تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803975205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاهیر فلسفه اسلامی/۱۵ «سهروردی»، فیلسوفی که جوانمرگ شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاهیر فلسفه اسلامی/۱۵
«سهروردی»، فیلسوفی که جوانمرگ شد
مهارت در فلسفه و بی‌احتیاطی در بیان معتقدات، مخالفان سهروردی را علیه او شورانید و در نهایت صلاح‌الدین ایوبی دستور قتل وی را در ۳۷ سالگی صادر کرد. ماردینی،‌ استاد سهروردی درباره او نوشته که شهاب‌الدین علمش بر عقلش فزونی داشت!

خبرگزاری فارس: «سهروردی»، فیلسوفی که جوانمرگ شد



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، فلسفه مشاء که با ابن سینا به کمال اوج خود رسید و پس از او به وسیله شاگردان قابل وی همچون بهمنیار و ابوالعباس لوکری نشر یافت، مورد انتقاد فقها و متصوفه قرار گرفت. بنابراین در مشرق زمین زمینه گسترش عقاید اشراقی سهروردی و عرفان مکتب ابن عربی آماده شد. البته خود ابن سینا در اواخر عمر از شیوه متداول مشاء فاصله گرفت و به ذوق عرفانی نزدیک تر شد و در رساله حی بن یقظان مشرق را نماینده معدن نور و غرب را نماینده معدن ظلمت معرفی کرد. به تعبیر شهرزوری، سهروردی بین الحکمتین را جمع کرد. او در کتاب مشارع، ابحاث متقدمین و متأخرین را استیفا کرد و اصول و قواعد حکمای مشائی را ابتر کرد و آرا و معتقدات حکمای پیشین و حکمت نظری و عرفان عملی را یک جا جمع کرد. *زندگی در سال 549 هجری در سهرود، دهکده‌ای در حوالی زنجان به دنیا آمد. ابتدا نزد مجدالدین جیلی در مراغه و سپس در محضر ظهیرالدین قارعی در اصفهان به تحصیل پرداخت و یکی از همدرسان وی دراین دوره، فخرالدین رازی از بزرگ‌ترین مخالفان فلسفه بود که پس از مگر سهروردی، وقتی کتاب تلویحات وی را به او دادند، بوسید و گریست. سپس به سیر و سیاحت در ایران پرداخت و با صوفیه آشنا شد و مدت درازی در اعتکاف و عبادت و تأمل گذراند. مهارت در فلسفه و بی احتیاطی در بیان معتقدات، مخالفینش را علیه او شورانید و پس از اینکه ملک ظاهر از قتل وی امتناع کرد، شکایت را به صلاح‌الدین ایوبی بردند و چون صلا‌ح الدین تازه سوریه را از صلیبیون گرفته بود و نیاز به تأیید علما داشت، دستور قتل سهروردی را داد. ملک ظاهر وی را به زندان افکند و در سال 587 یا 586 هجری در سن سی و هشت یا سی و هفت سالگی به علت گرسنگی یا خفگی کشته شد. وقتی خبر مرگش به استاد وی،‌ ماردینی رسید،‌ گفت: همان شد که حدس می‌زدم. لذا درباره‌اش نوشته‌اند، شهاب الدین علمش بر عقلش فزونی داشت.   *تألیفات سهروردی با وجود عمر کمی که داشت حدود صد و پنجاه اثر را از خود به جای گذاشت که می‌توان آنها را به پنج گروه تقسیم کرد: چهار کتاب بزرگ نظری و تعلیمی : تلویحات،‌ مقاومات،‌ مطارحات و حکمة الاشراق رساله‌های تعلیمی کوتاه که تلخیص کتب فوق به زبان ساده است: هیاکل النور، الالواح العمادیة، پرتو نامه و ... حکایات ساده و رمزی سفر نفس و مراتب نفس و اشراق: عقل سرخ، آواز پر جبرئیل، قصة الغربة الغربیة، لغت موران... ترجمه و شرح و تفسیر کتب قدیم فلسفه و قرآن کریم دعاها و مناجات‌نامه‌ها به زبان عربی که شهرزوری آنها را الواردات و التقدیسات القلبیة نامیده است.   *منابع حکمت اشراق آثار و تفاسیر زیادی که طی قرن گذشته بر آنها نوشته‌اند، بنای اصلی حکمت اشراق را تشکیل می‌دهد که عبارت‌اند از: آثار صوفیه و مقدم بر همه ،‌نوشته‌های حلاج و مشکوة الانوار غزالی، فلسفه مشائی به ویژه ابن سینا،‌مکتب قبل از اسلام یعنی فیثاغورث، افلاطون و نیز هرمسی و حکمت ایرانیان قدیم که وارث حکمت انبیا از قبیل ادریس نبی و اخنوع، پیامبر پیش از طوفان بوده است و نیز سخنان زردشت پیامبر. براساس نظر سهروردی، فلسفه ارسطو از آغاز یونانی نبوده بلکه پایان آن بود که با محدود کردن حکمت به جنبه استدلالی، میراث قدیمی را به نهایت رسانید. زیرا بر آن لباس عقلانی پوشانید. سهروردی در مقدمه حکمة الاشراق می‌گوید: طریق استاد من، افلاطون الهی و حکمای متقدم چون هرمس، پدر فلسفه این بود که حکمای گذشته به علت جهل توده‌های مردم، گفتار خود را به صورت رمز می‌نوشتند و ردیه بر آنها مربوط به ظاهر گفته‌های آنهاست،‌نه مقاصد واقعی آنها. حکمت اشراقی که اصل آن بر پایه نور و ظلمت است به وسیله حکمای ایرانی چون جمشید، فرشاد شور و بزرگمهر بنا شد و در میان همین رموز جای گرفته است. هیچ کس نباید تصور کند که نور و ظلمت که در توضیحات آمده به همان معنایی است که نزد مجوسان کافر یا بدعت مانی‌گرایان است، زیرا آنها سرانجام ما را به شرکت تنویت دچار می‌کنند. درباره مفهوم اشراق و حکمت اشراق در شماره بعدی این گزارش توضیحاتی منتشر خواهد شد.   انتهای پیام/ک

93/09/08 - 08:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن