تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804348504
![نمایش مجدد: آیا واقعا اهل بیت در سال 61 هجری به کربلا آمده اند؟/عبور اهل بیت از کدام مسیر بوده است؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
آیا واقعا اهل بیت در سال 61 هجری به کربلا آمده اند؟/عبور اهل بیت از کدام مسیر بوده است؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پاسخ به شبهات تاریخی اربعین؛
آیا واقعا اهل بیت در سال 61 هجری به کربلا آمده اند؟/عبور اهل بیت از کدام مسیر بوده است؟
برخی اربعین را قبول دارند، برخی در زمان آن اختلاف دارند و برخی دیگر اصل آن را انکار می کنند.
![](http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/9/17/2799912_428.jpg)
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛
چرا در مورد اربعین حسینی اختلاف زیادی وجود دارد؟
برخی اربعین را قبول دارند، برخی در زمان آن اختلاف دارند و برخی دیگر اصل آن را انکار می کنند؛ برخی از احادیث به اربعین و ارزش آن اشاره دارد و حتی زیارتی به این عنوان نیز روایت شده است این اختلافات چگونه قابل توجیه است؟
پاسخ:
اینکه برخی اصل اربعین را انکار کنند؛ این نظریه قابل قبول نیست، عمده اختلافی که وجود دارد، این است که اهل بیت علیهم السلام، در اربعین سال 61، یعنی بیستم ماه صفر، در کربلا بودند، و یا در اربعین سال62؟
اقوال متعددی وجود دارد که این اقوال را بررسی کرده و به اختصار نقل می کنیم:
1. اهل بیت علیهم السلام در همان سال 61 و بعد از مراجعت از شام، روز بیستم صفر به کربلا وارد شدند. این قول تاریخ حبیب السیر، آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، اللهوف سید بن طاووس و مثیر الاحزان ابن نما و نیز بعضی دیگر از بزرگان است.
2. اهل بیت علیهم السلام قبل از رفتن به شام، روز بیستم صفر از کربلا عبور کرده اند؛ که قول صاحب ناسخ التواریخ است و احتمال بعیدی به نظر می رسد.
3. اهل بیت علیهم السلام در سال 62، یعنی یک سال بعد، در روز بیستم صفر به کربلا آمده اند.
در قمقام زخام می خوانیم که ورود اهل بیت علیهم السلام در اربعین سال 61 مشکل، بلکه خلاف عقل است؛ زیرا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به شهادت رسید و عمرسعد برای دفن کشتگان خود در آنجا توقف و روز یازدهم به کوفه حرکت کرد. چند روز هم در کوفه معطل ماندند. سپس از یزید دستور رسید که اهل حرم را به دمشق اعزام دارد؛ که عبیدالله از راه حران و جزیره و حلب کاروان را به شام فرستاد که مسافت دوری است. به روایتی تا شش ماه اهل بیت علیهم السلام را نگهداشتند تا آتش غضب یزید خاموش شد. بعد از مطمئن شدن از عدم شورش مردم، یزید موافقت کرد که امام سجاد علیه السلام به مدینه بازگردد و این همه وقایع نمی تواند در چهل روز صورت گرفته باشد. پس قطعا سال ورود اهل بیت علیهم السلام به کربلا، در سال 62 بوده است.
لکن از این مقدمات نمی توان نتیجه گرفت که اهل بیت علیهم السلام، در سال 62 به کربلا آمده اند؛ زیرا نگهداشتن اهل بیت علیهم السلام در کوفه به مدت زیاد، قطعی نیست. با توجه به اینکه عده زیادی ورود اهل بیت علیهم السلام را در روز اول صفر ذکر کرده اند. مضافا بر اینکه مرحوم شهید قاضی طباطبایی(ره) در کتاب خود تمام ایرادات مبنی بر آمدن اهل بیت علیهم السلام در سال 61 را پاسخ داده است. بنابراین به صرف استبعاد نمی توان به نتیجه قطعی رسید و آمدن اهل بیت علیهم السلام را به کربلا در اربعین اول انکار کرد.
4. اهل بیت علیهم السلام ابتدا به مدینه رفته و از مدینه عازم کربلا شدند و سر مقدس امام را نیز در این سفر با خود داشتند؛ اما نه در اربعین سال 61، بلکه پس از مراجعت به مدینه، عازم کربلا شدند. ابن جوزی از هشام و بعضی دیگر نقل کرده است که: سر مقدس امام حسین علیه السلام با اسیران به مدینه آورده شد و سپس به کربلا حمل گردیده و به بدن امام ملحق شده است. ولی در این نقل نیامده است که سر مقدس امام توسط چه کسی به کربلا حمل شده و آیا اهل بیت علیهم السلام همراه سر مقدس به کربلا آمده اند یا تنها سرها به کربلا فرستاده شده و به بدنها ملحق شده است.
برخی هم گفته اند که امکان دارد اهل بیت علیهم السلام اول به مدینه رفته و بعد به کربلا آمده باشند، ولی نه در روز بیستم صفر، که اربعین باشد؛ زیرا جابر بن عبدالله انصاری هم از حجاز آمده بود و رسیدن خبر به حجاز و حرکت جابر از آنجا، قهرا زمانی بیش از چهل روز را می طلبد؛ مگر اینکه بگوییم جابر از مدینه نیامده و از کوفه و یا شهر دیگری عازم کربلا شده بود.که این قول با تصریح بزرگانی چون ابن طاووس، ابن نما، شیخ بهائی و عده دیگری که آمدن جابر را در روز اربعین و بیستم صفر می دانند، منافات دارد.
قول بهتر آن است که اهل بیت علیهم السلام در همان سال 61 پس از مراجعت از شام و روز بیستم صفر به کربلا وارد شدند.
آیا واقعا اهل بیت در سال 61 هجری به کربلا آمده اند؟
ما بجز کتاب مرحوم شهید قاضی طباطبایی رضی الله عنه، اثر دیگری که پیرامون اربعین حسینی مستقلا نگارش شده و تفصیلا جوانب آن را بررسی کند، نیافتیم و لذا با توجه به دلائل مستند و متعدد آن شهید بزرگوار، کتاب ایشان را مبنای بررسی اربعین قرار دادیم.
شهید قاضی طباطبایی رضی الله عنه در کتاب خود که پیرامون اربعین نگاشته است، مفصلا اشکالاتی را که پیرامون این موضوع - آمدن اهل بیت علیهم السلام در بیستم ماه صفر سال 61 هجری - مطرح شده را پاسخ گفته اند؛ به عنوان نمونه ثابت می کنند قولی که اهل بیت علیهم السلام یک ماه در شام مانده باشند و بعد راهی کربلا شده باشند، - آنطور که برخی بر این گمانند - مدرکی ندارد و صحیح نیست؛ چرا که نه ناقل آن و نه روایت آن مشخص نیستند و سید ابن طاووس رضی الله عنه در اقبال آن را فقط نقل کرده، منتها نه به طور مشخص، بلکه به شکل احتمال بیان شده و لذا قابل استناد و اعتماد نیست.
عمده دلیلی که برای نفی اربعین در سال 61 ذکر می کنند، همین مسأله است. به نظر آقای قاضی رضی الله عنه شواهدی بر طول کشیدن راه طی شده از شام به عراق نداریم و بلکه خلاف این ادعا ثابت است. ایشان در کتاب خود ثابت می کنند که در ظرف یک هفته از شام به عراق و کوفه می آمدند و قاصد در مدت یک هفته از عراق به مدینه و بالعکس طی مسیر می کرده است؛ که نمونه آن شواهد را بعضا نقل می کنیم:
أ: روایت هارون الرشید عباسی که هلال ماه ذی الحجة را در عراق می دید و خود را جهت انجام اعمال حج به مکه می رساند.
ب: روایتی که شیخ مفید رضی الله عنه نقل کرده مبنی بر اینکه خیران اسباطی به خدمت امام هادی علیه السلام آمد. خود به امام می گوید که فاصله ی آمدن من از عراق به مدینه، ده روز بوده است.
ج: روایتی که آمدن مالک اشتر از مدینه به کوفه را ذکر کرده است؛ که در کمتر از مدت ده روز صورت گرفته است.
د: روایتی از یحیی بن هرثمه نقل شده است که می گوید: میان ما و عراق ده روز فاصله است.
و: روایتی که جنگ دوران ابوبکر با رومیان را نقل می کند؛ که خالد بن ولید با آنهمه لشکر، در ظرف هشت روز خود را به مسلمین در جبهه ی جنگ با روم رسانید.
ه: در قرة العین نقل است که مروان، عامر بن ربیعه را با صد هزار نفر از شام، برای جنگ با مختار حرکت داد و عامر و لشکریانش در مدت ده روز به کوفه رسیدند.
ر: جریان رسیدن خبر مرگ معاویة بن ابوسفیان به میثم تمار در روز جمعه در شط فرات؛ که گفته شده روز جمعه گذشته یعنی هشت روز قبل، این واقعه رخ داده و معلوم است که قاصد این خبر، از مدینه به عراق و کوفه می آمده است.
موارد فوق اندک روایاتی بود که در اثبات آمدن اهل بیت علیهم السلام از شام به کربلا در مدت ده روز یا کمتر صورت گرفته و این قول که بیستم ماه صفر در کربلا بوده اند و این واقعه در همان سال 61 رخ داده است، ثابت می شود.
چرا برخی اشاره ای به اربعین نکرده اند؟
برخی از مورخین اشاره ای به اربعین اول نکرده اند: برخی مورخین در مقاتل اشاره به قصه آمدن اسراء به کربلا در اربعین اول نکرده اند، از جمله شیخ مفید رضی الله عنه. چرا؟
پاسخ:
اولا: واضح است که اگر کسی مطلبی را نقل نکرد، دلیل بر عدم وقوع آن نیست.
ثانیا: و نیز اگر نقل نکرده اند، دلیل بر انکار اربعین در سال 61 نیست.
آیا جابر بن عبدالله انصاری اهل بیت را درک نموده است؟
جابر بن عبدالله انصاری اهل بیت را در آن روز درک نکرده است. اینکه بنابر نقل کتاب «بشارة المصطفی» از عماد الدین ابوالقاسم طبیر آملی، جابر بن عبدالله انصاری اهل بیت علیهم السلام را در آن روز درک نکرده است.
پاسخ:
نسخه آن کتاب که از بشارة المصطفی این قول نقل شده است، ناقص بوده و مورد اعتماد نیست. دیگر آنکه، بسیاری از مقاتل آن را ذکر کرده اند و از مشهورات واقعه کربلاست و با نقل یک مقتل، نمی توان آن را رد نمود.
عبور اهل بیت از کدام مسیر بوده است؟
برخی معتقدند، عبور اهل بیت از کوفه به شام، از راه سلطانی بوده است؛ یعنی آنان از راه تکریت، موصل، نصیبین و حلب رد شده اند؛ لذا مدت بسیاری طول می کشیده تا به شام برسند.
پاسخ:
این قول نیز مورد قبول و اعتنا نیست؛ چرا که بر خلاف بسیاری از نقل های دیگر است که در مقاتل و اسناد تاریخی آمده است.
چرا جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر شمرده شده است؟
با وجود منزلت امام سجاد علیه السلام، چرا جابر اولین زائر اربعین شمرده شده است؟
اگر جابر و امام سجاد علیه السلام در یک زمان به کربلا رسیده اند، پس چرا جابر اولین زائر شمرده شده است در حالیکه امام سجاد علیه السلام منزلتی بیش از او دارد؟
پاسخ:
ممکن است جابر قبل از آمدن اهل بیت علیهم السلام و کاروان اسرا به زیارت رفته باشد و بعد از زیارت او و همراهانش - غلامش و عطیه - کاروان رسیده باشد.
چرا یزید اجازه رفتن اهل بیت به کربلا را نداد؟
چرا یزید اجازه نمی داد کاروان اسرا به راحتی به کربلا بروند و در رفتن به مدینه تأخیر داشته باشند؟
پاسخ:
یزید، نعمان را مأمور رساندن اهل بیت علیهم السلام کرد و برای جلوگیری از رسوایی بیشتر خود، گفته بود که ملاحظه ی آنان را بکند و به درخواست های آنان پاسخ دهد و از اذیت و آزار آنها خودداری نماید و این نقل معروف و مشهور مورخین است.
برگرفته از کتاب بر ساحل عاشورا
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]
صفحات پیشنهادی
شعرای اهل تسنن 120 اثر به کنگره ملی شعر اهل بیت (ع) ارسال کردند
شعرای اهل تسنن 120 اثر به کنگره ملی شعر اهل بیت ع ارسال کردند گرگان - ایرنا - رییس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور گفت 120 اثر از سوی شعرای اهل تسنن به دبیرخانه کنگره ملی شعر اهل بیت ع در استان گلستان ارسال شده است به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علی خیرخواه روز یکشنبه درکمبود امام جماعت در شیراز، زیبنده سومین حرم اهل بیت(ع) نیست
کمبود امام جماعت در شیراز زیبنده سومین حرم اهل بیت ع نیست شیراز- ایرنا- دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت شهر مقدس شیراز مهد پرورش علما و بزرگانی همچون ملاصدرا و مقدس اردبیلی بوده لذا امروز کمبود امام جماعت در مساجد این شهر متناسب با پیشینه غنی دینی و زیبنده سومین حرم اهل بیبرگزاری کنگره ملی شعر اهل بیت (ع) در گرگان
برگزاری کنگره ملی شعر اهل بیت ع در گرگان گرگان - ایرنا - مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی گلستان گفت دومین کنگره ملی شعر اهل بیت ع روز دوشنبه با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار می شود به گزارش روز یکشنبه ایرنا حجت الاسلام والمسلمین نورالله ولی- کنگره ملی شعر اهل بیت(ع) در گلستان با معرفی 14 اثر برگزیده پایان یافت
کنگره ملی شعر اهل بیت ع در گلستان با معرفی 14 اثر برگزیده پایان یافت گرگان - ایرنا - کنگره ملی شعر اهل بیت ع که امروز دوشنبه در استان گلستان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد دقایقی قبل با معرفی 14 اثر برگزیده به کار خود خاتمه داد به گزارش خبرنگار ایرنا در این کنگرهزیارت حضرت رقیه(ع) احیاء امر اهل بیت(ع) است
آیت الله تبریزی ره زیارت حضرت رقیه ع احیاء امر اهل بیت ع است همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمود امر ما را زنده نگاه دارید خداى رحمت کند کسى را که راه ما را احیا کند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران زیارت حضرت رقیه ع احیاء امر اهل بیت ع است از دیدگاه استاد الفاثر هنرمند هرمزگانی به کنگره سراسری شعر اهل بیت (ع) راه یافت
اثر هنرمند هرمزگانی به کنگره سراسری شعر اهل بیت ع راه یافت بندرعباس- ایرنا- اثر هنرمند هرمزگانی اهل سیریک موفق به راه یابی به کنگره سراسری شعر اهل بیت ع شد به گزارش خبرنگار ایرنا سرپرست اداره ارشاد اسلامی سیریک روز شنبه در این خصوص به خبرنگاران گفت اثر شریفه گروگیان که اتجلیل از شهیدی که شاعر و مداح اهل بیت (ع) بود
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۲ آیین گرامیداشت و تجلیل از مفاخر حسینی با عنوان پرده عشاق در شانزدهمین برنامه خود به تکریم و تجلیل از شهید غلامعلی رجبی جندقی شاعر و مداح اهل بیت علیهم السلام پرداخت به گزارش ایسنا این مراسم که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار میشود باحاج یدالله بهتاش: این آبرو را اهل بیت(ع) داده اند/حجت الاسلام شهاب مرادی: مباهات می کنم روضه خوان امام حسین (ع
تجلیل از نیم قرن نوکری در آستان اهل بیت ع در ششمین روز پرده عشاق حاج یدالله بهتاش این آبرو را اهل بیت ع داده اند حجت الاسلام شهاب مرادی مباهات می کنم روضه خوان امام حسین ع هستم آئین گرامی داشت تجلیل از حاج یدالله بهتاش پیرغلام حسینی و ذاکر اهل بیت ع در فرهنگسرای هنگاموحدت مسلمانان در کنگره ملي شعر اهل بيت جلوه مي کند
۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۳ ۵۴ب ظ وزير ارشاد وحدت مسلمانان در کنگره ملي شعر اهل بيت جلوه مي کند وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت شعر اهل بيت مورد توجه وزارت ارشاد است و اين کنگره با توجه به محوريت آن که اهل بيت ع است بسيار اهميت دارد و اميدواريم در سال هاي آينده ادامه داشته باشد به گزارشکنگره ملی شعر اهل بیت (ع) در گرگان برگزار می شود
کنگره ملی شعر اهل بیت ع در گرگان برگزار می شود گرگان - ایرنا - مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی گلستان گفت دومین کنگره ملی شعر اهل بیت ع با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار می شود به گزارش ایرنا حجت الاسلام نورالله ولی نژاد روز یکشنبه در نشستی خبری اظهااهل بیت سرمشق روایت شیدایی
اهل بیت سرمشق روایت شیدایی تهران - ایرنا - تهیه کننده روایت شیدایی با بیان اینکه این مجموعه تلویزیونی از 17 آذر ماه به روی آنتن شبکه یک می رود گفت سرمشق گرفتن از سیره و کردار اهل بیت از جمله اهداف این برنامه است به روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا محمد نبهان اظهار داشت در روایشعر آیینی، احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت(ع) است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر آیینی احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت ع است گرگان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از تلاش شاعران آیینی در کشور گفت این نوع شعر احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت ع در تاریخ اسلام است به گزارش خبرنگار ایرنا علی جنتی روز دحاج یدالله بهتاش: آبرویم از اهل بیت(ع) است /حجت الاسلام شهاب مرادی: مباهات می کنم روضه خوان امام حسین (ع) هستم
تجلیل از نیم قرن نوکری در آستان اهل بیت ع در پرده عشاق حاج یدالله بهتاش آبرویم از اهل بیت ع است حجت الاسلام شهاب مرادی مباهات می کنم روضه خوان امام حسین ع هستم آئین گرامی داشت تجلیل از حاج یدالله بهتاش پیرغلام حسینی و ذاکر اهل بیت ع در فرهنگسرای هنگام برگزار شد به گزشاعران کردستانی در کنگره ملی شعر اهل بیت (ع) گرگان خوش درخشیدند
شاعران کردستانی در کنگره ملی شعر اهل بیت ع گرگان خوش درخشیدند سنندج - ایرنا- با پایان یافتن دومین کنگره ملی شعر اهل بیت ع در گرگان شاعران کردستانی رتبه های برتر جشنواره را از آن خود کردند به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان کردستان کنگره ملی شعر اهلبیتمداحان با ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) بذرمحبت آنان رادر دل مردم می کارند
ادیب یزدی مداحان با ترویج فرهنگ اهل بیت ع بذرمحبت آنان رادر دل مردم می کارند شهرری - ایرنا- استاد حوزه و دانشگاه گفت مداحان با ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت ع بذر محبت آنان را در دل مردم می کارند حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی سه شنبه شب در چهارمین شب از آیین پرده عشتجلیل از یک عمر خدمت و ستایشگری حاج احمد چینی در آستان اهل بیت
آغاز ویژه برنامههای پرده عشاق با حضور جمعی از ذاکرین اهل بیت و چهرههای فرهنگی تجلیل از یک عمر خدمت و ستایشگری حاج احمد چینی در آستان اهل بیت اولین روز از ویژه برنامه پرده عشاق با تجلیل از حاج احمد چینی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد به گزارش خیمهگاه باشگاه خبرنگاراندر سلسله نشستهای «پرده عشاق» صورت گرفت تجلیل از «مهدی آصفی» ذاکر اهل بیت (ع)/ «غدیر
در سلسله نشستهای پرده عشاق صورت گرفتتجلیل از مهدی آصفی ذاکر اهل بیت ع غدیر در آئینه شعر فارسی رونمایی شداز حاج مهدی آصفی شاعر و مداح اهل بیت ع در ادامه سلسله نشست های پرده عشاق تقدیر شد به گزارش خبرگزاری فارس حاج مهدی آصفی شاعر و مداح اهل بیت ع در ادامه سلسله نشست های-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها