تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826032413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد حوزه علمیه:فلسفه عزاداری اربعین نوعی تجدید عهد و پیمان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶




1418464760261_ghardar-4.JPG

یک استاد حوزه‌ علمیه گفت: فلسفه اربعین در واقع نوعی تجدید عهد و پیمان است که اهل‌بیت(ع) با شهدا انجام داده و مومنین نیز به تبعیت از آن‌ها، عزاداری انجام می‌دهند. حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدابراهیم لواسانی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، به مناسبت بیستم ماه صفر، روز اربعین حسینی اظهار کرد: در حقیقت هدف، زنده نگه‌داشتن حادثه و فرهنگ آن روزها در قالب عزاداری و ابراز علاقه است و این هدف برای مظلوم‌نمایی و ذلت نیست، بلکه برای عزت است. این فرهنگ هرساله افراد زیادی را به خود جذب می‌کند تا بتواند افراد جدیدی را از این رهگذر به سعادت برساند. وی افزود: خداوند و اولیای او هیچ‌وقت نمی‌خواهند فردی دچار شقاوت شود و احدی با هر عقیده و دینی گمراه شود، بلکه هدف بیداری و از این رهگذر به کمال رسیدن است. اربعین از اختصاصات سید‌الشهدا(ع) است و هیچ‌کدام از ائمه‌اطهار این مناسبت را ندارند. حتی علما قائل بودند چهلم برای‌شان گرفته نشود و اربعین برای آن‌ها قرار داده نشود. وی افزود: بسیاری از بزرگان این وصیت را می‌کردند که چهلم‌ فقط به امام‌حسین(ع) اختصاص دارد و اگر این کار انجام شود بدعت است و برای کسانی هم که چهلم گرفته می‌شد با قواعد شرعی، آن را جایز می‌دانستند. این استاد حوزه درباره زیارت اربعین نیز افزود: این احتمال قوی وجود دارد که اهل‌بیت(ع) به همراه امام‌سجاد(ع) در روز اربعین برای زیارت امام‌حسین(ع) به کربلا برگشته‌ باشند. در این‌که در یک اربعین اهل‌بیت(ع) دوباره به کربلا برگشتند شکی نیست، اما برخی محققین مانند قاضی طباطبایی در کتابی با عنوان «اربعین» عنوان می‌کند که احتمالا اربعین اول و یا دوم اهل بیت(ع) برای سوگواری و عزاداری وارد کربلا شدند که آن سوگ نامه را احیاء کنند. خدا به داد دل اهل‌بیت(ع) برسد. در آن لحظه‌ای که دوباره به کربلا برگشتند و یاد بدن‌های قطعه شده و به خون کشیده‌شده افتادند. وی اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) به قبور شهدا نگاه می‌کردند به یاد غربت و تنهایی امام(ع)، فرزندان، خانواده و یاران ایشان، اسارت، گرما، غل وزنجیر و شهر به شهر رفتن‌ها می‌افتادند و بر اندوه آن‌ها اضافه می‌شد و در حقیقت آن‌ها با آه و ناله وارد سرزمین کربلا شدند. سیدابن طاووس که مستندترین کلام‌ها از آن وی است، از شخص راوی نقل می‌کند، زمانی که خاندان امام‌حسین(ع) از شام برگشته و به کربلا رسیدند، به راهنمای‌شان گفتند که آن‌ها را از کربلا و مقتل عبور دهد. در آن هنگام امام زین‌العابدین(ع) قبر پدر خود را به آغوش گرفته و گریه کردند و گفتند: « چه سازم با درد مهجوری تو که شهید شدی و غم دوری تو مرا می‌کشد.» وی خاطرنشان کرد: در میان ائمه‌اطهار(ع) شدت غم و اندوهی، به شدت غم و اندوه امام‌سجاد(ع) نداریم و بعد از شهادت امام‌حسین(ع)، مدت امامت امام‌زین‌العابدین(ع) در حدود 20 سال بود که همه این سال‌ها با غم و اندوه همراه بود. وی تصریح کرد: این روایت نقل شده‌است که جابر‌ ابن عبدالله‌انصاری از صحابی پیامبر با غلام خود راه طولانی را از حجاز طی کرد و بااین‌که پیر و از ناحیه چشم هم نابینا بود برای زیارت قبر امام‌حسین(ع) خود را به کربلا رسانید. این روایت نیز نقل شده‌است که جابر در نهر فرات غسل کرده و سپس لباس احرام پوشیده و این‌گونه به زیارت قبر امام‌حسین(ع) می‌رود. شان و منزلت امام‌حسین(ع) را آنقدر بالا و باارزش می‌داند که برای زیارت سید‌الشهدا(ع)، لباس احرام به تن می‌کند. این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در واقع امام حسین(ع) آینه تمام نمای الهی است و در وجود ایشان جز حق چیزی نبوده و تماما نور خدا و آینه حق‌نماست. وی با بیان این‌که «اربعین امام‌حسین(ع) از قدیم مورد توجه همه ائمه اطهار بوده و بعد از امام‌حسین(ع) همگی ان‌ها در چهلم وی، زیارتش می‌کردند» گفت: از قدیم‌الایام روش مومنان این بوده که از امامان آموختند تا به‌عنوان یک سنت زیارت امام‌حسین(ع) را انجام دهند و از راه‌های دور و نزدیک به زیارت اربعین بیایند و این بزرگ‌ترین اجتماع بشری که امسال با قریب به 20 میلیون نفر همراه بود. آن‌طور که از شیعه و اهل تسنن نقل شده‌است، چیزی معادل زیارت امام‌حسین(ع) اجر و ثواب ندارد و نیز همان‌طور که نقل شده‌است اگر کسی امام‌حسین(ع) را زیارت کند خدا را در عرش زیارت کرده‌است. وی خاطرنشان کرد: از امام‌ حسن‌عسکری(ع) نیز این روایت نقل شده‌است که در روز اربعین، از نشانه‌های مومن پنج چیز است؛ پنجاه و یک رکعت نماز گذاردن، که هفده رکعت نماز واجب و سی و چهار رکعت نماز مستحبی در شب و روز اربعین، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست نمودن، پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و شکر خدا کردن و بلند گفتن«بسم‌الله الرحمن و الرحیم». انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن