تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860269670
![نمایش مجدد: شفاعت نزد خداوند چگونه محقق میشود؟ / پاسخ آیتالله جوادی آملی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
شفاعت نزد خداوند چگونه محقق میشود؟ / پاسخ آیتالله جوادی آملی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
![](http://images.khabaronline.ir/images/2014/12/position50/14-12-8-12443ramezan_com_quran-10.jpg)
شفاعت نزد خداوند چگونه محقق میشود؟ / پاسخ آیتالله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی در درس تفسیر خود بیان کرد: «اگر منظور از شفاعت، شفاعت توسط قدیسین، انبیاء، اولیاء و فرشتهها باشد، آنها به اذن خداوند هم مالک هستند و هم عالم، بنابراین به اذن خداوند نیز میتوانند شفاعت کنند اما تا اذن خداوند نباشد شفاعت ممکن نیست.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیر خود در تفسیر آیات 41 تا 45 سوره «زمر» به موضوع شفاعت و چگونگی محقق شدن آن از جانب خداوند پرداخته است. خلاصه این سخنان را در ادامه می خوانید.
* سوره زمر مکی است بنابراین محتوی اصلی این سوره توحید، وحی، نبوت و معاد و پارهای از مسائل فقهی و اخلاقی است. در این آیات خداوند بیان میکند چون ذات قرآن حق است پس هر چه در آن بیان شده است نیز حق است پس هیچ بهانهای برای انسان تبهکار به خاطر سرپیچی از حق وجود ندارد و اگر انسان به سمت ضلالت و رجس رفت معلوم است که مقصر خودش است چرا که این کتاب حق است و او از حق سر پیچی کرده است و اگر این کتاب حق است پس این کتاب شفاء و رحمت برای انسانهاست و اگر چنانچه انسان آفتاب که منشاء نور است را نتواند ببیند معلوم میشود مشکل از باصره اوست نه آفتاب. * مطلب دیگر این است که موت و حیات را خداوند به خودش نسبت میدهد و انسان یا زنده است یا خفته و انسانی که خفته است یا مرده است یا خواب است. امساک و ارسال خداوند با دست نیست بلکه خداوند با اراده کار میکند این همان معنایی است که حضرت علی (ع) در خطبه اول نهج البلاغه بیان کرده است. این بیان را همچنین میتوان در خطبه 186 حضرت امیر (ع) مشاهده کرد . در این خطبه حضرت تمام افعال الهی را به امر و اراده الهی نسبت میدهد و بیان میکند که هیچ کدام از افعال الهی مانند انسان با دست یا ابزار مادی نیست بلکه همه آنها با اراده الهی محقق میشود. در جریان طوفان نوح هم خداوند فرمود ای زمین آب را ببلع و به اسمان فرمود که آبت را نازل کن. همه اینها نشان میدهد که فعل الهی از نوع مادی نیست بلکه از نوع امر و اراده الهی است. * حضرت امیر (ع) در خطبه 112 نهجالبلاغه سخن کسانی که فکر میکنند معنای فوت و امساک این است که خداوند با دست روح را از بدن میگیرد، بنابراین روح یک موجود مادی است، اینگونه باطل میکند: «هل تحس به اذا دخل منزلا؟، ام هل تراه اذا توفى احدا؟، بل كيف يتوفى الجنين فى بطن امه؟ ايلج عليه من بعض جوارحها؛ آيا ادراك به يكى از حواس ظاهره ى خود میکنی ملك الموت را، در زمانى كه داخل میشود منزل كسى را كه ارادهی قبض روح آن دارد؟ يا آيا میبینی او را در وقتى كه قبض روح احدى میکند؟ بلكه چگونه قبض روح اطفال میکند در شكم مادر ايشان؟ آيا داخل میشود بر شكم او از بعض اعضاى مادر اطفال؟ مثل دهن و حلق و جگر و شش و احشاء و امعاء، يا اينكه روح اجابت میکند ملك الموت را به حكم پروردگارش؟» در نهایت میفرماید درک اصل توفی مقدور انسان نیست اینها فقط متعلق اراده الهی هستند که گاهی با واسطه است گاهی بدون واسطه است. * خداوند در این آیات بعد از اینکه برهان اقامه فرمود با «ام» منقطعه فرمود اینها بیراهه رفتهاند اینها بتهای فراوانی گرفتند برای شفاعت و عبادت. در اینجا دو برهان برای بطلان شفاعت اینها اقامه شده است و برهان سوم در سوره مبارکه یونس تشریح شده است. تعدد و وحدت برهان را حد وسط تشکیل میدهد، اگر حد وسط متعدد بود براهین هم به انداز تعدد همان حد وسط متعدد خواهند بود. در اینجا چون دو حد وسط است پس دو برهان وجود دارد. حد وسط اول این است که شفیع باید مالک باشد، قدرت داشته باشد چرا که اگر قدرت نداشته باشد و مالکیت نداشته باشد چگونه میخواهد کس دیگری را شفاعت کند. حد وسط دوم این است که شفیع باید عالم باشد، بفهمد، عاقل باشد، ادراک داشته باشد، کسی که نمیفهمد چه چیزی را میخواهد شفاعت کند. بر این اساس هر شفیعی باید عالم و قادر باشد و بتها نه عالم هستند و نه قادر پس نمیتوانند شفیع باشند. اما اگر به فرض کسی پیدا شد که عالم و قادر و مالک باشد اگر بخواهد شفیع باشد باید مانند ذات اقدس اله قدرت و علمش به ذات باشد و اگر اینطور نباشد باید شفاعتش با عرض باشد. * خداوند در این آیات فرمود: «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ شُفَعَاءَ قُلْ أَوَلَوْ كَانُوا لَا يَمْلِكُونَ شَيْئًا وَلَا يَعْقِلُونَ؛ آيا مشرکان جز خدا شفاعتگران و کارسازانى براى خود برگرفتهاند. بگو: آيا بتها را شفاعتگر خود میپندارید، هر چند آنها مالک چيزى نباشند و از عقل و شعور بى بهره باشند؟» در بطلان شفاعت و اتخاذ اینها همین بس که اگر منظور اینها اصنام و بتهاست که اینها کارهای نیستند، چرا که اینها مالک چیزی نیستند و همچنین عاقل و عالم هم نیستند. در سوره مبارکه سبا فرمود که غیر خدا به اندازه کوچکترین زره مالک چیزی چه بذات، چه با مشارکت، چه با مظاهره نیستند چرا که همه اینها محال است «قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَمَا لَهُمْ فِيهِمَا مِن شِرْكٍ وَمَا لَهُ مِنْهُم مِّن ظَهِيرٍ؛ بگو: بخوانيد کسانی را که جز خدای يکتا خدا میپندارید مالک ذره ای در آسمانها و زمين نيستند و در آفرينش آن دو شرکتی نداشتهاند و خدا را در آفرينش ياری نکردهاند» بر این اساس کسی که «لایملکون شیئآ» و «لایعقلون» بود پس توانایی شفاعت ندارند. * اگر منظور از شفاعت، شفاعت توسط قدیسین، انبیاء، اولیاء و فرشتهها باشد، آنها به اذن خداوند هم مالک هستند و هم عالم، بنابراین به اذن خداوند نیز میتوانند شفاعت کنند اما تا اذن خداوند نباشد شفاعت ممکن نیست در سوره مبارکه یونس آیه سوم آمده است «ثمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ما مِنْ شَفِيعٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ؛ سپس بر كرسى قدرت و مقام تدبير قرار گرفت و به تدبير امور عالم پرداخت، هيچ شفاعت كننده اى وجود ندارد مگر به اذن خود او، (آيا هنوز هم فكرتان به اين معنا منتقل نشده كه) پروردگار شما همين خدا است كه مدبر و پرورش دهنده همه عالم است» در همه آیاتی که سخن از شفاعت شده است، سخن از شفاعت با اذن خداوند است و خداوند به این اصنام و بتهایی که اینها برای خود قدیس قرار دادهاند اذن شفاعت نداده است. پس این کار اینها باطل خواهد بود و گرفتار اضلال خواهند شد. * در دستگاه خداوند اگر قرار باشد خود خدا شفیع باشد که معنا ندارد چرا که او حاکم مطلق است وقتی که حاکم مطلق اوست پیش چه کسی باید شفاعت کند. اسماء الهی که محکمه قیامت را اداره میکنند بعضی تک به میدان میآیند بعضیها دو تایی. اینکه در ادعیه به آموختند که بگوییم «الهی عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک» معنایش این نیست که دیگر عدلی در کار نباشد بلکه معنای این جمله این است که خدایا با فضل و عدل خودت با ما رفتار کن و با عدل به تنهایی بر ما قضاوت نکن چرا که اگر با عدلت بخواهی قضاوت کنی معلوم است که همه ما محکوم هستیم اما زمانی که فضل و عدل در کنار هم قرار بگیرند آن موقع میشود شفع و شفات خداوند محقق میشود. /6262
کلید واژه ها: تفسیر قرآن - آیتالله عبدالله جوادی آملی - قرآن -
دوشنبه 17 آذر 1393 - 13:50:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
دیدار وزیر اوقاف عراق با آیتالله جوادیآملی
سهشنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۰ سیدصالح حیدری وزیر اوقاف شیعی عراق با حضور در محل بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء با آیتالله جوادیآملی دیدار و گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله جوادیآملی در این دیدار وقف را صدقه جاریه خواند که باید6 توصیه معرفتی آیت الله جوادی آملی به دانشجویان/ علم و دانش وسیله نزدیکی به خداست
6 توصیه معرفتی آیت الله جوادی آملی به دانشجویان علم و دانش وسیله نزدیکی به خداست فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی می گوید نه تنها هر روز باید بر درجات علم افزود چنانکه از حضرت رسول اکرم ص منقول است روزی که بر دانشم افزوده نگردد برایم مبارک نیست بلخانواده مرحوم آیتالله مهدویکنی با آیتالله جوادیآملی دیدار کردند -
خانواده مرحوم آیتالله مهدویکنی با آیتالله جوادیآملی دیدار کردند شناسهٔ خبر 2435807 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان خانواده مرحوم آیتالله مهدویکنی در ادامه دیدار با علما و مراجع تقلید با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادیدیدار وزیر اوقاف عراق با آیت الله جوادی آملی -
دیدار وزیر اوقاف عراق با آیت الله جوادی آملی سید صالح حیدری وزیر اوقاف شیعی عراق با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد به گزارش خبرگزاری مهر آیت الله جوادی آملی در این دیدار وقف را صدقه جاریه خواندند که باید کیفیتآیتالله محققداماد: تلاش كنیم دین دستاویزی برای جنایت نشود -
نهمین دور گفتوگوی دینی اسلام و مسیحیت ۴ آیتالله محققداماد تلاش كنیم دین دستاویزی برای جنایت نشود رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم گفت دیگر دوران احتجاج پایانیافته است الان دوران گفتوگوست یعنی فهمیدن دیگران و نه پیروزی بر دیگران پس بیایید تا با همفكری نگاهی نو برای معرفیمعامله خداوند با انسان در مورد گناهان و اعمال حسنه چگونه است؟
معارف معامله خداوند با انسان در مورد گناهان و اعمال حسنه چگونه است خداوند در بیان بخشش گناه کافران میفرماید بدترین گناه آنها را میبخشم و وقتی بدترین گناه را بخشید قطعاً از گناهان میانی نیز میگذرد - اندازه متن به این مطلب امتیاز دهید 0 نظر نظرات 0 ۰۵ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۰آیا خداوند در پایان شب حرکت کرده و به آسمان دنیا فرود می آید؟ / پاسخ امام کاظم(ع) به این پرسش
آیا خداوند در پایان شب حرکت کرده و به آسمان دنیا فرود می آید پاسخ امام کاظم ع به این پرسش فرهنگ > دین و اندیشه - نمونه ای از تلاش های امام موسی بن جعفر ع برای مقابله با تحریف و جعل در احادیث به مناسبت سالروز ولادت ایشان هفتمین امام شیعیان حضرت موسی بن جعفر ع اآیت الله جوادی آملی در دیدار با کلیمیان: رهبران الهی آمدند تا کثرت بین ادیان را به وحدت برگردانند
آیت الله جوادی آملی در دیدار با کلیمیان رهبران الهی آمدند تا کثرت بین ادیان را به وحدت برگردانند فرهنگ > دین و اندیشه - اعضای برجسته انجمن کلیمیان تهران با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در قم با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت و گو کردند به گزارش خنقد و بررسی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی در شماره جدید کتاب نقد -
نقد و بررسی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی در شماره جدید کتاب نقد شناسهٔ خبر 2437091 شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان در اولین شماره از دوره جدید فصلنامه کتاب نقد نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی با گفتارهایی از خسرو باقری علیرضا پیروزمند قاسم جعفرآیتالله جوادی آملی در دیدار انجمن کلیمیان تهران: رهبران الهی به دنبال تبدیل کثرت ادیان به وحدت بودند
آیتالله جوادی آملی در دیدار انجمن کلیمیان تهران رهبران الهی به دنبال تبدیل کثرت ادیان به وحدت بودنداستاد حوزه علمیه قم گفت در اصل دین بین ادیان هیچ اختلافی نیست بلکه اختلاف در شریعت و منهاج است که باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابطآیتالله جوادیآملی: بهترین نیروهای وزارت اطلاعات توده مردم هستند
آیتالله جوادیآملی بهترین نیروهای وزارت اطلاعات توده مردم هستندیکی از مراجع عظام تقلید گفت پاکترین و بهترین نیروهای وزارت اطلاعات توده مردم هستند و بسیاری از کشفیات وزارت اطلاعات مربوط به گزارشهای مردمی است به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء حجتآیتالله جوادی آملی: ایران از غرب و صهیونیستها هراسی ندارد
آیتالله جوادی آملی ایران از غرب و صهیونیستها هراسی نداردمفسر قرآن کریم گفت دشمنان باید بفهمند هرگز ایران نه از غرب میترسد نه از صهیونیست هراسی دارد زیرا دری که خداوند بر اساس رحمت باز کند کسی نمیتواند ببندد و دری که ببندد کسی نمیتواند باز کند به گزارش خبرگزاری فارس از قآیتالله جوادی آملی: مدعیان دموکراسی دستشان روی ماشه بمب اتم است/تفکیک جنسیتی دانشگاهها را اسلامی نمیکند
آیتالله جوادی آملی مدعیان دموکراسی دستشان روی ماشه بمب اتم است تفکیک جنسیتی دانشگاهها را اسلامی نمیکنداستاد حوزه علمیه قم گفت دو جنگ جهانی میلیونها کشته بر جای گذاشتند و امروز کسانی شعار دموکراسی سر میدهند که از آدمکشیهای گذشته خود خسته شدهاند و حال هم دستهایشان رویآیتالله جوادیآملی: حقوق بشر غربی پایه علمی ندارد
آیتالله جوادیآملی حقوق بشر غربی پایه علمی نداردیکی از مراجع تقلید با بیان اینکه حقوق مطرح در جهان کنونی هیچ صبغه علمی ندارد گفت حقوق بشر غربی به هیچوجه پایه علمی ندارد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه آیتالله عبدالله جوادی آملی در جمع طلاب و فضلای حو- آیتالله جوادی آملی: دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم
نبض سیاست آیتالله جوادی آملی دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم آیتالله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با اشاره به مذاکرات هستهای گفت ما هیچگاه دنبال سلاحهای کشتار جمعی نمیرویم دشمنان باید بفهمند ایران نه از غرب میترسد نه از صهیونیست هراسی دارد به گزارش ایرنا ویبعد از ظهر امروز صورت گرفت دیدار رئیس سازمان اوقاف با آیتالله جوادی آملی
بعد از ظهر امروز صورت گرفتدیدار رئیس سازمان اوقاف با آیتالله جوادی آملیرئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع تقلید در قم با آیتالله جوادی آملی دیدار کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمانآیتالله جوادی آملی: آیتالله مهدویکنی عالمی ظلمستیز و از مصادیق العلمای الباقون است
آیتالله جوادی آملی آیتالله مهدویکنی عالمی ظلمستیز و از مصادیق العلمای الباقون استاستاد حوزه علمیه قم گفت آیتالله مهدویکنی هیچگاه به سمتها و القاب توجه نداشت و به پیروی از امام راحل علیه ظلم قیام کرد و مصداق العلماءالباقون محسوب میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها