خانم مارپل به جشنواره فیلم فجر میآیند -
با پرونده ای برای سارا هلمز پوآرو و خانم مارپل به جشنواره فیلم فجر میآیند شناسهٔ خبر 2443076 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۵ هنر > سینمای ایران فیلمبرداری مجدد سکانس های سه شخصیت فیلم پروندهای برای سارا یعنی شرلوک هلمز هرکول پوآرو و خانم مارپل به پایان رسید به گزارش خبرگزنبرد پلنگ و خارپشت + فیلم
در این فیلم تماشایی حیات وحش بیننده شاهد نبردی برای بقا میان یک خارپشت بزرگ و یک پلنگ خواهد بود به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ویلدلایف هنگام بامداد است و خورشید همه جا را روشن کرده است توریستها در جاده ای در پارک حیات وحش کروگر آفریقای جنوبی با صحنه ای نادر مواجه می شوند کهرژه نظامی حماس در غزه+ عکس و فیلم
رژه نظامی حماس در غزه عکس و فیلمجنبش حماس روز یکشنبه در غزه با برگزاری رژه نظامی از پهپاد ابابیل پرده برداری کرد به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس جنبش حماس روز یکشنبه امروز در غزه رژه نظامی برگزار کرد و تجهیزات سنگین نظامی خود را به نمایش گذاشت پایگاه خبری صفا گزار-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها