پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848049036
امام كاظم(ع)؛ تجلی سخاوت بی پایان علوم -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
امام كاظم(ع)؛ تجلی سخاوت بی پایان علوم
شناسه خبر: 2432141 تاریخ مخابره: شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
امام موسی كاظم(ع) به دلیل كثرت زهد وعبادت به «عبدالصالح» وبه دلیل حلم و فروخوردن خشم و صبر بر ناملایمات زمان، به «كاظم» معروف شد. آن حضرت به كنیه های «ابوابراهیم» و «ابوعلی» نیزمعروف بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین ستاره تابناك امامت و ولایت؛ ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) یكشنبه 7صفر 129ه. ق (به روایتی 128ه.ق )در روستای ابواء (منزلی میان مكه و مدینه) دیده به جهان گشود. مادر آن حضرت، حمیده مصفاة است كه نامهای دیگری مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز برای ایشان نقل شده است.اخلاق او در علم و تواضع، مكارم اخلاق و كثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی، مثال زدنی بود. بدان و بداندیشان را با عفو و احسان بی كران خویش تربیت می فرمود.شبها به طور ناشناس در كوچه های مدینه می گشت و به مستمندان كمك می كرد. صرار (كیسه ها) موسی بن جعفر در مدینه معروف بود. و اگر به كسی صره ای می رسید، بی نیاز می گشت لیكن در اتاقی كه نماز می گزارد، جز بوریا و مصحف و شمشیر چیزی نبود.امام موسی كاظم(ع) در سن 20 سالگی به امامت رسید. دوران امامت ایشان با خلافت چهار خلیفه عباسی مصادف بود، به گونه ای كه این مدت در سال 148 تا 158 هجری قمری با خلافت منصور دوانیقی، از سال 158 تا 169 هجری قمری با خلافت مهدی عباسی، از سال 169 تا 170 هجری قمری با خلافت هادی و از سال 170 تا 183 هجری قمری با خلافت هارون الرشید همزمان بود و حضرت به تناسب هر دوران، عملكرد ویژه ای برای هدایت جامعه اسلامی داشتند.در دوران 10 ساله همزمانی امامت حضرت با دوران خلافت منصور، به دلیل اینكه منصور خلیفه ای ظالم، هتاك و فاقد سابقه خوبی نزد شیعیان بود، امام موسی كاظم(ع) بیشتر در این دوران به برگزاری جلسات علمی و پرسش و پاسخ با شیعیان می پرداخت و مواجهه مستقیمی با حكومت نداشت.مهمترین ستمی كه خلفای جور نسبت به امت اسلامی داشتند، این بود كه تمامی آنها مانعی برای رسیدن حق به حقدار بودند. در این میان، مهدی عباسی برای مقبول جلوه دادن حكومت خویش در دیدگاه مردم، به بذل و بخشش بیت المال می پرداخت تا شاید به گمان خویش از این طریق رد مظالم كند و دل مردم را به دست آورد. نحوه برخورد امام كاظم(ع) با جو موجود در دوران خلافت مهدی عباسی، آكنده از نكات آموزنده است. وی، امام را در بغداد بازداشت كرد اما بر اثر خوابی كه دید و نیز تحت تأثیر شخصیت امام از او عذرخواهی نمود و ایشان رابه مدینه بازگرداند.امام كاظم(ع) با آنكه از جهت كثرت عبادت و زهد به «العبد الصالح» معروف بوده است، به قدری در انظار مردم مقامی والا و ارجمند داشته است كه او را شایسته مقام خلافت و امامت ظاهری نیز می دانستند و همین امر موجب تشویش و اضطراب دستگاه خلافت شده و به همین دلیل مهدی عباسی فرمان حبس ایشان را صادركرده است. دوران حكومت هارون فرزند مهدی نیز تصویری از عناد و كینه مثال زدنی حكام جور را علیه دستگاه متعالی امامت عرضه می دارد. زمخشری در «ربیع الابرار» آورده است كه وی در یكی از ملاقاتها به امام پیشنهاد كرد فدك را تحویل بگیرد و حضرت نپذیرفت» وقتی اصرار زیاد كرد، فرمود می پذیرم به شرط آنكه تمام آن ملك را با حدودی كه تعیین می كنم به من واگذاری، هارون گفت حدود آن چیست؟ امام فرمود یك حد آن به عدن است،حد دیگرش به سمرقند و حد سومش به افریقیه (آفریقا) و حد چهارمش كناره دریای خزر است.هارون از شنیدن این سخن سخت برآشفت و گفت: پس برای ما چه چیز باقی می ماند؟ امام فرمود: می دانستم اگر حدود فدك را تعیین كنم آن را به ما مسترد نخواهی كرد (یعنی خلافت و اداره سراسر كشور اسلام حق من است). از آن روز بود كه هارون كمر به قتل موسی بن جعفر(ع) بست. در سفر هارون به مدینه هنگام زیارت قبر رسول ا...(ص) در حضور سران قریش و روسای قبایل و علما و قضات بلاد اسلام گفت: «السلام علیك یا رسول ا...، السلام علیك یا بن عم» و این را از روی فخر فروشی به دیگران گفت. امام كاظم(ع) حاضر بود و فرمود: السلام علیك یا رسول ا...، السلام علیك یا ابت (یعنی سلام بر تو ای پدر من) می گویند هارون دگرگون شد و خشم در چهره اش آشكار گردید.دوران امامت امام موسی كاظم(ع) در دوران هادی عباسی و نوع برخورد حضرت با برخی قیامهای موجود در آن دوران نیز از مواردی است كه در بررسی حیات طیبه امام باید بدان اشاره كرد.در این دوران چند قیام مهم از ناحیه علویان صورت گرفت كه قیام حسین بن علی، شهید فخ مهمترین آنهاست. گروهی بر این عقیده اند كه عدم حضور و ارتباط این قیام با امام معصوم، فلسفه اصلی آن را باطل می كند و چون معصوم در قیام حضور ندارد، لذا نمی توان آن را قیام موجهی دانست، حال آنكه عدم همراهی امام معصوم با سركرده یك قیام لزوماً به معنای مخالفت با آن نیست، بلكه هر دوران و زمانی نوع عملكرد خاصی را می طلبد و با توجه به شرایط موجود در سال 169 هجری قمری كه قیام شهید فخ در آن رخ داد امام موسی كاظم(ع) بهترین روش مبارزه با نظام استبدادی را توسعه فرهنگ ناب اسلامی از طریق انجام كارهای علمی و تربیت شاگردانی فرهیخته برای ترویج تفكر اسلامی می دانست.دوران اسارت امام موسی كاظم(ع) متعلق به دوران خلافت هارون الرشید است؛ تاثیرها و غلبه معنوی امام بر جو موجود در جامعه كار را به جایی رسانده بود كه هارون الرشید برای رهایی از تاثیرات حضرت در جامعه شیعه ایشان را زندانی كرد، اما غلبه معنوی حضرت به گونه ای بود كه ایشان زندانیان را نیز تحت تاثیر خود قرار می داد و هیچ راهی جز به شهادت رساندن حضرت برای هارون الرشید باقی نمانده بود.نحوه ارتباط امام موسی كاظم(ع) با حكومت و سیاست از طریق یاران نزدیك ایشان و نوع برخورد با فرقه ها و تفكرات موجود در آن دوران از روشهای حضرت برای هدایت جامعه اسلامی است. امام(ع) در روند هدایت جامعه علوی به صورت عام و جامعه شیعی به صورت خاص توانست با نوع ارتباطی كه با حكومت و سیاست از طریق یاران نزدیكشان برقرار می كرد، از جریانهای روز آگاه شود. ایشان با اینكه در حكومت دخالت نمی كرد و آن را غاصب می نامید، هرگز خود را از جریانهای سیاسی روز جدا نمی دانست. نمونه بارز نحوه ارتباط حضرت با سیاستهای روز و آگاهی به اتفاقهای حكومتی، چنانكه بعدا به آن اشاره خواهد شد، حضور «علی بن یقطین» یكی از یاران خاص ایشان در درباره هارون الرشید و به دستور ایشان بود. این نحوه ارتباط با سیاست و نحوه حكومت، نشان دهنده اهتمام ایشان برای آگاهی از وضعیت سیاسی و اجتماعی آن روز است، یعنی اسارت ایشان هیچ محدودیتی برای حضرت هدایت جامعه و آگاهی از جریانهای روز ایجاد نكرد.نحوه برخورد حضرت با فرقه ها و تفكرات روز نیز از دیگر روشهای حضرت برای هدایت جامعه اسلامی است. امام(ع) با تربیت شاگردان فرهیخته و پاسخگویی به سوالها و شبهه های موجود در جامعه به مقابله با این فرقه ها و تفكرات پرداخت و اجازه نداد تفكرات انحرافی، خللی در خط اصیل فرهنگ تشیع كه از دوران امامت امام علی(ع) آغاز شده بود، ایجاد كند.حضرت امام موسی كاظم(ع) در عین اینكه تقیه را به معنای كامل آن در نظر داشت، هرگز از حق مسلم شیعیان كه امامت امام معصوم به نوعی اصلی ترین این حقوق می باشد، كوتاه نیامد. از این احقاق حق و تلاش در مسیر به دست آوردن آن، می توان به عنوان ویژگی بارز دوران امامت حضرت یاد كرد. از دیگر سو، محبوس كردن امام موسی كاظم(ع) موجب نشد معارف و اندیشه های ایشان حبس شود زیرا برای هدایت جامعه تنها حضور فیزیكی شرط نیست، بلكه حضرت در دوران امامت خود با پرورش شاگردان و حضور در مناظره ها و مباحثه های علمی، به مبارزه با تفكرات مادیگرایانه و نظرهای ملحدانه پرداختند، به گونه ای كه در دوران اسارت نیز تاثیر علمی، معنوی و معرفتی حضرت در جامعه وجود داشت. این رفتار حضرت نشان دهنده آن است كه عدم حضور فیزیكی امام، مانعی برای هدایت جامعه و مبارزه با نظامهای استبدادی نیست.دوران امامت امام موسی كاظم(ع) در برگیرنده نكات آموزنده ای برای كارگزاران نظام اسلامی است؛ نگاه همه جانبه امام موسی كاظم(ع) به مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را باید بهترین ره آورد دوران امامت ایشان برای كارگزاران نظام اسلامی دانست. اگر دولتمردان نگاهی تك بعدی نسبت به مسایل موجود در جامعه داشته باشند، تنها حاصل آن ضرر به تمامی اقشار جامعه است، بنابر این برای اینكه حكومت در اداره جامعه موفق باشد، باید به تمام جوانب اشراف داشته باشد، زیرا توجه به یك بعد به سایر ابعاد لطمه می زند، از این رو باید در اداره شؤون مختلف جامعه نه دچار افراط شد و نه تفریط و بهترین الگو در این مسیر سیره و برخورد ائمه(ع) و بویژه امام موسی كاظم(ع) است.امام موسی بن جعفر(ع) همان راه و روشی را در مواجهه با اجتماع، بر محور عمل و برنامه ریزی اتخاذ نمود كه پیشتر امام صادق(ع) در پیش گرفته بود. محورنخست در این برنامه، برنامه ریزی فكری و آگاهی دادن عقیدتی در مواجهه با عقاید منحرف و انگیزه ها و وا پس گراییهای شعوبی و نژاد پرستی و عقاید مختلف دینی بود.از خطرناكترین این تبلیغات زهرآگین، تبلیغ افكار الحادی و كفرآمیز بود كه تزریق زهر آن با فعالیت و گسترش در دلهای نوجوانان مسلمان سرازیر شده بود. موضع امام موسی كاظم(ع) در برابر این تبلیغات، آن بود كه با دلایل استوار در برابر آن بایستد و با پوچی و بی مایگی آن به معارضه برخیزد و دوری آن را از منطق و واقعیت توضیح دهد و عیوب آن را بازگوید تا آنجا كه گروهی انبوه از پیروان آن عقاید به اشتباه خود و فساد خط مشی اتخاذی خویش اعتراف كردند و به این جهت جنبش امام درخشندگی یافت و قدرت علمی آن حركت منتشر شد و به گوشها رسید؛ چندان كه گروهی بزرگ از مسلمانان از آن پیروی كردند و آن را پذیرفتند و این امر بر مسؤولان حكومت گران آمد و با آنان با شدت و فشار و شكنجه رفتار كردند و در زمینه های عقیدتی آنان را از گفتگو باز داشتند و امام موسی(ع) ناچار شد به هشام(یكی از اصحاب خود) فرستاده ای گسیل دارد و او را هشدار دهد تا به علت خطرهای موجود، از سخن گفتن خودداری كند و هشام تا مرگ مهدی خلیفه، از سخن گفتن خودداری كرد.گروهی كثیر از بزرگان، دانشمندان و راویان حدیث، از كسانی كه در دانشگاه بزرگ امام صادق(ع) تحصیل می كردند، هنگام اقامت او در یثرب، گرد امام موسی(ع) حلقه زدند و ایشان با توانایی و نیروی بسیار، بر فقه اسلامی، آراء و عقاید خردمندانه خود را در فقه اسلامی ابراز كردند. مجموعه های بسیار از احكام اسلامی به ایشان منسوب است كه در باب حدیث و فقه تدوین شده است و دانشمندان و راویان حدیث همواره با آن افاضات علمی، همدم بودند و احادیث و گفتگوها و فتواهای او را ثبت می كردند.سید بن طاووس چنین روایت كرده است كه یاران و نزدیكان امام(ع) در مجلس او حاضر می شدند و لوحه های آبنوس در آستین ها داشتند. هرگاه امام(ع) كلمه ای می گفت یا در موردی فتوا می داد، به ثبت آن مبادرت می كردند.آن دانشمندان همه انواع علوم را با توجه به گوناگونی و پهناوری آن، از ایشان نقل كرده اند. كوششهای علمی او همه مراكز اسلامی را فرا گرفته بود و دانشمندان نسلی پس از نسلی، پیشكش ها و عطایای علمی او را نقل كرده اند. محور دیگر در این فرآیند نظارت مستقیم بر پایگاه های توده ای و طرفداران و پیروان خود و هماهنگی با آنها در پیش گرفتن مواضع سلبی و منفی در برابر حكومت، به منظور ناتوان كردن حكومت از نظر سیاسی بود.آنچه امام(ع) را واداشت تا چنین موضع استواری داشته باشد، دگرگونی آشكار و گستردگی و انتشار پایگاههای مردمی ایشان بود.این مطلب با جنبش امام(ع) و با فعالیتهای منفی او نسبت به حكومت منحرف عباسیان، و فرا خواندن او در حرام دانستن یاری با حكومت در هر زمینه از زمینه ها،هماهنگ شده بود. امام(ع) یاران خویش را از شركت كردن در سلك حكومت هارون یا پذیرفتن هر گونه مسؤولیت و وظیفه دولتی بر حذر می داشت چنانكه به زیاد بن ابی اسلمه فرمود:«ای زیاد،اگر از پرتگاهی بلند فرو افتم و پاره پاره شوم، بیشتر دوست دارم تا برای آنان كاری انجام دهم و یا بر بساط كسی از آنان پای گذارم. در عین حال، علی بن یقطین یكی از یاران بزرگ خویش را از این فرمان استثنا كرد و اجازه داد تا منصب وزارت را در روزگار هارون عهده دار شود و پیش از او، منصب زمامداری را در ایام مهدی بپذیرد، او نزد امام موسی(ع) رفت و از او اجازه خواست تا استعفا دهد و منصب خود را ترك كند. اما امام(ع) او را از این كار باز داشت. و به او گفت: «چنین مكن، ما به تو آموخته شده ایم و برادران تو به سبب تو عزت دارند و به تو افتخار می كنند.شاید به یاری خدا بتوانی شكسته ای را درمان كنی و دست بینوایی را بگیری یا به دست تو مخالفان خدا درهم شكنند. ای علی، كفاره و تاوان شما، خوبی كردن به برادرانتان است. یك مورد را برای من تضمین كن، سه مورد را برایت تضمین می كنم. نزد من ضامن شو كه هر یك از دوستان ما را دیدی نیاز او را برآوری و او را گرامی داری و من ضامن می شوم كه هرگز سقف زندانی به تو سایه نیفكند و دم هیچ شمشیر به تو نرسد و هرگز فقر به سرای تو پای نگذارد. ای علی،هر كس مؤمنی را شاد سازد، اول خدای را و دوم پیامبر را و درمرحله سوم ما را شاد كرده است.محور دیگر در این مقوله را باید موضع آشكار و صریح در احتجاج با كسی كه زمامدار حكومت بود دانست. مناظره ایشان(ع) با هارون الرشید در مرقد نبی اكرم(ص) و در برابر توده ای عظیم از اشراف و فرماندهان ارتش و كارمندان عالی رتبه دولت اتفاق افتاد.موضع امام(ع) در برابر هارون، آشكار و روشن بود. امام(ع) در یكی از كاخهای استوار و زیبای هارون كه مانند آن در بغداد و جای دیگر نبود، وارد شد. هارون سرمست از قدرت گفت: این سرا چون است؟امام بی واهمه و اعتنا از قدرت و جبروت او گفت: این سرای فاسقان است. خدای تعالی فرماید:به زودی كسانی را كه در زمین، به ناحق تكبر می ورزند، از آیاتم روی گردان سازم - به طوری كه- اگر هر نشانه ای را - از قدرت من- بنگرند، بدان ایمان نیاورند، و اگر راه صواب را ببینند آن را برنگزینند، و اگر راه گمراهی را ببینند آن را راه خود قرار دهند. . . . (اعراف/146)بیدار كردن وجدان انقلابی امت از راه تشویق آنان برای شورش و مبارزه یكی دیگر از مسایلی است كه امام(ع) توجه وافری به آن مبذول می داشت. هنگامی كه حسین بن علی بن حسن- صاحب واقعه فخ- بر آن شد تا علیه اوضاع فاسدی كه با هر كس كه شیعه و علوی و طرفدار امام بود، توهین وشكنجه های شدید اعمال می كرد، شورش كند، نزد امام موسی(ع) رفت و از او در باب قیام خود مشورت كرد. امام روی به او كرد و گفت:« تو به قتل می رسی، از رفتن صرف نظر كن. مردم فاسق اند و به ظاهر ایمان دارند و در دل نفاق و شرك می ورزند، انالله و انا الیه راجعون. خدای شما را از پیروان خود به شمار آورد.»هنگامی كه امام كاظم(ع) واقعه قتل حسین را شنید، بر او گریست وسجایای او را بیان كرد و بر او نالید كه:«انا لله و انا الیه راجعون. به خدا سوگند، مسلمانی صالح و روزه گیر و قدرتمند كه امر به معروف و نهی ازمنكر می كرد و خانواده اش مانند نداشت، درگذشت.امام موسی كاظم(ع) پیشوای تقوا و اسوه مجاهدت سرانجام خود نیز پس از هفت یا 10 سال حبس در روز جمعه هفت صفر یا پنج یا 25 رجب سال 183 قمری در 57 سالگی به دست سندی بن شاهك و به امر هارون عباسی مسموم وبه شهادت رسید. آن حضرت 35 سال (از 148 تا 183) ردای امامت را بردوش داشت كه 23 سال و دو ماه و هفده روز آن درعصر خلافت هارون الرشید(پنجمین خلیفه عباسی) بود.پیكر پاك آن امام را در «باب التین» درموضعی به نام « مقابر قریش» دفن كردند كه امروز به «كاظمین» شهرت یافته است.…………………………………………………………منابع:1-شرح مختصری از حیات حضرت كاظم(ع) به روایت حجة الاسلام سیدقاسم خانجانی2- انوار البهیه ص 91.3- مكاسب شیخ انصاری.4- بحارالانوار، ج 11، ص 278نویسنده:عزیزا... حسینی منبع:روزنامه قدس
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
رونمایی از صندوقهای مضجع امام موسی کاظم و امام جواد(ع) در مشهد مقدس
رونمایی از صندوقهای مضجع امام موسی کاظم و امام جواد ع در مشهد مقدس فرهنگ > دین و اندیشه - رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت آیین رونمایی از صندوقهای مضجع امامین جوادین علیهما السلام فردا در مشهد مقدس برگزار می شود به گزارش روابط عمومي ستاد بازسازي عتبات عاليات حانتشار فراخوان سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع)در سالروز میلاد امام کاظم(ع)
سهشنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۶ فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع در تاریخ 9 9 1393 همزمان با سالروز میلاد پدر گرامی حضرت رضا ع منتشر میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی هنریهنرنمایی خاتم کاران شیرازی برای حرم مطهر امام موسی کاظم و امام جواد(ع)
هنرنمایی خاتم کاران شیرازی برای حرم مطهر امام موسی کاظم و امام جواد ع فرهنگ > دین و اندیشه - رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی گفت کار ساخت دو صندوقچه مضجع مطهر امام موسی کاظم ع و امام جواد ع در مشهد خاتمه یافت به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتباانتشار فراخوان سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در سالروز میلاد امام کاظم(ع) -
انتشار فراخوان سیزدهمین جشنواره امام رضا ع در سالروز میلاد امام کاظم ع فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا ع در تاریخ نهم آذرهمزمان با سالروز میلاد پدر گرامی حضرت رضا ع منتشر می شود به گزارش خبرگزاری مهر سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللانتشار کتاب دو جلدی سیره امام جواد(ع) تا پایان سال -
از سوی بنیاد هنری امام رضا ع انتشار کتاب دو جلدی سیره امام جواد ع تا پایان سال مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع گفت در حال حاضر کارهای پژوهشی متعددی در انتشارات بنیاد در دست انجام داریم که یکی از مهمترین آنها انتشار کتاب دو جلدی بررسی زندگانی و ابعاد شخصیتیمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین: فضای بیمارستانهای قزوین تا پایان سال جاری بهبود مییابد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین فضای بیمارستانهای قزوین تا پایان سال جاری بهبود مییابدمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین گفت بهبود نسبی و ملموس فضای بیمارستانهای استان تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دارد به گزارش خبرگزاری فارس از قزویدومین پیش نشست همایشگذر علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی برگزار میشود -
11 آذرماه دومین پیش نشست همایش گذر علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی برگزار میشود دومین پیشنشست از سلسله پیشنشستهای همایش گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق ع در سالن شهید صدر دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق برگزاراجلاس سراسری نماز؛ تجلی بخش معنويت در ايران اسلامی است -
حجت الاسلام دارابی اجلاس سراسری نماز تجلی بخش معنويت در ايران اسلامی است حجت الاسلام و المسلمين دارابی گفت اجلاس سراسری نماز تجلی بخش حاكميت نماز و معنويت در ايران اسلامی است به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام و المسلمين علي دارابي -مدير كل دفتر برنامهريزي آموزشهای تهمایش استاندارد فرهنگستان علوم با حضور داوری اردکانی، عارف، حداد عادل و مسجد جامعی
همایش استاندارد فرهنگستان علوم با حضور داوری اردکانی عارف حداد عادل و مسجد جامعی فرهنگ > دین و اندیشه - دانشمندان و مدیران ارشد علمی و صنعتی کشور در همایش استاندار آموزش فرهنگستان علوم سخنرانی می کنند به گزارش خبرآنلاین فرهنگستان علوم نخستین همایش استاندارد آموزشبرگی از تاریخ/ رویکرد امام سجاد (ع) در برابر خلیفه شاعر و خونریز اموی
برگی از تاریخ رویکرد امام سجاد ع در برابر خلیفه شاعر و خونریز امویامام زین العابدین که دوران زندگیش با حکومت عبدالملک مقارن بود تاثیر زیادی در نگرش مثبت عبدالملک بن مروان نسبت به خودش داشت به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس عبدالملک بن مروان پنجمین خلیفه اموی بنی امیه ساتفکر امام (ره) در تشکیل بسیج، برتری امروز جهان اسلام را رقم میزند
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۲ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همایش تجلیل از خانواده شهدا و بسیجیان نمونه سازمان تأکید کرد تفکر امام ره در تشکیل بسیج برتری امروز جهان اسلام را رقم میزند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشامام جمعه بهشهر:زمان اداره کردن مردم به سبک کمیته امداد به پایان رسیده است
امام جمعه بهشهر زمان اداره کردن مردم به سبک کمیته امداد به پایان رسیده است ساری - ایرنا - امام جمعه بهشهر گفت زمان اداره کردن مردم به سبک کمیته امداد به پایان رسیده و باید با مردم به زبان کرامت و عزت رفتارکرد به گزارش ایرنا حجت الاسلام سیدعربعلی جباری روز جمعه در دیدار باكنفرانس بينالمللی «اسلامیسازی علوم انسانی» در اندونزی برگزار میشود -
با حضور آیتالله رشاد كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی در اندونزی برگزار میشود آيتالله علیاكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی به عنوان سخنران ارشد در كنفرانس بينالمللی اسلامیسازی علوم انسانی كه روزهای 28 و 29 آبان ماه در جاكارتای اندونزی برگزار میشانتشار کتاب «امام خامنهای و جوانان» در عراق -
انتشار کتاب امام خامنهای و جوانان در عراق به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد کتاب امام خامنه ای و جوانان به زبان عربی در عراق چاپ و منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب امام خامنهای و جوانان به زبان عربی در340 صفحه به رشته تحریر درآمده است از ویژگی ه2 هزار دانشجوی جدید امسال جذب دانشگاه علوم و معارف قرآن شدند -
2 هزار دانشجوی جدید امسال جذب دانشگاه علوم و معارف قرآن شدند معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت با تلاشهای صورت گرفته امسال نزدیک به ۲ هزار دانشجوی جدید در سه مقطع تحصیلی کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری جذب این دانشگاه شدند به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسچرا مرده را غسل میدهند، کفن میپوشانند و دفن میکنند+ پاسخ امام رضا(ع) -
چرا مرده را غسل میدهند کفن میپوشانند و دفن میکنند پاسخ امام رضا ع امام رضا ع در احادیث گرانبهای خود به دلایل غسل دادن کفن کردن و دفن کردن میت اشاره میکنند به گزارش خبرگزاری مهر مرگ به عنوان دروازه ورود انسان به عالم آخرت با مسائل و احکامی همراه است که از سویی تکلیفامام جمعه قصرشیرین: عشق به ولایت و میهن در بسیج تجلی یافته است
امام جمعه قصرشیرین عشق به ولایت و میهن در بسیج تجلی یافته است قصرشیرین - ایرنا - امام جمعه قصرشیرین گفت عشق به ولایت میهن و دفاع و پاسداری از ارزش های نظام اسلامی در بسیج نمود عینی و تجلی یافته است به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی ملکی روز شنبه در دیدار فرمانده ناحیه مقاومت-