واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همایش جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی؛
جامعهشناسی بر اساس نظامفرهنگی پیشرفت اجتماعی را پایهریزی میکند
شناسهٔ خبر: 2434062 سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
محمد فاضلی بیان کرد: جامعه شناسی ایران از نظر دکتر آزاد اول باید تاریخ را بخواند و بعد جامعه را آسیب شناسی بکند. وی مدعی است که مقصودش پیشرفت اجتماعی است که از طریق نظام فرهنگی و دینی استخراج شود. به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش تخصصی «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی» با بررسی آثار دکتر تقی آزاد ارمکی دوشنبه دهم آذرماه در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.دکتر محمد فاضلی با عنوان جامعه شناسیِ جامعه شناسی ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: به بازسازی از روایت خودم در مورد دکتر آزاد می پردازم. می شود زندگی علمی ایشان را به عبارت اولیه ای بازسازی کرد تحت عنوان فضیلت مندی جامعه شناس. آنان معتقدند که آدم به همانچه که به آن باور دارد عمل کند و اگر به آنچه که به آن باور داشتید عمل کردید فضیلت مندی است. من معتقدم که دکتر آزاد فضیلت مندی را رعایت کرده است. طرح ایشان این است که ایشان یک وضعیت از آسیب شناسی ایران ارائه کند. وی معتقد است که جامعه شناسی در ایران ساحت جدا افتاده از حیات اجتماعی دارد. بر مبنای این آسیب شناسی را انجام می دهد و اینکه جامعه شناسی ایرانی هیچ وقت نتوانسته است که مسئله ای از ایران را حل کند. او پیشنهاد می دهد که جامعه شناسی ایران وقتی می تواند این کار را انجام دهد که از یک منبع دقیق دانش تبعیت کند تا کارا باشد و تاریخ ایران را تحلیل کند و بر تاریخ ایران متکی باشد.وی در ادامه گفت: پس جامعه شناسی ایران از نظر دکتر آزاد اول باید تاریخ را بخواند و بعد جامعه را آسیب شناسی بکند. در فاصله ۱۰ سال دو کتاب نوشته است که مدل پیشنهادی ایشان در این دو کتاب است. وی مدعی است که مقصودش پیشرفت اجتماعی است که از طریق نظام فرهنگی و دینی استخراج شود. پس در این زمینه تکلیف خودش را مشخص می کند. جامعه شناسی می خواهد که بر اساس فرهنگ و نظام فرهنگی پیشرفت اجتماعی را پایه ریزی کند.این استاد دانشگاه افزود: دکتر آزاد جامعه شناس برج عاج نشین نیست. جامعه شناسی نیست که از جامعه شناسی ابزاری برای توجیه وضع موجود خارج کند. من معتقدم که این قسمت اول با قسمت دوم تعارضاتی دارد. ایشان یکی از سهم های بزرگش این است که تاریخ جامعه شناسی را بازخوانی کرده است. یعنی از نسل اول تا نسل چهارم را بازسازی کرده . این چهار نسل با هم یک پروژه دارند و آن بومی تر شدن است.فاضلی گفت: کتابهای ایشان را به ۴ دسته می توان تقسیم کرد. بنابراین وی اولین گام از یک پروژه اجتماعی را پی ریزی می کند و علیرغم همه نقدهایی که می شود بر آن وارد کرد. اما دکتر آزاد به گفته خودش عمل کرده و کار خودش را ادامه داد. آزاد معتقد است که کتب درسی تکراری، ترجمه و ... بحث هایی بودند که به هسته علمی راه نبرده اند. بنابراین یک سری کتابهای درسی نیز نوشته است. سوم اینکه ایشان صراحتا می گوید که اگر قرار است، جامعه شناسی در ایران شکل بگیرد. اول باید توصیف شود و بعد مطالعه تاریخی صورت بگیرد که در بحث تاریخی کار پازل ایشان یک مقدار گم می شود.وی افزود: اما ایشان هیچ وقت کار تاریخی به معنایی که در والراشتاین می بینیم نکرده است. اما بخشی از این پازل پوشش داده شده و آن سیر تاریخی اندیشه است. پس به این جهت این سه تا چیز که برای جامعه شناس شدن لازم است را انجام داده است. شما با خواندن کتابهای دکتر آزاد می توانید ببینید که جامعه شناسی چگونه وارد شد و چگونه رشد کرد و مسیر تاریخی آن را بررسی کنید به طوری که نسل اول جامعه شناسان فیلسوف، نسل دوم، نسل سوم بنیادگرا و نسل چهارم که جامعه شناسان امروزی باشند را در آثارش می بینید.فاضلی یادآور شد: این طبقه بندی مبنایی برای تبیین و فکر کردن جامعه شناسی ایرانی است. سهم اول ایشان بازسازی تاریخ جامعه شناسی است که هیچ کس مانند ایشان آن را ننوشته است. ایشان به آنچه که ملزومات جامعه شناسی می دانسته پایبندبوده است. سوم اینکه به اخلاق جامعه شناس بودن اعتقاد دارد. آزاد ارمکی سر این داستان ساده و مبارزه کرده است ما نیاز به اقدام بزرگ با مردان بزرگ و عالم داریم.وی در پایان گفت: من این نقد را هم دارم که گاهی اوقات این پازل منسجم که سر و ته آن به هم می خواند و بعد برای حیات رشته اش می جنگند اما گاهی اوقات دچار عدم انسجام جزئی می شود. طرح کلی کتاب خوب است. اما در محتوا بعضی اوقات به چیزهای دیگری که فرعی هستند و از موضوع کتاب خارج می شود و این طرح گاهی اوقات به شکل خیلی دقیق پیش نرفته است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]