محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832457723
یادداشت/ غلامعلی حدادعادل شیار ۱۴۳، فیلمی فوقالعاده انسانی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ غلامعلی حدادعادل
شیار ۱۴۳، فیلمی فوقالعاده انسانی
شیار ۱۴۳ قوت اصلی و جاذبه فراوان خود را از حقیقتی بهدست آورده که نویسنده و کارگردان فیلم آن را دیده و شناخته و از کنار آن بیاعتنا نگذشته است.
غلامعلی حدادعادل طی یادداشتی در خصوص فیلم سینمایی شیار 143 نوشت: گرچه میدانم نمیآیی ولی هر دم ز شوق سوی در میآیم و هر سو نگاهی میکنم بیش از پنجاه سال بود این یک بیت شعر را، که نمیدانم از کیست، در خاطر داشتم، اما هیچوقت مصداق آن را، مثل آن شب که به تماشای فیلم «شیار 143» رفتم پیدا نکرده بودم. از دهه فجر سال 92 که نام این فیلم بر سر زبانها افتاد و چندین جایزه جشنواره سینمایی را به خود اختصاص داد پیوسته مایل بودم آن را ببینم. این مقصود، سرانجام، سهشنبه یازدهم آذرماه 93 حاصل شد. خانم نرگس آبیار نویسنده و کارگردان فیلم و آقایان محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی تهیهکنندگان و خانم مریلا زارعی بازیگر اوّل آن است. نخستین نکتهای که در باب این فیلم گفتنی است این است که هیچیک از شیوههایی که برای ایجاد جذبه و رونق بخشیدن به گیشه در بیشتر فیلمهای سینمایی مرسوم و معمول است در آن دیده نمیشود و بااینحال فیلم هم جاذبه دارد و هم پرفروش است و تماشاگران بسیاری از قشرهای مختلف مردم را با سلیقههای مختلف جذب میکند. نام فیلم معنا و مفهومی در ذهن مردم ندارد و تنها در پایان فیلم است که معنی آن بر بینندگان معلوم میشود. در فیلم از موسیقی سنگین و فاخری که همواره با متن همراه باشد خبری نیست. بازیگران هم آرایش و آلایشی ندارند. بازیگر اصلی فیلم که نقش مادر یک رزمنده به جبهه رفته را بازی میکند، سادگی و بیپیرایگی و چهره آفتابسوخته و قامت رنجدیده زنان روستایی کشورمان را دارد. صحنههای فیلم غالباً یک خانه محقر روستایی را نشان میدهد که همه اهل آن خانه و آن روستا به لهجه کرمانی صحبت میکنند. در شیار 143 از آبوتاب و رنگولعاب و ترفندهای سینمایی و صحنههای پر زدوخورد و عملیات حیرتآور تیراندازی و رانندگی در جادهها و کلیشههای تکراری بعضی فیلمهای دیگر خبری نیست. اکنون میباید پرسید اگر شیار 143 از جاذبههای معمول سینمایی استفاده نکرده است چه چیز آن را موردعلاقه و توجه مردم و صاحبنظران سینما کرده است؟ پاسخ این است که شیار 143 قوت اصلی و جاذبه فراوان خود را از حقیقتی بهدست آورده که نویسنده و کارگردان فیلم (خانم نرگس آبیار) آن را دیده و شناخته و از کنار آن بیاعتنا نگذشته است. حقیقتی که به فیلم اعتبار بخشیده، ایمان است و میوههای آن که صبر و توکل و ایثار و شجاعت باشد. وقتی جنگ عراق علیه ایران آغاز میشود، یونس، تنها پسر یک خانواده روستایی، که مادرش «الفت» او را با بیپدری بزرگ کرده، همراه با تنی چند از جوانان روستا و صدها و هزاران نفر از جوانان استان خود عازم جنگ میشود، با این امیدواری که بهزودی به خانه بازگردد و داماد شود؛ امّا این آرزو هیچگاه برآورده نمیشود و آن مادر تا پایان جنگ منتظر میماند الفت، روزی هزار بار میمیرد در حسرت اینکه یکبار دیگر فرزندش را ببیند. زانپس دو سال دیگر تا بازگشت اسیران جنگ و سپس از پنج سال دیگر چشم به در میدوزد تا کسی در خانه او را بکوبد و از یونس او، از یوسف گمگشته او خبری بیاورد. سرانجام انتظار تلخ و طاقتسوز پانزده ساله به پایان میرسد و یونس به خانه بازمیگردد. اینجاست که زیباترین و گیراترین صحنههای فیلم آفریده و ساخته میشود. بازی مکرر دوربین روی دو صحنه آغاز و پایان زندگی یونس غمانگیزترین صحنه فیلم است. مادر گریه نمیکند، او اهل صبر و تسلیم است، اما در سینما، تماشاگران، گریه میکنند. در این صحنه، این تماشاگران هستند که شیار 143 را با اشک و آه خود کامل میکنند. به قول اخوان، «ابرهای همه عالم، شب و روز، در دلم میگریند». داستان شیار 143، بههیچوجه داستانی عجیبوغریب و تخیلی نیست. این فیلم زندگی واقعی یک مادر شهید را حکایت میکند. مادری که در ایران امروز نمونه بسیار دارد. همان مادران چشمبهراه، که هر وقت تشییع پیکر تازهیافته شهیدان اعلام میشود، عکس جگرگوشگان خود را به سینه میفشارند و از اینوآن سراغ فرزند خود را میگیرند. جنگ و جبهه یکی از واقعیات برجسته و درخشان و مهم انقلاب اسلامی ماست. انقلاب، واقعیتهای ناشناخته فراوان دارد، جنگ هم زوایای ناشناخته بسیار دارد. جنگ، صدهزار جلو داشته است که برای دیدن آنها صدهزار دیده لازم است. دوربین فیلم شیار 143 یکی از آن صدهزار دیده است. نویسنده و کارگردان شیار 143 به سراغ یکی از واقعیتهای ناشناخته جنگ رفته است. واقعیت مادران چشمانتظار. آنها که روزی فرزندان مثل دستهگل خود را بوییدند و بوسیدند و به جبهه فرستادند و سپس سالها چشم به در دوختند تا مسافرشان از سفر برگردد. فیلم شیار 143، فیلمی هنرمندانه است، اما هنرمندی تهیهکننده و کارگردان و بازیگران این فیلم از جنس هنرمندیهای هنرپیشگان فیلمهای هالیوود و بالیوود نیست، هنر آنها در این است که اجازه دادهاند واقعیت، همانطور که هست، روایت شود و به نمایش درآید. هنر آنها در این است که حقیقت را «بزک» نکردهاند، بلکه اجازه دادهاند با زیبایی ذاتی خودش جلوه کند. سادگی و صمیمیت شیار 143 بهاندازهای است که بیننده به آن به چشم یک فیلم مستند نگاه میکند و این عیب فیلم نیست بلکه حسن آن است. سینمای حقیقت اینجا حقیقت پیدا کرده است. در این فیلم، همه، هنرمندانه، خود را کنار کشیدهاند تا واقعیت، حقیقت خود را، آنچنانکه هست، نشان دهد. شیار 143، فیلمی است فوقالعاده انسانی و علت جاذبه بیهیاهوی آن نیز همین انسانی بودن آن است. این فیلم احساسات و عواطف یک مادر را بیان میکند، از رنجی که او میبرد حکایت میکند و غم و درد او را به تماشاگر منتقل میسازد؛ غصه دلواپسی، نگرانی، چشمانتظاری او را، دلبستگی، امیدواری، شور و اشتیاق دوست داشتن فرزند و خلاصه پانزده سال زندگی او را در برزخ بیم و امید، در میانه تاریکی و روشنایی، زندگی در حال چشم دوختن به افقی که نه روشن است و نه تاریک. شیار 143 انسان را با همه رگ و گوشت و پوست و خونش، مادر را با احوال زنانهاش، با نجواهای نیمهشب صمیمانهاش، با نغمههای روزانه روستاییاش، به نمایش میگذارد. موضوع بسیاری از فیلمهای سینمای ایران، در دهههای اخیر، زن و زندگی زنانه بوده است؛ اما زنی که در شیار 143 معرفی میشود، زن دیگری است. او دختر دانشجویی نیست که گرفتار تمایلات عاشقانه همکلاسی خود شده باشد. پرستاری نیست که در بیمارستان ماجراهایی بر او بگذرد. او یک مادر شهید است، زنی روستایی، که پانزده سال است چشم به در دوخته تا فرزندش را ببیند. او یک زن قهرمان ایرانی است و نماد و نمونه نزدیک به یک میلیون مادر ایرانی است؛ که فرزندان خود را به جبهه فرستادهاند. نویسنده و کارگردان چون خود یک زن بوده، در درک و بیان عوالم زنانه و احساسات مادری موفق بوده است. شیار 143، بیستوشش سال پس از اعلام آتشبس، نسل جوان امروز ایران را با یک صفحه از کتاب چند هزار صفحهای جنگ آشنا میکند. نسلی که جنگ را ندیده و بسا که داستان آن را هم نشنیده باشد. بعید نیست که این فیلم به مذاق و مزاج جشنوارههای کن و اسکار خوش نیاید. آنها فیلمهای دیگری را میپسندند و شیفته هنرپیشههای جوانی هستند که حاضر شده باشند باورها و ارزشهای جامعه خود را در مقابل دوربینهای آنها به حراج بگذارند. آنها به کارگردانهایی جایزه میدهند که ایران را یکسره سیاهِ سیاه نمایش دهد. اگر آنها شیار 143 را نپسندند باکی نیست. مردم ایران این فیلم را میپسندند، چون در این فیلم خود را میبینند، زنان و مادران ایرانی را میبینند با قامتی استوار و ایمان و ارادهای چون کوه. مردم ایران با دیدن قد خمیده الفت، راز ایستادگی و استواری قامت بلند ایران را در هفت هزار سال تاریخی که دارد کشف میکنند. باید از همه کسانی که با تولید شیار 143 نگاهی دیگر را برای دیدن واقعیتهای ایران و زن ایرانی تجربه کردهاند، سپاسگزار باشیم. * منبع: سایت نماینده مطلب فوق مربوط به سایر رسانهها میباشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را باز نشر کرده است . بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/
93/10/06 - 14:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]
صفحات پیشنهادی
یادداشت غلامعلی حدادعادل برای فیلم آبیار هنر سازندگان «شیار 143» بزک نکردن حقیقت است
یادداشت غلامعلی حدادعادل برای فیلم آبیارهنر سازندگان شیار 143 بزک نکردن حقیقت استغلامعلی حدادعادل درباره فیلم سینمایی شیار143 نوشت هنر آنها در این است که حقیقت را بزک نکردهاند بلکه اجازه دادهاند با زیبایی ذاتی خودش جلوه کند سادگی و صمیمیت شیار 143 به اندازهای است که بینندهحدادعادل بیان کرد پرهیز از جناحی شدن شورای تحول علوم انسانی
حدادعادل بیان کردپرهیز از جناحی شدن شورای تحول علوم انسانیرئیس شورای تحول علوم گفت برخی از افراد در کشور تفکرات سکولار دارند و مخالف اجرایی شدن تحول علوم انسانی هستند از همین رو باید از جناحی شدن شورای تحول علوم انسانی پرهیز کنیم به گزارش خبرگزاری فارس از قم غلامعلی حدادعادل ظحدادعادل: آمارهای علوم انسانی نگران کننده است |اخبار ایران و جهان
حدادعادل آمارهای علوم انسانی نگران کننده است امروز شاهد گرایش روزافزون دانشجویان به رشتههای علوم انسانی هستیم و این آمار محصلین نگران کننده است کد خبر ۴۵۹۸۱۵ تاریخ انتشار ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۷ - 20 December 2014 به گزارش خبرنگار نسیم غلامعلی حدادعادل در جمع روسای دانشگاههامدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل: شیار 143 فیلمی ارزشمند و فاخر در حوزه دفاع مقدس است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل شیار 143 فیلمی ارزشمند و فاخر در حوزه دفاع مقدس استمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو گفت شیار 143 فیلمی ارزشمند و فاخر در حوزه دفاع مقدس است به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل به نقل از ربه بهانه اکران شیار 143 در سینماهای خراسان جنوبی شیار 143 فیلمی در ژانر دفاع مقدس و بینظیر
به بهانه اکران شیار 143 در سینماهای خراسان جنوبیشیار 143 فیلمی در ژانر دفاع مقدس و بینظیرشیار 143 فیلمی در ژانر دفاع مقدس و با موضوع چشم انتظاری مادران رزمنده با قصهای کوتاه درباره شخصیتی به نام الفت که مادر رزمندهای به نام یونس است که بیخبری از فرزندش در انتظار و امید به سرحدادعادل مطرح کرد درخواست برای برگزاری جلسه مشترک شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با وزیر علوم
حدادعادل مطرح کرددرخواست برای برگزاری جلسه مشترک شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با وزیر علومرئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت شورای تحول و ارتقا علوم انسانی با ارسال نامهای از وزیر علوم خواست ضمن معرفی شورای تحول و ارتقا علوم انسانی جلسه مشترکی به منظور آشنایی بیشتر بیغلامعلی حدادعادل در گفتوگو با فارس عنوان کرد جلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی در نمایشگاه کتاب/ معرفی اعضای جدید
غلامعلی حدادعادل در گفتوگو با فارس عنوان کردجلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی در نمایشگاه کتاب معرفی اعضای جدید فرهنگستان بعد از تصویبرئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت نفرات جدیدی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردهایم که در صورت تصویب اسامی آنها را اعلام میکنیم غلامعلفروش فوقالعاده شیار 143
فروش فوقالعاده شیار 143 تهیهکننده فیلم سینمایی شیار 143 گفت سینمای غرب به سوی اسطورهسازی سوق پیدا کرده است اما سینمای ما نیازی به اسطوره ندارد ما باید تنها قهرمانان کشور خود را ببینیم و بیشتر بشناسیم به گزارش نامه نیوز محمدحسین قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری بیادداشت/ حجتالاسلام مهدی غلامعلی مشابهسازیهایِ دینیِ غیراستاندارد
یادداشت حجتالاسلام مهدی غلامعلیمشابهسازیهایِ دینیِ غیراستانداردشایسته است که عالمان و ارباب فرهنگ در بنیانگذاری حرکتهایی که میرود در چند دهه دیگر به عنوان نماد اندیشه شیعه نمایان شود بیشتر تأمل کنند خبرگزاری فارس ـ حجتالاسلام مهدی غلامعلی استادیار دانشگاه قرآن و حدیثفیلمی تازه با موضوع خانواده شهدا بعد از استارت شیار 143
خانه ای کنار ابرها از سوم دی ماه اکران خواهد شد فیلمی تازه با موضوع خانواده شهدا بعد از استارت شیار 143 فیلم دفاع مقدسی خانه ای کنار ابرها به کارگردانی سید جلال دهقان اشکذری از سوم دی ماه اکران خواهد شد به گزارش جام نیوز ترکیب اکران فیلم در سینماهای کشور از اوایل دی ماه تغبازیکن سابق استقلال تحت تاثیر «شیار143»
بازیکن سابق استقلال تحت تاثیر شیار143 تاریخ انتشار یکشنبه 23 آذر 1393 ساعت 11 17 | شماره خبر 1756213789045078785 تعداد بازدید 1 پ پ علی سامره مهاجم اسبق تیم استقلال مردم را به تماشای شیار 143 فراخواند و این فیلم را یادآور روزگاری که مادرش چشمانتظار برادرانش بود دانستآموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است -
آموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است آموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است شناسهٔ خبر 2442541 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نائب رئیس اول فراکسیون احیای وقف منزلت امامزادگان و مساجد گفت سازمان اوقاف باید بخشی از برنا37 هزار متر شیارهای لرزاننده و هشداردهنده برای كاهش حوادث رانندگی
معاون مدیر كل و رییس اداره راه و شهرسازی نیشابور خبر داد 37 هزار متر شیارهای لرزاننده و هشداردهنده برای كاهش حوادث رانندگی خبرگزاری پانا معاون مدیر كل و رییس اداره راه وشهرسازی نیشابور از انجام37 هزار متر شیارهای هشداردهنده و اجرای لرزاننده با هدف هشدار به راننده برای رعایت مسیافتتاح مرکز آموزش نيروي انساني آموزش و پرورش شهرستان بابل
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۰ ۱۱ق ظ افتتاح مرکز آموزش نيروي انساني آموزش و پرورش شهرستان بابل مدير آموزش و پرورش شهرستان بابل از افتتاح مرکز آموزش نيروي انساني آموزش و پرورش در شهرستان بابل خبر داد به گزارش خبرگزاري موج همت احمدي در همايش روز پژوهش اين شهرستان بابل که در سالن اجتماعات پورنگرئیس کارگروه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور: شیوه نامه نشست فرمانداران، بخشدا
رئیس کارگروه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور شیوه نامه نشست فرمانداران بخشداران و دهیاران تدوین شدرئیس کارگروه توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از تدوین نسخه نهایی شیوه نامه نشست فرمانداران بخشداران و دهیاران خبرآموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است
لارگانی خبر داد آموزش شهروندان مقدمه ترویج آموزه انسانی وقف است نائب رئیس اول فراکسیون احیای وقف گفت سازمان اوقاف و امور خیریه باید بخشی از برنامه های خود را متوجه آموزش شهروندان در امور مختلف از جمله مسائل دینی و اجتماعی و آموزش سبک زندگی اسلامی قرار دهد به گزارش گروه ایادداشت کامران نجفزاده در وبلاگ شخصیاش کاش از این پیرمردها میشد کپی گرفت/«ژان وال ژان» در قیطریه
یادداشت کامران نجفزاده در وبلاگ شخصیاشکاش از این پیرمردها میشد کپی گرفت ژان وال ژان در قیطریهدر قیطریه آنهایی که سوار مازراتی بنز و پورشههای میلیاردی کوچههای ویلان را اتوبان میکنند همه شان بد بورژوا نیستند بینشان ژان وال ژان هم هست به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری ف-
گوناگون
پربازدیدترینها