تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803980340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاهیر فلسفه اسلامی/13 «ابن رشد»، فیلسوفی که تبعید شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاهیر فلسفه اسلامی/13
«ابن رشد»، فیلسوفی که تبعید شد
«ابن رشد» بر اثر فشار افکار عمومی یا به واسطه غرض‌ورزی‌های شخصی، ناگهان از چشم خلیفه افتاد. خلیفه فرمان داد کتاب‌های ابن‌رشد را بسوزانند و او را با جمعی از اهل فلسفه و علم تبعید کردند.

خبرگزاری فارس: «ابن رشد»، فیلسوفی که تبعید شد



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در سال 520 هجری در قرطبه متولد شد. خانواده‌اش در علم فقه تبحر داشتند جد پدری وی و پدرش هر دو منصب قاضی القضاة اندلس را برعهده داشتند. او به بیشتر علوم زمان خود دست یافت و کتاب الموطاّ مالک را نزد پدر خواند و در ریاضیات، علم طبیعت، نجوم،‌ منطق، فلسفه و طب مهارت یافت. قاضی ابوالولدی،‌ محمد بن احمد بن محمد بن رشد اندلسی به دعوت عبدالمؤمن نخستین پادشاه موحدین بعد از ابن تومرث، به مراکش آمد و کتاب طب عمومی، الکلیات را نوشت و به توصیه ابن طفیل در زمان امیرابویعقوب پسر عبدالمؤمن، به شرح آثار ارسطو پرداخت. فوت ابویعقوب در سال 580. هجری و جانشینی پسرش ابویوسف ملقب به المنصور، تأثیر چندانی در نفوذ ابن رشد نداشت. ولی پس از 10 سال، احتمالاً بر اثر فشار افکار عمومی یا به واسطه غرض ورزی‌های شخصی، ناگهان از چشم خلیفه افتاد. لذا فرمان داد کتاب‌هایش را بسوزانند و او را با جمعی از اهل فلسفه و علم به السیانه تبعید کردند. او در شب پنج‌شنبه، نهم صفر سال 595 هجری دار فانی را وداع گفت. در زبان لاتینی او را «اِوَروس» می‌گویند. *تألیفات ابن ابی اصیبعة آثار او را پنجاه کتاب دانسته و ازنست رنان، فیلسوف معروف فرانسوی از ابن رشد و پیروان او هفتاد و هشت کتاب ذکر کرده است. برخی تألیفات او شامل جوامع الطبیعیات و الالهیات، تلخیص کتاب المنطق، تفسیر مابعدالطبیعه ارسطو، الرد علی ابن سینا، تهافت ‌لتهافت ردیه بر تهافت الفلاسفه غزالی و ... *فلسفه و دین ریشه توفیق بین فلسفه و دین عبارت است از مسئله وحدت حقیقت در تمام تجلیات آن که از مباحث نوافلاطونیان متأخر است و کندی، فارابی، بوعلی و تمامی اشراقیان آن را مفروض قرار داده بودند. گرچه بعضی از قبیل ابن راوندی و رازی موافق آن نبودند. با کتاب تهافت الفلاسفه غزالی بازار تهمت و تکفیری رواج پیدا کرد و ابن رشد درصدد برآمد که به آن جواب بگوید. لذا کتاب تهافت التهافت و فصل امقال را برای این مقصود نگاشت. او در جایی به قانون تأویل پرداخته و می‌گوید: مردم بر سه دسته‌اند؛ دسته‌ای که اهل تأویل نیستند. این دسته اهل خطابه‌اند و شامل عامه می‌شوند. دسته‌ای که اهل تأویل جدلی هستند. دسته‌ای که اهل تأویل یقینی‌اند. این دسته اهل برهان‌اند و اینها فلاسفه‌اند نه اهل فلسفه به طور اعم، بلکه راسخان در علم هستند. او بر غزالی خرده می‌گیرد که اهل علم نبوده و دلیلش هم این است که یک مذهب را اختیار نکرد و با اشاعره، اشعری و با صوفیان، صوفی و با فلاسفه، فیلسوف بود. *سیاست و اخلاق ابن رشد از جمهوری افلاطون ، مدینه فاضله فارابی، ابن سینا و ابن باجه آگاه بود و بیشتر تحت تأثیر افلاطون و ابن باجه قرار گرفت. او جمهوری را بهترین نظام و حکومت صدر اسلام را جمهوریت فاضله می‌دانسته است و معاویه را نیز به علت این که حکومت اسلامی را به حکومت استبدادی تبدیل نموده است،‌ مورد انتقاد قرار داد. انتهای پیام/ک

93/09/02 - 00:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن